CHEEVA skrev:
TouchOfRed skrev:
Rquired skrev:
En kedja bör hålla bilens livslängd ut, sedan finns det alltid exempel på felkonstruerade motorer. I BMW brukar dom aldrig behöva bytas, så länge service skötts korrekt. Finns exempel på bilar med 60-70.000mil (hittills) eller mer på mätaren med original kedja.
Oh.. Det är ju helt sjukt om dom gått så långt
Farsan tyckte inte att jag skulle köpa BMW för att "Servicen kostar som fan" sa han. Men då sa jag något i stil med : "Dom på garaget har berättat att man kan tro att det är mycket dyrare än andra märken, men så är inte fallet"
Men då sa han att med Kamkedja kommer andra problem. Och då förstod jag inte vad han menade, men han sa att den kunde hoppa av? Fast det låter inte så troligt att den kan hoppa av?
Han har dock ingen erfarenhet av BMW så tror han bara sa nåt för att få mig att inte köpa BMW..

kamkedja är inte så bulletprof som alla vill ha det till ... på min vr6a är det ju vida känt att man ska byta kamkedja, men på vår bmw här hemma (540 e39 med m62 maskin) så var det även dags för byte. Och när man öppnade motorn blev man förvånad av hur korkade bmws ingenjörer har varit när de designade den konstruktionen......
Ingen har påstått att en kedja med säkerhet aldrig behöver bytas, det finns inget som är en helt säker konstruktion. En bilmotor består av hundratals delar och kan haverera på lika många vis som det finns delar i den. Däremot så är risken att exempelvis en vevstake går av på en underhållen original motor väldigt liten, och risken att en kedja behöver bytas på samma bil väldigt liten. Med få undantag, som VAG´s VR6 eller en SAAB B2x5 utsatt för oilsludge till exempel.
Risken för att en kamrem går av är också väldigt liten om remmen byts inom det intervall tillverkaren satt, däremot så vet vi att en rem garanterat behöver bytas medan en kedja med största sannolikhet håller lika länge som bilen i övrigt, att en rem kan gå av i förväg utan förvarning medan en kedja ger en flera förvarningar i form av missljud samt eventuellt att motorn går illa och vi vet att om en kedja mot förmodan skulle behöva bytas ut så kostar det ungefär lika mycket som att byta en rem.
Den
korkade konstruktion du påstår finns i BMW´s M62 har hållit utan problem i allt från 30, 40 och 70.000mil utan problem på diverse bilar. Byte av kedja på en M6x är ovanligt och knappast ett moment man behöver räkna med, tråkigt om det inträffar dock det förstår jag.
Men det är ingen idé att skrämma trådskaparen för den sakens skull, jag tycker de fördelar som nämnts med kamkedja i den här diskussionen är helt korrekta trots att kedjan
kan fela om man skall vara petig.
Senast redigerat av Rquired (15 november 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.