3571
Sök

Handbroms problem Saab 9000 -95

34 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
Hejsan.!

Problemet är att handbromsen är "slö" den nyper inte till. Vi har tagit ok,belägg och skivor från en likadan Saab där handbromsen funka perfekt men när vi montera på delarna på bilen så är det fortfarande slött, vi har gjort enligt konstens alla regler men funkar inte ändå.

Och vi vet om den där lilla insex skruven i oket, och den har vi skruvat in till det är ca ett halv/kvarts varv innan däcket nyper. Samt att det ska vara ca: 0,5-1mm glapp vid stoppklacken på wiren.
Har även kollat så själva handbromshandtaget är fräsht och inget som viker sig när man rycker upp handtaget.

Skivorna och beläggen är inslitna med varandra också.

Finns det någott mer man kan kolla?!

Tack på förhand.!big_smile

5 750 Inlägg
2 november 2012
Har ni testat smörja handbromsvajrarna? Och de sitter fast som dem ska så endast vajern rör sig inte ytterhöljet. För rör sig ytterhöljet när man drar i handbromsen så vill det inte vrida på den där spaken eller vad jag ska kalla det på  oket.

34 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
Wirarna rör sig fint, När man pallar upp bilen och rycker upp handbromsen så rör sig båda armarna på oken (höger och vänster) fint. Och låser hjulen, men sen när man ska ut med bilen och testa på marken så släpar inte ens hjulen på grus. utom att det blir mest som om man bara har lite färdbroms.

5 750 Inlägg
3 november 2012
Ja det enda jag kommer på då är att oken kanske måste spännas mer, enda jag kommer på när allt annat verkar vara i ordning enligt ditt första inlägg.

Så som jag brukar testa handbromsen är att palla upp bilen, dra åt handbromsen, ta bort däcken, skruva tllbaka 2st hjulbultar och ta ett rör som är närmare  en meter långt och försöka vrida på navet. Kan jag ta i ordentligt och navet ändå inte rör sig så brukar det oftast vara bra, om nu inte bromsen ligger på när man släppt handbromsen.

Sök