2257
Sök

Bakhjulsdriven Golf mk3 Vr6-Turbo | 12/5 mallmotorn sitter i

Bygger om en vr6 syncro från 1996 till bakhjulsdrivet och etanol-turbo, kommer att bli gatreggad och klar med hjälp av sfro.

65 470 Visningar
Uppdaterades senast 12 maj 2013
106 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tjenarenarenareeee

Nåväl, efter att ha vart dumsnål, feg, klantig, spårad, utskämd, girig och arg så har jag nu bestämt mig för att de finns ingen enkel väg till där hög effekt och lång hållbarhet väger upp varran. så nu blir de på riktigt

gamla vr6an är till salu, besiktad och klar, bjuder på två bilder av den.


http://imageshack.us/a/img845/7863/25056410151254664923554.jpg

http://imageshack.us/a/img211/6592/54822443324180212881695.jpg

länk till den: http://www.garaget.org/?car=246726


Nåväl.

Nya projektbilen hämtades den 2/9.

Denhär kommer alltså bli, sfro besiktad, gatreggad, vr6 12v, etanol turbo.

de mumsiga är att motorn kommer ha lite annan vinkel än org, alltså blir de rwd med zf låda ifrån bmw med bmwns diff och specialtillverkade drivaxlar som kommer passas in i syncrons baknav. allt har jag fått ok på av sfro. godiset som väntar är bland annat fullbur, överdimensionerade bromsar, glasfiberstolar, eget elsystem, kw steg 3 coilovers, styrsystem av märket emerald (större inom rally än gata) har fått schyssta priser på mappning av am-racing i västerås, förmodligen ny motor, ny turbo tb eller precision... ja där är ett axplock av vad som väntar. bilen kommer åka ner i molekyler och sedan byggas upp på nytt. kul ska de bli!

såhär såg den ut när jag hämtade den
http://img845.imageshack.us/img845/8339/nyasyncron.jpg

en del av blivande drivlinan:
http://imageshack.us/a/img543/5295/dsc00723kd.jpg

första gången den fick mysa i garaget. känner på mig att den kommer vara här ett tag smile
http://imageshack.us/a/img27/774/dsc00796gf.jpg

Nya styrsystemet!
http://imageshack.us/a/img254/6199/dsc00798hc.jpg

efter lite slaktande
http://imageshack.us/a/img10/4987/dsc00827nl.jpg

http://imageshack.us/a/img842/7797/dsc00829qm.jpg

http://imageshack.us/a/img29/2715/gopr0130.jpg

http://imageshack.us/a/img705/7163/gopr0134.jpg

http://imageshack.us/a/img407/7053/gopr0136t.jpg

motor och låda ska ur i helgen och även inredningen ska jag försöka hinna få ur.

tänkte även fråga om de finns någon vänlig själ som har någon ide om hur min framvagn ska se ut. försöker få de mesta där att vara org. org naven kommer att sitta kvar och org. framvagnsbalk. torpedväggen och kardantunneln kommer att moddas ordentligt för att få in bmwlådan samt för att få vikten mot mitten av bilen.

problemet jag har är att det kommer bli riktigt tight att få styrväxeln att sitta där den gör (den sitter ovanpå framvagnsbalken, precis där kardantunneln börjar.

någon som har nån ide?

tack för visat intresse och vi hörs snart igen

//team mendtech.
Senast redigerat av Robbansj (12 maj 2013)


109 Inlägg
12 oktober 2012
#2
Lycka till med bygget.

106 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#3
Turbohenkan skrev:
Lycka till med bygget.

tack så mycket, de va faktist din golf som gav mig ha-begär efter att jag sett den på BR-2011.

mvh


292 Inlägg
13 oktober 2012
#4
Verkar bli ett spännande projekt, klart man följer. Men varför inte bara sätta styrväxeln under då? eller om det inte går leta rätt på någon liknande som passar under?

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

106 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#5
Cadillac123 skrev:
Verkar bli ett spännande projekt, klart man följer. Men varför inte bara sätta styrväxeln under då? eller om det inte går leta rätt på någon liknande som passar under?

tack du! problemet om man sätter den under balken är ju att den kommer sitta riktigt farligt till...

//r


52 Inlägg
13 oktober 2012
#6
Ska följas! Lycka till smile


1 277 Inlägg
13 oktober 2012
#7
Om du hade provat att göra som på audi då, sätter den på torpeden längre upp och gör om fjäderbenen för att få liknande funtion som det ser ut på audi 100 t ex. förutsatt att platsen kommer finnas bakom motorn men den är ju ändå rätt kompakt den vr6:an. sen med kardantunnel etc, vore det inte fint att kapa ur en befintlig ur en bmw hela vägen sen passa in den och korta ner den då äre ju bara att kapa upp torpeden och golvet?

kommer följas då såna här projekt är riktigt trevliga att följa

106 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#8
cykelpump skrev:
Om du hade provat att göra som på audi då, sätter den på torpeden längre upp och gör om fjäderbenen för att få liknande funtion som det ser ut på audi 100 t ex. förutsatt att platsen kommer finnas bakom motorn men den är ju ändå rätt kompakt den vr6:an. sen med kardantunnel etc, vore det inte fint att kapa ur en befintlig ur en bmw hela vägen sen passa in den och korta ner den då äre ju bara att kapa upp torpeden och golvet?

kommer följas då såna här projekt är riktigt trevliga att följa

tack så mycke

jo den tanken har också vart framme, att köra med styrväxeln där.

kardantunneln kommer jag göra helt costum för bilen, men annars va de en bra idee.

lyckades kasta ur motor+ låda idag och såg att de är nog inte helt omöjligt att få lådan att gå över styrväxeln och låta den sitta kvar på org. fäste, de är ju gjort förrut så jag borde väll lyckas tycker jag.

//R


106 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#9
detta är resultatet av dagens slit.

http://imageshack.us/a/img4/4272/dsc00849it.jpg

http://imageshack.us/a/img687/1828/dsc00846ih.jpg

http://imageshack.us/a/img69/2950/dsc00853w.jpg

http://imageshack.us/a/img339/1618/dsc00856e.jpg

http://imageshack.us/a/img339/6677/dsc00854j.jpg


stay tuned!

//R


106 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#10
tjenarenarenare

idag har de slaktats ännu mer, vart även lite båttrailermek så han inte så jätte mycke

gav mig själv en utmaning och det va att få ur elsystemet på kort tid och helt komplett utan att klippa en enda kabel, svor ett par gånger kan jag säga. draa å bada vad med kablar!
http://imageshack.us/a/img846/1285/dsc00859e.jpg

http://imageshack.us/a/img580/3007/dsc00861yd.jpg

http://imageshack.us/a/img9/3613/dsc00863hc.jpg

nu blire jobb igen imorgon, ska sparka igång blästern på jobbet och försöka få ner bakvagnen innan onsdag och börja blästra lite shit.

HäJ!


German Engineering
9 083 Inlägg
15 oktober 2012
#11
Lycka till med bygget, självklart ska jag följa projektet wink smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Fitted North
468 Inlägg
15 oktober 2012
#12
Diggar verkligen detta bygge. Prem lagd big_smile

Lexus IS300 Projekttråd ---> Lexus IS300 Projekttråd

489 Inlägg
15 oktober 2012
#13
Kommer följas!


106 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#14
tack allihopa!

har tyvär inte hunnit med nått idag med denna bil, har dock hunnit stuka vr6tn lite mer innan den ställs av smile

http://imageshack.us/a/img600/1694/img5723skylt.jpg

imorgon ska jag försöka plöjja ner ett par timmar åt bakvagnen.

tack för responsen!

//R


106 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#15
Har vart lite inaktiv men nu börjar de ordna upp sig. en hel del tid har gått till garaget men började med bilen igår igen. stökade lite med framvagnsbalken då en bult gick av i bussningen men de löste sig tillslut. nu står karossen helt tom förrutom soppatanken (och doftgranen såklart)
rev ner blivande motorn inatt 02:30, länkarmarna bak åker in på blästring imorgon. har handlat diff till bakvagnen. vart en bmw e28 m535 klump med en lsd diff på 25%. har suttit i en 545 turbo e28 på dryga 1000hk.... + drivaxlar. kommer dock bara använda mig av inre drivknutarna och sen blir de sviktstålsaxlar in i vr6ans yttre drivknut. så nu vart de på tavlan med bakvagnen så jag började måtta på jiggen idag. hoppas de blir bra

har lite stök med att hitta powerflexbussningar till vr6 syncros bakvagn. hittar bara till mk2 g60 4wd och den bakvagnen är uppbyggd på samma sätt, undrar om de är lika bussningar? nån som vet? frågade powerflex och de dom sa va att dom hade aldrig måttat på en vr6-syncro så dom kunde inte uttala sig om de va samma eller inte.

nåja, bjuder på lite bilder.

detta är alltså motorn som satt i när jag hämtade bilen av heika. den hade rasat eftersom plasten på kedjespännaren hade släppt och låg i massa delar runt kamkedjan
http://img32.imageshack.us/img32/6029/dsc00901cr.jpg

http://img560.imageshack.us/img560/2682/dsc00906l.jpg

http://img33.imageshack.us/img33/9573/dsc00902xn.jpg

http://img62.imageshack.us/img62/6291/dsc00903ny.jpg

bakklump vr6 syncro. till salu såfort jiggjäveln är klar
http://img696.imageshack.us/img696/1585/dsc00889lk.jpg

bärarmar bak, må säga att dehär är fan den enklaste sättet att få drift i bak. två bussningar och ett stötdämparfäste. synd bara att de inte går att ställa camber, funderar på att svetsa ett bussningsfäste till så man kan ändra cambern men kanske är fysiskt omöjligt? aja....
http://img805.imageshack.us/img805/3839/dsc00888m.jpg

min plats på jobbet behövde höstpyntas lite (gjort av ett saab 9-5 märke, snacka om två flugor i en smäll)
http://img846.imageshack.us/img846/2385/dsc00869p.jpg

http://img809.imageshack.us/img809/4637/dsc00277v.jpg

http://img141.imageshack.us/img141/417/dsc00278yy.jpg

nu äre kurs i två dagar men ska försöka hinna med lite endå. börjar fan få panik.......

hare bra!

//R


106 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#16
haft polerkurs i 2 dagar nu på smartab. med utbildning, full lön och lunch så tackar jag chefen smile

var till en bekant nu efter kursen och köpte bakklumpen jag kommer köra med. vart en m535 klump från en bmw e28. sitter en lsd diff i på 25%. hela alltet har suttit på en 1000hk bmw e28 545 turbo, sinnessjuk jävla bil.
http://img145.imageshack.us/img145/5773/dsc00917g.jpg

även drivaxlar och bakre delen av kardanaxeln från samma bil.
http://img255.imageshack.us/img255/2741/dsc00914g.jpg

http://img525.imageshack.us/img525/9963/dsc00919y.jpg

hörs!
Senast redigerat av Robbansj (6 november 2012)


106 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#17
halloj

går alldeles för segt på min front så nu fan ska jag sätta fart.

känner även att jag måste höjja min egen ribba på allt som utförs för min egen och för er skull. hoppas på förbättring från min sida smile

de som hänt sen sist är att powerflex till framvagnen är inhandlat, bakvagnen får beställas så fort jag vet om måtten är lika mellan mk2 och mk3 4wd.

och idag lyckades jag tillsist få ordning på blästerskåpet som i princip stått oanvänt på jobbet sedan de köptes eftersom sanden fastnade i munstycket hela tiden. men nu är de löst! så nu ska de här blästras  :twisted:

en av länkarmarna och bussningarna
http://img402.imageshack.us/img402/3243/dsc00929cf.jpg

lite skillnad på infästningen till bakvagnsbalken..... (före och efter)
http://img37.imageshack.us/img37/9972/dsc00931fo.jpg

http://img22.imageshack.us/img22/8858/dsc00932qm.jpg


//R


106 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#18
har fixat lite ikväll efter jobbet, tog tyvär ingen före-bild på insuget och ventilkåpan men aja, ventilkåpan va riktigt dassig och insuget var svart från början. skitigt på bilderna.

http://img696.imageshack.us/img696/1194/dsc00938b.jpg

toppen som var nytvättad i 2000år i motortvätten blev plötsligt asdassig, vips!

http://img842.imageshack.us/img842/9754/dsc00943zc.jpg

de va allt för idag!

//R


German Engineering
9 083 Inlägg
14 november 2012
#19
Det ser bra ut smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

106 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#20
Tackar!



Sök