3719
Sök

Skulle växla till 3an råkade få in 1an.

2 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Idiot som man är råkade jag få in 1an när jag skulle växla till 3an vid ungefär 6000 varv. Det dunkade till några gånger innan jag fick in 3an. Testade att växla upp och ner på alla växlar och allt verkar funka. Men börjar fundera på om motorn/växellådan kan ha tagit skada..

Någon som har en aning om det kan ha hänt nått?

Väldigt tacksam för era svar

Mvh Sprinkler

11 Inlägg
24 oktober 2012
lär inte hänt något om allt låter och känns som de gjorde innan smile

2 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Saammu skrev:
lär inte hänt något om allt låter och känns som de gjorde innan smile

Okej, känns lite mer lugnande. Lät som hela växellådan skulle brytas loss
Senast redigerat av sprinkler (24 oktober 2012)

1 489 Inlägg
24 oktober 2012
Brukar inte vara några bekymmer, antingen så håller det och rasar det så gör det oftast det på en gång smile.

Frågan är bara hur du lyckades trycka i 1an i 6k varv? Borde varit väldigt trögt :-)

• Även den starka måste ta i när han skiter

845 Inlägg
25 oktober 2012
MarcusL skrev:
Brukar inte vara några bekymmer, antingen så håller det och rasar det så gör det oftast det på en gång smile.

Frågan är bara hur du lyckades trycka i 1an i 6k varv? Borde varit väldigt trögt :-)

Jag kan få i min back på Saaben när jag kör över 30 km/h.Vvet inte varför jag prövade, dum i huvudet antagligen haha. Dock får jag inte i 1an förräns jag nästan står still . Kanske fel växel som är synkad.

Så det är klart att man kan ta fel växel wink
.

JFfoto
25 oktober 2012
Tror nog han inte fick i 1an utan det skrapa rejält, brukar ju låta som att lådan ska rasa när man missar en växel :p

Random Hero
4 047 Inlägg
25 oktober 2012
ingen fara, ja slänger i 2an i 80kmh i vinterbilen på blöt asfalt för att få ett jäkla förställ.

Hade nåt gått sönder hade du märkt det redan

Dog food lid. Backwards

577 Inlägg
25 oktober 2012
Du la alltså i 1:an i nästan 100 blås? Jävlar va de lär ha låst sig. Men som tur är så gick de nog bra annars hade du märkt det.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

1 532 Inlägg
25 oktober 2012
Haha på Volvo 140in kunde jag skicka i 1an i vilken fart som helst o förställa med när man var ute o sladda. B20e är volvo power. Som sagt funkar allt efter så är det nog ingen fara.

3 466 Inlägg
25 oktober 2012
Jimpiz skrev:
MarcusL skrev:

Jag kan få i min back på Saaben när jag kör över 30 km/h.Vvet inte varför jag prövade, dum i huvudet antagligen haha. Dock får jag inte i 1an förräns jag nästan står still . Kanske fel växel som är synkad.

Så det är klart att man kan ta fel växel wink
.

Det är helt enkelt så att där sitter en backspärr som ska hindra dig från att lägga i backen. Trycker du upp spärren så får du helt enkelt skylla dig själv. Däremot så är 1an spärrad så den ska va trög att få i om man inte håller riktigt låg fart. Dels för att 1an bara är tänkt att användas när du ska komma iväg från stillastående eller krypfart och dels för att hindra just att man får i den av misstag. Man får alltså trycka rejält för att få i den i hög fart.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 266 Inlägg
25 oktober 2012
Gjort samma tabbe på en vw transporter, vart inge fel på den.
Fast den var växellänkaget osmort på så där gick alla växlar lika trögt.
En kompis gjorde de på en ford sierra, han fick bogsera hem den efter de.

svetsdiff !!!

866 Inlägg
25 oktober 2012
Det kasar bara lite om man inte har slicks !! http://www.youtube.com/watch?v=2uGa5kBgi2w  lol lol

Sök