3699
Sök

VW Transporter TDI högt k-värde

V-Power
1 186 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
Hejsan!

Har äntligen hittat en bra Transporter efter lång tids letande. Bilen går riktigt bra och är i fint skick. Dock finns det ett problem, den har fått anmärkning på för högt k-värde på förra besiktningen (2011) vilket den även hade fått på besiktningen för 4 år sedan (2008).

Nu är den inne i besiktningsperioden igen och säljaren vill verkligen inte besiktiga den trots att jag köper direkt efter om den blir godkänd. Han skyller på tidsbrist, dyrt och orkar inte beställa tid. För övrigt verkar han inte förstå speciellt mycket om bilar utan "verkstaden har fixat jag vet inte". I alla fall den har bara gått 16 000 mil, är en 2002 och går bra i motorn, inga moln när man gasar på. Servad senast i juni detta året.

Det är 2,5 TDI motorn på 88 hk.

Kan det vara något allvarligt?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 oktober 2012
Erbjud dig att besiktiga bilen åt honom samt även stå för besiktningskostnaden. Är han säker på att den är OK så borde han gå med på det, kan man tycka.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 534 Inlägg
14 oktober 2012
R1kard skrev:
Hejsan!

Har äntligen hittat en bra Transporter efter lång tids letande. Bilen går riktigt bra och är i fint skick. Dock finns det ett problem, den har fått anmärkning på för högt k-värde på förra besiktningen (2011) vilket den även hade fått på besiktningen för 4 år sedan (2008).

Nu är den inne i besiktningsperioden igen och säljaren vill verkligen inte besiktiga den trots att jag köper direkt efter om den blir godkänd. Han skyller på tidsbrist, dyrt och orkar inte beställa tid. För övrigt verkar han inte förstå speciellt mycket om bilar utan "verkstaden har fixat jag vet inte". I alla fall den har bara gått 16 000 mil, är en 2002 och går bra i motorn, inga moln när man gasar på. Servad senast i juni detta året.

¨
Förlåt för en ev. dum fråga, men vad är k-värde?

V-Power
1 186 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Erbjud dig att besiktiga bilen åt honom samt även stå för besiktningskostnaden. Är han säker på att den är OK så borde han gå med på det, kan man tycka.

Har jag föreslagit men det ville han inte.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

V-Power
1 186 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
jetta16v skrev:
R1kard skrev:
Hejsan!

¨

Vet inte exakt vad det är men ingår i mätningarna om miljökrav. Alltså när dem kontrollerar avgasvärdena.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

1 534 Inlägg
15 oktober 2012
R1kard skrev:
jetta16v skrev:
R1kard skrev:
Hejsan!

¨

Vet inte exakt vad det är men ingår i mätningarna om miljökrav. Alltså när dem kontrollerar avgasvärdena.

Nu känner jag inte till alla detaljer, men är han inte helt ärlig om bilen och vägrar besikta, trots att du erbjuder dig att stå för kostnaden, så är det något som luktar skumt, behöver inte vara så, men högst troligt..

2 763 Inlägg
15 oktober 2012
Det känns ju onekligen som om den snubben inte har rent mjöl i påsen...

Volvo - For Life

4 474 Inlägg
15 oktober 2012
K-värde=opacitetsmätning, eller mer förståeligt: Man "mäter mängden sot i avgaserna" typ...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Fri fart för ett fritt folk!
14 366 Inlägg
15 oktober 2012
men 2.5tdi är väll endå på mer än 88hk
borde ligga på 140hk
som volvon har med samma motor

inte helt ovanligt beror höga K-värden på att bilen gått på tok förlungt och sotavlagringar ligger kvar i systemet och släpper vid fullgas
ibland kan lite hårdare körning göra att problemet är löst

Kör fort så hinner inget hända...

529 Inlägg
15 oktober 2012
Ta ut den på en rejäl provtur och blås ur den, sen kan man tanka i några liter lysfotogen. Funkade på min A6:a på senaste besktningen.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

4 474 Inlägg
15 oktober 2012
2.5 Tdi i Transporter har 88Hk

V-Power
1 186 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
Jo jag har hört det om att gasa ur bilen lite, därför det retar mig om det bara skulle vara en sån enkel sak.

Men man vet aldrig så nu har jag skickat mitt bud i alla fall: Besiktigad och jag tar den utan att pruta annars är det inte intressant.

Vill han sälja den får han ta sig tid att besiktiga helt enkelt.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

1 534 Inlägg
15 oktober 2012
R1kard skrev:
Jo jag har hört det om att gasa ur bilen lite, därför det retar mig om det bara skulle vara en sån enkel sak.

Men man vet aldrig så nu har jag skickat mitt bud i alla fall: Besiktigad och jag tar den utan att pruta annars är det inte intressant.

Vill han sälja den får han ta sig tid att besiktiga helt enkelt.

Stå på dig!

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
15 oktober 2012
Senast redigerat av Ulf_W (15 oktober 2012)

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

V-Power
1 186 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Tänkte bara säga att det slutade med att han besiktigade bilen och jag köpte den smile Nu kan man äntligen sluta leta skåpbil!! tongue

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

1 534 Inlägg
24 oktober 2012
R1kard skrev:
Tänkte bara säga att det slutade med att han besiktigade bilen och jag köpte den smile Nu kan man äntligen sluta leta skåpbil!! tongue

Skönt att han gav med sig o besiktade den.
Gck den igenom utan anmärkning?

V-Power
1 186 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
jetta16v skrev:
R1kard skrev:

Skönt att han gav med sig o besiktade den.
Gck den igenom utan anmärkning?

Jadå det gick fint. Såg riktigt fin ut undertill!

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Sök