4485
Sök

Köpråd: Dags att gå tillbaka till sjusitsig bil.

76 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#1
Efter att ha provat ett år med att köra två bilar ger vi nu upp och siktar in oss på en sjusitsig bil igen. Sist hade vi en Cheva Trans Sport som var kanon att köra, men den kostade oss allt för mycket i drift.

Förutsättningarna och kraven är följande:
Plats för minst 2 vuxna och fyra barn i åldrarna 3-10
Sommar och vinterdäck i gott skick
Dragkrok
Rails

Det vi nu har att välja på är någon av följande modeller och jag önskar alla era åsikter om driftkostnader, servicekostnader, ja allt ni kan komma på. Hellre en åsikt för mycket än en för lite.
Ford S-Max
Volkswagen Touran
Volkswagen Sharan
Mazda 5
Opel Zafira
Kia Carens

De bilar vi kollat på är som äldst -08 och ligger i prisspannet 100 000 - 150 000.

Vad skulle ni rekommendera?

564 Inlägg
27 oktober 2012
#2
Med alla de modellerna du räknar upp så kan du glömma att ha något bagageutrymme när du använder alla sju platserna, och ofta är de bakre platserna svåra att komma åt och trånga. Om det finns behov av bagageutrymme så är det vad jag vet bara de amerikanska som har det när alla sittplatser används, och på de här årsmodellerna är Chrysler Grand Voyager att föredra framför Chevrolet Uplander (efterföljaren till Trans sport).

En bil du kan lägga till i listan som är ungefär i samma klass som de du nämner är VW Caddy Maxi Life, men den har lite bättre utrymme än Sharan och väsentligt bättre än Touran.

5 131 Inlägg
27 oktober 2012
#3
säger vw caravelle men utan dsg och med 5 cyl diesel;-) dsg ger risk för höga rep kostnader.
fördelen med dessa då:
Bra komfort och lastutrymme. piga och körglada. ingen kamrem och ingen multirem utan allt drivs av en form av kuggad ring som ska bytas var 18000 mil. väldigt välbyggda i fram och bakvagn och regält tilltagna delar.
Vet en taxi som går med orginal styrleder och spindelleder och har gjort det i 240000 mil. Där jg jobbar har vi ca 10 taxibilar som har varit väldigt problemfria under sina nu snart 250000mil. EN fick vi dock byt en topp på.
Nackdelar:
Kan rosta, lister i framkant på dörrarna kan lossa i samband med is och snö. en ca 40cm lång list som inte är speciellt dyr och skitlätt att byta. Det händer att splinsen på utgående axel blir slitna och glappar. fixas med ny drivaxel och utgående axel. Låter värre än vad det är.
Ganska vanligt att fjäderbenslagren börjar körva och ger ett klonkande ljud när det fjädrar eller när man svänger.
Senast redigerat av mb_pucken (28 oktober 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

76 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#4
Jag förstår att alla har sina favoriter och gärna rekommenderar dom. Jag är medveten om att det inte finns något lastutrymme kvar om jag skall använda alla sju stolarna, men det är inget som idag bekymrar oss, därför skulle jag gärna vilja ha era åsikter om vilken av de bilar jag listade i första inlägget som ni skulle rekommendera och som förhoppningsvis skulle bli billigast i drigt osv.

Tack på förhand.

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
28 oktober 2012
#5
jag skulle kollat på en chevrolet suburban med diesel. Kanske inte absolut det billigaste alternativet, men du åker väldigt bra i den och du har väldigt gott om utrymme, de andra bilarna du har listat upp känns som en fiat punto i jämnförelse

sen är de väldigt driftsäkra också, dricker inte heller mer för att du drar tungt.. den bara tuffar på precis som vanligt utan att va tjurig
Senast redigerat av CHEEVA (28 oktober 2012)


998 Inlägg
28 oktober 2012
#6
Gillar Ford S-Max väldigt mycket, även om det är en Ford. Tycker den är rymlig, 2 vuxna och 5 barn så får man ganska bra plats smile

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.


Sök