4526
Sök

Passat 2.8 V6 - 02 Startar inte.

557 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Hej.

Jo en vän till mig äger en Passat 2.8 - 02a som efter att han backade ut bilen från parkeringen bara la av och startar inte. Bensin finns och det kommer fram soppa hela vägen, även gnista tycks finnas så jag undrar och hoppas om nån av er har koll på vad som kan vara orsaken till problemet?

//Jerry

Avstängd
10 388 Inlägg
24 oktober 2012
Fimpha skrev:
Hej.

Jo en vän till mig äger en Passat 2.8 - 02a som efter att han backade ut bilen från parkeringen bara la av och startar inte. Bensin finns och det kommer fram soppa hela vägen, även gnista tycks finnas så jag undrar och hoppas om nån av er har koll på vad som kan vara orsaken till problemet?

Slocknar immo-lampan?  (gul lampa med nyckel). Brukar väl dock resultera i att den -ofta- startar för att en sekund senare dö igen, men iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

557 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Du funderar över om det kan vara startspärren? Bilen startar inte alls.

//Jerry

Avstängd
10 388 Inlägg
24 oktober 2012
Fimpha skrev:
Du funderar över om det kan vara startspärren? Bilen startar inte alls.

Yes precis

Ja nej jag vet inte om den kan bete sig så då. Min personliga erfarenhet har dock varit att den startar till och sen dör. Men, som sagt, är väl inte omöjligt att den skulle kunna bete sig på det viset.

Men visst, felkoder hade ju varit bra tongue

557 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Ja med felkoder behöver man ju inte gissa wink

Om det nu skulle vara startspärren hur gör man då för att bli av med problemet? tongue

//Jerry

Avstängd
10 388 Inlägg
24 oktober 2012
Fimpha skrev:
Ja med felkoder behöver man ju inte gissa wink

Om det nu skulle vara startspärren hur gör man då för att bli av med problemet? tongue

Ptja, beror ju lite på. Det är inte helt ovanligt (åtminstone på Audi...samma koncern så va faen) att det blir glapp i antingen kabeln som går till läsringen, eller att läsringen i sig "ger upp". Kostar någon hundring, men absolut, är det inte det är det ju ett par onödiga hundralappar.

Men det brukar (eller kanske snarare; ska) indikeras av immo-lampan isf

557 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Okej, och då ska den lampan lysa även om du bara vrider på tändningen? Om den lyser så är det troligtvis startspärren och om den inte lyser så är det nått annat fel?

//Jerry

Avstängd
10 388 Inlägg
24 oktober 2012
Fimpha skrev:
Okej, och då ska den lampan lysa även om du bara vrider på tändningen? Om den lyser så är det troligtvis startspärren och om den inte lyser så är det nått annat fel?

Inte helt hundra på hur instrumentet ser ut i en 02:a

Men, när man slår på tändningen ska ju "immolampan" tändas, för att sen slockna. När man sen (i vanliga fall) startar bilen ska den då inte tändas igen.

Men, den står säkert med (var den sitter på tavlan) i instruktionsboken.

Och som sagt, släcks den inte, eller tänds igen, så -bör- (omöjligt att säga garanterat via nätet) det iaf vara relaterat till det

557 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Okej, tack så mycket för den infon. Får föra det vidare till honom så får han kolla upp den delen iaf smile Undra vad det annars skulle kunna vara eftersom gnista och bränsle går fram hela vägen.

//Jerry

1 335 Inlägg
24 oktober 2012
du får bra hjälp på www.vwpc.se (passat klubb) Bara ett tips.

B5 #001

557 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
F-Tar skrev:
du får bra hjälp på www.vwpc.se (passat klubb) Bara ett tips.

Det tackar jag för, ska kika där också smile

//Jerry

Sök