Flera stycken här som skrivit "Har man en nyare bil så brukar man få plåtisar på köpet". Jag vete fan. Köpt fyra nya bilar nu men aldrig fått bilen med plåtfälgar, och jag har definitivt aldrig fått med några vinterdäck. Eftersom att jag vill åka bekvämt på vintern men ändå inte "förstöra" en snygg bil med fula fälgar så rullar jag på för säsongen nya BMW M5 Style 18" fälgar med 245 Nokian Hakka R däck på.
Förstår mig inte på folk som vägrar åka med skapliga hjul på vintern. Det är ju skittrevligt att efter ha spenderat en timma eller två i någon tvätthall glida ur tvätthallen med en glänsande bil i vintersolskenet. Brevid står grannens skitiga Volvo med plåtisar Håller helt med Hangman att plåtisar känns jävligt "off" och passar kanske bäst på rena "isbilar" och liknande.
Inte alla bilmärken som ger dig vinterdäck i plåt. du har en bmw so what. precis som att du inte sett en bmw med plåt fälgar. vem bryr sig om det överhuvudtaget.
Du bryr dig ju tydligen ganska brett eftersom du lusar ned tråden med dina inlägg där du skriver att "du inte bryr dig".
Och argumentet att alufälgar inte håller på vintern är bullshit, håller dom i folkrace så håller dom i vinterväglag på allmän väg också.
så du menar att om jag sladdar så jag kanske smäller in i något så skulle inte fälgen kanske spricka. du lär dig något va. slår jag upp en plåtfälg kan man fixa det sj.
2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Det här argumentet med att bilen skall vara snygg även under vintern förstår jag mig inte på..
Bilarna blir skitiga, ofta, man kan inte stå i tvätten varannan timma man är ute och kör, bilen blir skitig vare sig man vill eller inte, vad spelar det för roll om det är skitiga alu-fälgar på eller inte?
Många gånger så syns inte smutsen lika väl på plåtfälgar som på alu-fälgar, dessutom så är risken att skrapa fälgarna större under vinterhalvåret..
Håller med dig. och skulle man lyckas få en rejäl skada på plåtfälgen, tar man bara fram stora släggan och rättar till det. går inte på alu.
om du säg, glider in i en trottoarkant och böjjer ena fälgens yttersida, så luften läcker ut, då kan du inte knacka ut fälgen med slägga direkt, Och även om du böjjer hela fälgen lite, skulle jag knappast tro du kan slå ordning på fälgen, den går nog rulla hem om luften inte släppt ur. Och är den vin eller sne, då är den ju egentligen kass, bara byta, Har man alu fälgar och bra däck så kör man kanske försiktigare vad vet jag...
Nya vinterdäck och nya fälgar är ett måste för mig även om det är en sur utgift och min bil inte är dyrast på garaget, det är bara ett måste, vill ha stilrent, och säkerheten måste vara 100%
jag gav ett exempel på vad jag sj har gjort. du kan fortfarande inte göra detta på en alufälg. och nej klart du inte kan rätta fälgen direkt det händer. jag har gjort detta på ett par fälgar. så jag vet att detta går. har inte tummen i röven som många har. sen är det upp till var och en om man vill ha plåt eller alu.
Opel Omega 2,0 16V /97
Håller med dig. och skulle man lyckas få en rejäl skada på plåtfälgen, tar man bara fram stora släggan och rättar till det. går inte på alu.
om du säg, glider in i en trottoarkant och böjjer ena fälgens yttersida, så luften läcker ut, då kan du inte knacka ut fälgen med slägga direkt, Och även om du böjjer hela fälgen lite, skulle jag knappast tro du kan slå ordning på fälgen, den går nog rulla hem om luften inte släppt ur. Och är den vin eller sne, då är den ju egentligen kass, bara byta, Har man alu fälgar och bra däck så kör man kanske försiktigare vad vet jag...
Nya vinterdäck och nya fälgar är ett måste för mig även om det är en sur utgift och min bil inte är dyrast på garaget, det är bara ett måste, vill ha stilrent, och säkerheten måste vara 100%
jag gav ett exempel på vad jag sj har gjort. du kan fortfarande inte göra detta på en alufälg. och nej klart du inte kan rätta fälgen direkt det händer. jag har gjort detta på ett par fälgar. så jag vet att detta går. har inte tummen i röven som många har. sen är det upp till var och en om man vill ha plåt eller alu.
beror ju helt och hållet på vad det är för bil det ska sitta på ... en lekbil har jag gärna plåtfälgar på iom att det går ofta att rikta den själv
Inte alla bilmärken som ger dig vinterdäck i plåt. du har en bmw so what. precis som att du inte sett en bmw med plåt fälgar. vem bryr sig om det överhuvudtaget.
Du bryr dig ju tydligen ganska brett eftersom du lusar ned tråden med dina inlägg där du skriver att "du inte bryr dig".
Och argumentet att alufälgar inte håller på vintern är bullshit, håller dom i folkrace så håller dom i vinterväglag på allmän väg också.
så du menar att om jag sladdar så jag kanske smäller in i något så skulle inte fälgen kanske spricka. du lär dig något va. slår jag upp en plåtfälg kan man fixa det sj.
Skräpfälgar a la biltema kanske spricker, men inte originalfälgar enligt mina erfarenheter.
Mina aero-fälgar har då inte spruckit trots 3års hårt vinterbruk, inkl en körning i 60km/h rakt upp på en 2dm hög kant, jag fick bara punktering och noll skador på fälgarna. Skrap har jag ju fått men vem bryr sig, det blir det på plåt också.
Man KAN fixa en alufälg själv också om man nu lyckas klanta sönder en, det är bara lite krångligare än att fixa en plåtfälg (behövs tig och bra riktverktyg).
beror ju helt och hållet på vad det är för bil det ska sitta på ... en lekbil har jag gärna plåtfälgar på iom att det går ofta att rikta den själv
på brukisen får det bli alu fälgar i år
hade jag haft mina orginal fälgar hade jag såklart kört med dom i vinter. men nu är det plåtisar:)
Opel Omega 2,0 16V /97
Skräpfälgar a la biltema kanske spricker, men inte originalfälgar enligt mina erfarenheter.
Mina aero-fälgar har då inte spruckit trots 3års hårt vinterbruk, inkl en körning i 60km/h rakt upp på en 2dm hög kant, jag fick bara punktering och noll skador på fälgarna. Skrap har jag ju fått men vem bryr sig, det blir det på plåt också.
Man KAN fixa en alufälg själv också om man nu lyckas klanta sönder en, det är bara lite krångligare än att fixa en plåtfälg (behövs tig och bra riktverktyg).
sen är det inte lyckat om man skulle spräcka en alufälg. alu som plåt. du kan iaf skada bägge
Opel Omega 2,0 16V /97
jo det har du rätt i. men man kan få en kass fälg om man har otur. sen verkar det som att det tydligen bara är volvoägare som kör med plåtfälgar på vintern. det är såå hemskt.
Opel Omega 2,0 16V /97
sen är det inte lyckat om man skulle spräcka en alufälg. alu som plåt. du kan iaf skada bägge
Självklart kan du skada en fälg oavsett material, jag har inte påstått något annat.
På 9-5an kör jag med 17" original Aero fälgar, pendlar Passaten får ha 15" plåtisar. Känns onödigt att lägga massa pengar på alufälgar på en till och från jobbet bil.
Hade 19" förra vintern men då vägarna här är förjävliga här på vintern så har jag spräckt tre av 4 fälgar, så 19" på vintern kommer jag inte ha nå mer Så dom vinter fälgarna som fanns till denna vinter låg på plåt fälg.
Har aldrig sett någon anledning till att köra med plåtfälgar på vintern. När man ändå köper en ny bil så kan man lägga på 200:- per hjul för att få aluminium istället.
skit snyggt, Som sagt, spola av den med lite skum och vatten för en 20a är värt det om man bryr sig lite om bilen.
När jag pendlar till jobbet blir den ju såklart as skitig på 10 mil och motorvägen, men på vägen hem finns gör det själv tvätten, slänger i en 20a och får vatten utan mineraler, rullar in några hundra meter in i garaget som är 20+ sen är den ren och fin till dagen efter.
När det är 10 minus så är det halt som fan på tvättplatsen, då har jag kostat på mig högtryck i garaget med schampo behållare och skit, tar inte ens 2 minuter spola av bilen och fälgarna, det är det värt även om bilen inte är dyrast i sverige så kostar det så lite pengar och tid och ha en fräsh bil, blir så besviken på folk när dom köpt en bil för flera hundra tusen sen skiter i tvätta den, sölar ner inredningen och skit, brist på dumhet i mina ögon. Oavsett vad man har för bil kan man ta hand om den om man är någorlunda bilintresserad.
Tack det tycker jag med, och min bror som numera äger bilen
Dock för najs för vintern tydligen tyckte ordningsmakten, som hela sju gånger stoppade bilen förra vintern för att kolla om det verkligen satt vinterdäck på
Dock inte den mest optimala vinterfälgen då kvaliteten på dessa LM repliker från Inter Action är under all kritik!
Tack det tycker jag med, och min bror som numera äger bilen
Dock för najs för vintern tydligen tyckte ordningsmakten, som hela sju gånger stoppade bilen förra vintern för att kolla om det verkligen satt vinterdäck på
Dock inte den mest optimala vinterfälgen då kvaliteten på dessa LM repliker från Inter Action är under all kritik!
dom ärgar löjligt snabbt i know men de är bara dit lite snabbt med våtslip pappret och autosol hehe..