2295
Sök

Konstigt ljud i volvo 740 vid acceleration

6 738 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
hej hej smile

Har ett konstigt ljud i 740in som man hör när man accelererar.
Det har låtit så se jag haft den o jag tänkte inte mer på det utan tänkte "de e la motorn som låter" men sen märkte jag att om man motorbromsar så låter det inte och om man frikopplar och gasar när man kör så låter det inte så det kan ju inte vara motorn de låter från. Ljudet hörs endast när man accelererar jag tycker det låter som att det börjar komma vid 2000 varv o låta uppåt men ligger jag på jämt varv i ca 110km/h 2500varv så upplever jag inte att det hörs utan endast när man accelererar. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva ljudet men det låter lite som ett motorljud fast mycket högre och ett litet lätt knack ljud på de (lite traktor akttigt) tycker det låter som att ljudet kommer från höger sida av mittkonsollen typ  tongue Har fått lite tips om att det är urtrampningslagret som låter men jag hade gärna velat ha lite fler tipps tongue

tacksam för fler tips! wink
Senast redigerat av Henkix (7 november 2012)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
7 november 2012
All den texten och inte ett ord om hur ljudet låter...

6 738 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
Pierre_r skrev:
All den texten och inte ett ord om hur ljudet låter...

haha ojsan, det glömde jag skriva lol tack! tongue ska skriva de smile

Du är liv

1 230 Inlägg
7 november 2012
kolla stödlagret och så "hundbenen" dom längsgående stagen till bakaxeln sitter fast ordentligt smile

6 738 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
Zzoink skrev:
kolla stödlagret och så "hundbenen" dom längsgående stagen till bakaxeln sitter fast ordentligt smile

okej tack ska ta o kolla imon tongue

Du är liv

carzy
461 Inlägg
7 november 2012
Kolla så hardyskivan sitter rätt, min lät lite halvkonstigt när den satt fel.

Team BSG

6 738 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Mobeerg skrev:
Kolla så hardyskivan sitter rätt, min lät lite halvkonstigt när den satt fel.

hur kan man se om den sitter rätt? tongue

Du är liv

6 738 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
tack för alla svar smile kan dock inte kolla detta just nu då bilen e nerskruvad  inför lite renovering o är inte körbar. ska börja kolla detta till våren igen tongue återkommer då wink

Du är liv

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 november 2012
gissar på hardyskivan smile

6 738 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Alex-s skrev:
gissar på hardyskivan smile

det låter precis som om att det är något som ligger på när man gasar låter även lite traktor liknande men kopplar man så försvinner de tongue får ta o kolla upp detta till våren igen smile de första min far sa när han körde bilen o man hörde detta ljud: vaffaan är det något som ligger på eller? wink

Du är liv

6 738 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
angående de här med hardyskivan, ja frågade min lärare om den går att sätta fel och enligt han så går det inte att sätta den fel?
jag har dock inte hunnit testa något än då bilen inte är körbar änu! tongue

Du är liv

171 Inlägg
9 januari 2013
joo om du lägger hardyskivan fel och du lägger den tvärtom alltså när du skruvar fast hardyskivan i bakaxeln så om du råkar sätta det tvärtom och skruvar fast kardan i bakaxeln, lät tjorvigt men det är så, kolla också att det är brickor lika många på alla skruvar det är groteskt känsligt, slit i kardan och se om stödlagret är dåligt och torrsprickor i hardyskivorna

6 738 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
Ej-son skrev:
joo om du lägger hardyskivan fel och du lägger den tvärtom alltså när du skruvar fast hardyskivan i bakaxeln så om du råkar sätta det tvärtom och skruvar fast kardan i bakaxeln, lät tjorvigt men det är så, kolla också att det är brickor lika många på alla skruvar det är groteskt känsligt, slit i kardan och se om stödlagret är dåligt och torrsprickor i hardyskivorna

ja lite små torrsprickor e de i den :p

Du är liv

6 738 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
hej igen alla smile
nu e bilen körbar igen och jag har lyssnat lite extra för att komma fram till vart ljudet på ett ungefär kommer.
kommit fram till att det låter typ som att det kommer från mitten av kardan tunneln typ. låter tydligare när det är kallt o fuktigt ute och blir lite tystare efter nån kilometer tongue
lite tips nån? big_smile

Du är liv

6 738 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
hej igen alla smile
nu e bilen körbar igen och jag har lyssnat lite extra för att komma fram till vart ljudet på ett ungefär kommer.
kommit fram till att det låter typ som att det kommer från mitten av kardan tunneln typ. låter tydligare när det är kallt o fuktigt ute och blir lite tystare efter nån kilometer tongue
lite tips nån? big_smile

är dock inga problem att köra bilen, inga vibrationer eller nått sånt, rullar på fint helt enkelt  wink

Du är liv

6 738 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
kom o tänka på en sak. kan de vara stöd lagret te kardanen? men isåfall borde det inte vibrera o ha sej också om de är dåligt? tongue

Du är liv

809 Inlägg
30 april 2013
Henkix skrev:
kom o tänka på en sak. kan de vara stöd lagret te kardanen? men isåfall borde det inte vibrera o ha sej också om de är dåligt? tongue

kan lova dig att du hör ifall stödlagret är dåligt! väldigt enkelt att kolla annars. höj upp bilen och ryck lite i kardanen. glappar det mycket så är det dax att byta flexar det lite gran bara så är det ingen fara

6 738 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
744GLT skrev:
Henkix skrev:

kan lova dig att du hör ifall stödlagret är dåligt! väldigt enkelt att kolla annars. höj upp bilen och ryck lite i kardanen. glappar det mycket så är det dax att byta flexar det lite gran bara så är det ingen fara

okej tack smile
ska krypa under imon o känna lite tongue men borde det inte vibrera lite om stödlagret är dåligt? min vibrerar inget alls tongue en kompis bil vibrera som satan över 60 med dåligt stödlager smile
ska ta med mej min fordonslärare i bilen på torsdag så får han höra han med wink

Du är liv

809 Inlägg
1 maj 2013
Henkix skrev:
744GLT skrev:
Henkix skrev:

okej tack smile
ska krypa under imon o känna lite tongue men borde det inte vibrera lite om stödlagret är dåligt? min vibrerar inget alls tongue en kompis bil vibrera som satan över 60 med dåligt stödlager smile
ska ta med mej min fordonslärare i bilen på torsdag så får han höra han med wink

är det något galet med hjullager , stödlager eller knutkors så vibrerar det ganska mycket i lite olika hastigheter och ger ifrån sig en massa oljud! stödlager ger vanligtvis av ett klonkande ljud i golvet också ibland!

Sök