För att oljan skall göra sitt jobb som tänkt bör den vara som lägst ca 80 grader, mer vanligt (iaf på BMW med oljetemp mätare) är att den ligger mellan 90-100 grader beroende på hur man kör. Över 120 grader är inte bra, oljan "bryts ner" då så att säg. När oljetempen har passerat ca 70 grader så kan man i regel "dra på", är tempen under så bör man inte varva mer än 3000-35000 rpm. Är det RIKTIGT kallt ute, typ -30, så kan man höra hur jäkla dålig smörjning det är, då kan det vara fördelaktigt att köra motorn på förhöjd tomgång (ca 1800 rpm) typ 30 sek, alternativt köra iväg med en gång. En bra (tunn, dvs 0WXX eller 5WXX!) olja skonar motorn vid så låga temperaturer som -30.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure