Tack för svar Munkis! Har också funderat på tändningslåset där ett tag.
För tillfället så går bilen rätt så bra faktiskt. Den är dock väldigt svårstartad oavsett varm/kall motor och rycker även till ibland + misständer vid gaspådrag.. Verkar bara bli fel efter fel efter fel på den här förbannade jävla bilen.
Det är inget soppaläckage någonstans (Misstänkte först det, och att den tappade soppatrycket) så att den var tvungen att bygga tryck igen, men inget läckage någonstans.
Köpte lite grejer inför en service idag vilket inkluderade tändstift, så dom ska bytas imorgon Söndag, får vi se om det blir någon skillnad.
Men att den e svårstartad vetefan vad det kan vara, den brukar gå igång på 3e försöket. Hoppar igång - dör - hoppar igång - dör - hoppar igång, går på 3 cyl, och SEN går den som den ska. Verkar även dö efter en stund på tomgång. Några tips på det här?
Edit: Ska åka och hämta en ny tomgångsmotor från en begagnad 740, göra rent den och montera den på min för att se om den slutar dö på tomgång, tomgången är väldigt låg enligt mig, knappt 500rpm och vandrar lite. Ska även sno med relät som sitter på expansionskärlet som tydligen styr spridarna. Går den inte bättre efter detta, så blir det tamejfan skroten för bilfan, orkar inte med sånt här skit.

Det man har kvar att prova byta OM den inte skulle gå bättre är väl isåfall fördelare med rotor och hallgivare samt tändkablar. Sen har jag bytt allt tänkbart.. Mer tips om allt detta är mer än välkommet!
En sak till jag undrar över: Vad är det som gör att varvräknaren ibland lever sitt egna lilla liv? (detta endast på tomgång) Hoppar upp och ner, rycker och har sig ibland.