3539
Sök

Problem med chip på t5a

135 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#1
Har en 850 t5 2,0l den ska vara chippad  minst steg 2 sa förra ägaren, den går väldigt bra men fick bara ut 244hk på bänken? orginal är 210hk, då kan den väl aldrig vara chippad? dock har jag laddtryck på 1bar med orginal magnetventil och ser inte att något annat är gjort med den.. kollade på bsr att deras chip ska ge ca 270hk.. sitter det ett dret chipp i den eller blev jag bara lurad?
Senast redigerat av Niilsson6 (17 oktober 2012)


Forummoderator
10 576 Inlägg
17 oktober 2012
#2
Niilsson6 skrev:
Har en 850 t5 2,0l den ska vara chippad  minst steg 2 sa förra ägaren, den går väldigt bra men fick bara ut 244hk på bänken? orginal är 210hk, då kan den väl aldrig vara chippad? dock har jag laddtryck på 1bar med orginal magnetventil och ser inte att något annat är gjort med den.. kollade på bsr att deras chip ska ge ca 270hk.. sitter det ett dret chipp i den eller blev jag bara lurad?

Om en bil som är närmare 20år gammal ger 34hk mer än när den lämnade fabriken så är det väl alldeles utmärkt!  Jag tror absolut din bil är chippad och går som den skall.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

135 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#3
jo det är sant men glömde nämna att de sitter andra spridare och GLT kammar, så borde ändå nå högre.
med andra ord kanske det är dags att renovera motorn?


Forummoderator
10 576 Inlägg
17 oktober 2012
#4
Niilsson6 skrev:
jo det är sant men glömde nämna att de sitter andra spridare och GLT kammar, så borde ändå nå högre.
med andra ord kanske det är dags att renovera motorn?

Mja, börja mäta laddtryck, kontrollera lambavärdet under färd etc för att se vad som ev inte står rätt till.  En prestanda app till din smartphone bör ge svar på om dina justeringar ger mer eller mindre effekt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

135 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#5
har ju inte OBD i bilen :p


Hhehehehhest
375 Inlägg
17 oktober 2012
#6
Mätte du hjul effekt när du bänkade bilen?
Senast redigerat av Nyman1337 (17 oktober 2012)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

2 452 Inlägg
17 oktober 2012
#7
bara för att det sitter andra spridare på men hur är det med lmm då är den anpassad för spridarna eller är den orginal.gltkammarna ger dig inte så mycket utan det blir ett annat drag(samnt är det dom riktiga gltkammarna som kommer från en 92a)?34 hk helt okej på en 2,0 turbo som har orginal 210 hk annars...

döden kommer tillbaka

135 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#8
motor och hjul smile) 190hk på hjulen


135 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#9
turbodeath skrev:
bara för att det sitter andra spridare på men hur är det med lmm då är den anpassad för spridarna eller är den orginal.gltkammarna ger dig inte så mycket utan det blir ett annat drag(samnt är det dom riktiga gltkammarna som kommer från en 92a)?34 hk helt okej på en 2,0 turbo som har orginal 210 hk annars...

Ingen aning faktiskt förra ägaren hade inte så mycke info om bilen så har tagit reda på de mesta själv.


8 251 Inlägg
17 oktober 2012
#10
Så du fick ut 190hk på hjulen och 244 i motorn..? Det är alltså en förlust på enorma 28%. Normalt brukar 12% ligga närmare sanningen vilket omräknat ger originaleffekten i motorn. Och har du originalturbon så lär det ha varit en väldigt snäll bromsning för att kunna ta ut den effekten då orignalturbon börjar krokna runt 230hk.


135 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
Så du fick ut 190hk på hjulen och 244 i motorn..? Det är alltså en förlust på enorma 28%. Normalt brukar 12% ligga närmare sanningen vilket omräknat ger originaleffekten i motorn. Och har du originalturbon så lär det ha varit en väldigt snäll bromsning för att kunna ta ut den effekten då orignalturbon börjar krokna runt 230hk.

ja de tycker jag med och kan inte förstå varför jag förlorar så mycket..

dock har jag inte fullt laddtryck förens runt 3500/4000rpm, vilket också är konstigt..


8 251 Inlägg
17 oktober 2012
#12
Att laddtrycket kommer sent beror dels på chipet, man ser på flit till när man gör chipet att man inte får fullt laddtryck vid för låga varv. Tanken med detta är att skona stakarna. Dessutom så tack vare glt-kammarna så tar det några hundra varv extra innan den börjar ladda och så tar det längre tid att bygga upp trycket med.


135 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#13
Marlboroman skrev:
Att laddtrycket kommer sent beror dels på chipet, man ser på flit till när man gör chipet att man inte får fullt laddtryck vid för låga varv. Tanken med detta är att skona stakarna. Dessutom så tack vare glt-kammarna så tar det några hundra varv extra innan den börjar ladda och så tar det längre tid att bygga upp trycket med.

jo det med kammarna vet jag om..

men så du menar att det är bättre att låta laddet vara som det är än att försöka få ner det?

har du någon aning om varför jag tappar så mycke hk?


8 251 Inlägg
17 oktober 2012
#14
Visst kan man se till att få laddtryck tidigare, men då lär man tänka på hur man kör och acceptera en klart högre risk för ett ras.

Hästarna på drivhjulen kan mycket väl stämma på en motor där milen tickat iväg. Hur dem fått fram drivlineförlusten skulle ju vara intressant att veta. För att komma upp dem siffrorna så krävs i regel konstant fyrhjulsdrift av stabilare sort.


135 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#15
Marlboroman skrev:
Visst kan man se till att få laddtryck tidigare, men då lär man tänka på hur man kör och acceptera en klart högre risk för ett ras.

Hästarna på drivhjulen kan mycket väl stämma på en motor där milen tickat iväg. Hur dem fått fram drivlineförlusten skulle ju vara intressant att veta. För att komma upp dem siffrorna så krävs i regel konstant fyrhjulsdrift av stabilare sort.

ja precis.. är det någon skillnad i utväxlingen i m56 och m59?


8 251 Inlägg
17 oktober 2012
#16
Det är samma utväxlingar i M56H och M59


135 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#17
Marlboroman skrev:
Det är samma utväxlingar i M56H och M59

okej.. bara diffem som som är annorlunda va?


Forummoderator
10 576 Inlägg
17 oktober 2012
#18
Niilsson6 skrev:
har ju inte OBD i bilen :p

Laddtryck mäter du med en laddtrycksmätare, analog sådan. Prestandan med stoppuret i din telefon. Ingen OBD behövs alltså :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 251 Inlägg
17 oktober 2012
#19
Niilsson6 skrev:
bara diffem som som är annorlunda va?

Diff + höger drivaxel.


135 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
#20
torpis skrev:
Niilsson6 skrev:
har ju inte OBD i bilen :p

Laddtryck mäter du med en laddtrycksmätare, analog sådan. Prestandan med stoppuret i din telefon. Ingen OBD behövs alltså :-)

haha  ja det förstog ja, men han menade nog med en app wink



Sök