3392
Sök

Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla... Visa mer

Självutnämnd chipskonnässör
1 050 765 Visningar
Projektet avslutat 13 oktober 2018
2 571 Inlägg
9 mars 2017
Trådstartare
Ja det är helt vansinnigt. Följer en snubbe som har en relativ ny RS6, han nämnde en kostnad på ~40k i månaden. Det KAN ha varit inklusive hans andra bil, dvs totala utgifter för hans två bilar varje månad men oavsett, helt vansinniga summor.

Å andra sidan, har man råd att lägga mille++ på en bil (i hans fall) så har man väl råd med kringkostnaderna också även om de sannolikt inte är lika roliga som att bara äga bilen. big_smile

Tada.wav

1 090 Inlägg
12 mars 2017
hur går det med bilen? big_smile var ett tag sen jag var inne här.. fattar inte "nya" garaget.

2 571 Inlägg
12 mars 2017
Trådstartare
För modernt? wink

Det går sakta men säkert, 2017 är optimistiskt som tusan i vanlig ordning men jag bör hinna med ett par saker iallafall. Först på tur står att dippa sommarfälgarna, frugan sade blankt nej till koppar-aktigt så jag letar alternativ.
I samma veva kommer jag passa på att måla om bromsoken för att fräscha upp dessa.
Folie till vissa detaljer är beställd och påväg hem.
Ska i dagarna beställa ny upphängning till avgaset så jag kan få det jämnt, antar att jag passar på att beställa hjulbultar också.

Sedan kommer jag nog få skruva lite i syrrans nyköpta V50 antar jag... big_smile
Önskelistan för mig är lång i år, precis som innan. Nu har jag däremot lite mer tid att eventuellt source:a delar, så jag hoppas kunna skaffa USB, telefon (blåtand) och lite småprylar under årets gång.
Men först och främst ska jag få tummen ur och besiktiga bilen innan månadsskiftet, snark.
Senast redigerat av hyrbil (12 mars 2017)

Tada.wav

1 090 Inlägg
12 mars 2017
för hetsig design på garaget nu smile

vad trevligt big_smile vad har syrran slagit till på för V50?

Du har ju alltid tusen grejer påG, förstår inte hur du hinner med allt?

hyrbil skrev:
För modernt? wink

Det går sakta men säkert, 2017 är optimistiskt som tusan i vanlig ordning men jag bör hinna med ett par saker iallafall. Först på tur står att dippa sommarfälgarna, frugan sade blankt nej till koppar-aktigt så jag letar alternativ.
I samma veva kommer jag passa på att måla om bromsoken för att fräscha upp dessa.
Folie till vissa detaljer är beställd och påväg hem.
Ska i dagarna beställa ny upphängning till avgaset så jag kan få det jämnt, antar att jag passar på att beställa hjulbultar också.

Sedan kommer jag nog få skruva lite i syrrans nyköpta V50 antar jag... big_smile
Önskelistan för mig är lång i år, precis som innan. Nu har jag däremot lite mer tid att eventuellt source:a delar, så jag hoppas kunna skaffa USB, telefon (blåtand) och lite småprylar under årets gång.
Men först och främst ska jag få tummen ur och besiktiga bilen innan månadsskiftet, snark.
Senast redigerat av orkavaradu (12 mars 2017)

2 571 Inlägg
12 mars 2017
Trådstartare
Gäller att hålla sig sysselsatt, rastlös själ här. big_smile
Hon haffade en 2.4, visserligen en '05 med lite småfix på men hon fick den riktigt billigt så den blir perfekt för henne och ungarna. smile

Tada.wav

278 Inlägg
12 mars 2017
Det ligger i släkten alltså... hos oss har sju av nio en V70... utan att vi gemensamt pratat om det... tänk så det blir...

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!

278 Inlägg
12 mars 2017
Och det där med önskelista... herre jösses vad fort det kan braka iväg. Har beställt lite små uppgraderingar på effekt till Ariston... tyckte att det borde ju inte bli allt för blodigt... halvsystem 3" med borttag av fördämpare samt två bakre luftiga Ferrita handbyggt... Det var 8500:- (med kompisrabatt...) , en HKS boost controller 4500:- inkl montering... det positiva är väl att det ger 100+ hk, men man vill ju inte blåsa hela familjeekonomin innan vår o sommar kommit igång ordentligt... : p

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!

2 571 Inlägg
14 mars 2017
Trådstartare
Freddie: Hoho! 100hk extra, inte pjåkigt ändå. Kanske tur att jag har en motor som jag inte kan göra något med. big_smile
Ja, i vår familj har det varit Volvos av olika slag väldigt länge, nu börjar det däremot bli lite spridda skurar.
Och som ett gemensamt svar till orkavaradu så, ingen ny bil ännu.
Jag håller däremot daglig koll på allehanda bilsajter ifall rätt objekt dyker ut. Samtidigt är jag ju föräldraledig igen (till augusti) så om inget guldläge dyker upp så dröjer det nog iallafall tills då innan bilköp blir aktuellt - vilket också är lite anledning till att jag ändå fixar med blåa faran nu i vår och sommar. Helst hade jag velat byta bil lagom till sommarens långturer men det ska nog mycket till.
Tråkigt, men realistiskt.

Ett plus med att behålla bilen är att i år är den helt avbetald så ägandet blir ju otroligt billigt då vilket lockar, men större bil med fler hästar lockar mer. big_smile

Det jag kikar efter är en faceliftad XC60 T5 (eller T6 till rätt pris), men bensinarna dräller det som bekant inte av. Jag är tokförälskad i V90 men som tidigare nämnts i tråden så letar vi ju också hus och den kostnaden får prioriteras av uppenbara skäl. Så, en XC60 bensinare skulle nog sitta fint i 2 år eller så och sedan hugga en V90.

Tada.wav

1 090 Inlägg
14 mars 2017
då är jag med big_smile vet.. alla har d4, d4awd, eller d5 .. folk är så tråkiga.

Man blir glad varje gång man ser en xc60 T5 eller T6.
Samma med v90,, nästan bara diesel, då många är leasing.

hyrbil skrev:
Det jag kikar efter är en faceliftad XC60 T5 (eller T6 till rätt pris), men bensinarna dräller det som bekant inte av. Jag är tokförälskad i V90 men som tidigare nämnts i tråden så letar vi ju också hus och den kostnaden får prioriteras av uppenbara skäl. Så, en XC60 bensinare skulle nog sitta fint i 2 år eller så och sedan hugga en V90.

2 571 Inlägg
14 mars 2017
Trådstartare
Verkligen. Samtidigt fattar jag ju varför, Volvo sålde ut framförallt D4orna till ohyggligt bra priser, framförallt när det gällde som firmabil.

När V90 lanserades och blev tillgänglig så var det faktiskt väldigt många på jagrullar-forumet som tog T5 när de beställde nya kärran istället för ett diesel-dito. Det var glädjande att se (och kanske ger ett hyggligare utbud på beg-marknaden om några år).
Tills dess siktar jag på XC60 som jag kan modda lite och göra lite kul av.

Tada.wav

723 Inlägg
16 mars 2017
hyrbil skrev:
Verkligen. Samtidigt fattar jag ju varför, Volvo sålde ut framförallt D4orna till ohyggligt bra priser, framförallt när det gällde som firmabil.

När V90 lanserades och blev tillgänglig så var det faktiskt väldigt många på jagrullar-forumet som tog T5 när de beställde nya kärran istället för ett diesel-dito. Det var glädjande att se (och kanske ger ett hyggligare utbud på beg-marknaden om några år).
Tills dess siktar jag på XC60 som jag kan modda lite och göra lite kul av.

Har du satt in dig i vilka års modeller man ska kolla på och
vilka barnsjukdommar eller svaga punkter det finns på XC60?

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

1 090 Inlägg
16 mars 2017
jag slog till på en v40 igår smile .. riktigt rolig liten bil.

2 571 Inlägg
16 mars 2017
Trådstartare
Kalle: Beror lite på motoralternativ, men generellt förstår jag det som att XC60 är en robust bil. Precis som hos många andra märken så kan panorama vara lite lurigt och orsaka läckage. Det verkar dock lite lotto då vissa fått det från dag 1 medan andra fått det långt senare.
Kollar man igenom ett par sidor för XC60 på jagrullar så är det faktiskt väldigt få problem relaterade till just XC60, ett par olika V60-grejor finns men inte just storebror. Några enstaka nämner tomt batteri och elbaklucka som strular.
Så, tar man en faceliftad modell kan man nog vara väldigt trygg (sannolikt även en pre facelift).

orkavaradu: Såja! Snyggt! Helrätt färg dessutom. big_smile
Någon speciell orsak till att du bytte upp dig?

OnT:
Lite mer LED har trillat in och jag hoppas innerligt att de olika rullar film jag beställt kommer imorgon.
Bokade idag tid för däckskifte, så den 27e åker sommarpuckarna på. De kommer dock få rulla som de är ett tag tills vägarna är sopade ordentligt, så tar jag tag i #fälgar2017 lite senare, men förhoppningsvis innan träffarna drar igång.
Bilen ska besiktigas innan månaden är slut men jag har aldrig haft inne den med sommardäcken, så jag ska försöka ta det innan skiftet.
Så... Nån som vet på rak arm vilken säkring det är som går till dimljusen? big_smile
Senast redigerat av hyrbil (16 mars 2017)

Tada.wav

640 Inlägg
16 mars 2017
hyrbil skrev:
Så... Nån som vet på rak arm vilken säkring det är som går till dimljusen? big_smile

http://new.volvocars.com/ownersdocs/200 … .htm#pg228

Säkring 29 under huven smile

Vilket var knepigt. V50 har ju en hel del gemensamt i elsystemet med S80. Min säkring för dimljusen sitter i fotbrunnen på passagerarsidan big_smile

2 571 Inlägg
17 mars 2017
Trådstartare
Tackar! big_smile
Jag var fan 99% säker på att den satt i fotbrunnen på V50 med men det slog mig att det finns några andra säkringar som också hamnade (märkligt nog) under huven.

Tada.wav

1 090 Inlägg
17 mars 2017
Hittade en till riktigt bra pris smile har letat länge. Dock är inte "nya" T5an 4cyl lika kul som min gamla i c30n.
5cyl låter bättre och är mera klipp i tycker jag.
Dock drar den mycket soppa men d är faktiskt värt det big_smile älskar 5cyl T5an... alla borde ha en sån bil någon gång i livet. Man blir glad varje gång man gasar.

hyrbil skrev:
orkavaradu: Såja! Snyggt! Helrätt färg dessutom. big_smile
Någon speciell orsak till att du bytte upp dig?

2 571 Inlägg
17 mars 2017
Trådstartare
Ja, många hyllar ju den gamla femman så det förstår jag! Jag tänker såhär gällande förbrukning, sålänge den nya bilen inte drar MER än den gamla så får man väl vara nöjd, men smiles per gallon > miles per gallon, helt klart. big_smile

Sen att det är lite modernare grejor, utseende, teknik skadar ju inte!

Tada.wav

1 090 Inlägg
17 mars 2017
c30n drog 1,3 stads big_smile galet faktiskt! som en v8 nästan.
Sant men teknik är inte alltid asbra, jag gillar egentligen så lite el som möjligt big_smile

hyrbil skrev:
Ja, många hyllar ju den gamla femman så det förstår jag! Jag tänker såhär gällande förbrukning, sålänge den nya bilen inte drar MER än den gamla så får man väl vara nöjd, men smiles per gallon > miles per gallon, helt klart. big_smile

Sen att det är lite modernare grejor, utseende, teknik skadar ju inte!

1 804 Inlägg
17 mars 2017
Hinka på Polestar avgassystemet så låter den lite roligare iallafall wink

Har lyckats fått ner min i 0.58l/mil som minst, inte kan man tro att man har över 250hk under huven tongue

Meguiars_sverige

Sök