3784
Sök

Bilen drar fortfarande till höger efter fyrhjulsinställning!

42 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#1
Tjenare,

Jag har en Mazda 6 mps, AWD som drar åt höger. Jag har testat att switcha däck fram och bak men även mellan sommar och vinterdäck, ingen skillnad. Släpper jag ratten så drar den tillräckligt mycket för att jag ska kunna byta fil på ett par tiotal/hundratal meter. Det är inte såpass mycket att den klarar av att svänga i korsningar men tillräckligt mycket för att jag måste hålla emot hela tiden med ratten.

Så jag lämnade in bilen idag på en fyrhjulsinställning. Mannen som lämnade ut bilen och pappret med mina inställningar på hjulen sa att det såg bra ut, att det inte alls var mycket att ställa in. (Ratten centrerade de tydligen iaf)

Problemet är att den fortfarande drar till höger ÄVEN fast jag påpekade detta för de som utförde jobbet ett par gånger. Kör inte bilen på daglig basis men jag tror att den drar ungefär lika mycket nu som innan. Jag har även fyllt däcken med samma däcktryck runt om med både 2.6, 2,8 och 3,0 bars tryck. Ingen skillnad.

Bilen är sänkt med H&R fjädrar som är erkänt bra på våra bilar även om de blir lite låga.

Är jobbet felaktigt/slarvigt utfört?
Är det någonting annat som kan spöka och göra så att bilen drar?
Har nån någon möjlig lösning på detta?

Jag tänkte nämligen låta en person som inte vet att bilen drar till höger få testa ikväll och bilda sig en egen uppfattning och om det är så att personen känner att den drar så åker jag tillbaka med bilen till verkstaden igen.


Sorry för wall of text men det vore grymt om ni har några idéer!

Behöver ni ha siffrorna så kan jag lägga in en bild!

//Degerlunden


5 127 Inlägg
13 november 2012
#2
Alla bilar brukar dra lite åt höger. Säkerhetsgrej. Har du inga bromsar eller liknande som ligger på lite?  Är de elektrisk styrservo på dessa bilar?:-) drar den åt höger om du kör på vänster körbana?:-) dom flästa vägar lutar mot diket.
Senast redigerat av mb_pucken (13 november 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

42 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#3
Nope inga bromsar som ligger på någonstans. De är nyligen utbytta och genomgångna och fungerar klockrent.

Det är inte elektrisk styrservo vad jag vet.

Det där med att den ska dra lite till höger som säkerhetsgrej, så mycket som min bil drar sig drar ingen annan bil jag har testat. :-/

EDIT: Såg att du hade uppdaterat ditt inlägg om att testa på andra körbanan. Ska tänka på ikväll när den personen som inte vet att bilen drar till höger ska få testa.
Senast redigerat av Degerlunden (13 november 2012)


218 Inlägg
15 december 2012
#4
Så då drar bilar i tex england till vänster av säkerhetsskäl   hmm.  Normalt sätt ska bilen gå spikrakt efter en hjulinställning!

Inga glapp i framvagn eller snedslitna däck.
Snedslitna däck påverkar hjulinställningen!
Senast redigerat av osterback (15 december 2012)

-

42 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#5
Nope det är helt nya vinterdäck på.

Funderar på om det kan vara att ena hjullagret går lite trögre på högersidan och därför drar åt det hållet.


218 Inlägg
17 december 2012
#6
Degerlunden skrev:
Nope det är helt nya vinterdäck på.

Funderar på om det kan vara att ena hjullagret går lite trögre på högersidan och därför drar åt det hållet.

Spinn det hjulet och lyssna efter missljud, går det trögt borde det höras i det!

-

42 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#7
Mm det är inte det typiska tydliga missljudet men jag ska absolut testa din idé.


218 Inlägg
17 december 2012
#8
Degerlunden skrev:
Mm det är inte det typiska tydliga missljudet men jag ska absolut testa din idé.

Har du kollat länkarmsbussningar så dem inte är mjuka eller spruckna! Det vrider hjulet tillräckligt för att den ska dra.

-

42 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#9
Nej det har jag faktiskt inte gjort, är inte det nåt som borde vara schyst för att de ska göra hjulinställningen?

När farsan lämnade in sin volvo på samma sak fick han nedslag på en spindelled och de utförde inte jobbet förrens den var bytt pga att allt jobb blir bortskastat om den glappar!


218 Inlägg
17 december 2012
#10
Degerlunden skrev:
Nej det har jag faktiskt inte gjort, är inte det nåt som borde vara schyst för att de ska göra hjulinställningen?

När farsan lämnade in sin volvo på samma sak fick han nedslag på en spindelled och de utförde inte jobbet förrens den var bytt pga att allt jobb blir bortskastat om den glappar!

Man önskar att det vore så, men jag vet verkstäder som skiter i att kolla glapp och slitage, dem gör inställning för att tjäna pengar!

Några veckor senare hittas glapp på sbp och inställningen var förjäves!

-

42 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#11
Får åka och hissa upp bilen och både vrida, snurra och lyssna.

Tack för tipsen, skulle du komma på nåt mer så är det bara att droppa det här i tråden så ska jag undersöka det med.

//Degerlunden


218 Inlägg
17 december 2012
#12
Degerlunden skrev:
Får åka och hissa upp bilen och både vrida, snurra och lyssna.

Tack för tipsen, skulle du komma på nåt mer så är det bara att droppa det här i tråden så ska jag undersöka det med.

//Degerlunden

Felmonterade fjädrar som inte monterats i rätt läge är en annan vanlig orsak till att bilar drar som är sänkta!

Gör nu en grundlig översyn av framvagn och dess upphängning  Lycka till!

-

42 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#13
Kan du utveckla det där med fjädrarna. Menar du att de är felvridna vid installation eller att "kuddarna" är felplacerade?. Jag har ju som tidigare nämnt en sänkningssats och det känns som att det är störst chans att felet ligger i den.


167 Inlägg
10 mars 2013
#14
Jag lånar tråden lite.
Jag gjorde hjulinställning på min andra bil v70n pga drog som fan åt höger.
Så åkte ner till mekonomen på måndag. Hämtade bilen på tisdag och märkte att bilen drog ännu till höger. Ringde och påpekade detta. Dom bad om ursäkt och tog in bilen igen. Hämtade bilen på onsdag. Men samma problem var kvar än.
Ringer mekonomen igen och berättar att samma fel finns än. Dom säger nu att jag bromsar för dåligt. Jag måste bromsa hårdare. Använder man bromsarna dåligt så blir hjulinställningen dålig. plus att jag behövde nya däck. Köpte nya däck och började bromsa hårdare.
Nu 4månader senare är vinterdäcken helt slut pga snedslitna sad
Lämnade in bilen i veckan och dom säger att jag måste använda bromsarna bättre. Känns som dom säger detta pga tjäna pengar.

Kan bilen dra till höger pga dålig använda bromsar?

Forummoderator
26 364 Inlägg
10 mars 2013
#15
ilaali skrev:
Jag lånar tråden lite.
Jag gjorde hjulinställning på min andra bil v70n pga drog som fan åt höger.
Så åkte ner till mekonomen på måndag. Hämtade bilen på tisdag och märkte att bilen drog ännu till höger. Ringde och påpekade detta. Dom bad om ursäkt och tog in bilen igen. Hämtade bilen på onsdag. Men samma problem var kvar än.
Ringer mekonomen igen och berättar att samma fel finns än. Dom säger nu att jag bromsar för dåligt. Jag måste bromsa hårdare. Använder man bromsarna dåligt så blir hjulinställningen dålig. plus att jag behövde nya däck. Köpte nya däck och började bromsa hårdare.
Nu 4månader senare är vinterdäcken helt slut pga snedslitna sad
Lämnade in bilen i veckan och dom säger att jag måste använda bromsarna bättre. Känns som dom säger detta pga tjäna pengar.

Kan bilen dra till höger pga dålig använda bromsar?

Tycker tyvärr det låter som att du blivit grundlurad om och om igen..men det vore ju inte första gången på Mekonomen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

167 Inlägg
10 mars 2013
#16
Tack för snabbt svar!
Blir att lämna in på Volvo i stället. Hoppas dom är ärliga.

2 117 Inlägg
10 mars 2013
#17
Grundförutsättning för en korrekt hjulinställning är:

* Rak karross, ingen sned geometri hos länkarmar pga krockskada eller rost
* Hela bussningar och leder utan glapp
* Korrekt ride height runtom (höjden v/h sida från tex skärmkant till marken). Påverkas av fjädrarna/coilovers.
* Kraftig sänkning påverkar även rollcenter och även möjligheten att justera vissa vinklar, framförallt Camber.
   På de flesta bilar går det bara att justera Camber marginellt (ju mer sänkning, desto mer lutar hjulen inåt).
* Toe är vanligtvis den vinkel som verkstäderna bryr sig om/kan justera (mer eller mindre plogform).
* Vare sig bromsklossarna eller handbromsbackarna får ligga an. Hela hjullager (fritt roterande hjul förutsätts).
* Kalibrerad hjulinställningsutrustning och kunnig operatör.
* Använd rätt värden/vinklar för bilen.
* Värdet på de vinklar som justeras kan behöva korrigeras pga sänkning av karossen.
* Lufttrycket i däcken korrekt runtom.
* Inga snedslitna däck.
* Likadana däckpar på resp hjulaxel (bredd, typ, profil, märke).
   Olika märken kan ha skillnad i storlek trots att de är märkta med samma dimensioner.
* Hjulen sitter rätt monterade på naven. Samma ET på resp hjulaxel.


680 Inlägg
10 mars 2013
#18
ilaali skrev:
Jag lånar tråden lite.
Jag gjorde hjulinställning på min andra bil v70n pga drog som fan åt höger.
Så åkte ner till mekonomen på måndag. Hämtade bilen på tisdag och märkte att bilen drog ännu till höger. Ringde och påpekade detta. Dom bad om ursäkt och tog in bilen igen. Hämtade bilen på onsdag. Men samma problem var kvar än.
Ringer mekonomen igen och berättar att samma fel finns än. Dom säger nu att jag bromsar för dåligt. Jag måste bromsa hårdare. Använder man bromsarna dåligt så blir hjulinställningen dålig. plus att jag behövde nya däck. Köpte nya däck och började bromsa hårdare.
Nu 4månader senare är vinterdäcken helt slut pga snedslitna sad
Lämnade in bilen i veckan och dom säger att jag måste använda bromsarna bättre. Känns som dom säger detta pga tjäna pengar.

Kan bilen dra till höger pga dålig använda bromsar?

låter skumt, däremot så är de alltid bättre att ha bra el nya däck (om dom gammal är kassa) när man gör hjulinställing , sen drar bilen el är ratten sne? vi provköra alla bilar innan och efter när vi gör hjulinställingar så man aldrig lämnar ut en bil med sne ratt el en som drar, svårt å vet vad de beror på finns många aspekter ,kan var en skev fälg men då gör man bara en skevkompensering på fälgarna när man mäter upp den ,inga konstigheter,fattar inte vf dom inte kollar upp vad som gör felet,kan var någon som är krökt mm

mvh dennis på jjs däck


680 Inlägg
10 mars 2013
#19
shogun skrev:
Grundförutsättning för en korrekt hjulinställning är:

* Rak karross, ingen sned geometri hos länkarmar pga krockskada eller rost
* Hela bussningar och leder utan glapp
* Korrekt ride height runtom (höjden v/h sida från tex skärmkant till marken). Påverkas av fjädrarna/coilovers.
* Kraftig sänkning påverkar även rollcenter och även möjligheten att justera vissa vinklar, framförallt Camber.
   På de flesta bilar går det bara att justera Camber marginellt (ju mer sänkning, desto mer lutar hjulen inåt).
* Toe är vanligtvis den vinkel som verkstäderna bryr sig om/kan justera (mer eller mindre plogform).
* Vare sig bromsklossarna eller handbromsbackarna får ligga an. Hela hjullager (fritt roterande hjul förutsätts).
* Kalibrerad hjulinställningsutrustning och kunnig operatör.
* Använd rätt värden/vinklar för bilen.
* Värdet på de vinklar som justeras kan behöva korrigeras pga sänkning av karossen.
* Lufttrycket i däcken korrekt runtom.
* Inga snedslitna däck.
* Likadana däckpar på resp hjulaxel (bredd, typ, profil, märke).
   Olika märken kan ha skillnad i storlek trots att de är märkta med samma dimensioner.
* Hjulen sitter rätt monterade på naven. Samma ET på resp hjulaxel.

klockrent smile


6 635 Inlägg
10 mars 2013
#20
shogun skrev:
Grundförutsättning för en korrekt hjulinställning är:

* Rak karross, ingen sned geometri hos länkarmar pga krockskada eller rost
* Hela bussningar och leder utan glapp
* Korrekt ride height runtom (höjden v/h sida från tex skärmkant till marken). Påverkas av fjädrarna/coilovers.
* Kraftig sänkning påverkar även rollcenter och även möjligheten att justera vissa vinklar, framförallt Camber.
   På de flesta bilar går det bara att justera Camber marginellt (ju mer sänkning, desto mer lutar hjulen inåt).
* Toe är vanligtvis den vinkel som verkstäderna bryr sig om/kan justera (mer eller mindre plogform).
* Vare sig bromsklossarna eller handbromsbackarna får ligga an. Hela hjullager (fritt roterande hjul förutsätts).
* Kalibrerad hjulinställningsutrustning och kunnig operatör.
* Använd rätt värden/vinklar för bilen.
* Värdet på de vinklar som justeras kan behöva korrigeras pga sänkning av karossen.
* Lufttrycket i däcken korrekt runtom.
* Inga snedslitna däck.
* Likadana däckpar på resp hjulaxel (bredd, typ, profil, märke).
   Olika märken kan ha skillnad i storlek trots att de är märkta med samma dimensioner.

* Hjulen sitter rätt monterade på naven. Samma ET på resp hjulaxel.

Rullmotståndet måste vara samma också! (Ex. 195/65 R15 87V skiljer sig emot 195/65 R15 89V)

De/Dem


Sök