3769
Sök

Min bil låter när man kör rakt fram och svänger vänster, hjälp! :/

8 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
Hej.

Nu behöver jag råd och tips ifrån er kunniga bilkillar, kanske har haft detta problemet tidigare, eller vet direkt vad det är utav annan erfarenhet.

I vilket fall som helst, min nya Volvo s40 - 99 2.0 Turbo har stått i garaget ett tag framöver och jag har fått byta delar och lagt ut en kostnad på nästan 8000 :- så mitt tåla mod till denna bilen ligger verkligen på Zero just nu.

Bilen låter när man kör rakt fram med den, men sen låter den ännu mera när man svänger åt vänster men ej åt höger, den är så gott som helt tyst när man svänger åt höger låter jätte bra.

Senaste byte av del var en drivaxel höger fram, inre knuten var skärd och därför trodde jag att detta skulle rätta till problemet men så var det dessvärre inte. Ljudet återstår och jag undrar var det kan bero på, kan det vara ett hjullager? Jag snurrade ändå på hjullagret fram på vänster sida och det lät bara lite grann, men ett hjullager ska väl inte låta över huvudtaget? Kan detta var felet varför det låter vid vänstersväng och när man kör rakt fram? Känns inte så logiskt enligt mig, men vad vet jag!

Sen har jag en sista fråga, drivaxeln som jag bytte fram, den yttre drivknuten den liksom glappade cirka 3-4mm, är detta naturligt? Ska dem göra det? För jag köpte nämligen en begangad och det glappade även 3-4mm på samma ställe som den gamla som jag bytte.

Hoppas verkligen att jag kan få ett bra och seriöst svar utav någon som är värt att försöka med för jag orkar verkligen inte mekka med denna bilen längre. Jag är student och det känns verkligen tungt att blivit grundlurad på detta köpet.

Med vänliga hälsningar!

7 278 Inlägg
17 oktober 2012
Hjullager brukar kunna ge ett vinande ljud som försvinner när man svänger åt ena hållet.
Så det låter som att det skulle kunna vara det. Det slutar låta för att belastningen på den minskar när du svänger.

8 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
Brains skrev:
Hjullager brukar kunna ge ett vinande ljud som försvinner när man svänger åt ena hållet.
Så det låter som att det skulle kunna vara det. Det slutar låta för att belastningen på den minskar när du svänger.

Jag tror också på den teorin som du säger men fråga är bara det att rakt fram, dånar det mycket, svänger jag åt vänster ökar ljudet och svänger jag till höger minskar ljudet och låter precis som det ska.

Jag skulle vilja ha det till att det är det högra hjullagret som är dåligt för att det ju det som får belastningen när jag svänger åt vänster, eller tänker jag fel?

7 278 Inlägg
17 oktober 2012
Jag tänker precis som dig. Vid en vänstersväng bör det vara mera belastning på det högra hjulet så då låter det mer om den är dålig.

Kompisens merca gjorde precis så. Den lät när man åkte rakt fram och sen när man svängde åt ena hållet. Det var ett hjullager som var dåligt.

8 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
Brains skrev:
Jag tänker precis som dig. Vid en vänstersväng bör det vara mera belastning på det högra hjulet så då låter det mer om den är dålig.

Kompisens merca gjorde precis så. Den lät när man åkte rakt fram och sen när man svängde åt ena hållet. Det var ett hjullager som var dåligt.

Tack så hemskt mycket! Men som jag skrev i texten, drivaxeln, yttre drivknut glappade cirka 3-4 mm samt den begangade jag köpte på Walters Bil Falkenberg , glappade precis likadant, detta kan inte vara problemet istället? Så vi inte lurar oss själva med att det är hjullagret? Eller yttre drivknut kanske ska glappa på det sättet? För jag har absolut ingen erfarenhet av detta!

Med vänliga hälsningar!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 oktober 2012
kan vara tvärtom också, att hjullagret låter när det får minskad belastning. bytte ett hjullager vänster fram häromdagen, den bilen lät när man svängde vänster.

om du har hjulet fritt och snurrar det så fort du kan, hör du ett malande ljud då? ibland kan man känna glapp i hjulet också.

ang drivknuten hur menar du att den glappar? i drivaxeln? eller där den sitter i hjullagret? oftast håller yttre drivknuten ihop hjullagret och ett glapp där skapar ett jävla oväsen. brukar hjälpa att spänna drivknutsmuttern/bulten då.

8 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
Alex-s skrev:
kan vara tvärtom också, att hjullagret låter när det får minskad belastning. bytte ett hjullager vänster fram häromdagen, den bilen lät när man svängde vänster.

om du har hjulet fritt och snurrar det så fort du kan, hör du ett malande ljud då? ibland kan man känna glapp i hjulet också.

ang drivknuten hur menar du att den glappar? i drivaxeln? eller där den sitter i hjullagret? oftast håller yttre drivknuten ihop hjullagret och ett glapp där skapar ett jävla oväsen. brukar hjälpa att spänna drivknutsmuttern/bulten då.

Får nog gå över och snurra på hjulen imorgon på båda sidorna och lyssna vilket av hjulen som låter mest. Jo, om du utgår ifrån denna bilden, det var nämligen denna drivaxeln jag köpte.

http://bilder.lagabasen.se/delar/1074/1074727119vy1.jpg

Sen om du kikar på bilden på vänster sida precis som drivaxeln ligger på bilden, yttre drivknuten, damasken. Där glappar det om man tar i med båda händerna och försöker ryka isär den och trycka ihop den. Ska det vara på det viset? :o

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 oktober 2012
RRC skrev:
Alex-s skrev:

Får nog gå över och snurra på hjulen imorgon på båda sidorna och lyssna vilket av hjulen som låter mest. Jo, om du utgår ifrån denna bilden, det var nämligen denna drivaxeln jag köpte.

Sen om du kikar på bilden på vänster sida precis som drivaxeln ligger på bilden, yttre drivknuten, damasken. Där glappar det om man tar i med båda händerna och försöker ryka isär den och trycka ihop den. Ska det vara på det viset? :o

du menar om du rycker i den korta axeln vid yttre drivknuten? ja den ska glappa lite. kanske inte uppåt och neråt men längsmed.

8 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
Alex-s skrev:
RRC skrev:
Alex-s skrev:

du menar om du rycker i den korta axeln vid yttre drivknuten? ja den ska glappa lite. kanske inte uppåt och neråt men längsmed.

Ja precis, oh fan vad bra! Då slipper jag nämligen oroa mig utöver att det är drivknuten som behöver bytas! smile Fan vad härligt, då kör vi på hjullagret imorgon! Tack så hemskt mycket!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 oktober 2012
RRC skrev:
Alex-s skrev:
RRC skrev:

Ja precis, oh fan vad bra! Då slipper jag nämligen oroa mig utöver att det är drivknuten som behöver bytas! smile Fan vad härligt, då kör vi på hjullagret imorgon! Tack så hemskt mycket!

en drivknut som är dålig knakar när man svänger och belastar den.

lycka till och hoppas det löser sig smile

1 353 Inlägg
17 oktober 2012
ett annat bra tips för att känna om hjullager är dåligt är att håll en hand på fjädern/fjäderbenet och snurra på hjulet så känns det ett typ malande/vet inte hur man ska förklara ^^ men det känns iallafall om lagret är dåligt.

There's no replacement for displacement

8 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
Tack så mycket, oh! Vadfan skulle man göra utan er? Ni allihopa ska ha full credit, tack! smile

2 763 Inlägg
18 oktober 2012
Utan tvekan ett dåligt hjullager! Hade samma på min XC och det var bara ena hjullagret som var dåligt!

Volvo - For Life

8 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
Ville bara lägga in en kommentar och säga att det högre hjullagret lät bra mycket, men det vänstra såg förjävligt ut, antar att båda behövdes bytas av konstig anledning . fyfan smile Tack igen i alla fall, hoppas att det inte låter någonting imorgon när man ska köra en test runda.

Föresten.. ÄR DET NÅGON SOM VET ETT BRA SÄTT OCH FÅ BORT LAGRENA UTAN EN PRESS? Vänligen skriv det här i så fall! smile

med vänliga hälsningar

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 oktober 2012
RRC skrev:
Ville bara lägga in en kommentar och säga att det högre hjullagret lät bra mycket, men det vänstra såg förjävligt ut, antar att båda behövdes bytas av konstig anledning . fyfan smile Tack igen i alla fall, hoppas att det inte låter någonting imorgon när man ska köra en test runda.

Föresten.. ÄR DET NÅGON SOM VET ETT BRA SÄTT OCH FÅ BORT LAGRENA UTAN EN PRESS? Vänligen skriv det här i så fall! smile

med vänliga hälsningar

nje du, att få ut lager utan press är svårt. ibland går det med skruvstäd men oftast kommer man inte åt.
har du tålamod så kan du slå ut allt löst som kulor osv, och sen såga itu yttersidan av lagret med bågfil eller en smidig slip.

enklast är att åka till närmsta verkstad och få dom ur och ipressade. går fort så det kostar inte så mycket. jag hade gärna gjort det till dig om du bott i södra skåne wink

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 oktober 2012
Ett enkelt sätt att få loss invändiga (lagerbana som är inpressad i ett hål) lagerbanor är att svetsa i dom, bara en sträng mitt på lagerbanan o sen krymper hela lagerbanan när det svalnar igen och den ramlar lätt ur.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

535 Inlägg
19 oktober 2012
Ni har börjat texten
Nu behöver jag råd och tips ifrån er kunniga bilkillar, kanske har haft detta problemet tidigare, eller vet direkt vad det är utav annan erfarenhet.

Men på eran sida skriver ni att ni e 2 killar.
Menar ni bara att de inte finns bilkuniga tjejer eller?

8 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
DKn skrev:
Ni har börjat texten

Ja, vi är två killar som håller på med ett Camaro Projekt, min Volvo S40 ingår ej i projektet. Klart det finns bilkunniga tjejer, men dessvärre så finns det få av dem tyvärr.

Vill bara påpeka att jag har bytt hjullager på båda sidorna, vänster sida såg värst ut, men höger var nog också rätt kasst. Har kört bilen idag och den fungerar klockrent! Inte ett hjul, ända som låter är mina Japs pipes och väglaget wink

Tråd stängd. Tack!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 oktober 2012
RRC skrev:
DKn skrev:
Ni har börjat texten

Ja, vi är två killar som håller på med ett Camaro Projekt, min Volvo S40 ingår ej i projektet. Klart det finns bilkunniga tjejer, men dessvärre så finns det få av dem tyvärr.

Vill bara påpeka att jag har bytt hjullager på båda sidorna, vänster sida såg värst ut, men höger var nog också rätt kasst. Har kört bilen idag och den fungerar klockrent! Inte ett hjul, ända som låter är mina Japs pipes och väglaget wink

Tråd stängd. Tack!

härligt! smile

Sök