2772
Sök

Basen/Ljudet "klipper" vid för hög basnivå.

15 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej på er!

Har nyligen installerat ett Pioneer-system i min bil (FIAT Punto 80hk, -00) Som fungerat ganska bra. Låter riktigt bra och är ganska nöjd. Dock är jag lite av en baskille och vill gärna ha bra tryck i basen. Ljudet består av 2 front + 2 diskanter (sammanlänkade via filter) sedan en fabriksbas från Pioneer. Slutsteget som jag använder mig av är ett Hertz-slutsteg (

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 8049.4698/

Batteriet på bilen är på 42 ampere och Generatorn på 75 ampere så det borde inte vara några större bekymmer att försörja med ström.

Allt är rätt kopplat (har fått hjälp av ett proffs).

Vad är det som kan göra att det klipper vid höga basfrekvenser?

Tacksam för svar!

15 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#2
Kan ju tillägga att det inte är några monsterproportioner på högtalarna. 10" bas och 2st 6x5 högtalare

3 466 Inlägg
31 oktober 2012
#3
Hur har du jordat steget?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

15 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#4
Ja, jorden samt strömmen (inklusive 30amp säkring) går till batteriet och inte karossen (vilket jag har hört ska vara bättre)

3 466 Inlägg
31 oktober 2012
#5
Gjisen skrev:
Ja, jorden samt strömmen (inklusive 30amp säkring) går till batteriet och inte karossen (vilket jag har hört ska vara bättre)

Nu har jag ingen aning om vad det gäller för bil och därmed inte heller en susning var batteriet sitter(fram eller bak).

Ta en multimeter(har du ingen själv så låna eller köp en på biltema för en hundring). Ställ den på likströmsmätning i området 20V. Sen mäter du helt enkelt över slutstegets strömingångar (plus och jord) sen slår du igång ljudet och drar på o mäter när de klipper.

Ett vanligt problem med glassäkringar (typ AGU) är att lödningarna inne i dom släpper. Detta är inget som man nödvändigtvis kan se. Man kan mäta sig till även detta men det lättaste är prova med en annan säkring.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

15 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#6
Batteri och generator sitter fram under huven. Okej ska testa det! smile

3 466 Inlägg
31 oktober 2012
#7
Gjisen skrev:
Batteri och generator sitter fram under huven. Okej ska testa det! smile

Det innebär att du har totalt närmare 10m strömkabel. Hur grov kabel har du och vad är det för bil?

Nackdelen med lång kabel är att det blir högt motstånd, detta får man kompensera med större kabel.
Lång jordkabel är aldrig att rekommendera, det är betydligt bättre att jorda i skuffen. Passa då på att dra en extrakabel från motorn/växellådan till chassit och även en extra från chassit till batterijorden. Originalkablarna är enbart gjorda för bilens eget elsystem.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

15 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#8
5 meter kabel tror jag. Ganska tjock, ingen mesig i alla fall. Fiat punto från -00 har jag. Så den är inte så lång, därav inte så lång kabel. Men lite mer jord skadar väl aldrig smile


Sök