Tänkte på det, du har tittat på dom bilarna som heter TSI. Om du vill ha en TSI som ser lite roligare ut, titta på en GT Sport då. Lite snyggare till utseendet med annan front, något sänkt orginal, 17" fälgar och samma stolar som en GTI. mm.
Tror inte kamkedjan är något problem längre som dom skriver i texten. Vad jag såg i boken på min så är den nu servad 3 gånger och det är longlife service det gäller. Den är alltså då servad vid 3000, 6000, och nu 9000 mil. Inget annat i mellan, och inga konstigheter vid servicetillfällena.
Hittade det här på Vi bilägare. Från 2011-12-05.
FRÅGA:
Funderar på en Volkswagen Golf med TSI-motor. Vad är det för skillnad mellan 115- och 140 hk-motorn? Har motorn några kända ”sjukdomar”? Driftsäkerheten?
Är motorn på 102 hk ett bättre alternativ?
Hans Larsson
SVAR:
I bensinversion finns Golf med tre motorer. Dels en med åtta ventiler och indirekt insprutning. Den ger 102 hk och är också möjlig att köra på E85. Dels TSI, en direktinsprutad 16-ventilsmotor med avgasturbo. Denna motor ger 122 hk. Finns också i en version med såväl mekaniskt driven turbo som avgasturbo. Då ger den 160 hk.
I början hade TSI-motorerna problem med kamkedjespännaren men det borde Volkswagen ha löst nu. Annars är motorerna kända för hög driftsäkerhet även om den högre tekniknivån i de motorstarkare versionerna kan ställa sig dyrare i service i det längre perspektivet.
Är du inte ute efter högsta prestanda är säkert motorn på 102 hk ett bra alternativ