En liten snabb uppdatering.
Skulle prova å se om man kunde få bilen att hosta igång igår.
Hällde på några liter bensin i tanken, bad medhjälparen å dra på starten så jag kunde titta på om jag hade andra problem i motorutrymmet.
Det drogs på starten & vad händer?
Inte ett j----a skit.
Vad nu?
Ingen soppa kommer fram, det visade sig med en liten enkel koll att soppapumpen har lagt av.
Så det var att höra av sig till en av mina kontakter å se om han hade en pump på hyllan.
Så medan man väntar.....
Så började jag pilla en del med vindrutetorkar knappen & motorn.
Blev lite bekymrad när det inte fungerade som det skulle när jag skulle prova grejerna.
Det visade sig att sladdarna hade ramlat ner & när jag hade kopplat upp dom igen, som jag trodde på var rätt ställe, så gick säkringen i ett.
Med en del strul & genomgång så hittade jag felen.
#1 Vart fel kopplat.
#2 Knappen (Som var av 6 volt.) Var kass.
Så det var "bara" att beställa en ny knapp som liknade original dragströmbrytaren, men när man skulle sätta dit den så visade det sig att den strömbrytaren var typ 5mm för bred på varje sida om själva drag pinnen. & dessutom blev den några cm för kort pga av detta.
Vad gör man, jo, man modifierar lite.
Det sitter en bockad plåt på den gamla brytaren som man skruvar i instrumentpanelen,
borrar ett större hål i den så brytaren går igenom & skruvar fast.
Tar sedan pinnen från den gamla strömbrytaren å kapar den i lagom längd, ca 25mm från på skruvad plastknapp.
borrar på den avkapade sidan & gängar med m5, skruvar fast pinnen på den nya strömbrytaren & får då genast en förlängning som behövs för att få den tillräckligt lång för att gå igenom instrumentpanelen & den kromade mojängen på instrumenten.
Några timmar senare så har man 12 volts knapp & fungerande torkare.
Nu kanske man till & med slipper kabelbrand i framtiden åxå.
Mer uppdatering kommer.