2769
Sök

Skrikande ljud efter spindelleds byte volvo 850!

24 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
Tja, jag fick ett jobbigt problem efter byte av spindelleden på höger sida. Byte den utan problem och tänkte inte mer på det, men efter ett tag kom ett rejält skrikande ljud från höger fram. Det är inte alltid där men kommer lite då och då, försvinner dock om man bromsar. Vad kan det vara?? Är en Volvo 850 -95

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
29 oktober 2012
Lyft upp bilen och kolla efter slitagemärken. Bytt många sådana och aldrig fått det felet. Pirat eller orginal del?

98 Inlägg
29 oktober 2012
Något har hänt runt bromsskivan är garanterat då det slutar vid inbromsning eftersom det "stabiliserar" upp hjulet!
Frågan är hur pass mycket våld du använt när du tog bort gamla spindelleden? Har du tittat att du skruvat åt allt ordentligt igen? Hissa upp bilen och går det "vicka" på däcket så är det någondel som behövs bytas omgående.
Finns säkert 1000 och åter 1000 olika orsaker, Jag rekommenderar och börja om från början för att utesluta så mycket som möjligast, då det kan va massa rost mellan bromsskiva och belägg som kan skapa sånt med!

Som lakhea skriver är det volvodel eller köpt hos en annan försäljare, det är av samma kvalitet oftast men dimensionen kan missa med millimeter ibland och det gör mycket i bil sammanhang!

Många faktorer men bara 1 lösning.

Mvh Jonnie

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
29 oktober 2012
Är så lätt att man missar något.   Är svårt att veta riktigt men skulle kunna vara vibrationer i beläggen kanske. Då kan man få ett drygt skrikande som kommer bara ibland. Skulle det vara nåt glapp så borde det vibrera i ratten.  Men kolla runt spindelleden så hittar du det garanterat.  smile

477 Inlägg
29 oktober 2012
vanligt misstag när man bryter o bänder där, är att man råkar vika broms skölden mot skivan!

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

24 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
Är en pirat del direkt från biltema, och jag har kollat så att allt sitter som det ska (de jag tog loss) samt att det inte är något kännbart glapp i leder eller hjullager. Men om det är bromsskölden borde inte det låta mer konstant utom när man bromsar, tänkte eftersom det inte alltid är där? Men värt att kolla tack!

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 oktober 2012
de är bromskölden beroende på vilket varvtal hjulet har får du olika frekvenser, de brukar låta när man kör sakta, låter de när du kört fort har du nog fått en sten i bromsoket som gnisslar mot skivan.

24 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
okej ska kolla på det när jag vaknar imorgon tack!smile)

24 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
det var bromskölden som låg emot så det är löst smile

Sök