3623
Sök

Vilken bil till Danmark-resa? Stor. Max 15000:-

3 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#1
Tjena!
Vi är fem grabbar som tänker dra på tältutflykt till Danmark sommaren 2013. Vi har börjat kika lite på bilar och vill ha en som klarar av 5 personer + packning, max 15000kr. Vi bl.a. kikat på Saab 9-3 samt volvo s70, modeller runt år 2000.
Någon som har några tips?

TACK;)
Senast redigerat av Dieselsmurfen (15 november 2012)

279 Inlägg
11 november 2012
#2
skulle rekomendera en 855 / V70 går få plats med mycket packning på vägen hem då smile


535 Inlägg
13 november 2012
#3
ta ingen volvo räcker med en resväska och bilen blir nerlastad och ligger på genomslagsgummit.

Inte nog med att det ser illa ut och utländska polisen som inte är vana att bilar blir så lätt nerlastade stoppar dig hela tiden för vägning (det har hänt bekanta), bilen blir dessutom väldigt vinglig och obekväm att köra.

Satsa på någon stadig bil med riktig nivåreglering bak. Förslagsvis en tysk.
Senast redigerat av aha_100 (13 november 2012)


1 830 Inlägg
13 november 2012
#4
En golf 2'a! wink trångt och härligt! big_smile
Nej men kolla på toyota carina 3, det kanske är något för dig? (finns som kombi och sedan), har ägt en själv och det är en rätt stor bil.
vet att två stycken stora resväskor går i bagaget utan problem samt att du får i mer, har inte haft i så mycket på samma gång så vet inte hur det är exakt faktiskt men kolla smile
Senast redigerat av Jiiimmie (13 november 2012)


950 Inlägg
13 november 2012
#5
aha_100 skrev:
ta ingen volvo räcker med en resväska och bilen blir nerlastad och ligger på genomslagsgummit.

Inte nog med att det ser illa ut och utländska polisen som inte är vana att bilar blir så lätt nerlastade stoppar dig hela tiden för vägning (det har hänt bekanta), bilen blir dessutom väldigt vinglig och obekväm att köra.

Satsa på någon stadig bil med riktig nivåreglering bak. Förslagsvis en tysk.

Men Volvo fås också med automatisk nivåreglering.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
13 november 2012
#6
Citroën XM kanske? Gigantiskt bagageutrymme och suverän långfärdskomfort.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 november 2012
#7
Passat kombi, antingen en fräsch "35i B4" (94-96) eller en nyare B5 (tror jag de heter, 97-00). Stora, rymliga och snåla. Skippa 1.8T modellen om du köper en B5

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

535 Inlägg
13 november 2012
#8
Dansken- skrev:
Men Volvo fås också med automatisk nivåreglering.

Ändra funkar inte det eller så är det en väldigt ovanlig extrautrustning, kolla tex efter alla v70 som är påväg upp till fjällen i vinter. Varenda en är rejält nelastad.


Jävel
2 018 Inlägg
13 november 2012
#9
Ja åkte 245a i till danmark, blev stoppad i tullen både dit och hem wink

You got to risk it, to get the biscuit :)

3 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#10
Tack för alla svar;)
Gillar att några skrev Volvo för det var det vi hade tänkt oss för det känns säkrast. Stämmer det verkligen med att bilen blir baktung lätt när det gäller Volvo?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 november 2012
#11
Köp en Volvo och köp några mellanlägg till fjädern på tex Biltema så hänger det inte så mycket vid last.

Autotech

3 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#12
Ok låter bra. Tack

Forummoderator
18 013 Inlägg
15 november 2012
#13
Kikar du på Saab så kan jag lika gärna föreslå Citroen C5. Inte med 6:an! Den kan lastas ner hur mycket som helst. står alltid spikrak. Inte så dåliga som folk tror...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
1 714 Inlägg
15 november 2012
#14
Jag hade då inga problem med fjädringen när jag lastade en komplett motor och växellåda i min 745..

Men allt som sägs på garaget är sant.


535 Inlägg
15 november 2012
#15
Emilius skrev:
Jag hade då inga problem med fjädringen när jag lastade en komplett motor och växellåda i min 745..

Men allt som sägs på garaget är sant.

Då är du bara ignorant.

Problem och problem, det klart det går även om de flesta andra bilar klarar det betydligt bättre.

Provva lasta den motor och växelåda i en merca eklass kombi får du se.


Avstängd
1 714 Inlägg
15 november 2012
#16
aha_100 skrev:
Emilius skrev:
Jag hade då inga problem med fjädringen när jag lastade en komplett motor och växellåda i min 745..

Men allt som sägs på garaget är sant.

Då är du bara ignorant.

Problem och problem, det klart det går även om de flesta andra bilar klarar det betydligt bättre.

Provva lasta den motor och växelåda i en merca eklass kombi får du se.

Ignorant? Det lär vara du som är ignorant som ignorerar fakta?

Vad får jag se om jag lastar motor och växellåda i en Merca? Ingen skillnad? Imponerande.

För fjädringen hände ingenting med på min 745, någon millimeter lägre kanske, men jag såg det inte.


Forummoderator
18 013 Inlägg
15 november 2012
#17
Nu lugnar vi ner oss lite...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

jasse26
15 november 2012
#18
ja bra sagt  Dieselsmurfen
jag föreslår citroen me
Senast redigerat av jasse26 (15 november 2012)

514 Inlägg
15 november 2012
#19
volvo 745/945 såklart!


...has left the building...
4 474 Inlägg
15 november 2012
#20
BARA Voflo...Blä. En Passat kombi från typ 98/99 tex denna är ett bättre val än en soppatörstig Voflo. De är rymliga, driftsäkra OCH snåla, en nog så viktig faktor när man skall köra längre än till korvmojjen smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök