Okej, here it goes. Likt många andra i år så hade jag siktet på att göra mina mattsvarta detaljer blanksvarta. Det är ju snyggt och så. Lite nytt, lite fräscht. Så att jag på något sätt kan intala mig att Betty Blue inte är så dum ändå.
De delar som jag hunnit göra är spegelkåpor samt bakluckehandtaget. Där har vi ju dels VOLVO-texten samt Summum/Classic-kromlisten som jag bytte till för några år sen.
Resultat?
(Ja, jag hade shoppat lite på Hornbach)
Smuts på handtaget.
Det... Blev inget vidare. Färgen på bilen ÄR för mörk för att det ska se vettigt ut. Precis av samma anledning som jag vägrat att tona rutorna, jag har sett flera P1-modeller i denna färg med tonade rutor och det funkar liksom inte. Och här har vi exakt samma "problem".
Att jag inte tänkte på det innan... Nåja, you live and you learn.
Hur blev ytan då?
Inte så blank som jag hade hoppats. Första gången med glossifier till plastidip så det var säkert lite skit bakom spakarna, men ytan känns än idag nästan lite klibbig. Det känns framförallt på spegelkåporna. Nu är det ju förstås inte klibbigt men lägger man handen på så är det inte alls så lent och fint som det var innan med bara mattsvart. Denna gång använde jag dessutom den riktiga Plastidippen, ingen kopia.
Upptäckte också att det blev lite för tunt med lager i nederkanten på kromlisten. Efter 4-5 relativt försiktiga öppningar av skuffen så såg det ut såhär:
Så där vet jag inte ens om x fler lager hade hjälpt. Kanten är lite dum där så att säga.
Jag provade innan dippen att lägga på min Kina-folie och värma på den men det var av horribel kvalité. Blank? Jovars. Apelsinig i looken? Till 200%. Kändes som ett tjockt klistermärke att arbeta med? Oh ja.
Så det slopade jag fort. Skulle kanske iaf ha försökt hitta en 3M-kopia om jag nu ville snåla. Nåja.
Vid första bästa tillfälle kommer jag riva av dippen och göra om, men denna gång låta det vara mattsvart. Det lirade mycket bättre overall. Övriga delar som redan är dippade får ny och fräsch dip. Bakluckelisten får vara original, liiite krom har väl ingen dött av, antar jag.
"Var är dina dippade fälgar då?" - Även där har jag (äntligen) kommit till sans. Timmen innan Barkarby-träffen stod jag och gned på bilen och sedermera fälgarna. Trots deras flaws så gör sig de silvriga och kromade detaljerna där otroligt bra, när de är rena och fina.
Fokus kommer därför ligga på att försöka hålla efter dessa så gott det går. Polera upp kromkanten och göra det bästa av vad jag har.
Nya hjulbultar blir det dock! Färg-tips? Jag kommer beställa något liknande dessa, här känner jag att man kan gå lite mer "wild and crazy" med färgval eftersom det blir en sån liten detalj.
Tråkig uppdatering, men så äre.