Navkapsel skrev:
Men bra mkt hellre 740 än Golf 2.
Tystaste bilar i trådskaparens prisklass jag kört är Mercedes 190 och Saab 9000. Saab 9000 har dessutom de skönaste stolar man kan tänka sig, inte för att jag testat alla stolar på marknaden men svårt att föreställa sig något bättre.
![smile](img/smilies/smile.png)
Nja, beror på vad man har för kriterier.
Om man jämför en 740 GL och en Golf 1.8(90hk) så kan man krossa följande myter:
1. 740'n är piggare(116hk mot 90hk, men då glömmer man effekt/viktförhållande, golfen är piggare)
2. 740'n har bättre värme(vadå bättre värme, vad styrker ni det med?)
[Som en liten sidenote, i Jettan var det riktigt varmt o gott, upplevde aldrig att det var undermåligt]
3. 740'n är mer praktisk pga sina 4 dörrar(golf finns också med 4 dörrar)
4. 740'n har mer plats i kupén(golfen är en kompaktmodell som är riktigt smart konstruerad, vågar påstå att med tanke på sin storlek så är det större utrymme i golfen, alltså storlek/utrymme-förhållandet, nu är det ju så att 740 har större yttermått så det är klart att den också har större kupé, hur mycket större låter jag vara osagt)
5. 740'n är säkrare, visst, Volvo är kända för att vara säkra bilar, men om en 740 är en säker bil vågar jag inte påstå(lite skillnad mellan en 20-25 år gammal fyrkantig bil och en NYare modell som är nååågot rundare och mer aerodynamiskt formad, sen var det det här med deformationszonerna också)
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
6. Det är lättare att få tag på delar till en 740 än till en golf(som någon nämnde så är tillgången till delar för en golf mycket stor, både på butiker/shops i sverige samt utomlands, samt skrot)
7. 740 är cool/snygg(Niklas, Erik, Johan, N-E-J. 740 ser ut som en plåtlåda med lite glas mellan plåtbitarna, golfen är rätt så "icke-rund" den med, men ser mycket bättre ut, inte för inte 740 brukar kallas för traktor i folkmun..)
Sen måste jag vara rättvis och påpeka att det finns 740's här på garaget, både upplagda bilar och projekt, som jag tycker är fina och är smakfullt fixade, så jag är inte helt anti.
Däremot tycker jag 740 är en överskattad modell, det FINNS andra bilar och modeller som är lika bra/bättre..