2898
Sök

Bilhandlare och bilar med körförbud.

45 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
Ja hejsan alla! Har en fråga som jag kändes måsta ha svar på.

Jag är i jakt efter en ny bil, dock blir det på finans(fråga ej varför), och då blir det från en bilhandlare jag kommer köpa bilen av.
Hursomhelst, bilen som jag är intresserad av är båda Avställd, Obesiktad och Oskattad och har därmed körförbud.
Kan jag som vill köpa bilen av Bilhandlaren kräva att han besiktigar bilen? Bilen jag pratar om går inte på mer än 20.000kr men är nere i stockholm och jag bor 90+mil bort. Så jag skulle vilja ha en säkerhet på att kunna ta mig hem utan att bli stannad av polisen och få böter och hamna i brottsregistret.

Så hur skall jag gå tillväga? Hade inte tänkt att åka ner för att bogsera bilen, utan köra den direkt hem.

Evildan
6 november 2012
Du kan inte kräva detta av handlaren, utan du får kontakta honom och fråga om han kan tänka sig att besiktiga bilen.
Finns det ingen bil närmre som är bes?
Är den avställd och obesiktigad får du inte bogsera den ändå utan det är kärra/dolly som gäller.

Oskattad och avställd är samma sak.

326 Inlägg
6 november 2012
Det är väl klart du kan kräva att få bilen besiktigad, annars blir det ju ingen affär.
Vill han sälja den så gör han det direkt. Har aldrig nånsin under alla mina år och bilaffärer träffat på nån bilhandlare som inte fixat det här omedelbart när man ber om det.

Evildan
6 november 2012
Peter_5565 skrev:
Det är väl klart du kan kräva att få bilen besiktigad, annars blir det ju ingen affär.
Vill han sälja den så gör han det direkt. Har aldrig nånsin under alla mina år och bilaffärer träffat på nån bilhandlare som inte fixat det här omedelbart när man ber om det.

Finns ingen lag som säger att en potentiell köpare kan KRÄVA att få bilen besiktigad i den prisklassen, att handlaren däremot kan tänka sig att göra det för att få sälja bilen är en annan sak.
En del bilar har så många defekter eller andra orsaker att dom säljs obesiktigade som reparationsobjekt utan garantier.
Det är alltid en kostnadsfråga för handlaren om han anser det vara värt en eventuell extrakostnad för att få den besiktigad och godkänd, bilen kanske är lättsåld i det skick den är för dom pengar som begärs och således behöver handlaren inte engagera sig i bilen utan den går iväg ändå.

45 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
Ska höra med försäljaren om det är möjligt att han kan besikta bilen. För som sagt, annars blir det ju inget köp tongue

Sök