Navkapsel skrev:
740in är ju hållbarare och jävligt mycket säkrare än en Golf 2. Golf 2 är dock tuffare att styla (om man vill ha mer än diskret stuk) än en jättestor och jättekantig 740.
Men varför inte 240, snyggare, bättre, stylingvänligare och charmigare.
![smile](img/smilies/smile.png)
Eller en blandning av Golf 2 och 740, Mercedes 190?
Angående liten och smidig så ville förra jobbets framhjulsdrivna bil ha fyra fotbollsplaner för att vända med sin vändradie medans en bakhjulsdriven bil kan vara väldigt smidig.
Efter flera såna här kommentarer så måste jag skriva nåt om det, VADÅ hållbarare?
Det var det dummaste jag har hört, bara för att det är lätt att hitta delar så blir det inte "hållbarare" för det, det är inte mer meck på en golf än en 740, snarare tvärtom i så fall.
Jettan(samma som golf mk2) som är avställd just nu använde vi som familjebil i flera år, sen fick jag den som förstabil och skulle ha den som projekt osv.
Den krånglade rätt sällan, förutom det vanliga, att byta bromsar då och då samt service.
Lådan gav upp(vid 12 000 mil), en annan låda som gått ca 19 000 mil inhandlades för en 500:-, går finfint nu.
Motorn har aldrig krånglat, har alltid gått som en klocka.
Angående säkerheten som vissa skriver om, visst, vill man sitta i en pansarvagn när man krockar, där kroppen får ta emot 99,999% av rörelseenergin från en krock, visst, kör på det...
Dessutom köper man inte en bil för att krocka med, eller?
Då är det bästa att inte ha bil, ur krocksäkerhetssynpunkt då...
Golf/Jetta mk2 är väldigt bra bilar och att hitta delar är inte svårare än till 740, står var och varannan mk2 på skroten man kan plocka delar ifrån, även många som har mk2'or med mycket delar till salu, billiga renoveringsobjekt kan man hitta billigt på blocket, dessutom finns det mycket på tyska sidor och eBay, förutom de svenska, skruvat.se, mekonomen, biltema, osv.
Jettan är på 90hk, visst, det är inte världens acc på den, kanske inte skulle köra med den på strippen, men en tråkig/slö bil kan jag verkligen inte säga att den är, är som en gokart och rör sig ändå rätt bra, dom väger runt 1000-1100kg(1050kg i tjänstevikt på jettan)
Vill du ha en mk2 med "roligare" motor, satsa på en 8v gti, eller 16v gti som är ännu vassare..
Vändradien på en golf/jetta är 10,5m om jag minns rätt, det skall inte vara så farligt..
Skall du ha en bil o sladda med, kör hellre på en 240, där snackar vi hållbara bilar och dom är i alla fall inte fula..
Jag säger inte äldre BMW/Mercor, då jag inte vill uppmuntra till att folk använder dom som vinterbil o sladda med, med risk för att sen hamna på skroten
![tongue](img/smilies/tongue.png)