Hade tittat på 550 eller möjligen 630cc spridare om du ska köra på bensin. Och då klara man sig med runt 75mm innermått på lmm. Man kan i och för sig välja en mindre lmm ochså om man vill det, men då riskerar man att den går fett innan den blir mappad. Sen gäller det att se till att ha minst dubbla innerdiametern mellan och luftfiltret. Så med en 75mm lmm så vill man ha 150mm mellan filter och lmm för att luften ska hinna lugna ner sig och ge lmm'n en chans att mäta riktigt.
GLT-kammarna är inte den bästa lösningen om tidigt ladd är ett krav. Dels krävs det några hundra varv extra innan den börjar ladda och dels så tar det längre tid att bygga upp laddtrycket. Det kan i viss mån undvikas om man ställer isär kammarna, men det kräver gradskiva och en del laborerande i bromsbänk för att få till skapligt. Det finns riktiga vässkammar för turbobruk som fungerar bättre, men kostar å andra sidan en slant istället.
Grenrör och turbo blir ju en kostnadsfråga och hur rädd man är för polisen. Vill man ha det bästa är det ju ett extraktorgrenrör + separat wastegate som gäller. Det blir dock dyrt om man inte kan bygga själv. Alternativet är ju ett vanligt gjutet grenrör och då siktar man lämpligen in sig på ett -688 från turbobilar 00-04(?). Många tar ju -921 ("S60R") istället, men det är konstruerat för att vara billigt att tillverka, medans 688 har en bättre design. Rent flödesmässigt är det dock ingen större skillnad.
Turbo finns det ju en hel del varianter. Olika spec på T04E eller S har ju varit poppis i alla år. En HX35'a med rätt avgashus kan vara ett vettigt budgetalternativ, men kräver att man bygger om bakre motorfästet om man kör med gjutet grenrör. Men har man råd och vill ha så bra som möjligt finsn det ju kullagrade räsersnurror som ger bättre resultat, men en helt annan kostnad.
Är du inte rädd för att bygga om inför besiktningar så har jag extraktorgrenrör, separat wastegate, 4" inloppsrör och stort luftfilter som bara ligger här hemma som jag skulle ha satt på min 850. Finns även tryckrör + lagom intercooler att ha i fronten inklusive dump.
Senast redigerat av Marlboroman (18 oktober 2012)