Halloj!
Long time no see men så är det ibland, nu förstår jag varför vissa trådar man följer ibland är ganska döda också,
leveranstid på beställningar utomsocknes ifrån tar ju evigheter! Kan börja med att en ny huvudenhet inhandlades innan jul, en Pioneer AVH-X2500BT med massa trevliga ingångar och funktioner, t ex är det en appradio,
vilket innebär att man kan koppla in t ex en iphone 4 och få upp appar osv på skärmen. Nu har jag en iphone 5,
men min gamla iphone 4 kommer användas vid längre sträckor, är mycket sugen på att prova appradio!
Ville såklart ha riktig BT nu med nya lagar osv, och DVD är aldrig fel. Stereon har endast varit inkopplad provisoriskt
då jag haft problem med monteringsramarna, så inget annat är BT musiköverföring och radio har använts.
Inget gott kommer utan något ont. Kugan tillhör inte de modellerna som har övermycket eftremarknadsdelar,
ramarna till stereon som jag köpte passar ju därför flera andra bilar. Men det är inte där problemet ligger.
2-din är ju mycket tyngre än en vanlig, och tomrummet som blir runtom min nya huvudenhet är väldigt stort.
För att göra en lång historia kort, ÅF av grejorna säger olika, ibland att jag skall använda "korgen" från Pioneer, ibland att det är "korgen" från Faciaadaptorkitet, använder jag Pioneers måste jag kapa ur klacken som ligger runt om i ramen för att få plats. Tycker det känns lite fel så jag tar korgen som tillhör facia adaptorkitet. Men för att få den korgen på plats måste jag böja metallklackarna för att få fast dem i ramen, och det köper jag inga problem. MEN, för att stereon skall vara fast och inte fara in och ut, måste den ju fästas på något sätt, eller ett stopp byggas där bak. DÅ är ÅF`s svar att jag skall "Hitta någon skruv och skruva genom "korgen" in i stereon". Fine, då sitter den väl fast, men hur fan skall jag få ut stereon vid vidare inkopplingar/den dagen jag byter stereo? Detta är något jag sitter och grubblar på, men skall lösa under dagen. Ikväll blir det mer updates med bilder förhoppningsvis så jag kan visa lite progress
!
Nya enheten med ramarna
Såhär låser man "korgen" med ramen
Hjälpredan nr 1
Här syns klackarna i hörnet på insidan som går hela vägen runt som ÅF sa att jag skulle kapa bort för att få i Pioneers korg, det blir ett alternativ om mina planer idag skiter sig!