4608
Sök

Kostnad för service av olika Bilmärken?

Meldem
4 137 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#1
Hallo !

Jag bara undrar hur dyrt det är att serva och reparera dom olika bilmärkena?
Om vi tar t.ex Audi eller BMW, är dom dyra att serva/reparera? Beror ju på vad man jämför med men.. På ett ungefär.

Hur står dom andra märkena i pris, är dom dyra att serva och reparera?

Anledningen att jag undrar är inför bilköpet. Så man inte köper en bil som är för dyr att laga.. tongue

EDIT: Kanske inte är riktigt tydligen med vad jag vill få ut av denna trå.
Men ge gärna exempel på reparationer/service på olika bilar som ni VET vad det kostar att byta nånting på.
Vill inte få en exakt summa, bara en humm om vad det kan kosta för olika saker. Även om ni byter själva (vad kostade reservdelen isf?), eller lämnade in den på en godkänd verkstad för bilmärket. Vad bytte ni, och vad kostade det?

Hoppas detta underlättar för er hehe. smile
Senast redigerat av TouchOfRed (13 november 2012)


Avstängd
10 388 Inlägg
12 november 2012
#2
TouchOfRed skrev:
Hallo !

Jag bara undrar hur dyrt det är att serva och reparera dom olika bilmärkena?
Om vi tar t.ex Audi eller BMW, är dom dyra att serva/reparera? Beror ju på vad man jämför med men.. På ett ungefär.

Hur står dom andra märkena i pris, är dom dyra att serva och reparera?

Anledningen att jag undrar är inför bilköpet. Så man inte köper en bil som är för dyr att laga.. tongue

För att klargöra; pratar vi "själv" eller "lämna iväg"?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Meldem
4 137 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
TouchOfRed skrev:
Hallo !

Jag bara undrar hur dyrt det är att serva och reparera dom olika bilmärkena?
Om vi tar t.ex Audi eller BMW, är dom dyra att serva/reparera? Beror ju på vad man jämför med men.. På ett ungefär.

Hur står dom andra märkena i pris, är dom dyra att serva och reparera?

Anledningen att jag undrar är inför bilköpet. Så man inte köper en bil som är för dyr att laga.. tongue

För att klargöra; pratar vi "själv" eller "lämna iväg"?

Lämna iväg antar jag. Enkla saker går ju att göra själv.


1 482 Inlägg
13 november 2012
#4
Och vad är enkelt enligt dig?
En Bmw behöver inte vara dyrare än en Saab ( som exempel ).
Det beror på vilken modell det är av bilen, VART du lämnar in den, vad det är för typ av felen, om personalen är kompetent osv.

Gör man allt själv är Bmw och Audi jävligt billiga om man köper delar från Tyska Ebay.

BLT Service
Theracords Music Label

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
13 november 2012
#5
Hur långt är ett snöre?

En bil med skyhöga reservdelspriser men som inte går sönder är billigare än en bil med snorbilliga reservdelar som måste bytas ofta.
A och O för din frågeställning är alltså hur ofta alla olika bilar tänker gå sönder. Så, hur långt är ett snöre?

Ska man generalisera kan man konstatera att de flesta bilar är snordyra att reparera på märkesverkstad smile

/Mattias

166 Inlägg
13 november 2012
#6
Alla bilmärken har olika saker som ska göras vid olika miltal,så denna fråga är så gott som omöjlig att svara på..kan även tillägga att dom bilmärken jag jobbar med finns det ungefär 250 olika motorkoder på där vissa tex ska byta kamrem vid 6000 mil och vissa kan man köra ändå upp till 21000 mil på så kostnaden kan ju variera kraftigt redan där.
Senast redigerat av Parsan (13 november 2012)


huh?
10 427 Inlägg
13 november 2012
#7
BMW 323Ci, 2000:
Vanligt oljebyte (byte olja, oljefilter, microfilter (dvs kupéluftfilter), diverse kontroller + byte bromsvätska) skulle kosta ca 3200kr på en BMW märkeshandlare här i stan. Bromsvätskebytet stod för ca 700kr av totalsumman om jag ej minns fel.

Gav ca 4000kr för en Inspektion I-service (byte olja, oljefilter, microfilter & diverse kontroller) + rep/byte av några delar av vevhusventilationen & en insugsbälg (ca 800kr för det) på samma firma 2011.

Inspektion II ingår byte av 6x tändstift så där försvinner nog ett par tusingar till - i övrigt snarlik Inspektion 1.

Intervaller BMW E46:
Oljeservice 2år/~2500mil, Inspektion I 2år/~2500mil , Oljeservice 2år/~2500mil, Inspektion II 2år/~2500mil, Oljeservice 2år/~2500mil, osv osv med separata intervaller för bromsvätska & kylvätska.

**

Många bilar är nog inte så extremdyra att serva, men det är just udda reparationer som är boven.
Till tex BMW 3-serien E46 så kostar luftfläkten till luftkonditioneringen ca 5000kr i inköp bara - kan
tänka mig att det blir en herrejösses-kostnad att byta en sån på verkstad.

Men ju större bilmärken desto mer "piratdelar" och annat tillverkas till dem. Så en dussinbil som BMW
går det att hitta billiga bromsdelar till smile


Meldem
4 137 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#8
Noxxer skrev:
Och vad är enkelt enligt dig?
En Bmw behöver inte vara dyrare än en Saab ( som exempel ).
Det beror på vilken modell det är av bilen, VART du lämnar in den, vad det är för typ av felen, om personalen är kompetent osv.

Gör man allt själv är Bmw och Audi jävligt billiga om man köper delar från Tyska Ebay.

Hmm ok. Det går inte säga alltså?


Meldem
4 137 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#9
matteeee skrev:
Hur långt är ett snöre?

En bil med skyhöga reservdelspriser men som inte går sönder är billigare än en bil med snorbilliga reservdelar som måste bytas ofta.
A och O för din frågeställning är alltså hur ofta alla olika bilar tänker gå sönder. Så, hur långt är ett snöre?

Ska man generalisera kan man konstatera att de flesta bilar är snordyra att reparera på märkesverkstad smile

Enklast är att möta snöret i fråga.

Hmm ok..


535 Inlägg
13 november 2012
#10
min senaste:

clk55 amg -03
Service B (ingen aning om va de innbär mer än att den är större än a)
pris: 4500kr på auk mercedes avesta
Senast redigerat av aha_100 (13 november 2012)


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
13 november 2012
#11
TouchOfRed skrev:
matteeee skrev:
Hur långt är ett snöre?

En bil med skyhöga reservdelspriser men som inte går sönder är billigare än en bil med snorbilliga reservdelar som måste bytas ofta.
A och O för din frågeställning är alltså hur ofta alla olika bilar tänker gå sönder. Så, hur långt är ett snöre?

Ska man generalisera kan man konstatera att de flesta bilar är snordyra att reparera på märkesverkstad smile

Enklast är att möta snöret i fråga.

Hmm ok..

Om du menar MÄTA, så ja. Men som frågeställningen i denna tråd är så får man mäta alla snören då..

/Mattias

Meldem
4 137 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#12
steifan skrev:
BMW 323Ci, 2000:
Vanligt oljebyte (byte olja, oljefilter, microfilter (dvs kupéluftfilter), diverse kontroller + byte bromsvätska) skulle kosta ca 3200kr på en BMW märkeshandlare här i stan. Bromsvätskebytet stod för ca 700kr av totalsumman om jag ej minns fel.

Gav ca 4000kr för en Inspektion I-service (byte olja, oljefilter, microfilter & diverse kontroller) + rep/byte av några delar av vevhusventilationen & en insugsbälg (ca 800kr för det) på samma firma 2011.

Inspektion II ingår byte av 6x tändstift så där försvinner nog ett par tusingar till - i övrigt snarlik Inspektion 1.

Intervaller BMW E46:
Oljeservice 2år/~2500mil, Inspektion I 2år/~2500mil , Oljeservice 2år/~2500mil, Inspektion II 2år/~2500mil, Oljeservice 2år/~2500mil, osv osv med separata intervaller för bromsvätska & kylvätska.

**

Många bilar är nog inte så extremdyra att serva, men det är just udda reparationer som är boven.
Till tex BMW 3-serien E46 så kostar luftfläkten till luftkonditioneringen ca 5000kr i inköp bara - kan
tänka mig att det blir en herrejösses-kostnad att byta en sån på verkstad.

Men ju större bilmärken desto mer "piratdelar" och annat tillverkas till dem. Så en dussinbil som BMW
går det att hitta billiga bromsdelar till smile

Okej förstår.
Men vanlig service och sånt brukar inte dra iväg alltså, om vi snackar om BMW då alltså.

Udda reparationer, där sa du nåt jag inte tänkt på innan. Tack ! tongue
Väldigt givande svar, så man får en humm om vad det kan kosta. smile
Senast redigerat av TouchOfRed (13 november 2012)


Meldem
4 137 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#13
matteeee skrev:
TouchOfRed skrev:
matteeee skrev:
Hur långt är ett snöre?

En bil med skyhöga reservdelspriser men som inte går sönder är billigare än en bil med snorbilliga reservdelar som måste bytas ofta.
A och O för din frågeställning är alltså hur ofta alla olika bilar tänker gå sönder. Så, hur långt är ett snöre?

Ska man generalisera kan man konstatera att de flesta bilar är snordyra att reparera på märkesverkstad smile

Enklast är att möta snöret i fråga.

Hmm ok..

Om du menar MÄTA, så ja. Men som frågeställningen i denna tråd är så får man mäta alla snören då..

Kolla Steifan's svar.. Exakt såna exempel som jag söker.


1 335 Inlägg
13 november 2012
#14
Lite uppskattade servicekostnader E60 (Hos BMW)
Oljeservice ca 2000:-
Mikrofilter ca 1300:-
Fordonskontroll ca 1000:-
Bromsvätske byte ca 600:-
Frambromsar ca 5000:- inkl skivor
Bakbromsar ca 4000:- inkl skivor
Tänstift ca 2500:- (6Cyl)

B5 #001

Meldem
4 137 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#15
F-Tar skrev:
Lite uppskattade servicekostnader E60 (Hos BMW)
Oljeservice ca 2000:-
Mikrofilter ca 1300:-
Fordonskontroll ca 1000:-
Bromsvätske byte ca 600:-
Frambromsar ca 5000:- inkl skivor
Bakbromsar ca 4000:- inkl skivor
Tänstift ca 2500:- (6Cyl)

Bara för att klargöra. Din bil ser ut att vara nån sportmodell eller dylikt? smile
Är det dyrare att serva just den, än en billigare modell av BMW, säg BMW 318 Compact (den nyare modellen)
Samma servicar alltså.


huh?
10 427 Inlägg
13 november 2012
#16
TouchOfRed skrev:
steifan skrev:
BMW 323Ci, 2000:
Vanligt oljebyte (byte olja, oljefilter, microfilter (dvs kupéluftfilter), diverse kontroller + byte bromsvätska) skulle kosta ca 3200kr på en BMW märkeshandlare här i stan. Bromsvätskebytet stod för ca 700kr av totalsumman om jag ej minns fel.

Gav ca 4000kr för en Inspektion I-service (byte olja, oljefilter, microfilter & diverse kontroller) + rep/byte av några delar av vevhusventilationen & en insugsbälg (ca 800kr för det) på samma firma 2011.

Inspektion II ingår byte av 6x tändstift så där försvinner nog ett par tusingar till - i övrigt snarlik Inspektion 1.

Intervaller BMW E46:
Oljeservice 2år/~2500mil, Inspektion I 2år/~2500mil , Oljeservice 2år/~2500mil, Inspektion II 2år/~2500mil, Oljeservice 2år/~2500mil, osv osv med separata intervaller för bromsvätska & kylvätska.

**

Många bilar är nog inte så extremdyra att serva, men det är just udda reparationer som är boven.
Till tex BMW 3-serien E46 så kostar luftfläkten till luftkonditioneringen ca 5000kr i inköp bara - kan
tänka mig att det blir en herrejösses-kostnad att byta en sån på verkstad.

Men ju större bilmärken desto mer "piratdelar" och annat tillverkas till dem. Så en dussinbil som BMW
går det att hitta billiga bromsdelar till smile

Okej förstår.
Men vanlig service och sånt brukar inte dra iväg alltså, om vi snackar om BMW då alltså.

Udda reparationer, där sa du nåt jag inte tänkt på innan. Tack ! tongue
Väldigt givande svar, så man får en humm om vad det kan kosta. smile

Vanliga intervallerna är ju väldigt fasta, men sen tillkommer ju annat eftersom.

Finns åtminstone inget skumt kamremsintervall (eftersom BMW oftast traditionellt använt sig av kamkedja) som VW/Audi/Skoda/Seat kör med på sina lite äldre bilar med kamrem där kamremmen bedöms vid varje service om den ska bytas eller ej - dvs inget fast intervall.*
* Finns ett första intervall oftast, men efter första bytet använder man sig av kontroller vad jag har sett/förstått.
Dvs du kan lämna in din VW Golf 1,6 -01 på en oljeservice för 1800kr men "helt huxflux" även få kosta
på ett byte av kamrem & vattenpump för 6000-7000kr för att man har sett torrsprickor i kamremmen.

**

Dieselbilar med partikelfilter (typ from 2006) kan bli spännande att äga i framtiden när de flesta bilarna rullat runt 20k och partikelfilter ska börja bytas för rätt så skapliga summor. Kanske inte blir så roligt längre att köpa en billig Kia Cee'd 07-08 om några år om man får byta partikelfilter för 25 000 eller vad det kan tänkas kosta tongue (Sett någon liknande siffra i en jämförelse).
Senast redigerat av steifan (13 november 2012)


1 534 Inlägg
13 november 2012
#17
TouchOfRed skrev:
F-Tar skrev:
Lite uppskattade servicekostnader E60 (Hos BMW)
Oljeservice ca 2000:-
Mikrofilter ca 1300:-
Fordonskontroll ca 1000:-
Bromsvätske byte ca 600:-
Frambromsar ca 5000:- inkl skivor
Bakbromsar ca 4000:- inkl skivor
Tänstift ca 2500:- (6Cyl)

Bara för att klargöra. Din bil ser ut att vara nån sportmodell eller dylikt? smile
Är det dyrare att serva just den, än en billigare modell av BMW, säg BMW 318 Compact (den nyare modellen)
Samma servicar alltså.

En 5 serie är generellt sett dyrare i drift än en 3-serie.
Större bil rent generellt med dyrare driftkostnader..
Hur det skiljer sig i hur ofta man får besöka verkstan med en 5-serie respektive en 3-serie låter jag vara osagt, men räkna med att 5-serien är dyrare att lämna in på verkstad.
Sen så är det stor skillnad mellan t.ex. en 318 och 530..
318 compact har en fyra på 143hk, medan 530'n har en sexa på minst 231hk, jag säger minst eftersom e60 530i blev uppdaterad allteftersom med bättre prestanda och lägre förbrukning genom åren
http://www.autopower.se/modellguiden/e60.asp

http://www.autopower.se/modellguiden/e46.asp
http://www.autopower.se/modellguiden/e90.asp

Beror således på vilken storlek man väljer, vilken motor man väljer och vilken årsmodell, om man nu skall jämföra 2 bilar inom samma märke.
Så det är ju en seriös djungel därute med alla märken och modeller som är alltifrån snorbilliga att äga till låt oss säga väldigt dyra..

Meldem
4 137 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#18
steifan skrev:
TouchOfRed skrev:
steifan skrev:
BMW 323Ci, 2000:
Vanligt oljebyte (byte olja, oljefilter, microfilter (dvs kupéluftfilter), diverse kontroller + byte bromsvätska) skulle kosta ca 3200kr på en BMW märkeshandlare här i stan. Bromsvätskebytet stod för ca 700kr av totalsumman om jag ej minns fel.

Gav ca 4000kr för en Inspektion I-service (byte olja, oljefilter, microfilter & diverse kontroller) + rep/byte av några delar av vevhusventilationen & en insugsbälg (ca 800kr för det) på samma firma 2011.

Inspektion II ingår byte av 6x tändstift så där försvinner nog ett par tusingar till - i övrigt snarlik Inspektion 1.

Intervaller BMW E46:
Oljeservice 2år/~2500mil, Inspektion I 2år/~2500mil , Oljeservice 2år/~2500mil, Inspektion II 2år/~2500mil, Oljeservice 2år/~2500mil, osv osv med separata intervaller för bromsvätska & kylvätska.

**

Många bilar är nog inte så extremdyra att serva, men det är just udda reparationer som är boven.
Till tex BMW 3-serien E46 så kostar luftfläkten till luftkonditioneringen ca 5000kr i inköp bara - kan
tänka mig att det blir en herrejösses-kostnad att byta en sån på verkstad.

Men ju större bilmärken desto mer "piratdelar" och annat tillverkas till dem. Så en dussinbil som BMW
går det att hitta billiga bromsdelar till smile

Okej förstår.
Men vanlig service och sånt brukar inte dra iväg alltså, om vi snackar om BMW då alltså.

Udda reparationer, där sa du nåt jag inte tänkt på innan. Tack ! tongue
Väldigt givande svar, så man får en humm om vad det kan kosta. smile

Vanliga intervallerna är ju väldigt fasta, men sen tillkommer ju annat eftersom.

Finns åtminstone inget skumt kamremsintervall (eftersom BMW oftast traditionellt använt sig av kamkedja) som VW/Audi/Skoda/Seat kör med på sina lite äldre bilar med kamrem där kamremmen bedöms vid varje service om den ska bytas eller ej - dvs inget fast intervall.*
* Finns ett första intervall oftast, men efter första bytet använder man sig av kontroller vad jag har sett/förstått.
Dvs du kan lämna in din VW Golf 1,6 -01 på en oljeservice för 1800kr men "helt huxflux" även få kosta
på ett byte av kamrem & vattenpump för 6000-7000kr för att man har sett torrsprickor i kamremmen.

**

Dieselbilar med partikelfilter (typ from 2006) kan bli spännande att äga i framtiden när de flesta bilarna rullat runt 20k och partikelfilter ska börja bytas för rätt så skapliga summor. Kanske inte blir så roligt längre att köpa en billig Kia Cee'd 07-08 om några år om man får byta partikelfilter för 25 000 eller vad det kan tänkas kosta tongue (Sett någon liknande siffra i en jämförelse).

Okej det är ju skitbra isf big_smile
Men det är dyrare att byta kamkedjan när den väl ska bytas?


Meldem
4 137 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#19
jetta16v skrev:
TouchOfRed skrev:
F-Tar skrev:
Lite uppskattade servicekostnader E60 (Hos BMW)
Oljeservice ca 2000:-
Mikrofilter ca 1300:-
Fordonskontroll ca 1000:-
Bromsvätske byte ca 600:-
Frambromsar ca 5000:- inkl skivor
Bakbromsar ca 4000:- inkl skivor
Tänstift ca 2500:- (6Cyl)

Bara för att klargöra. Din bil ser ut att vara nån sportmodell eller dylikt? smile
Är det dyrare att serva just den, än en billigare modell av BMW, säg BMW 318 Compact (den nyare modellen)
Samma servicar alltså.

En 5 serie är generellt sett dyrare i drift än en 3-serie.
Större bil rent generellt med dyrare driftkostnader..
Hur det skiljer sig i hur ofta man får besöka verkstan med en 5-serie respektive en 3-serie låter jag vara osagt, men räkna med att 5-serien är dyrare att lämna in på verkstad.
Sen så är det stor skillnad mellan t.ex. en 318 och 530..
318 compact har en fyra på 143hk, medan 530'n har en sexa på minst 231hk, jag säger minst eftersom e60 530i blev uppdaterad allteftersom med bättre prestanda och lägre förbrukning genom åren
http://www.autopower.se/modellguiden/e60.asp

http://www.autopower.se/modellguiden/e46.asp
http://www.autopower.se/modellguiden/e90.asp

Beror således på vilken storlek man väljer, vilken motor man väljer och vilken årsmodell, om man nu skall jämföra 2 bilar inom samma märke.
Så det är ju en seriös djungel därute med alla märken och modeller som är alltifrån snorbilliga att äga till låt oss säga väldigt dyra..

Tack för förklaringen big_smile
Men större menar du Motorstorleken? Inte storleken på bil? tongue


1 534 Inlägg
13 november 2012
#20
TouchOfRed skrev:
jetta16v skrev:
TouchOfRed skrev:

Bara för att klargöra. Din bil ser ut att vara nån sportmodell eller dylikt? smile
Är det dyrare att serva just den, än en billigare modell av BMW, säg BMW 318 Compact (den nyare modellen)
Samma servicar alltså.

En 5 serie är generellt sett dyrare i drift än en 3-serie.
Större bil rent generellt med dyrare driftkostnader..
Hur det skiljer sig i hur ofta man får besöka verkstan med en 5-serie respektive en 3-serie låter jag vara osagt, men räkna med att 5-serien är dyrare att lämna in på verkstad.
Sen så är det stor skillnad mellan t.ex. en 318 och 530..
318 compact har en fyra på 143hk, medan 530'n har en sexa på minst 231hk, jag säger minst eftersom e60 530i blev uppdaterad allteftersom med bättre prestanda och lägre förbrukning genom åren
http://www.autopower.se/modellguiden/e60.asp

http://www.autopower.se/modellguiden/e46.asp
http://www.autopower.se/modellguiden/e90.asp

Beror således på vilken storlek man väljer, vilken motor man väljer och vilken årsmodell, om man nu skall jämföra 2 bilar inom samma märke.
Så det är ju en seriös djungel därute med alla märken och modeller som är alltifrån snorbilliga att äga till låt oss säga väldigt dyra..

Tack för förklaringen big_smile
Men större menar du Motorstorleken? Inte storleken på bil? tongue

Alltså om man skall jämföra en 530i med en 330i så har ju bägge likadana motorer, men 5-serien kostar mer om man ser till allt omkring, dyrare i inköp, mer teknik, motormässigt är det kanske samma, men sen får man tänka även på att den drar lite mer och är nåågot slöare än 330'n, men det är bara marginellt..

Skillnaden blir desto större när du jämför med en fyrcylindrig 318i..


Sök