Jag har en Hyundai Sonata 3.3L V6 av årsmodel 06. Helt underbar bil annat än att den är törstig som satan.
Jag själv har två mil till jobbet där cirka 1.5 av dom är 100 väg, resten är stadskörning. Enligt mina egna uträkningar (ej färddatorn) så drar den i snitt 1.5l/mil. Jag förstår att bilen har stor motor och drar mycket men det känns som det är extremt mycket.
Kör jag snällt så kan jag komma ner på 1.3-1.4l/milen men accar jag mycket kommer jag upp i cirka 1.7-1.8l/milen.
Jag har också märkt att bensinförbrukningens snitt ökar hela tiden.
Har någon tips på vad jag skulle kunna kika på ifall det är något problem någonstans?
Ja när ag uppmärksammade problemet i början så kollade jag trycket på däcken vilket låg på 3.5, vilket jag tyckte var alldeles för högt så ställde ner det till 2.8, fick mycket bättre kontroll på bilen.
Luftfiltret ser helt okej ut men har tankar att byta det och tändstift hur som hest så fort våren börjar närma sig.
Bilen är specad 1.4 vid stadskörning och 0.7, man brukar ju ligga lite högre men så länge jag haft bilen har den aldrig varit under 1.1 och det även vid 40 mil motorväg. Kör 80/20 landsväg/stadskröning, 4 mil varje dag och snittar jag 1.4 om jag har tur, detta är min egna utträkning och inte vad färddatorn säger då den menar på att jag kör 1.1 l/mil.
Har googlat lite på vad andra har för bensinförbrukning dock mest svar i USA där bilen är mycket mer populär. Där ligger folk runt litern vid 60/40, landsväg/stadskörning så känns lite olustigt att jag ligger så många dl över.
Håller med dig! Jag skulle gjort en service på bilen. Byta olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, bränslefilter m.m. Blir det inte bättre då så får man nog börja leta i motorn (hoppas inte)..
Fast om man tänker efter, en 3.3 liters V6a med automat, någorlunda tung och ett par mil på nacken så tycker jag inte du ligger allt för högt
Jag har iofs inte gått igenom den helt och hållet sen jag köpte den. Köpte den av handlar och dom skulle "se över" bilen, vad det nu innebär. Det jag vet att dom gjorde var att byta ut alla fyra bromsskivor och belägg.