3616
Sök

Recept volvo 850

145 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#1
hej! undrar om någon kan hjälpa mig med lite delar och val av delar till min motor.
det jag har nu är borrat block till första öd, h profil, wiseco kolvar , arp bult i hela motorn och en portad topp med GLT kammar.. någon som kan tipsa om resterande delar som behövs och vad som lirar bra med varandra..vilken turbo? spridare? grenrör? tryckrör? lmm? det behöver helst inte vara det dyraste och bästa som finns utan kan vara begagnat men i bra skick! avgasrör osv bygger jag själv. vilken dump ? vilken wastegate. ja allt ni kan komma på som måste bytas eller fixas till! hoppas ni förstår vad jag menar!
motorn ska vara på cirka 450hk och jag ska använda org styrsystem, tidigt ladd och ett bra register ..big_smile


145 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#2
om ni har delar till ett bra pris så är jag intresserad:)


904 Inlägg
12 oktober 2012
#3
Vilken effekt vill du ha vill du hålla på bygga om inför besiktning. Jag skulle välja till den setupen 4tums lmm Japan grenrör en turbo med intern wg en raceturbo eller en portad å uppgraderad t19

AUTOTECH S60 power

145 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#4
kan du länka till den turbon eller en bra turbo? smile den ska kunna besiktas smile men ska försöka gömma undan lite saker vid besiktning smile


579 Inlägg
12 oktober 2012
#5
Här har du några mitsu agg å kolla igenom Turbomeck.se


Storlek på LMM bestäms av storleken på spridarna. Säg att du öka spridar storleken med 50%, då ska du även öka LMM med 50%.

Formel för ökning av LMM storlek lika mycket som Spridarna har du här - Trim steg 2, 300hk *Leta efter "Större LMM" så har du formeln å lite förklaring om det där.

Finns även att läsa här på Garaget - Volvo insprutar turbo guide. Olika hk steg, med delar och prissummor.

En liten guide jag slängde ihop, ska uppdateras dock med både bilder å ett annat sätt å göra det på.
Hur man bygger en större LMM


Dessa spridare kanske - raidopower.se


Ifall du vill ha orginal utseende för att va säker på att komma igenom besiktningen, utan å behöva demontera å sätta tillbaks alla orginal delar. Så kör på orginal grenröret, men fin putsa å match porta grenröret med toppens avgas kanaler, å sen på med ett mitsu agg. mer orginal fast trimmat kan du nog inte få.
Senast redigerat av P--JawZ--K (12 oktober 2012)


145 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#6
lmm bygger jag själv och jag tänkte ha ett japangrenrör och en turbo med intern wastegate fast förstärkt så att den pallar mer smile


145 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#7
tänkte köra på en annan spridar brygga, vad behöver jag då ? en annan btr?


579 Inlägg
13 oktober 2012
#8
Japangrenrör? hur ser det ut då?? Finns ju en massa interna wastegates, som klarar allt mellan 0.5 å 2.0 bar laddtryck. Oftast så sitter det en sådan wg på eftermarknads turbo redan.


145 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#9
det ser ut som org fast bättre utformat och bättre flöde smile


579 Inlägg
13 oktober 2012
#10
Kolla här så får du se vad som behövs, skrev även ett svar om vad som skiljer orginal spridarbrygga oftast och eftermarknads brygga - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1&p=12

Men för att svara direkt, Oftast ja. Men det går att mixtra dit den gamla BTR;en ifall man vill, lite bökigt men det går. Fast med en eftermarknads BTR så kan du ju få en justerbar BTR som är lämpligt att ha vid trimning för att kunna ställa in rätt mäng bränsle för de nya komponenterna du har monterat som oftast kräver mer luft å bränsle.

Beror ju på vad för spridarbrygga, men oftast så är det AN anslutningar på dem så nån BTR som har det passar ju direkt på med slang å AN anslutningar. Men går med BTR som har slang anslutningar också.

Ok då vet jag ungefär då smile
Senast redigerat av P--JawZ--K (13 oktober 2012)


904 Inlägg
14 oktober 2012
#11
P--JawZ--K skrev:
Här har du några mitsu agg å kolla igenom Turbomeck.se


Storlek på LMM bestäms av storleken på spridarna. Säg att du öka spridar storleken med 50%, då ska du även öka LMM med 50%.

Formel för ökning av LMM storlek lika mycket som Spridarna har du här - Trim steg 2, 300hk *Leta efter "Större LMM" så har du formeln å lite förklaring om det där.

Finns även att läsa här på Garaget - Volvo insprutar turbo guide. Olika hk steg, med delar och prissummor.

En liten guide jag slängde ihop, ska uppdateras dock med både bilder å ett annat sätt å göra det på.
Hur man bygger en större LMM


Dessa spridare kanske - raidopower.se


Den länken du la upp Volvo insprutar turbo guide handlar ju om en 940 turbo ä väl lite skillnad mot 850 turbo


Ifall du vill ha orginal utseende för att va säker på att komma igenom besiktningen, utan å behöva demontera å sätta tillbaks alla orginal delar. Så kör på orginal grenröret, men fin putsa å match porta grenröret med toppens avgas kanaler, å sen på med ett mitsu agg. mer orginal fast trimmat kan du nog inte få.

AUTOTECH S60 power

904 Inlägg
14 oktober 2012
#12
Japan grenrör sitter på s60r bland annat som sagt ser ut som orginal det med turbo ä svårt beror ju helt å hållet på vad du ska använda motorn till å vad du vill ha för karaktär kom på det först sen pratar du med en firma som kan turbo så hjälper dom dig.

AUTOTECH S60 power

904 Inlägg
14 oktober 2012
#13
Borgwarner agg ä ju rätt poppis till Volvo bilar

AUTOTECH S60 power

145 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#14
någon som har förklaring eller bilder på när man fräser upp vevhusvent och byter ut org mot nåt bättre smile?


904 Inlägg
14 oktober 2012
#15
T5driver skrev:
någon som har förklaring eller bilder på när man fräser upp vevhusvent och byter ut org mot nåt bättre smile?

Gå med i tpc där finns det mycket duktiga personer

AUTOTECH S60 power

145 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#16
får göra det men hitta lite bilder nu smile


313 Inlägg
14 oktober 2012
#17
Quaife diff med nya lager, 765/707 tryckplatta med r-lamell + nytt urtrampningslager + bearbetning av svänghjul. Matchporta insuget mot toppen (toppen var ju redan portad), extraktorgrenrör med extern wastegate, ett garret gt3071r, insugsrör i samma dimension som inloppet till turbon (inga reduceringar!), IPD magnetventil, aluminium intercooler antingen kina eller tm-racings värre modell, massa feta silikonslangar wink, dubbla pumpar i tanken med y-kors och an10 fram till exempelvis en nuke fuelrail, 630cc spridare om du tänkt köra bensin, en trevlig mappning från någon kunnig (typ TMR). 3" framrör, ny lambda (?), (dessa kan bli sega med åren och det upplevs som turbolagg++). Polyuretanbussningar till framvagnen för stabilare acc! Kan vara gött att fixa väghållningen innan motorbygge.. 15 år gamla dämpare med 500 hästar är inge vidare!! 2,5" tryckrör. Vevhusventilation öppen eller till catchtank.

Här finns bilder på fräsning : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=97486

Synd ni inte gjorde det när motorn var isär för det blir dubbla jobbet.
Senast redigerat av volvodrajvor (14 oktober 2012)


904 Inlägg
18 oktober 2012
#18
Jag körde hårt på vägen inga streetrace eller burnisar å jag körde org koppling

AUTOTECH S60 power

8 250 Inlägg
18 oktober 2012
#19
Hade tittat på 550 eller möjligen 630cc spridare om du ska köra på bensin. Och då klara man sig med runt 75mm innermått på lmm. Man kan i och för sig välja en mindre lmm ochså om man vill det, men då riskerar man att den går fett innan den blir mappad. Sen gäller det att se till att ha minst dubbla innerdiametern mellan och luftfiltret. Så med en 75mm lmm så vill man ha 150mm mellan filter och lmm för att luften ska hinna lugna ner sig och ge lmm'n en chans att mäta riktigt.

GLT-kammarna är inte den bästa lösningen om tidigt ladd är ett krav. Dels krävs det några hundra varv extra innan den börjar ladda och dels så tar det längre tid att bygga upp laddtrycket. Det kan i viss mån undvikas om man ställer isär kammarna, men det kräver gradskiva och en del laborerande i bromsbänk för att få till skapligt. Det finns riktiga vässkammar för turbobruk som fungerar bättre, men kostar å andra sidan en slant istället.

Grenrör och turbo blir ju en kostnadsfråga och hur rädd man är för polisen. Vill man ha det bästa är det ju ett extraktorgrenrör + separat wastegate som gäller. Det blir dock dyrt om man inte kan bygga själv. Alternativet är ju ett vanligt gjutet grenrör och då siktar man lämpligen in sig på ett -688 från turbobilar 00-04(?). Många tar ju -921 ("S60R") istället, men det är konstruerat för att vara billigt att tillverka, medans 688 har en bättre design. Rent flödesmässigt är det dock ingen större skillnad.

Turbo finns det ju en hel del varianter. Olika spec på T04E eller S har ju varit poppis i alla år. En HX35'a med rätt avgashus kan vara ett vettigt budgetalternativ, men kräver att man bygger om bakre motorfästet om man kör med gjutet grenrör. Men har man råd och vill ha så bra som möjligt finsn det ju kullagrade räsersnurror som ger bättre resultat, men en helt annan kostnad.

Är du inte rädd för att bygga om inför besiktningar så har jag extraktorgrenrör, separat wastegate, 4" inloppsrör och stort luftfilter som bara ligger här hemma som jag skulle ha satt på min 850. Finns även tryckrör + lagom intercooler att ha i fronten inklusive dump.
Senast redigerat av Marlboroman (18 oktober 2012)


145 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#20
marlboroman hur mycket ska du ha för detta? allt förutom tryckrör och ic för det har jag .. så det är bättre med org kammarna om man vill ha tidigt ladd? när man borrar vevhusventilatonen är det inte risk för försvagningar/ obalans i blocket ? jag har måttat ut centrum i själva fräsningen och tänkte borra med en 10mm borr och en vinkel maskin så hålet blir rakt.. lmm bygger jag själv eftersom jag jobbar som plåtslagare så är svetsning inga problem .. somsagt jag har inte borrat i blocket än och inte satt i h stakarna eller wiseco kolvarna än . blocket är borrat och planslipat likaså den portade toppen, har du någon ''guide'' hur man slipper org vevhusventilation då jag hatar röret som går från ''burken'' under insuget till insugsröret på turbon som lossnar hela tiden, och vad gör man med kabeln som går till den ? det är väll nån slags sensor ?



Sök