2755
Sök

Volvo 740 Gl -88 - Vägrar starta

Das Auto
455 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
Ska kollas sen när jag drar ut och provar bilen igen. Har ingen kåpa under fötterna så är väl inte omöjligt att nåt kontaktstyckte hoppat ur. Hur ser boxen ut? Eller ser man den direkt? tongue

6 739 Inlägg
21 oktober 2012
svart plast box som de går lite kablar till tongue sitter ovanför pedalerna wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Das Auto
455 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
Okej! Kikade lite förut men kunde inte se någon box. Hittade ett par kontaktstycken som jag pillade lite på och tittade så dom satt ordentligt. smile

17 Inlägg
24 oktober 2012
du kan ju testa om den har tändlägesgivare den kan ju vara trasigt den sitter fast ovanför svänghjulet med en m6 bult fast på min bil åtminstone som är -92 men det kan ju vara likadant på din 740 också.

6 739 Inlägg
24 oktober 2012
st4hl skrev:
Okej! Kikade lite förut men kunde inte se någon box. Hittade ett par kontaktstycken som jag pillade lite på och tittade så dom satt ordentligt. smile

sa lite fel för någon dag sen, den boxen sitter mellan gas o broms pedal wink

Du är liv

Das Auto
455 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Okej hehe! Jag har ingen tändlägesgivare ovanför svänghjulet "Nw_740" smile Men tack för tipset. Istället för tändlägesgivare så har jag hallgivare i fördelaren om jag inte fattat fel.

Bilen dog föresten idag efter att ha gått hur bra som helst sedan jag fick igång den första gången.
Misstänker att det, till 100% är tändingslåset som lever rövare.

17 Inlägg
25 oktober 2012
okej ja det kan den säkert göra "st4hl" smile

474 Inlägg
25 oktober 2012
Har du kollat alla jordpunkter? Och flätor? Låter som ett liknande fel jag har på min 740, men jag har kommit fram till att de är flätan på startmotorn på min :-) lycka till!

Das Auto
455 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
Bojjann skrev:
Har du kollat alla jordpunkter? Och flätor? Låter som ett liknande fel jag har på min 740, men jag har kommit fram till att de är flätan på startmotorn på min :-) lycka till!

Har kollat över lite jordkablar osv, men verkar konstigt om det skulle vara jorden till startmotorn då bilen kan gå hur bra som helst en dag och sen helt plötsligt dö.. för att sedan starta igen?

Ska hämta luftmassemätare av en kompis och testa ifall de blir bättre.
Blir de inte, så ska jag byta tändningslås eller hallgivare/tändlägesgivare.

474 Inlägg
25 oktober 2012
st4hl skrev:
Bojjann skrev:

Har kollat över lite jordkablar osv, men verkar konstigt om det skulle vara jorden till startmotorn då bilen kan gå hur bra som helst en dag och sen helt plötsligt dö.. för att sedan starta igen?

Ska hämta luftmassemätare av en kompis och testa ifall de blir bättre.
Blir de inte, så ska jag byta tändningslås eller hallgivare/tändlägesgivare.

Min går hur fint som helst tills jag stänger av den, då är det som att de inte finns någon startmotor :p mena bara att de kan vara så lätt som dålig jord nånstarns, :-)

Das Auto
455 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
Jaså, okej. Förstår hur du menar! Startmotorn fungerar finfint för mig! smile

Jag böt luftmassemätare för 2 timmar sen, och nu verkar bilen gå bättre faktiskt. Ingen inbillning heller, för den har stabilare tomgång + rycker inte ett piss. Körde ca 1.5 timma efter bytet för att se om den hackade/dog nånting, men har inte hänt nåt än. Kan man kanske haft sån tur att den va glapp eller nåt sånt, så är de ju guld! smile Återkommer.

474 Inlägg
26 oktober 2012
st4hl skrev:
Jaså, okej. Förstår hur du menar! Startmotorn fungerar finfint för mig! smile

Jag böt luftmassemätare för 2 timmar sen, och nu verkar bilen gå bättre faktiskt. Ingen inbillning heller, för den har stabilare tomgång + rycker inte ett piss. Körde ca 1.5 timma efter bytet för att se om den hackade/dog nånting, men har inte hänt nåt än. Kan man kanske haft sån tur att den va glapp eller nåt sånt, så är de ju guld! smile Återkommer.

Hur gick de, funkar den nu? smile

Das Auto
455 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
Den verkar fungera. Men man vet ju aldrig smile Har ju funkat klockrent ett par dagar innan för att sedan dö igen. Så jag ska se, fungerar den hela helgen så är de väl ett stort plus! big_smile

1 645 Inlägg
Das Auto
455 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Tack för svar Munkis! Har också funderat på tändningslåset där ett tag.

För tillfället så går bilen rätt så bra faktiskt. Den är dock väldigt svårstartad oavsett varm/kall motor och rycker även till ibland + misständer vid gaspådrag.. Verkar bara bli fel efter fel efter fel på den här förbannade jävla bilen.

Det är inget soppaläckage någonstans (Misstänkte först det, och att den tappade soppatrycket) så att den var tvungen att bygga tryck igen, men inget läckage någonstans.

Köpte lite grejer inför en service idag vilket inkluderade tändstift, så dom ska bytas imorgon Söndag, får vi se om det blir någon skillnad.

Men att den e svårstartad vetefan vad det kan vara, den brukar gå igång på 3e försöket. Hoppar igång - dör - hoppar igång - dör - hoppar igång, går på 3 cyl, och SEN går den som den ska. Verkar även dö efter en stund på tomgång. Några tips på det här?

Edit: Ska åka och hämta en ny tomgångsmotor från en begagnad 740, göra rent den och montera den på min för att se om den slutar dö på tomgång, tomgången är väldigt låg enligt mig, knappt 500rpm och vandrar lite. Ska även sno med relät som sitter på expansionskärlet som tydligen styr spridarna. Går den inte bättre efter detta, så blir det tamejfan skroten för bilfan, orkar inte med sånt här skit. smile

Det man har kvar att prova byta OM den inte skulle gå bättre är väl isåfall fördelare med rotor och hallgivare samt tändkablar. Sen har jag bytt allt tänkbart.. Mer tips om allt detta är mer än välkommet!

En sak till jag undrar över: Vad är det som gör att varvräknaren ibland lever sitt egna lilla liv? (detta endast på tomgång) Hoppar upp och ner, rycker och har sig ibland.
Senast redigerat av st4hl (28 oktober 2012)

1 645 Inlägg
28 oktober 2012
Angågende tomgångsmotorn så testa å ge den en rejäl dusch med 5-56 smile . Varvräknaren kan ha dålig jord då kan den flippa ur. Varför den är svårstartad vette fasen, spontant så känns det som att den inte får soppa så det räcker vid startögonblicket alternativt att den får för mycket. Hade du bytt LMM?

Das Auto
455 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Munkis skrev:
Angågende tomgångsmotorn så testa å ge den en rejäl dusch med 5-56 smile . Varvräknaren kan ha dålig jord då kan den flippa ur. Varför den är svårstartad vette fasen, spontant så känns det som att den inte får soppa så det räcker vid startögonblicket alternativt att den får för mycket. Hade du bytt LMM?

Okej! smile
Japp, LMM e bytt!

Das Auto
455 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
Tja! Bilen rycker fortfarande och "vill dö" lite när som, helst på motorvägen påväg till jobbet på morgonen. Väldigt passande! Så idag efter jobbet åkte jag förbi Mekonomen och köpte fördelarlock, rotor och en hallgivare. Jajjemen!

Pratade med en gubbe på jobbet (vart bilmek/lastbilsmekaniker i över 30 år) som är överjävlig på motorer.
Berättade vad jag gjort med bilen och hur den går just nu: Det enda han sa: Har du bytt hallgivare? Näe sa jag. Gör det då, sa han bara! Haha. Så han va nog ganska säker på att det är hallgivaren eller en spricka i fördelarlocket.

Googlade runt och kollade lite ang byte av hallgivare, det var ju inte så "bara" att göra det verkar det som.
Den är tydligen nitad och massa skit? Tips på detta vore awesome.

6 739 Inlägg
31 oktober 2012
nitarna är bara till o borra ut.  hittade lite om det här hoppas det hjälper tongue
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php … mp;t=47007

Du är liv

Das Auto
455 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Okej. Ja det är väl så, men jävla krångel för den lilla skiten. Måste ju fan byta den nu eftersom den kostade mer än vad jag igentligen ens vill lägga ut på bilen! smile Men den MÅSTE ju gå bra i vinter.

Föresten. Läste mig till att om varvräknaren INTE rör sig när bilen är död och man nöter på startmotorn, då är det hallgivaren. Stämmer detta? Får varvräknaren signal från hallgivaren?

För när min bil dör och jag ska ha igång den, så rör sig inte varvräknaren en millimeter.
Senast redigerat av st4hl (31 oktober 2012)

Sök