Idiot som man är råkade jag få in 1an när jag skulle växla till 3an vid ungefär 6000 varv. Det dunkade till några gånger innan jag fick in 3an. Testade att växla upp och ner på alla växlar och allt verkar funka. Men börjar fundera på om motorn/växellådan kan ha tagit skada..
Brukar inte vara några bekymmer, antingen så håller det och rasar det så gör det oftast det på en gång .
Frågan är bara hur du lyckades trycka i 1an i 6k varv? Borde varit väldigt trögt :-)
Jag kan få i min back på Saaben när jag kör över 30 km/h.Vvet inte varför jag prövade, dum i huvudet antagligen haha. Dock får jag inte i 1an förräns jag nästan står still . Kanske fel växel som är synkad.
Haha på Volvo 140in kunde jag skicka i 1an i vilken fart som helst o förställa med när man var ute o sladda. B20e är volvo power. Som sagt funkar allt efter så är det nog ingen fara.
Brukar inte vara några bekymmer, antingen så håller det och rasar det så gör det oftast det på en gång .
Frågan är bara hur du lyckades trycka i 1an i 6k varv? Borde varit väldigt trögt :-)
Jag kan få i min back på Saaben när jag kör över 30 km/h.Vvet inte varför jag prövade, dum i huvudet antagligen haha. Dock får jag inte i 1an förräns jag nästan står still . Kanske fel växel som är synkad.
Så det är klart att man kan ta fel växel .
Det är helt enkelt så att där sitter en backspärr som ska hindra dig från att lägga i backen. Trycker du upp spärren så får du helt enkelt skylla dig själv. Däremot så är 1an spärrad så den ska va trög att få i om man inte håller riktigt låg fart. Dels för att 1an bara är tänkt att användas när du ska komma iväg från stillastående eller krypfart och dels för att hindra just att man får i den av misstag. Man får alltså trycka rejält för att få i den i hög fart.
Gjort samma tabbe på en vw transporter, vart inge fel på den. Fast den var växellänkaget osmort på så där gick alla växlar lika trögt. En kompis gjorde de på en ford sierra, han fick bogsera hem den efter de.