Häftig klump, bakaxeln. Dubbla dämpare och fjädrar på varje sida, grejer det. Fråga, finns det ingen övre bärarm på bakaxeln?
Jo dom är häftiga och väldigt lättskruvade när man väl fått dom ur bilen vill säga.
Att bytta skivor och belägg på plats tar faktiskt mer tid än att ta ner hela bakaxeln...
Själva diffen är en Dana44 så den duger långt, svaga punkten är drivaxlarna som tyvärr inte tål så mycket vrid innan dom går av, det är iofs ganska enkelt att åtgärda.
Det som inte syns på bilden är dom längsgående stagen, sitter från hjulnaven, går rakt fram bultade i karossen, det gör att när man accelerrar vill dom dra hjulen inåt vilket ger en ganska ful toe-in.
Det skall nu byggas bort så dom stagen åker ur och ersätts av nya som kommer att vinklas in mot kardan så dom ligger i linje med nedre länkarmens infästning, det ger en typ av "A" arm och motverkar toe-in fenomenet.
Vidare skall det dit två stag till som ska hålla fast hela bryggan, kommer att fästas strax under klumpen med två stag som går rakt fram och möter dom nya stagen som kom från hjulnavet...hmm tja kanse inte så lätt att visualisrea i huvudet men det kommer bilder sen på det hela...
Inget nytt, ser ut så på dom flesta som kör racing med Jaguar
Ska dra dit ett nytt avgassystem då det som sitter i är helkasss, får se om jag kan få nån bra spons där jag köper alla bildelar, hade tänkt mig 2 x 3" men kan ju bli lite väl livligt innan turbona är på plats..
Det är därför jag behöver kapa lite i plåtbryggan, 2,5" går att dra dit men är fanimig millimeterpassning...
Dom senare modellerna XJ40 och framåt hade skivorna ute vid hjulen som normala bilar och fick då även en enkel coil over, många kom även med hydraulisk fjädring bak.
Fan va dyrt det blev att fixa ett läckande bromsok
