2461
Sök

Köpråd: VW Golf TSI 122-160 (09-10) *nya frågor*

20 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tjenna,

Är jätte inställt på just denna bil. Vill veta vad experterna har för åsikter. Vad är rimligt pris?

Hittade följande 2 alternativ:

1. Volkswagen Golf TSI 140 Trendline
Modell: 08
Första gång i trafik: 2008-09
Miltal: 9000
Antal ägare: 1
Pris: 80000kr

2. Volkswagen Golf GT Sport TSI 140
Modell: 09
Första gång i trafik: 2008-09
Miltal: 9000
Antal ägare: 1
Pris: 87000kr

Allt är mer eller mindre identiskt, full servicebook etc.

Fick tips av någon att vänta till nyår då priserna kommer gå ner (jag har inte bråttom), men vad tycker ni?
Senast redigerat av Coolio (23 december 2012)

9 117 Inlägg
20 oktober 2012
#2
Bara att handla! wink Riktigt roliga bilar kan ja lova, min hade gått 6200 när jag fick den i augusti förra året å nu har den gått 9200 utan bekymmer! Det som kan vara säger dom är DSG lådorna, kan bli dyra reparationer om man inte sköter servicen.


20 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#3
Putteliten skrev:
Bara att handla! wink Riktigt roliga bilar kan ja lova, min hade gått 6200 när jag fick den i augusti förra året å nu har den gått 9200 utan bekymmer! Det som kan vara säger dom är DSG lådorna, kan bli dyra reparationer om man inte sköter servicen.

Finns det några problem som TSI är känd för? Läst mycket om att det är ny teknologi etc och att det inte är helt beprövat i höga mil etc. åsikter?

9 117 Inlägg
20 oktober 2012
#4
Tänkte på det, du har tittat på dom bilarna som heter TSI. Om du vill ha en TSI som ser lite roligare ut, titta på en GT Sport då. Lite snyggare till utseendet med annan front, något sänkt orginal, 17" fälgar och samma stolar som en GTI. mm.

Tror inte kamkedjan är något problem längre som dom skriver i texten. Vad jag såg i boken på min så är den nu servad 3 gånger och det är longlife service det gäller. Den är alltså då servad vid 3000, 6000, och nu 9000 mil. Inget annat i mellan, och inga konstigheter vid servicetillfällena.

Hittade det här på Vi bilägare. Från 2011-12-05.

FRÅGA:
Funderar på en Volkswagen Golf med TSI-motor. Vad är det för skillnad mellan 115- och 140 hk-motorn? Har motorn några kända ”sjukdomar”? Driftsäkerheten?

Är motorn på 102 hk ett bättre alternativ?

Hans Larsson

SVAR:
I bensinversion finns Golf med tre motorer. Dels en med åtta ventiler och indirekt insprutning. Den ger 102 hk och är också möjlig att köra på E85. Dels TSI, en direktinsprutad 16-ventilsmotor med avgasturbo. Denna motor ger 122 hk. Finns också i en version med såväl mekaniskt driven turbo som avgasturbo. Då ger den 160 hk.

I början hade TSI-motorerna problem med kamkedjespännaren men det borde Volkswagen ha löst nu. Annars är motorerna kända för hög driftsäkerhet även om den högre tekniknivån i de motorstarkare versionerna kan ställa sig dyrare i service i det längre perspektivet.

Är du inte ute efter högsta prestanda är säkert motorn på 102 hk ett bra alternativ


20 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#5
Putteliten skrev:
SVAR:
I bensinversion finns Golf med tre motorer. Dels en med åtta ventiler och indirekt insprutning. Den ger 102 hk och är också möjlig att köra på E85. Dels TSI, en direktinsprutad 16-ventilsmotor med avgasturbo. Denna motor ger 122 hk. Finns också i en version med såväl mekaniskt driven turbo som avgasturbo. Då ger den 160 hk.

Varför nämner han inget om 140hk motorn?

9 117 Inlägg
20 oktober 2012
#6
Coolio skrev:
Putteliten skrev:
SVAR:
I bensinversion finns Golf med tre motorer. Dels en med åtta ventiler och indirekt insprutning. Den ger 102 hk och är också möjlig att köra på E85. Dels TSI, en direktinsprutad 16-ventilsmotor med avgasturbo. Denna motor ger 122 hk. Finns också i en version med såväl mekaniskt driven turbo som avgasturbo. Då ger den 160 hk.

Varför nämner han inget om 140hk motorn?

Bra fråga du.
Kolla på GTI klubben, dom kanske har lite bra svar.
http://www.gtiklubben.nu/


Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 oktober 2012
#7
Putteliten skrev:
Coolio skrev:
Putteliten skrev:
SVAR:
I bensinversion finns Golf med tre motorer. Dels en med åtta ventiler och indirekt insprutning. Den ger 102 hk och är också möjlig att köra på E85. Dels TSI, en direktinsprutad 16-ventilsmotor med avgasturbo. Denna motor ger 122 hk. Finns också i en version med såväl mekaniskt driven turbo som avgasturbo. Då ger den 160 hk.

Varför nämner han inget om 140hk motorn?

Bra fråga du.
Kolla på GTI klubben, dom kanske har lite bra svar.
http://www.gtiklubben.nu/

De kanske syftar på att dessa TSI-motorerna är kända för att ge mer effekt än på pappret? Teknikens Värld mätte upp 170hk-versionen som gav cirka 190hk i deras utrustning, då kanske 140hk bjuder på en liten bonus den med? Antingen det eller så skrev han helt enkelt fel. 

Länk till TV´s test: http://www.teknikensvarld.se/2006/05/09 … handikapp/

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
20 oktober 2012
#8
De kanske kikar på twincharge-motorn 1.4TSI som finns i 140hk, 150hk, 160hk och 170hk (tror jag) beroende på modell. Just 160hk är det i Scirocco t ex. I Golf borde det vara 140.. Tiguan 150 tror jag.

/Mattias

20 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#9
Akuta råd sökes:

Hittade en GOLF 10 TSI 1.8 160hp (JYU250) som jag är väldigt sugen på att köpa. Har dock några avgörande frågor:

Är alla 160hp 1.8 bilar av Wolfsburg Edition modellen? vad är skillnaden mot den vanliga modellen? Hur vet jag om just denna bilen är en Wolfsburg?

Hur vet jag om bilen har ESP? Läste på GTIklubben att det har kommit en bunt bilar (just wolfsburg som saknade ESP!

Uppskattar hjälpen med att lösa dessa gåtor.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
23 december 2012
#10
Coolio skrev:
Akuta råd sökes:

Hittade en GOLF 10 TSI 1.8 160hp (JYU250) som jag är väldigt sugen på att köpa. Har dock några avgörande frågor:

Är alla 160hp 1.8 bilar av Wolfsburg Edition modellen? vad är skillnaden mot den vanliga modellen? Hur vet jag om just denna bilen är en Wolfsburg?

Hur vet jag om bilen har ESP? Läste på GTIklubben att det har kommit en bunt bilar (just wolfsburg som saknade ESP!

Uppskattar hjälpen med att lösa dessa gåtor.

Just denna bil (JYU) är en Wolfsburg, såg det när jag knappade in regnr på volkswagentillbehor.se
Resten kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

20 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#11
Vad för pris är vettigt och betala för denna bil?

95 Inlägg
25 december 2012
#12
Kolla servicehistoriken så att bilarna verkligen är servade inom rätt intervall och gärna extra service däremellan. Finns väldigt många tsi-bilar där ute som har haft problem med rasade motorer pga kamkedjesträckare/kamkedja. Jag är osäker på vilka årsmodeller som hade dessa problem och från vilken årsmodell som vw åtgärdade och bytte materialval/underleverantör. Går motorn lite ojämnt, rycker till eller tvekar lite ska du välja annan bil. Det kan vara kamkedjan som är sliten och uttänjd med följd att motorn inte går rent

Jag känner bl à  en företagare som fick byta motor på båda sina golfar (122hk) med ett par månaders mellanrum. Bilarna hade inte gått 6000mil, var utplockade samtidigt och var fullservade.  Den ena motorn hann rasa och den andra var på god väg. Vad jag vet har inte vw gått ut och återkallat bilar så när vi bilägare skriver att problemen med motorerna är åtgärdade vet jag inte hur det kan ha gått till på de första årsmodellerna om de inte haft motorras och fått motorerna utbytta.

72 Inlägg
25 december 2012
#13
Satsa gärna på GT modellen, men som sagt - kolla service boken att den är full och som en annan också påpekade, några extra servicar utöver dom ordinarie, jag har alltid lagt lite extra på service på mina golfar och då har dom varit helt underbara, satsa på en GT...


20 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#14
Om bilen saknar ESP, borde jag skita i att köpa den?

Kan man efterhandsinstallera ESP? Vad kan det kosta?

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
6 januari 2013
#15
Coolio skrev:
Om bilen saknar ESP, borde jag skita i att köpa den?

Kan man efterhandsinstallera ESP? Vad kan det kosta?

Om det går så lär det kosta skjortan och en hel del till.. har för mig att ESP sitter i ABS-styrenheten. Nu vet jag inte vad den kostar till en nyare golf, men till min förra Passat -99 4x4 kostade den 15.000 kr, och det var utan ESP..
Sen behöver du säkert byta kabelhärva och ESP knapp i kupen..

Sen ska det säkerligen kodas hit och dit, om det går så lär det inte vara prisvärt.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

20 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#16
Var ute och såg en Wolfsburg idag, den hade en ASR knapp men ägaren påstår att bilen har ESP. Kan detta stämma?

Har golfar i vanliga fall en knapp där det står tydligt ASR eller ESP?

Hur kan man annars få veta om en bil har ESP förutom manualen?

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
8 januari 2013
#17
ASR är antispinn.
För att stänga av ASR trycker man på ESP knapp.

Du kan ju alltid försöka sladda med bilen under en provkörning, du märker om ESP går in eller inte

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

20 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#18
gahh blir trött nu, har ringt VW angående 3 olika golfar (Wolfsburg 10) och ingen av de hade ESP, wtf?

72 Inlägg
10 januari 2013
#19
Står en vit nere i Kristianstad på bilcentrum för drygt 150 papp med antisladd...


9 117 Inlägg
10 januari 2013
#20
Här har du något som kan vara läsvärt. Enligt VW när Wolfsburg bilarna beställdes så är det standard med ESP på DSG bilarna. På dom manuella så var ESP tillval som missades utav VW sverige när dom beställdes. Så därför är dom flesta manuella Wolsfburg bilarna utan ESP.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre … rg-Edition



Sök