BMW 323Ci, 2000:
Vanligt oljebyte (byte olja, oljefilter, microfilter (dvs kupéluftfilter), diverse kontroller
+ byte bromsvätska) skulle kosta ca 3200kr på en BMW märkeshandlare här i stan. Bromsvätskebytet stod för ca 700kr av totalsumman om jag ej minns fel.
Gav ca 4000kr för en Inspektion I-service (byte olja, oljefilter, microfilter & diverse kontroller) + rep/byte av några delar av vevhusventilationen & en insugsbälg (ca 800kr för det) på samma firma 2011.
Inspektion II ingår byte av 6x tändstift så där försvinner nog ett par tusingar till - i övrigt snarlik Inspektion 1.
Intervaller BMW E46:
Oljeservice 2år/~2500mil, Inspektion I 2år/~2500mil , Oljeservice 2år/~2500mil, Inspektion II 2år/~2500mil, Oljeservice 2år/~2500mil, osv osv med separata intervaller för bromsvätska & kylvätska.
**
Många bilar är nog inte så extremdyra att serva, men det är just udda reparationer som är boven.
Till tex BMW 3-serien E46 så kostar luftfläkten till luftkonditioneringen ca 5000kr i inköp bara - kan
tänka mig att det blir en herrejösses-kostnad att byta en sån på verkstad.
Men ju större bilmärken desto mer "piratdelar" och annat tillverkas till dem. Så en dussinbil som BMW
går det att hitta billiga bromsdelar till
