Tyvärr har en annan bara Moppe historier att berätta ca 3 st, då man inte haft körkortet så jäkla länge.
Första gången jag blev "stoppad" av farbror blå var jag ute med min då otrimmade Dt. Grejjen var den att jag var ute och gick, Mopeden ville inte starta då jag kört soppa torsk, Men nycklarna satt i så lyset åtminstonde skulle vara på, hjälmen hängde på styret och jag knallade sakta men glatt hemmåt för att hämta statoilkortet. Då kommer en snutbil och kör upp på sidan av trottoaren och påstår att mopeden är trimmad och att det är olagligt att ha nycklarna i mopeden utan att ha hjälm på sig, Jag började skratta och trodde att det hela var ett skämt, Sen bad dom mig visa försäkringpapper samt idkortet. Glatt visade jag upp det då jag trodde det bara var en "rutin" koll (det är väldigt många mindre åriga som åkte moppe) Sen klev en utav poliserna ut och sa åt mig att ställa ifrån mig mopeden och gå bort från den, Jag gjorde som han sa, han gick fram till mopeden och satte sig på den och kickade några gånger, sen när han märkte att den inte gick igång sa han "starta mopeden eller så får du böter för trimmat samt vi plockar moppen för dig" Då sa jag lungt o sansat "det går inte Soppan e slut, Jag e påväg hem för att tanka" Han tittar surt på mig och säger "tror du att jag e dum!?" Jag svarade inte, Sen klippte dom jävlarna soppa slangen, Och då märkte dom ju att det inte kom någon soppa, Då fick jag 30kr så jag skulle kunna ersätta slangen. Men dom skulle fortfarande böta mig för att jag inte haft hjälm på mig, Sen kom en mc snut förbirullande och stannade, Tog av sig hjälmen men lät nycklarna sitta i och hojjen igång, då frågade jag honom varför han inte får böter för det, Han svarade bara "det e inte olagligt så länge jag inte sitter på mc:n så är det lungt" Då tittade de 2 poliserna från bilen på varandra och sen rev dom lappen och bad om ursäkt...
En annan gång stod jag och polaren utanför honom och snackade, Jag hade neonrör under mopeden, Han hade dioder lite här o var på sin.
En polisbil kom framrullande och jag tänkte "shit nu e det klippt" Sen titta en av dom på mig och fråga om dom fick köpa mopeden till sin son, Jag svarade "om priset e rätt så visst", Då frågade dom om den var trimmad (vilket den var) men jag sa "nja inte mer än effektkrök, Orginalaren rostade sönder o e så jävla dyra" då svarade snuten, "Jasså inte mer än så, Neh då e jag inte intresserad." Va hände med lagen där kan man ju fråga^^
3dje gången jag blev stoppad.... Det var den som fick mig att sluta åka moped, Jag satt och åkte på min moppe som jag då tatt bort trimmet på helt, kom fram till en korsning då de som skulle svänga (alltså Jag) Hade grönt Och de som skulle rakt fram hade rött. Jag sitter och pinar på där i mina 35Km/h (jag vet att den bara får gå 30 men 5km/h liksom-.-) Helt plötsligt ser jag i backspegeln en mc snut kommande upp för backen efter svängen, Inge blåljus inga täcken ingenting, Men han körde rätt fort då han närmade mig snabbt, Jag svänger av lite smått åt sidan så han ska komma förbi, Pang sa det, Sen hade han tagit tag i axeln på mig och började rycka fram och tillbaka, Jag tappade balansen och åkte rakt ner i diket och "kraschade" in i en buske, Sen börjar han tjaffsa om att jag kör trimmat och att Jag körde om bilarna innan jag svängde och grejjer, Då förklarade jag som vanligt lungt och sansat, Mopeden e otrimmad och jag körde om dom eftersom dom stod stilla för rött ljus, Då kollade han mina papper och påstod att jag ljög, Sen erbjöd jag honom att testa mopeden. Men han sa då du kan köra brevid mig så kollar jag och lyssnar samtidigt, Jag ställde upp och gjorde det, Det visade sig att mopeden gick i 32km/h enligt hans digitala mätare, Sen vinkade han och åkte vidare....
Det hade varit riktigt snyggt om det varit ett träd istället för en buske, Då hade jag fan stämt skiten ur honom! Eller får poliser göra så?
En sak som e rätt rolig med poliser och kontroller. Första dagen jag var ute och körde min egna bil blev jag stoppad för att dom skulle göra en flygande besiktning, jag hade samma dag varit på besiktningen och fått några påpekningar, Visade dem pappret osså fick jag blåsa och sen åka, Då hade jag haft körkortet i 3 dagar. blev stoppad ytterligare 1 vecka efter på ny flygande. Och sen 2 veckor efter det, Sammanlagt 3 gånger dvs, Morsan har haft körkort i över 35år hon har blivit stoppad en gång.
OJ det blev vist lite långt:P Aja hoppas ni orkar läsa:)
Senast redigerat av Sebus (8 januari 2009)