2595
Sök

KÖPRÅD: Tips om "modern" jänkare, kring år 2000!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
3 november 2012
#21
Richtenb skrev:
Något som är bra att veta om den inte alltid så tillförlitliga Northstarmotorn är detta:

De är omöjliga att reparera och svindyra att köpa nya. Mellan 1996 och 2000 hade GM extremt stora problem med cylindertoppsbultarna som helt enkelt lossnade efter ca 16000 mil.

"What stripped the head bolts was the chemical reaction between the steel bolts and the aluminum block. Basically, aluminum was too soft. Thus, it is not really due to defective bolts or to defective blocks, but the reaction of one to the other, specifically the reaction between steel bolts with aluminum blocks. Unless the coolant was perfectly maintained, the threads dissolved when the heat became too intense, resulting in the engine blowing up."

en bra idé är alltså att se till att dessa blivit bytt.

detta tycker jag låter knepigt ... omöjliga att reparera ? du får gärna utveckla det lite grann

topp bultar är väl inga problem, finns kanske arp bult till maskinen ?


1 365 Inlägg
3 november 2012
#22
Nä om du känner dig helt bekväm med att borra så är det antagligen inga problem. Man jag skulle inte säga att det är 3 skiftnycklar av 5 i svårighetsgrad

http://www.youtube.com/watch?v=e1-mF2bf85g

Vissa delar finns inte att köpa till motorerna, de ska vara extremt svårmekade och vissa reparationsjobb är helt enkelt dyrare än en ny motor, omöjlig att reparera var att ta i för det beror naturligtvis på vad som går sönder.



CHEEVA skrev:
Richtenb skrev:
Något som är bra att veta om den inte alltid så tillförlitliga Northstarmotorn är detta:

De är omöjliga att reparera och svindyra att köpa nya. Mellan 1996 och 2000 hade GM extremt stora problem med cylindertoppsbultarna som helt enkelt lossnade efter ca 16000 mil.

"What stripped the head bolts was the chemical reaction between the steel bolts and the aluminum block. Basically, aluminum was too soft. Thus, it is not really due to defective bolts or to defective blocks, but the reaction of one to the other, specifically the reaction between steel bolts with aluminum blocks. Unless the coolant was perfectly maintained, the threads dissolved when the heat became too intense, resulting in the engine blowing up."

en bra idé är alltså att se till att dessa blivit bytt.

detta tycker jag låter knepigt ... omöjliga att reparera ? du får gärna utveckla det lite grann

topp bultar är väl inga problem, finns kanske arp bult till maskinen ?


388 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#23
Nu vart jag ju rädd för northstarmotorn nästan. tongue

Får spana lite och se vad jag hittar, seville sts e som sagt en modell jag gillar mycket.


1 482 Inlägg
3 november 2012
#24
BMW 7 serie är ju annars en utmanare i samma klass. Stora, bekväma och lyxiga.

Tex: http://www.blocket.se/kristianstad/Bmw_ … 11&w=3

BLT Service
Theracords Music Label

388 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#25
Noxxer skrev:
BMW 7 serie är ju annars en utmanare i samma klass. Stora, bekväma och lyxiga.

Tex: http://www.blocket.se/kristianstad/Bmw_ … 11&w=3

Blir jag riktigt desperat till sommarn så kanske. tongue


Forummoderator
18 008 Inlägg
3 november 2012
#26
JsoooN skrev:
Noxxer skrev:
BMW 7 serie är ju annars en utmanare i samma klass. Stora, bekväma och lyxiga.

Tex: http://www.blocket.se/kristianstad/Bmw_ … 11&w=3

Blir jag riktigt desperat till sommarn så kanske. tongue

Hehe... Kär i min 300C. Går billigt och väcker en uppmärksamhet som en BMW bara kan drömma om! Folk kommer ofta fram och frågar om bilen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 365 Inlägg
3 november 2012
#27
Ja en 300C är ju aldrig fel, har väl inga direkta svagheter heller.

Dieselsmurfen skrev:
JsoooN skrev:
Noxxer skrev:
BMW 7 serie är ju annars en utmanare i samma klass. Stora, bekväma och lyxiga.

Tex: http://www.blocket.se/kristianstad/Bmw_ … 11&w=3

Blir jag riktigt desperat till sommarn så kanske. tongue

Hehe... Kär i min 300C. Går billigt och väcker en uppmärksamhet som en BMW bara kan drömma om! Folk kommer ofta fram och frågar om bilen!


Evildan
3 november 2012
#28
http://www.blocket.se/sodermanland?q=30 … &md=th

finns några 300c under begärda 90k.

eller varför inte en magnum?
http://www.blocket.se/ostergotland/Dodg … 12&w=3

Dom bygger på till stor del beprövad relativt krångelfri tålig teknik från stuttgart W211 & W220.
Sköna bilar med bra utrymmen.

(Nu heter dom Lancia Thema sedan FIATgroup köpte Chrysler.)

Forummoderator
18 008 Inlägg
3 november 2012
#29
Evildan skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=300c&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=10&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=12&l=0&md=th

finns några 300c under begärda 90k.

eller varför inte en magnum?
http://www.blocket.se/ostergotland/Dodg … 12&w=3

Dom bygger på till stor del beprövad relativt krångelfri tålig teknik från stuttgart W211 & W220.
Sköna bilar med bra utrymmen.

(Nu heter dom Lancia Thema sedan FIATgroup köpte Chrysler.)

Lancia har lagt ner i Sverige hörde jag. Låter troligt. De nya "300C" lär bli både sällsynta och billiga...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
3 november 2012
#30
Dieselsmurfen skrev:
Evildan skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=300c&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=10&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=12&l=0&md=th

finns några 300c under begärda 90k.

eller varför inte en magnum?
http://www.blocket.se/ostergotland/Dodg … 12&w=3

Dom bygger på till stor del beprövad relativt krångelfri tålig teknik från stuttgart W211 & W220.
Sköna bilar med bra utrymmen.

(Nu heter dom Lancia Thema sedan FIATgroup köpte Chrysler.)

Lancia har lagt ner i Sverige hörde jag. Låter troligt. De nya "300C" lär bli både sällsynta och billiga...

Åh faen, det gick fort, trist, ett anrikt innovativt märke (som fortfarande har flest rally titlar)
Då kanske dom kommer döpas om till FIAT Croma?

edit: hemsidan fungerar iaf http://aterforsaljare.lancia.se/
Senast redigerat av Evildan (3 november 2012)

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
3 november 2012
#31
Noxxer skrev:
BMW 7 serie är ju annars en utmanare i samma klass. Stora, bekväma och lyxiga.

Tex: http://www.blocket.se/kristianstad/Bmw_ … 11&w=3

7 serie är inte i samma klass wink inte ens i närheten utav samma klass ! den är i en helt annan klass tillsammans med mercedes s klass audi a8 jaguar xj osv


886 Inlägg
4 november 2012
#32
Richtenb skrev:
Ja en 300C är ju aldrig fel, har väl inga direkta svagheter heller.

Dieselsmurfen skrev:
JsoooN skrev:

Blir jag riktigt desperat till sommarn så kanske. tongue

Hehe... Kär i min 300C. Går billigt och väcker en uppmärksamhet som en BMW bara kan drömma om! Folk kommer ofta fram och frågar om bilen!


Hörde iofs av en bekant som är bilmek att framvagnen var lite klen, sitter ju en rejäl pjäs till motor i fronten men framvagnsproblem gäller ju tyvärr nästan alla moderna lite större bilar tyvärr.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

388 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#33
300c har jag jämt tyckt varit fin men kostar lite mycket nästan. sad

Åker Audi, klen framvagn är jag van vid! wink


4 637 Inlägg
4 november 2012
#34
Camry! Lyxig flotte designad för USA men toyotakvalitet. smile

Mest sålda i amerikat sedan många år om jag minns rätt...
Senast redigerat av Navkapsel (4 november 2012)

388 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#35
Mja.

Lite sugen på en 300m, inte riktigt nå "glidarbil" enligt mig, kanske mest pga sitt lite mer "sport" utseende eller vad man ska kalla det.. annars är det som sagt en cadillac seville sts som jag är mest sugen på men hittar inte så mkt info om dom.


693 Inlägg
4 november 2012
#36
kolla på cadillacclub.se och deras forum, mycket om sts där. Nortstarmotorn är grym, välbalancerad och välbyggd. Bara sköta service noga och byta glykol vartannat år


388 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#37
Streetfreak skrev:
kolla på cadillacclub.se och deras forum, mycket om sts där. Nortstarmotorn är grym, välbalancerad och välbyggd. Bara sköta service noga och byta glykol vartannat år

Tack ska kika där!


Voodoo
1 444 Inlägg
4 november 2012
#38
polarn har  en -05 300c som varit in på rep av automaten ingen billig historia.. hackande vid 80-100  som om  automaten inte vet vilken växel den ska ha i..men efter 05 lr kring 05 skulle de finnas  en ny låda idessa bilar utan de problemet

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
5 november 2012
#39
Jag röstar helt klart på Lincoln Town Car!
För det första, alla hatar rost. Right?
Det slipper du FULLSTÄNDIGT! Ford har hela karossen samt ram galvaniserat. Som exempel, har på vissa ställen runt hjulhusen på min Lincoln där det inte ens finns färg kvar men jag behöver inte ha bråttom att fixa det och tänker inte heller ha det. Det finns inte en enda rostfläck och det kommer inte heller att bli någon rostfläck ändå.
Far har en 2001 Mercury Grand Marquis (samma plattform som Town Car) och den är knappast någon bebis och har sina skavanker och ytor där det är bar plåt. Men inte en enda rostfläck på den (har gått salt vintrar i Sverige sen cirka 2005, innan det i USA vet jag inte).
Sedan har du 4.6L motorn från Modular familjen. Problem är något som är obefintligt.
Det finns en anledning varför alla som kör långt har just 4.6 motorn från Modular familjen. Kolla bara alla taxis, polis och liknande. Bara dom motorerna.
Det är riktiga arbetshästar som kan plågas utan att ge upp i första laget.
Sen 2005 har far bara haft två problem på min Mercury, det var en tändspole som var dålig och nyss hade han "problem" att EGR inte fungerade. Han tog bara bort trottelspjället och rengjorde det och inga problem längre.
Jag har bara haft min bil med 4.6L motorn (dock DOHC, Town Car har SOHC) ett halvår men hittils ett problem och det var att oljetrycks sensorn satt löst. Skruvade åt den och nu är motorn heltät, ingen olja läcker.

Jag röstar tummen upp för Town Car! Titta bort ifrån Crapillac STS/Deville.
Jag ville också ha en STS. Men bilarna är djävulens påfund. 15 tusen mil sen kommer du sen blåser du topplockspackningarna. Kvittar fullständigt om du har tagit hand om bilen som din egna baby. Dom ryker ändå.
Byta tändstift? Nehej du. Rätt drygt med sidmonterad V8...
Byta startmotor? Javisst! Skiten sitter UNDER insuget!
Sen är dom framhjulsdrivna... Hur kul är det?
Men visst, det är riktigt snygga bilar som säkert går bra (när dom fungerar) och man åker nog otroligt nice i dom.
Kan tillägga att jag pratar då Northstar motorn. Man köper inte en STS/Deville utan Northstar motorn.

Far har en LSD i sin Mercury och den är riktigt kul på vintern, sladda runt i ett ånglok är inge svårt alls smile
Senast redigerat av Thunderbird88 (5 november 2012)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

388 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#40
Thunderbird88 skrev:
Jag röstar helt klart på Lincoln Town Car!
För det första, alla hatar rost. Right?
Det slipper du FULLSTÄNDIGT! Ford har hela karossen samt ram galvaniserat. Som exempel, har på vissa ställen runt hjulhusen på min Lincoln där det inte ens finns färg kvar men jag behöver inte ha bråttom att fixa det och tänker inte heller ha det. Det finns inte en enda rostfläck och det kommer inte heller att bli någon rostfläck ändå.
Far har en 2001 Mercury Grand Marquis (samma plattform som Town Car) och den är knappast någon bebis och har sina skavanker och ytor där det är bar plåt. Men inte en enda rostfläck på den (har gått salt vintrar i Sverige sen cirka 2005, innan det i USA vet jag inte).
Sedan har du 4.6L motorn från Modular familjen. Problem är något som är obefintligt.
Det finns en anledning varför alla som kör långt har just 4.6 motorn från Modular familjen. Kolla bara alla taxis, polis och liknande. Bara dom motorerna.
Det är riktiga arbetshästar som kan plågas utan att ge upp i första laget.
Sen 2005 har far bara haft två problem på min Mercury, det var en tändspole som var dålig och nyss hade han "problem" att EGR inte fungerade. Han tog bara bort trottelspjället och rengjorde det och inga problem längre.
Jag har bara haft min bil med 4.6L motorn (dock DOHC, Town Car har SOHC) ett halvår men hittils ett problem och det var att oljetrycks sensorn satt löst. Skruvade åt den och nu är motorn heltät, ingen olja läcker.

Jag röstar tummen upp för Town Car! Titta bort ifrån Crapillac STS/Deville.
Jag ville också ha en STS. Men bilarna är djävulens påfund. 15 tusen mil sen kommer du sen blåser du topplockspackningarna. Kvittar fullständigt om du har tagit hand om bilen som din egna baby. Dom ryker ändå.
Byta tändstift? Nehej du. Rätt drygt med sidmonterad V8...
Byta startmotor? Javisst! Skiten sitter UNDER insuget!
Sen är dom framhjulsdrivna... Hur kul är det?
Men visst, det är riktigt snygga bilar som säkert går bra (när dom fungerar) och man åker nog otroligt nice i dom.
Kan tillägga att jag pratar då Northstar motorn. Man köper inte en STS/Deville utan Northstar motorn.

Far har en LSD i sin Mercury och den är riktigt kul på vintern, sladda runt i ett ånglok är inge svårt alls smile

Lincoln Town Car är verkligen en bil som verkar passa in på mina kriterier, är ju faktiskt snygg också. wink

Men vilka årsmodeller ska man kolla på?
Är en från 90 talet lika drift och rostsäker som en nyare? Eller tvärtom?

Något att säga som en lincoln continental från mitten av 90?
Också en bil jag diggar utseendet på..
Senast redigerat av JsoooN (5 november 2012)



Sök