22 oktober 2012
Trådstartare
Min Passat har stått en månad nu och jag sliter mitt hår, för jag vet inte var jag ska fortsätta leta.
Modell: PASSAT (3A) 4WD
Typ: 2,9 VR6
Motor ABV
Årsmodell -95
Mil: 39000
Modifiering: Har bypassat vevhusventilationsbackventilen, då den sprack och inte gick att få tag på
Symptom: Bilen har gått knackigt på tomgång och under 2000 varv sedan efter motortvätt i juni. Har hänt mig förr, så jag avvaktade för att se om vatten kommit in på fel ställe. Blev ingen bättring. Köpte en ny tändkabel för att ersätta en med en skada på och bilen gick då fint på tomgång men började rycka i körningen när bilen blivit varm och jag legat under 2000 varv. Senare återgick den till knackig tomgång.
För en månad sedan dog bilen på väg hem från jobbet, sedan dess har den stått på min grannes jobb (bilverkstad). Jag stod i en korsning och skulle gasa iväg när det bliv grönt. Bilen bara segade sig iväg oavsett hur mycket gas jag gav. När jag kommit ur korsningen tog den inte gas alls och dog vid vägkanten. Bilen gick då inte heller att starta (bara startmotorn som drog runt).
Nu startar den (med startgas) men cylindermissarna vandrar. Går att ibland att dra i gasvajern så den varvar fint, men plötsligt tar den inte gasen alls utan dör.
Bilen pressar lite olja i ventilkåpspackningarna och det fanns olja i cylindrarna vid komptest.
Åtgärder hittills:
Bytt LMM (begagnad)
Bytt spridare (beg)
Nya stift (gamla stiften var ok)
Mätt upp tändkablarna (UA)
Kompressionstestest (UA)
Bränsleflödesmätning (UA)
Kollat om metallblecken i coilpacket är hela (UA)
Tomgångsmotorn ska vara kollad
Bytt oljetrycksgivare (den läckte som ett såll)
Spjället ser normalt ut
Behöver tips på var jag ska fortsätta leta. Sen är det ju inte jag som felsökt och bytt grejer själv, utan min granne, så jag har inga mätvärden att presentera utan kan bara gå på vad han sagt att han gjort. Grejen är att jag inte vill lägga några stora summor på den här bilen, eftersom jag hade tänkt sälja den då jag köpt en annan dragbil.
Dessa grejer har vi spånat på om de kan vara knas:
Soppapump
Kondens/ärg i givare/kontakter
Helt desperat nu, tänkte mest om någon känner igen problemet. Min gissning är att det kan vara flera fel som samverkar, eftersom knackigheten kom först och det här med att den inte tar gas kom långt senare.