3779
Sök

BMW 318 E30, drar tjuvluft!

8 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
Hejsan, införskaffat en BMW 318 E30 men skiten gick inte igenom besiktningen pga att den drog tjyvluft och tomgången var felaktig.

Jag har försökt att leta efter nån slang som läcker men ser ingen, däremot hörs det och om man sprutar in startgas på undersidan av insuget så varvar den upp så läckaget är där någonstans.

Att tillägga är även att min ekonomimätare inte fungerar heller och om jag inte har helt fel drivs denna av nån slags vakumsug, kan detta ha nått samband?, om det har nån som har koll på vilken slang det är?

Tacksam för alla tips!

MVH Joacim.

583 Inlägg
19 oktober 2012
Tomgången blir felaktig ifall bilen drar tjuvluft. "Ekonomimätaren" fungerar igenom att mäta hur mycket undertryck du har. Iome att bilen drar tjuvluft fungerar naturligt inte denna heller.

Det mest fascinerande är du ägnat dig åt att felsöka med startgas och faktiskt hittat vart den drar tjuvluft, på undersidan utav insuget. Det är väll inte en slang som läcker utan en packning mellan insug och topplock.

Bara att felsöka så du är på säkra sidan och sedan byta så kommer bilen fungera perfekt sedan.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

8 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
ajonasson skrev:
Tomgången blir felaktig ifall bilen drar tjuvluft. "Ekonomimätaren" fungerar igenom att mäta hur mycket undertryck du har. Iome att bilen drar tjuvluft fungerar naturligt inte denna heller.

Det mest fascinerande är du ägnat dig åt att felsöka med startgas och faktiskt hittat vart den drar tjuvluft, på undersidan utav insuget. Det är väll inte en slang som läcker utan en packning mellan insug och topplock.

Bara att felsöka så du är på säkra sidan och sedan byta så kommer bilen fungera perfekt sedan.

Mvh
Anders

Mycket väl medveten om att tomgången blir felaktig när den drar tjuvluft, jag har använt mig av startgas runt hela insuget och packning utan nån respons så det ligger inte i packningen, funderade på ifall det fanns nån spricka eller liknande och hittade inget sådant varken i insuget eller slangarna.

Därav drog jag slutsatsen att det skulle kunna vara ekonomimätaren som låg och sög hela tiden för man hör ju det sugande ljudet.  Att tillägga på detta är att så fort man ger bilen lite gas så slutar detta sugande ljud precis som att nån ventil släpper.

Så om du eller nån annan skulle kunna förklara vilken slang som går till ekonomimätare så ska jag felsöka hela löpet på denna.

583 Inlägg
19 oktober 2012
Först skriver du:
Junker skrev:
..om man sprutar in startgas på undersidan av insuget så varvar den upp så läckaget är där någonstans.

Sedan skriver du:
Junker skrev:
jag har använt mig av startgas runt hela insuget och packning utan nån respons så det ligger inte i packningen..

Vänligen klargör detta big_smile

Ifall du har sprutat startgas på undersidan insuget och fått någon respons där så ligger felet ca inom en radie av 5cm där du sprutade startgas.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

8 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
ajonasson skrev:
Först skriver du:
Junker skrev:
..om man sprutar in startgas på undersidan av insuget så varvar den upp så läckaget är där någonstans.

Sedan skriver du:
Junker skrev:
jag har använt mig av startgas runt hela insuget och packning utan nån respons så det ligger inte i packningen..

Vänligen klargör detta big_smile

Ifall du har sprutat startgas på undersidan insuget och fått någon respons där så ligger felet ca inom en radie av 5cm där du sprutade startgas.

Mvh
Anders

Ursäktar mig för att jag slarvade i förklaringen där, när jag menade undersidan insuget menade under själva gasreglaget och diverse slangar som går in där.

Alltså nånstans mellan toppen och botten av insuget.

330 Inlägg
19 oktober 2012
antligen insugspackning, vakuumslang under insuget eller nånstans runt spjällhuset

8 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
Nitro skrev:
antligen insugspackning, vakuumslang under insuget eller nånstans runt spjällhuset

Vakumslangen du pratar om vart går den?

Tacksam för svar smile

8 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
Sådär nu har jag gjort yttligare en felsökning.

#1 Bytat packning, även lagt extra ultrablue där packningen inte räcker

#2 Bytat Oringen under spjällhuset, även tagit ultrablue där.

#3 Tätat och dragit åt.

Efter detta så reagerar den inte på startgasen längre, skulle gissa på att det är pga #2, däremot så är det exakt samma sugljud som hörs på tomgång och ekonomimätare funkar fortfarande inte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147997/147997-87e039977c637be8a5042ee09ab2f1e2_large.jpg

Sök