2804
Sök

Passat VR6 -95 - tar inte gas samt går ojämnt

17 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#1
Min Passat har stått en månad nu och jag sliter mitt hår, för jag vet inte var jag ska fortsätta leta.

Modell: PASSAT (3A) 4WD
Typ: 2,9 VR6
Motor ABV
Årsmodell -95
Mil: 39000
Modifiering: Har bypassat vevhusventilationsbackventilen, då den sprack och inte gick att få tag på

Symptom: Bilen har gått knackigt på tomgång och under 2000 varv sedan efter motortvätt i juni. Har hänt mig förr, så jag avvaktade för att se om vatten kommit in på fel ställe. Blev ingen bättring. Köpte en ny tändkabel för att ersätta en med en skada på och bilen gick då fint på tomgång men började rycka i körningen när bilen blivit varm och jag legat under 2000 varv. Senare återgick den till knackig tomgång.

För en månad sedan dog bilen på väg hem från jobbet, sedan dess har den stått på min grannes jobb (bilverkstad). Jag stod i en korsning och skulle gasa iväg när det bliv grönt. Bilen bara segade sig iväg oavsett hur mycket gas jag gav. När jag kommit ur korsningen tog den inte gas alls och dog vid vägkanten. Bilen gick då inte heller att starta (bara startmotorn som drog runt).

Nu startar den (med startgas) men cylindermissarna vandrar. Går att ibland att dra i gasvajern så den varvar fint, men plötsligt tar den inte gasen alls utan dör.

Bilen pressar lite olja i ventilkåpspackningarna och det fanns olja i cylindrarna vid komptest.

Åtgärder hittills:
Bytt LMM (begagnad)
Bytt spridare (beg)
Nya stift (gamla stiften var ok)
Mätt upp tändkablarna (UA)
Kompressionstestest (UA)
Bränsleflödesmätning (UA)
Kollat om metallblecken i coilpacket är hela (UA)
Tomgångsmotorn ska vara kollad
Bytt oljetrycksgivare (den läckte som ett såll)
Spjället ser normalt ut

Behöver tips på var jag ska fortsätta leta. Sen är det ju inte jag som felsökt och bytt grejer själv, utan min granne, så jag har inga mätvärden att presentera utan kan bara gå på vad han sagt att han gjort. Grejen är att jag inte vill lägga några stora summor på den här bilen, eftersom jag hade tänkt sälja den då jag köpt en annan dragbil.

Dessa grejer har vi spånat på om de kan vara knas:
Soppapump
Kondens/ärg i givare/kontakter

Helt desperat nu, tänkte mest om någon känner igen problemet. Min gissning är att det kan vara flera fel som samverkar, eftersom knackigheten kom först och det här med att den inte tar gas kom långt senare.

250 Inlägg
23 oktober 2012
#2
Kan vara vevaxellägesgivaren som spökar, gjorde de på min gamla gti efter en motortvätt, då missade den som fan och tog inte emot gas, dock funkade den rätt bra fram till motorn blev varm, sen va det en tempgivare som gav sig samtidigt.

annars kan de va massa fukt i multikontakten eller coilpacken, Fukt kan göra att strömmen hoppas lite hur som helst om det e dåligt skick på grejerna.

Förresten så finns vevhusventilationsbackventilen att få tag på hos vag, artikelnumret är 7M0 128 101.

Volkswagen - Das Auto

17 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#3
Tack Puttski!
vevaxellägesgivaren, är det samma sak som throttlepositionsgivaren?  Hur gör jag om jag vill kolla om det är den som är kass, måste jag byta den eller kan man mäta på något sätt?
Multikontakten, är det den fyrpoliga saken som sitter ganska långt till höger (om man står framför bilen) på toppen?
Har bytt både oljetryckgivare och oljetempgivare.

Kom på en annan sak, som jag inte vet är relevant (jag kan inte så mycket om bilar, jag skruvar bara när jag därtill är nödd och tvungen för att ta mig till jobbet - därav alla dumma frågor...): Bilen har varit svår att få upp i arbetstemp länge, men den stiger fort till kokhöjd om man står still på tomgång. Tar gärna emot tips på det också, men det viktigaste är att den går att få igång till att börja med.

Angående vevhusventilationsbackventilen (ni kan ju tänka er minen på killarna bakom disken när jag kom in på Meca och skulle förklara vad det var jag behövde - "en grej, rund, sitter ungefär där (ritar en motor med händerna i luften) och jag vet inte vad den är till för"), så var jag in på Möller Bil här i Uppsala och de sade att den inte gick att få tag på med mindre än att jag köpte ett helt nytt luftsystem för 1800 spänn. De kanske ville "blåsa" mig, vad vet jag.

17 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#4
Nähä, throttle positionsgivare är alltså gasspjällslägesgivaren. Man lär sig något nytt varje dag.

250 Inlägg
24 oktober 2012
#5
Bästa är om du kan få läst av felkoderna så talar bilen om för dig vad som är trasigt smile

Vevhusventilationsbackventilen finns inte hos meca eller mekonomen eller något sånt utan bara hos Vw återförsäljare med reservdelsförsäljning, då med artikelnumret jag skrev innan, kostar typ 400 spänn bara

Volkswagen - Das Auto

17 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#6
Tack Puttski.

Ska höra om han kan kolla upp om det blir några felkoder.

Vevhusgrunkan sökte jag alltså på Möller Bil, som är VAG-reservdelsbutik och verkstad. Var som sakgt tvungen att köpa hela luftsystemet, med burk och slangar och hela faderullan enligt dem. Men jag sparar artikelnumret jag fått av dig, det kan ju hända att det blir aktuellt att byta. Fast just nu är jag mest sugen på att skrota öket...

25 Inlägg
29 oktober 2012
#7
Ett litet tips, har du 12V på soppapumpen?
Är knacksensorerna hela?
Olja i cylindrarna beror nog på en dålig topplockspackning.
Luktar det avgaser i expansionskärlet?
Fungerar givaren till fläkten (sitter i kylaren med två kabalar till fläkten)?

Fri bensin till alla med 6 cylindrar

Fri bensin till alla med 6 cylindrar

17 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#8
Vet inte vad det är för V på soppapumpen, men jag tror det är 12.
Knacksensorer vet jag inte vad det är, berätta mer!
Ingen avgaslukt i expansionskärlet vad vi kunnat känna.
Vet inte om fläktgivaren funkar.

25 Inlägg
1 november 2012
#9
Det sitter 2 st "knappar" på motorblocket med sladdar på som känner av vibrationer pga knackning, kan var paj då går bilen kasst på nåt nödprogram.

Ta fram en voltmätare och kolla att du har 12V på pumpen, om inte så går den kasst på lite högre varv.

givaren till fläkten är av typen jordande kontakt, kostar inte svinmycket att byta.

Fri bensin till alla med 6 cylindrar

17 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#10
Aha, du menar så med pumpen, det ska jag testa. Har möjlighet att få en pump gratis för att testa att byta, funderar på att göra det.

Ska försöka asa iväg bilen till en kompis pappa, som kan lägga lite mer kvalitetstid på att hitta felet. Problemet är väl att få dit den, den väger ju 1900 kilo och jag har inget BE-kort. :-(

4 Inlägg
2 november 2012
#11
Jag tycker Puttski och Bye_Bye har riktigt bra tips faktiskt, Pallas.
Vi pratade på ett annat forum om detta, och när jag läser beskrivningar ovan o.s.v så känns det definitivt som du ska spinna vidare på herrarnas tips ovan. Men det är en sak som kommer till mig när du beskrev hur den stannade i korsningen - alltså, jag funderar, får den bensin? Jag tror ärligt att du bör börja med att se hur pumpen funkar och detta på lite högre varv också. Att mäta om det ligger 12V konstant över den är vettigt. Vore bra att få igång maskinen och mäta på pumpen undert gång och lite olika varv och se om den dippar eller slutar leverera soppa.
Funtar på en annan grej, något så enkelt som generator? Hur jobbar den, ger den vad den ska?

/S6Plus ("Puppa" i din värld, Pallas)


17 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#12
Jag ska skicka den här tråden till min kompis pappa, så han har lite referenser om vi får iväg bilen dit. Nu har jag nämligen gått och råkat bli chef på jobbet, så jag kommer inte hinna skruva så mycket som skulle behövas på alla mina ök (och ja. S6Plus, jag SKA kränga iväg mina fransoser!). Det tar ju minst arton gånger så lång tid när jag ska göra något, dels för att jag har en sådan personlighet att jag måste kunna allt i teorin innan jag försöker (youtubevideos regerar!), och dels för att jag i allmänhet varken hittar rätt verktyg eller vågar använda så mycket våld som behövs.

Tack för era tålmodiga och snälla tips, jag ska ta dem till mitt hjärta, det lovar jag! Fortsätta gärna med input, så skall jag försöka få till stånd att era tips provas å det snaraste.

17 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#13
Personligen är jag inne på soppapumpsproblem, för det "låter" som att den stryper all soppa plötsligt. Eftersom jag inte testat bilen själv kan jag ju inte svara på om den är mätt i alla situationer, så det verkar vara en första grej att fokusera på iaf.

Måste bara fråga: tror ni att den ojämna tomgången och det eventuella bensintillförselproblemet är olika saker, eller kan en strulande soppapump ställa till med vandrande cylindermissar?

25 Inlägg
3 november 2012
#14
Ja får den inte soppa som den ska så blir det lite mysko, orkar inte liksom, bra tips på generatorn, belastningstesta den, kolla först när motorn går om den laddar kolla med en multimeter på polerna, ska ge 13-14 volt för att vara ok.

Fri bensin till alla med 6 cylindrar

4 Inlägg
3 november 2012
#15
Pallas skrev:
Det tar ju minst arton gånger så lång tid när jag ska göra något, dels för att jag har en sådan personlighet att jag måste kunna allt i teorin innan jag försöker

Jag är likadan.
Avskyr hamna i en situation som slutar med att jag gör nåt halvdant för att jag inte var påläst om sakerna.


17 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#16
Nu har jag lyckats bogsera bilen till en annan skruvare. När jag hämtade bilen provade jag starta den och den gick igång på första försöket utan minsta problem, även om den gick ojämnt. När vi stannade och tankade, när motorn var varm, ville den sen inte ta gas när vi skulle åka iväg. 

Vår första åtgärd blir därför att byta vevaxellägesgivare, har troligen fått tag på en beg gratis för att prova med. Är det inte den så provar vi byta coilpack eller bränslepump. Eller båda.

17 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
#17
Nya bud! Vi skiter i vevaxelgivaren och går direkt på coilpacket. Det ger nämligen ingen gnista på en cylinder. Cylindermissarna vandrar alltså inte, som förra meken sa, de är konstanta på samma cylinder.

Han har även hittat en sprucken vacuumslang till bränsletrycket och startmotorn har överslag på något sätt, så de grejerna byter vi också. Har fått paketpris på coilpack, termostat, tändkabel och startmotor - 1500 inkl frakt. Känns ok att prova då.

17 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#18
För att uppdatera alla som förhoppningsvis inte hållit andan: efter att ha bytt coilpack (fortfarande ingen gnista) och vevaxelgivare utan framgång har jag gett upp och gett bort bilen gratis till en kompis.

Nu har jag nya bilar att svära över, bland annat en BMW e36 325 TDS med läckande kylare och en Seat Cordoba med läckande flexslang på avgassystemet. Suck.


Sök