shogun skrev:
Grundförutsättning för en korrekt hjulinställning är:
* Rak karross, ingen sned geometri hos länkarmar pga krockskada eller rost
* Hela bussningar och leder utan glapp
* Korrekt ride height runtom (höjden v/h sida från tex skärmkant till marken). Påverkas av fjädrarna/coilovers.
* Kraftig sänkning påverkar även rollcenter och även möjligheten att justera vissa vinklar, framförallt Camber.
På de flesta bilar går det bara att justera Camber marginellt (ju mer sänkning, desto mer lutar hjulen inåt).
* Toe är vanligtvis den vinkel som verkstäderna bryr sig om/kan justera (mer eller mindre plogform).
* Vare sig bromsklossarna eller handbromsbackarna får ligga an. Hela hjullager (fritt roterande hjul förutsätts).
* Kalibrerad hjulinställningsutrustning och kunnig operatör.
* Använd rätt värden/vinklar för bilen.
* Värdet på de vinklar som justeras kan behöva korrigeras pga sänkning av karossen.
* Lufttrycket i däcken korrekt runtom.
* Inga snedslitna däck.
* Likadana däckpar på resp hjulaxel (bredd, typ, profil, märke).
Olika märken kan ha skillnad i storlek trots att de är märkta med samma dimensioner.
* Hjulen sitter rätt monterade på naven. Samma ET på resp hjulaxel.