4701
Sök

Kostnad för service av olika Bilmärken?

2 656 Inlägg
14 november 2012
#61
steifan skrev:
ekelund88 skrev:
steifan skrev:

Ja det blir en högre kostnad ja, men brukar inte finnas några intervaller så det blir väl när det blir.
Brukar vara "ganska vanligt" med kamkedjebyte på VWs V(R)6-motorer (inklusive V5) vad jag känner
till så det kan vara lönt att tänka på att om man vill köpa sportigare VW eller Audi med fint motorljud wink

http://en.wikipedia.org/wiki/VR6_engine

helt klart värt det ingen större konst att byta kedja om man kan skruva lite den lokala vw verkstaden här i stan ville ha 7700 för ett byte inklusive byte av vatten pump

polaren bytte kamrem på sin audi a4 2.0 210 hkare för 6300 och det med rem så ingen skillnad knappt

Det lät billigt, en f.d arbetskollega hade en Corrado VR6 -93/94nånting 2007 som behövde kedjebyte.
Tror VW-verkstaden villa ha i runda slängar 15000 för bytet, men det slutade i ett byte på
liten skum firma i grannstaden för 7000-9000kr, ev utan kvitto tom.

Komplett kamrems och balansaxelremsbyte på min 740 går typ på 6500kr.

ja visst är det billigt samma firma som gjort båda bilarna av mina exempel auk vw/audi såklart


2 266 Inlägg
14 november 2012
#62
TouchOfRed skrev:
PMPerformance skrev:
Sen beror de mycket på hur stor verkstan är i sig.
Tex sambon skulle lämna in sin golf 4 gti på 15 eller 16000 mila service. en sk större service med kamrem och alla tillbehör. Bilmetro falun skulle ha 11000kr, en mindre vw verkstad i siljansnäs tog 6000kr för samma jobb och de var bara originalgrejer med räknat i priset.

Dra åt.. :o

Jag har ju turen att min farbror jobbar som Bilmek. Så han brukar serva våra bilar. Men man kan ju inte heller ta för givet att han ska laga bilen billigt hela tiden, han måste ju ha lön för mödan också självklart.

Men Gti är sportmodellen, är det kanske specialgrejor på den?

Nej vanliga 1,8t motorn på 150hk samma som passat och audi a4 har.

svetsdiff !!!

huh?
10 427 Inlägg
14 november 2012
#63
jetta16v skrev:
steifan skrev:
Köp en coupé, allt annat är ju bara trist tongue Man får dock ta smällen att man bara kan transportera 4st flyttkartonger wink

http://www.carsbase.com/photo/BMW-3_ser … _62801.jpg

* Om inte annat så kanske man slipper dyra reparationer av bakdörrar lol

Då får jag väl kontra tongue

Blev inspirerad så jag gjorde om lite..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p3476696

Blev ju inte direkt bättre - det är fortfarande en kombi wink


Meldem
4 137 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#64
jetta16v skrev:
steifan skrev:
Köp en coupé, allt annat är ju bara trist tongue Man får dock ta smällen att man bara kan transportera 4st flyttkartonger wink

http://www.carsbase.com/photo/BMW-3_ser … _62801.jpg

* Om inte annat så kanske man slipper dyra reparationer av bakdörrar lol

Då får jag väl kontra tongue

Blev inspirerad så jag gjorde om lite..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p3476696

Riktigt fint !! big_smile
Nu är jag mer sugen på BMW än någosin.. För förut trodde jag att dom var svindyra att laga, men det var tur att jag fråga här smile


Meldem
4 137 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#65
Rquired skrev:
TouchOfRed skrev:
Rquired skrev:

Ett M-paket är estetiskt och påverkar inte motorn utan endast exteriör och interiör, en 318i som exempel har samma motor och samma prestanda oavsett. Ett M-paket kanske inte ryms inom budget, men en bil med samma kaross som den på bilden och den nyare Valvetronic-fyran kan du hitta för 40.000:-. Som denna jag länkade till ovan: http://www.blocket.se/goteborg/BMW_318i … 20&w=3

Hmm okej big_smile den ser väääldigt intressant ut. Kombi är bara ett plus också. Eftersom jag fiskar ganska mycket osv. Sen ska tjejen köpa hund i Sommar, så kan vara bra att ha kombi. smile

Jo det är ett praktiskt format, jag har själv hund och då är sedan eller coupé inte vidare smidigt.

Snygga bilder från Jetta16v´s sida!

Blir nog en BMW Kombi i Vår då big_smile

Ja, dom var väldigt stiliga !


Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
14 november 2012
#66
TouchOfRed skrev:
Rquired skrev:
TouchOfRed skrev:

Okej det är ju skitbra isf big_smile
Men det är dyrare att byta kamkedjan när den väl ska bytas?

En kedja bör hålla bilens livslängd ut, sedan finns det alltid exempel på felkonstruerade motorer. I BMW brukar dom aldrig behöva bytas, så länge service skötts korrekt. Finns exempel på bilar med 60-70.000mil (hittills) eller mer på mätaren med original kedja.

Oh.. Det är ju helt sjukt om dom gått så långt big_smile

Farsan tyckte inte att jag skulle köpa BMW för att "Servicen kostar som fan" sa han. Men då sa jag något i stil med : "Dom på garaget har berättat att man kan tro att det är mycket dyrare än andra märken, men så är inte fallet"
Men då sa han att med Kamkedja kommer andra problem. Och då förstod jag inte vad han menade, men han sa att den kunde hoppa av? Fast det låter inte så troligt att den kan hoppa av?
Han har dock ingen erfarenhet av BMW så tror han bara sa nåt för att få mig att inte köpa BMW.. tongue

kamkedja är inte så bulletprof som alla vill ha det till ... på min vr6a är det ju vida känt att man ska byta kamkedja, men på vår bmw här hemma (540 e39 med m62 maskin) så var det även dags för byte. Och när man öppnade motorn blev man förvånad av hur korkade bmws ingenjörer har varit när de designade den konstruktionen......


1 534 Inlägg
14 november 2012
#67
CHEEVA skrev:
TouchOfRed skrev:
Rquired skrev:
En kedja bör hålla bilens livslängd ut, sedan finns det alltid exempel på felkonstruerade motorer. I BMW brukar dom aldrig behöva bytas, så länge service skötts korrekt. Finns exempel på bilar med 60-70.000mil (hittills) eller mer på mätaren med original kedja.

Oh.. Det är ju helt sjukt om dom gått så långt big_smile

Farsan tyckte inte att jag skulle köpa BMW för att "Servicen kostar som fan" sa han. Men då sa jag något i stil med : "Dom på garaget har berättat att man kan tro att det är mycket dyrare än andra märken, men så är inte fallet"
Men då sa han att med Kamkedja kommer andra problem. Och då förstod jag inte vad han menade, men han sa att den kunde hoppa av? Fast det låter inte så troligt att den kan hoppa av?
Han har dock ingen erfarenhet av BMW så tror han bara sa nåt för att få mig att inte köpa BMW.. tongue

kamkedja är inte så bulletprof som alla vill ha det till ... på min vr6a är det ju vida känt att man ska byta kamkedja, men på vår bmw här hemma (540 e39 med m62 maskin) så var det även dags för byte. Och när man öppnade motorn blev man förvånad av hur korkade bmws ingenjörer har varit när de designade den konstruktionen......

Nu tar vi det lilla lugna här tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2012
#68
CHEEVA skrev:
TouchOfRed skrev:
Rquired skrev:
En kedja bör hålla bilens livslängd ut, sedan finns det alltid exempel på felkonstruerade motorer. I BMW brukar dom aldrig behöva bytas, så länge service skötts korrekt. Finns exempel på bilar med 60-70.000mil (hittills) eller mer på mätaren med original kedja.

Oh.. Det är ju helt sjukt om dom gått så långt big_smile

Farsan tyckte inte att jag skulle köpa BMW för att "Servicen kostar som fan" sa han. Men då sa jag något i stil med : "Dom på garaget har berättat att man kan tro att det är mycket dyrare än andra märken, men så är inte fallet"
Men då sa han att med Kamkedja kommer andra problem. Och då förstod jag inte vad han menade, men han sa att den kunde hoppa av? Fast det låter inte så troligt att den kan hoppa av?
Han har dock ingen erfarenhet av BMW så tror han bara sa nåt för att få mig att inte köpa BMW.. tongue

kamkedja är inte så bulletprof som alla vill ha det till ... på min vr6a är det ju vida känt att man ska byta kamkedja, men på vår bmw här hemma (540 e39 med m62 maskin) så var det även dags för byte. Och när man öppnade motorn blev man förvånad av hur korkade bmws ingenjörer har varit när de designade den konstruktionen......

Ingen har påstått att en kedja med säkerhet aldrig behöver bytas, det finns inget som är en helt säker konstruktion. En bilmotor består av hundratals delar och kan haverera på lika många vis som det finns delar i den. Däremot så är risken att exempelvis en vevstake går av på en underhållen original motor väldigt liten, och risken att en kedja behöver bytas på samma bil väldigt liten. Med få undantag, som VAG´s VR6 eller en SAAB B2x5 utsatt för oilsludge till exempel.

Risken för att en kamrem går av är också väldigt liten om remmen byts inom det intervall tillverkaren satt, däremot så vet vi att en rem garanterat behöver bytas medan en kedja med största sannolikhet håller lika länge som bilen i övrigt, att en rem kan gå av i förväg utan förvarning medan en kedja ger en flera förvarningar i form av missljud samt eventuellt att motorn går illa och vi vet att om en kedja mot förmodan skulle behöva bytas ut så kostar det ungefär lika mycket som att byta en rem.

Den korkade konstruktion du påstår finns i BMW´s M62 har hållit utan problem i allt från 30, 40 och 70.000mil utan problem på diverse bilar. Byte av kedja på en M6x är ovanligt och knappast ett moment man behöver räkna med, tråkigt om det inträffar dock det förstår jag.

Men det är ingen idé att skrämma trådskaparen för den sakens skull, jag tycker de fördelar som nämnts med kamkedja i den här diskussionen är helt korrekta trots att kedjan kan fela om man skall vara petig.
Senast redigerat av Rquired (15 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
15 november 2012
#69
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:
TouchOfRed skrev:

Oh.. Det är ju helt sjukt om dom gått så långt big_smile

Farsan tyckte inte att jag skulle köpa BMW för att "Servicen kostar som fan" sa han. Men då sa jag något i stil med : "Dom på garaget har berättat att man kan tro att det är mycket dyrare än andra märken, men så är inte fallet"
Men då sa han att med Kamkedja kommer andra problem. Och då förstod jag inte vad han menade, men han sa att den kunde hoppa av? Fast det låter inte så troligt att den kan hoppa av?
Han har dock ingen erfarenhet av BMW så tror han bara sa nåt för att få mig att inte köpa BMW.. tongue

kamkedja är inte så bulletprof som alla vill ha det till ... på min vr6a är det ju vida känt att man ska byta kamkedja, men på vår bmw här hemma (540 e39 med m62 maskin) så var det även dags för byte. Och när man öppnade motorn blev man förvånad av hur korkade bmws ingenjörer har varit när de designade den konstruktionen......

Ingen har påstått att en kedja med säkerhet aldrig behöver bytas, det finns inget som är en helt säker konstruktion. En bilmotor består av hundratals delar och kan haverera på lika många vis som det finns delar i den. Däremot så är risken att exempelvis en vevstake går av på en underhållen original motor väldigt liten, och risken att en kedja behöver bytas på samma bil väldigt liten. Med få undantag, som VAG´s VR6 eller en SAAB B2x5 utsatt för oilsludge till exempel.

Risken för att en kamrem går av är också väldigt liten om remmen byts inom det intervall tillverkaren satt, däremot så vet vi att en rem garanterat behöver bytas medan en kedja med största sannolikhet håller lika länge som bilen i övrigt, att en rem kan gå av i förväg utan förvarning medan en kedja ger en flera förvarningar i form av missljud samt eventuellt att motorn går illa och vi vet att om en kedja mot förmodan skulle behöva bytas ut så kostar det ungefär lika mycket som att byta en rem.

Den korkade konstruktion du påstår finns i BMW´s M62 har hållit utan problem i allt från 30, 40 och 70.000mil utan problem på diverse bilar. Byte av kedja på en M6x är ovanligt och knappast ett moment man behöver räkna med, tråkigt om det inträffar dock det förstår jag.

Men det är ingen idé att skrämma trådskaparen för den sakens skull, jag tycker de fördelar som nämnts med kamkedja i den här diskussionen är helt korrekta trots att kedjan kan fela om man skall vara petig.

har du själv öppnat en sån maskin och tittat ?? när du har gjort de kan du omöjligt säga att det är särskilt smart.. m60 är mycket mer drift säkert.

Söker man på autopower tycker jag det verkar ganska vanligt att kedjan + skenor och spännare behöver bytas, ingen dyr operation om man gör det själv men väldigt tidskrävande. Sen är det en liten slang som förser skenorna med olja, denna slangen har de verkligen snålat in på... är en ca 2cm lång stump de har tjänat in max 50öre på att montera det skitet de har gjort. Men i övrigt är Bmw jävligt bra bilar som jag gillar jävligt mycket.


Meldem
4 137 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#70
CHEEVA skrev:
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:
kamkedja är inte så bulletprof som alla vill ha det till ... på min vr6a är det ju vida känt att man ska byta kamkedja, men på vår bmw här hemma (540 e39 med m62 maskin) så var det även dags för byte. Och när man öppnade motorn blev man förvånad av hur korkade bmws ingenjörer har varit när de designade den konstruktionen......

Ingen har påstått att en kedja med säkerhet aldrig behöver bytas, det finns inget som är en helt säker konstruktion. En bilmotor består av hundratals delar och kan haverera på lika många vis som det finns delar i den. Däremot så är risken att exempelvis en vevstake går av på en underhållen original motor väldigt liten, och risken att en kedja behöver bytas på samma bil väldigt liten. Med få undantag, som VAG´s VR6 eller en SAAB B2x5 utsatt för oilsludge till exempel.

Risken för att en kamrem går av är också väldigt liten om remmen byts inom det intervall tillverkaren satt, däremot så vet vi att en rem garanterat behöver bytas medan en kedja med största sannolikhet håller lika länge som bilen i övrigt, att en rem kan gå av i förväg utan förvarning medan en kedja ger en flera förvarningar i form av missljud samt eventuellt att motorn går illa och vi vet att om en kedja mot förmodan skulle behöva bytas ut så kostar det ungefär lika mycket som att byta en rem.

Den korkade konstruktion du påstår finns i BMW´s M62 har hållit utan problem i allt från 30, 40 och 70.000mil utan problem på diverse bilar. Byte av kedja på en M6x är ovanligt och knappast ett moment man behöver räkna med, tråkigt om det inträffar dock det förstår jag.

Men det är ingen idé att skrämma trådskaparen för den sakens skull, jag tycker de fördelar som nämnts med kamkedja i den här diskussionen är helt korrekta trots att kedjan kan fela om man skall vara petig.

har du själv öppnat en sån maskin och tittat ?? när du har gjort de kan du omöjligt säga att det är särskilt smart.. m60 är mycket mer drift säkert.

Söker man på autopower tycker jag det verkar ganska vanligt att kedjan + skenor och spännare behöver bytas, ingen dyr operation om man gör det själv men väldigt tidskrävande. Sen är det en liten slang som förser skenorna med olja, denna slangen har de verkligen snålat in på... är en ca 2cm lång stump de har tjänat in max 50öre på att montera det skitet de har gjort. Men i övrigt är Bmw jävligt bra bilar som jag gillar jävligt mycket.

Menar du att alla BMW utom M60 är så? hmm
Tråkigt att åka på massa småservicear hela tiden även om det inte kostar så mycket.
Senast redigerat av TouchOfRed (15 november 2012)


Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
15 november 2012
#71
TouchOfRed skrev:
CHEEVA skrev:
Rquired skrev:

Ingen har påstått att en kedja med säkerhet aldrig behöver bytas, det finns inget som är en helt säker konstruktion. En bilmotor består av hundratals delar och kan haverera på lika många vis som det finns delar i den. Däremot så är risken att exempelvis en vevstake går av på en underhållen original motor väldigt liten, och risken att en kedja behöver bytas på samma bil väldigt liten. Med få undantag, som VAG´s VR6 eller en SAAB B2x5 utsatt för oilsludge till exempel.

Risken för att en kamrem går av är också väldigt liten om remmen byts inom det intervall tillverkaren satt, däremot så vet vi att en rem garanterat behöver bytas medan en kedja med största sannolikhet håller lika länge som bilen i övrigt, att en rem kan gå av i förväg utan förvarning medan en kedja ger en flera förvarningar i form av missljud samt eventuellt att motorn går illa och vi vet att om en kedja mot förmodan skulle behöva bytas ut så kostar det ungefär lika mycket som att byta en rem.

Den korkade konstruktion du påstår finns i BMW´s M62 har hållit utan problem i allt från 30, 40 och 70.000mil utan problem på diverse bilar. Byte av kedja på en M6x är ovanligt och knappast ett moment man behöver räkna med, tråkigt om det inträffar dock det förstår jag.

Men det är ingen idé att skrämma trådskaparen för den sakens skull, jag tycker de fördelar som nämnts med kamkedja i den här diskussionen är helt korrekta trots att kedjan kan fela om man skall vara petig.

har du själv öppnat en sån maskin och tittat ?? när du har gjort de kan du omöjligt säga att det är särskilt smart.. m60 är mycket mer drift säkert.

Söker man på autopower tycker jag det verkar ganska vanligt att kedjan + skenor och spännare behöver bytas, ingen dyr operation om man gör det själv men väldigt tidskrävande. Sen är det en liten slang som förser skenorna med olja, denna slangen har de verkligen snålat in på... är en ca 2cm lång stump de har tjänat in max 50öre på att montera det skitet de har gjort. Men i övrigt är Bmw jävligt bra bilar som jag gillar jävligt mycket.

Menar du att alla BMW utom M60 är så? hmm
Tråkigt att åka på massa småservicear hela tiden även om det inte kostar så mycket.

har endast öppnat m60 och m62 smile övriga vet jag inget om, men utav de 2 är m60 klart bättre


Meldem
4 137 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#72
CHEEVA skrev:
TouchOfRed skrev:
CHEEVA skrev:

har du själv öppnat en sån maskin och tittat ?? när du har gjort de kan du omöjligt säga att det är särskilt smart.. m60 är mycket mer drift säkert.

Söker man på autopower tycker jag det verkar ganska vanligt att kedjan + skenor och spännare behöver bytas, ingen dyr operation om man gör det själv men väldigt tidskrävande. Sen är det en liten slang som förser skenorna med olja, denna slangen har de verkligen snålat in på... är en ca 2cm lång stump de har tjänat in max 50öre på att montera det skitet de har gjort. Men i övrigt är Bmw jävligt bra bilar som jag gillar jävligt mycket.

Menar du att alla BMW utom M60 är så? hmm
Tråkigt att åka på massa småservicear hela tiden även om det inte kostar så mycket.

har endast öppnat m60 och m62 smile övriga vet jag inget om, men utav de 2 är m60 klart bättre

Aha smile hmm.. Har aldrig kollat under motorhuven på en BMW tror jag ^^


Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
15 november 2012
#73
TouchOfRed skrev:
CHEEVA skrev:
TouchOfRed skrev:

Menar du att alla BMW utom M60 är så? hmm
Tråkigt att åka på massa småservicear hela tiden även om det inte kostar så mycket.

har endast öppnat m60 och m62 smile övriga vet jag inget om, men utav de 2 är m60 klart bättre

Aha smile hmm.. Har aldrig kollat under motorhuven på en BMW tror jag ^^

hade en bmw innan med m50 motor... hade aldrig några problem med den, väldigt trevlig maskin övriga 6orna ska också va väldigt driftsäkra sägs de


Meldem
4 137 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#74
CHEEVA skrev:
TouchOfRed skrev:
CHEEVA skrev:

har endast öppnat m60 och m62 smile övriga vet jag inget om, men utav de 2 är m60 klart bättre

Aha smile hmm.. Har aldrig kollat under motorhuven på en BMW tror jag ^^

hade en bmw innan med m50 motor... hade aldrig några problem med den, väldigt trevlig maskin övriga 6orna ska också va väldigt driftsäkra sägs de

Aha smile Dock så blir det ingen 6a för mig.


Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
15 november 2012
#75
TouchOfRed skrev:
CHEEVA skrev:
TouchOfRed skrev:

Aha smile hmm.. Har aldrig kollat under motorhuven på en BMW tror jag ^^

hade en bmw innan med m50 motor... hade aldrig några problem med den, väldigt trevlig maskin övriga 6orna ska också va väldigt driftsäkra sägs de

Aha smile Dock så blir det ingen 6a för mig.

ska du ha en bmw med 4a ? akta dig isf för m40 motorn, de övriga är driftsäkra smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2012
#76
CHEEVA skrev:
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:

kamkedja är inte så bulletprof som alla vill ha det till ... på min vr6a är det ju vida känt att man ska byta kamkedja, men på vår bmw här hemma (540 e39 med m62 maskin) så var det även dags för byte. Och när man öppnade motorn blev man förvånad av hur korkade bmws ingenjörer har varit när de designade den konstruktionen......

Ingen har påstått att en kedja med säkerhet aldrig behöver bytas, det finns inget som är en helt säker konstruktion. En bilmotor består av hundratals delar och kan haverera på lika många vis som det finns delar i den. Däremot så är risken att exempelvis en vevstake går av på en underhållen original motor väldigt liten, och risken att en kedja behöver bytas på samma bil väldigt liten. Med få undantag, som VAG´s VR6 eller en SAAB B2x5 utsatt för oilsludge till exempel.

Risken för att en kamrem går av är också väldigt liten om remmen byts inom det intervall tillverkaren satt, däremot så vet vi att en rem garanterat behöver bytas medan en kedja med största sannolikhet håller lika länge som bilen i övrigt, att en rem kan gå av i förväg utan förvarning medan en kedja ger en flera förvarningar i form av missljud samt eventuellt att motorn går illa och vi vet att om en kedja mot förmodan skulle behöva bytas ut så kostar det ungefär lika mycket som att byta en rem.

Den korkade konstruktion du påstår finns i BMW´s M62 har hållit utan problem i allt från 30, 40 och 70.000mil utan problem på diverse bilar. Byte av kedja på en M6x är ovanligt och knappast ett moment man behöver räkna med, tråkigt om det inträffar dock det förstår jag.

Men det är ingen idé att skrämma trådskaparen för den sakens skull, jag tycker de fördelar som nämnts med kamkedja i den här diskussionen är helt korrekta trots att kedjan kan fela om man skall vara petig.

har du själv öppnat en sån maskin och tittat ?? när du har gjort de kan du omöjligt säga att det är särskilt smart.. m60 är mycket mer drift säkert.

Söker man på autopower tycker jag det verkar ganska vanligt att kedjan + skenor och spännare behöver bytas, ingen dyr operation om man gör det själv men väldigt tidskrävande. Sen är det en liten slang som förser skenorna med olja, denna slangen har de verkligen snålat in på... är en ca 2cm lång stump de har tjänat in max 50öre på att montera det skitet de har gjort. Men i övrigt är Bmw jävligt bra bilar som jag gillar jävligt mycket.

Jag har aldrig sagt att konstruktionen är varken smart eller korkad, endast att den bevisligen håller vilket är det viktiga i mina ögon. Motorn sitter dessutom i ett sexsiffrigt antal tillverkade BMW, att någon eller några har behövt byta kedja känns rätt oväsentligt.

Men för sakens skull sökte jag på Autopower, på kombinationer som exempelvis kedja M62, missljud M62, oljud M62, rassel M62, missljud 540, missljud 740 och flera andra kombinationer. Via det hållet hittade jag tre ägare som bytt kamkedja och en som bytt sträckare på BMW V8. Kanske finns fler, men det utgör ändå en bråkdel av de bilar som rullar i Sverige. Allt från M60 till modernare N62 har för övrigt en liknande konstruktion med en kedja, spännare och styrskenor i plast vad jag vet.

Som sagt det finns bilar med M62 och 60-70.000mil på mätaren utan någon motorrenovering, det kanske finns bilar som rullat mer men jag har inte sett någon, i alla fall hade kedjan varit usel hade de inte klarar sig så långt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
15 november 2012
#77
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:
Rquired skrev:

Ingen har påstått att en kedja med säkerhet aldrig behöver bytas, det finns inget som är en helt säker konstruktion. En bilmotor består av hundratals delar och kan haverera på lika många vis som det finns delar i den. Däremot så är risken att exempelvis en vevstake går av på en underhållen original motor väldigt liten, och risken att en kedja behöver bytas på samma bil väldigt liten. Med få undantag, som VAG´s VR6 eller en SAAB B2x5 utsatt för oilsludge till exempel.

Risken för att en kamrem går av är också väldigt liten om remmen byts inom det intervall tillverkaren satt, däremot så vet vi att en rem garanterat behöver bytas medan en kedja med största sannolikhet håller lika länge som bilen i övrigt, att en rem kan gå av i förväg utan förvarning medan en kedja ger en flera förvarningar i form av missljud samt eventuellt att motorn går illa och vi vet att om en kedja mot förmodan skulle behöva bytas ut så kostar det ungefär lika mycket som att byta en rem.

Den korkade konstruktion du påstår finns i BMW´s M62 har hållit utan problem i allt från 30, 40 och 70.000mil utan problem på diverse bilar. Byte av kedja på en M6x är ovanligt och knappast ett moment man behöver räkna med, tråkigt om det inträffar dock det förstår jag.

Men det är ingen idé att skrämma trådskaparen för den sakens skull, jag tycker de fördelar som nämnts med kamkedja i den här diskussionen är helt korrekta trots att kedjan kan fela om man skall vara petig.

har du själv öppnat en sån maskin och tittat ?? när du har gjort de kan du omöjligt säga att det är särskilt smart.. m60 är mycket mer drift säkert.

Söker man på autopower tycker jag det verkar ganska vanligt att kedjan + skenor och spännare behöver bytas, ingen dyr operation om man gör det själv men väldigt tidskrävande. Sen är det en liten slang som förser skenorna med olja, denna slangen har de verkligen snålat in på... är en ca 2cm lång stump de har tjänat in max 50öre på att montera det skitet de har gjort. Men i övrigt är Bmw jävligt bra bilar som jag gillar jävligt mycket.

Jag har aldrig sagt att konstruktionen är varken smart eller korkad, endast att den bevisligen håller vilket är det viktiga i mina ögon. Motorn sitter dessutom i ett sexsiffrigt antal tillverkade BMW, att någon eller några har behövt byta kedja känns rätt oväsentligt.

Men för sakens skull sökte jag på Autopower, på kombinationer som exempelvis kedja M62, missljud M62, oljud M62, rassel M62, missljud 540, missljud 740 och flera andra kombinationer. Via det hållet hittade jag tre ägare som bytt kamkedja och en som bytt sträckare på BMW V8. Kanske finns fler, men det utgör ändå en bråkdel av de bilar som rullar i Sverige. Allt från M60 till modernare N62 har för övrigt en liknande konstruktion med en kedja, spännare och styrskenor i plast vad jag vet.

Som sagt det finns bilar med M62 och 60-70.000mil på mätaren utan någon motorrenovering, det kanske finns bilar som rullat mer men jag har inte sett någon, i alla fall hade kedjan varit usel hade de inte klarar sig så långt.

behöver inte betyda motorrenovering för att kedjan börjar rassla ! Men på grund utav vad jag sett själv så skulle jag akta mig för m62 pga detta och valt m60 istället. Vad man kan läsa på forum och på internet tycker jag själv inte spelar så stor roll, inte när man själv sett problemen och orsakerna till det ( snåla och halft hjärndöda tyskar )... Snackade även med en lokal bmw meck och han nämde också problemen med kedjan så det är inte bara jag. Men tycker vi gått lite för mycket ot nu när ts vill ha 4 cylindrigt och vi snackar v8or, men vill du förklarar jag mer än gärna och visar biler på problemen och varför de har kommit.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 november 2012
#78
CHEEVA skrev:
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:

har du själv öppnat en sån maskin och tittat ?? när du har gjort de kan du omöjligt säga att det är särskilt smart.. m60 är mycket mer drift säkert.

Söker man på autopower tycker jag det verkar ganska vanligt att kedjan + skenor och spännare behöver bytas, ingen dyr operation om man gör det själv men väldigt tidskrävande. Sen är det en liten slang som förser skenorna med olja, denna slangen har de verkligen snålat in på... är en ca 2cm lång stump de har tjänat in max 50öre på att montera det skitet de har gjort. Men i övrigt är Bmw jävligt bra bilar som jag gillar jävligt mycket.

Jag har aldrig sagt att konstruktionen är varken smart eller korkad, endast att den bevisligen håller vilket är det viktiga i mina ögon. Motorn sitter dessutom i ett sexsiffrigt antal tillverkade BMW, att någon eller några har behövt byta kedja känns rätt oväsentligt.

Men för sakens skull sökte jag på Autopower, på kombinationer som exempelvis kedja M62, missljud M62, oljud M62, rassel M62, missljud 540, missljud 740 och flera andra kombinationer. Via det hållet hittade jag tre ägare som bytt kamkedja och en som bytt sträckare på BMW V8. Kanske finns fler, men det utgör ändå en bråkdel av de bilar som rullar i Sverige. Allt från M60 till modernare N62 har för övrigt en liknande konstruktion med en kedja, spännare och styrskenor i plast vad jag vet.

Som sagt det finns bilar med M62 och 60-70.000mil på mätaren utan någon motorrenovering, det kanske finns bilar som rullat mer men jag har inte sett någon, i alla fall hade kedjan varit usel hade de inte klarar sig så långt.

behöver inte betyda motorrenovering för att kedjan börjar rassla ! Men på grund utav vad jag sett själv så skulle jag akta mig för m62 pga detta och valt m60 istället. Vad man kan läsa på forum och på internet tycker jag själv inte spelar så stor roll, inte när man själv sett problemen och orsakerna till det ( snåla och halft hjärndöda tyskar )... Snackade även med en lokal bmw meck och han nämde också problemen med kedjan så det är inte bara jag. Men tycker vi gått lite för mycket ot nu när ts vill ha 4 cylindrigt och vi snackar v8or, men vill du förklarar jag mer än gärna och visar biler på problemen och varför de har kommit.

Du behöver inte förklara utan jag har nog koll på vad som brukar ske, när kedjan blir allt mindre spänd finns risken att den rör på sig och att den då slår sönder styrskenan som finns. Om det sker, och skenan går sönder helt, så löper inte längre kedjan som den skall utan riskerar att gå metall mot metall med missljud och metallflisor i oljan som följd.

Jag håller dock fast vid det jag skrivit, att en svaghet finns och att några bilar fått byta kedja förnekar inte det faktum att många bilar har rullat många mil med den konstruktionen utan problem. Toyota har t.ex problem med både topplock (2.0L) och topplocksbultar (1.8L) på sina 4cyl. motorer, det är något ett flertal bilar drabbats av.

Likväl så rullar bland annat de flesta Avensis felfritt, och man hör aldrig någon diskutera motorproblem på Toyota. Som sagt, det finns potentiella svagheter på alla motorer och stora svagheter på några enstaka. Jag upplever inte att M62 lider av några stora svagheter, utan risken för problem är oerhört liten om den får service.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Meldem
4 137 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
#79
CHEEVA skrev:
TouchOfRed skrev:
CHEEVA skrev:

hade en bmw innan med m50 motor... hade aldrig några problem med den, väldigt trevlig maskin övriga 6orna ska också va väldigt driftsäkra sägs de

Aha smile Dock så blir det ingen 6a för mig.

ska du ha en bmw med 4a ? akta dig isf för m40 motorn, de övriga är driftsäkra smile

M40? smile Kan ingeting om BMW.. hmm


Meldem
4 137 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
#80
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:
Rquired skrev:

Jag har aldrig sagt att konstruktionen är varken smart eller korkad, endast att den bevisligen håller vilket är det viktiga i mina ögon. Motorn sitter dessutom i ett sexsiffrigt antal tillverkade BMW, att någon eller några har behövt byta kedja känns rätt oväsentligt.

Men för sakens skull sökte jag på Autopower, på kombinationer som exempelvis kedja M62, missljud M62, oljud M62, rassel M62, missljud 540, missljud 740 och flera andra kombinationer. Via det hållet hittade jag tre ägare som bytt kamkedja och en som bytt sträckare på BMW V8. Kanske finns fler, men det utgör ändå en bråkdel av de bilar som rullar i Sverige. Allt från M60 till modernare N62 har för övrigt en liknande konstruktion med en kedja, spännare och styrskenor i plast vad jag vet.

Som sagt det finns bilar med M62 och 60-70.000mil på mätaren utan någon motorrenovering, det kanske finns bilar som rullat mer men jag har inte sett någon, i alla fall hade kedjan varit usel hade de inte klarar sig så långt.

behöver inte betyda motorrenovering för att kedjan börjar rassla ! Men på grund utav vad jag sett själv så skulle jag akta mig för m62 pga detta och valt m60 istället. Vad man kan läsa på forum och på internet tycker jag själv inte spelar så stor roll, inte när man själv sett problemen och orsakerna till det ( snåla och halft hjärndöda tyskar )... Snackade även med en lokal bmw meck och han nämde också problemen med kedjan så det är inte bara jag. Men tycker vi gått lite för mycket ot nu när ts vill ha 4 cylindrigt och vi snackar v8or, men vill du förklarar jag mer än gärna och visar biler på problemen och varför de har kommit.

Du behöver inte förklara utan jag har nog koll på vad som brukar ske, när kedjan blir allt mindre spänd finns risken att den rör på sig och att den då slår sönder styrskenan som finns. Om det sker, och skenan går sönder helt, så löper inte längre kedjan som den skall utan riskerar att gå metall mot metall med missljud och metallflisor i oljan som följd.

Jag håller dock fast vid det jag skrivit, att en svaghet finns och att några bilar fått byta kedja förnekar inte det faktum att många bilar har rullat många mil med den konstruktionen utan problem. Toyota har t.ex problem med både topplock (2.0L) och topplocksbultar (1.8L) på sina 4cyl. motorer, det är något ett flertal bilar drabbats av.

Likväl så rullar bland annat de flesta Avensis felfritt, och man hör aldrig någon diskutera motorproblem på Toyota. Som sagt, det finns potentiella svagheter på alla motorer och stora svagheter på några enstaka. Jag upplever inte att M62 lider av några stora svagheter, utan risken för problem är oerhört liten om den får service.

Intressant läsning från er två smile



Sök