2830
Sök

Bästa val av kolvar till ca 500hk

Whatever :)
1 652 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#1
Jo, då jag är i behov av kolvar ganska asap så tänkte jag har mer er killar/tjejer, vilken sort av komp kolv jag ska köra med till si så där 500hk..

Vilka sorter finns de ? De enda jag hittar är ;
Kompressionsförhållande: 8,0:1 och Komphöjd: 39,70 , eller bör man köra på lägre komphöjd eller är de tvärrt om?

Botten;
B230FK, borrat/toppdekat till 96,50 dia
Original vev
H-profil stakar ( 152 mm )
Sachs 765 tryckplatta
6-pucklad fjädrad lamell

Mer info om bygget finns på min sida.
Senast redigerat av XeptiQ (12 oktober 2012)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
13 oktober 2012
#2
beror på så mycket!

val av bränsle och laddtryck är ganska viktiga.

man kan välja lägre komp och högre ladd om man kör vanlig mackbensin
men med e85 så bör man välja högre komp ihop med agresivare tändning
så det är mycket man behöver veta

Kör fort så hinner inget hända...

57 Inlägg
13 oktober 2012
#3
Skulle inte gå lägre även om jag skulle köra på vanlig soppa.


Whatever :)
1 652 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#4
Growe skrev:
beror på så mycket!

val av bränsle och laddtryck är ganska viktiga.

man kan välja lägre komp och högre ladd om man kör vanlig mackbensin
men med e85 så bör man välja högre komp ihop med agresivare tändning
så det är mycket man behöver veta

Okej, för e85 ska jag köra på,
Snurran som ska hängas på är en GT42, ladd vet jag inte men räknar med kanske någonstans mellan 1.5-2bar.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#5
blracing skrev:
Skulle inte gå lägre även om jag skulle köra på vanlig soppa.

Kan du förklara lite mer med att inte gå lägre ?
Nej vanlig soppa kommer jag inte köra på , utan blir E85.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

57 Inlägg
14 oktober 2012
#6
Det finns ingen ide att köra med lägre komp. Speciellt inte med e85 då det inte är lika spikkänsligt. Jag har byggt några bmw med 10:5 i komp o plockat ut ca 500whp med oöppnad motor. på e85 kan man köra med vassare tändning o högre komp vilket ger mer effekt.


Whatever :)
1 652 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#7
blracing skrev:
Det finns ingen ide att köra med lägre komp. Speciellt inte med e85 då det inte är lika spikkänsligt. Jag har byggt några bmw med 10:5 i komp o plockat ut ca 500whp med oöppnad motor. på e85 kan man köra med vassare tändning o högre komp vilket ger mer effekt.

Okej , så en kolv med komphöjd  39,7 skulle funka helt okej, för på de flesta sidor jag kollat på så finns just denna sort av kolv.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

57 Inlägg
14 oktober 2012
#8
Komphöj på volvo har jag dålig koll på. vad ska du köra för sprut?


Whatever :)
1 652 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#9
blracing skrev:
Komphöj på volvo har jag dålig koll på. vad ska du köra för sprut?

Okej, jag ska köra med MS v3, med två spolar från MSD, till att börja med. Monterar även 1620cc spridare för E85's skull, toppen är preppad av Overboostracing, och ligger i 46/38 ventiler, med grymt överportade kanaler in/ut. Riktplanad för blockets skull.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
14 oktober 2012
#10
blracing skrev:
Det finns ingen ide att köra med lägre komp. Speciellt inte med e85 då det inte är lika spikkänsligt. Jag har byggt några bmw med 10:5 i komp o plockat ut ca 500whp med oöppnad motor. på e85 kan man köra med vassare tändning o högre komp vilket ger mer effekt.

exakt och högre komp ger dessutom högre grundeffekt..och med ett gt42 är nog grundeffekt väldigt bra att ha..

dessutom slippar man kräma på så förbannat med laddtryck om man har bra grundeffekt

förr sänkte man alltid kompet när man trimmade men med e85 så är det bortkastat

tänk bara på att det kräver minst 30% större spridare

polaren bottar sina 4st 800cc spridare redan vid 1bars ladd på sin 2.3liter 16v maskin med orginal komp

då har han ungefär 300-350hk

Kör fort så hinner inget hända...

Whatever :)
1 652 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#11
Growe skrev:
blracing skrev:
Det finns ingen ide att köra med lägre komp. Speciellt inte med e85 då det inte är lika spikkänsligt. Jag har byggt några bmw med 10:5 i komp o plockat ut ca 500whp med oöppnad motor. på e85 kan man köra med vassare tändning o högre komp vilket ger mer effekt.

exakt och högre komp ger dessutom högre grundeffekt..och med ett gt42 är nog grundeffekt väldigt bra att ha..

dessutom slippar man kräma på så förbannat med laddtryck om man har bra grundeffekt

förr sänkte man alltid kompet när man trimmade men med e85 så är det bortkastat

tänk bara på att det kräver minst 30% större spridare

polaren bottar sina 4st 800cc spridare redan vid 1bars ladd på sin 2.3liter 16v maskin med orginal komp

då har han ungefär 300-350hk

Okej okej, jo detta med att man bottnar sina spridare fort med E85 så har jag " garderat " mig med 1620cc för att kanske få något högre ladd.
Men så att säga så blir ett set med 39,7 bli helt okej då? Tänkte mest på kompförhållandena .

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

57 Inlägg
14 oktober 2012
#12
1620cc? Är du säker på att det inte är den gamla borsch 1680cc?. Det finns en sak jag aldrig skulle snåla på o det är sprutet. ok att köra ms om man ska hyffsat original men om jag vore du så skulle jag lägga till några kr o köpa ett vettigt sprut typ vems, vipec mm
Såg att du tänkte köra med en fjädrad sinter, varför en fjädrad?


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
14 oktober 2012
#13
blracing skrev:
1620cc? Är du säker på att det inte är den gamla borsch 1680cc?. Det finns en sak jag aldrig skulle snåla på o det är sprutet. ok att köra ms om man ska hyffsat original men om jag vore du så skulle jag lägga till några kr o köpa ett vettigt sprut typ vems, vipec mm
Såg att du tänkte köra med en fjädrad sinter, varför en fjädrad?

kör man m90 så måste man köra fjädrat eller alla lådor som har fjädrat orginal eller dubbelmasse så sparar man lådan sjukt mycket om man kör med fjädrat istället

Kör fort så hinner inget hända...

57 Inlägg
14 oktober 2012
#14
Nu håller jag numera på med bmw ifs. De har ju mycket starkare lådor än volvo men jag har alltid kört med ofjädrad sinter o jag har aldrig lyckats med att rasa en låda pga av lamellen. Vet många där imot som har haft problem med fjädrad sinter då fjädrarna blir utmattade före lamellerna


Whatever :)
1 652 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#15
blracing skrev:
1620cc? Är du säker på att det inte är den gamla borsch 1680cc?. Det finns en sak jag aldrig skulle snåla på o det är sprutet. ok att köra ms om man ska hyffsat original men om jag vore du så skulle jag lägga till några kr o köpa ett vettigt sprut typ vems, vipec mm
Såg att du tänkte köra med en fjädrad sinter, varför en fjädrad?

ska köra med en ZF låda.. ofjädrat svänghjul.. för stor risk med Dm eller liknande vid högre effekter säger dom.. ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

57 Inlägg
14 oktober 2012
#16
Vem säger det? Gå in på ppf o kolla hur många det är som kör fjädrad vs o fjädrad smile tror aldrig du lyckas skada en zf med ofjädrat. jag har iaf inte lyckats smile Det finns de som kör 800whp o runt 1000nm  mer med zf o de kör garaterat inte med fjädrad


Whatever :)
1 652 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#17
blracing skrev:
Vem säger det? Gå in på ppf o kolla hur många det är som kör fjädrad vs o fjädrad smile tror aldrig du lyckas skada en zf med ofjädrat. jag har iaf inte lyckats smile Det finns de som kör 800whp o runt 1000nm  mer med zf o de kör garaterat inte med fjädrad

hmm okej, ja nu är de köpt iaf så de blir svårt att bara byta ut allt. Men de är vad dom har dels rekommenderat här på G.org och tpc... Sen när man kollar alla som bygger har med denna setup..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

57 Inlägg
14 oktober 2012
#18
Jag känner inte till någon med hyffsat effekt uttag som kör med fjädrad lamell. Det är inte en ofjädrad lamell som tar dör på drivlinan utan vridet. En fjädrad lamell skadar där imot lådan mer då det blir ett ryck när fjädrarna inte orkar hålla imot. Det Blir mera ljud i karossen med enkelmasse svänghjul o stum sinter Därför tror många att det är mer skadligt för lådan eller att den är slut


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
14 oktober 2012
#19
blracing skrev:
Jag känner inte till någon med hyffsat effekt uttag som kör med fjädrad lamell. Det är inte en ofjädrad lamell som tar dör på drivlinan utan vridet. En fjädrad lamell skadar där imot lådan mer då det blir ett ryck när fjädrarna inte orkar hålla imot. Det Blir mera ljud i karossen med enkelmasse svänghjul o stum sinter Därför tror många att det är mer skadligt för lådan eller att den är slut

vart kommer ljudet ifrån tror du?

sitter man och åker ett par hundra mil om året tar det så klart en stund innan man märker det men enligt mig ska en bil fungera året runt och palla 3000mil på ett år annars kan det kvitta

och då är det inte bra för lådan som får ta allt från kopplingen direkt

Kör fort så hinner inget hända...

Whatever :)
1 652 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#20
Growe skrev:
blracing skrev:
Jag känner inte till någon med hyffsat effekt uttag som kör med fjädrad lamell. Det är inte en ofjädrad lamell som tar dör på drivlinan utan vridet. En fjädrad lamell skadar där imot lådan mer då det blir ett ryck när fjädrarna inte orkar hålla imot. Det Blir mera ljud i karossen med enkelmasse svänghjul o stum sinter Därför tror många att det är mer skadligt för lådan eller att den är slut

vart kommer ljudet ifrån tror du?

sitter man och åker ett par hundra mil om året tar det så klart en stund innan man märker det men enligt mig ska en bil fungera året runt och palla 3000mil på ett år annars kan det kvitta

och då är det inte bra för lådan som får ta allt från kopplingen direkt

Okej så blir det att hiva tryckplatta och svänghjul då?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök