3446
Sök

Lägga i 940 turbo motor + alla boxar i 740

Willy
12 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#1
Hejsan! jag hade tänkt och lägga i en 940 turbo (tror att det är turbo iaf ltt) i min 740 då vi har en 940 ståendes, som har åkt av vägen och snart skrotas, i denna skönhet https://www1.garaget.org/archive/161/160245/306810/306810-2906633.jpg

https://www1.garaget.org/archive/161/160245/306810/306810-2906634.jpg

Det är en 740 GLE -86 å de e dvs B230e (m46) motor som inte är i så bra skick tongue
Då jag tycker att det borde gå bra å bara slänga i motorn och alla boxar och modda till en del el kanske, men vad är det som man behöver göra mer? Då jag har hela bilen i komplett skick ståendes så skulle man väll bara kunna ta det som man behöver.

Är det något annat som jag skulle behöva tänka på? behöver jag verkligen lägga i en m90 låda? eller håller m46? lådan är i bra skick å den e pensionärskörd innan mig smile

Tack för svar smile

never let the kid in you die

1 146 Inlägg
16 november 2012
#2
kör på m 90 lådan smile


249 Inlägg
16 november 2012
#3
du kommer ha ett helvete med 940 elen om du ska ha i det i en 740, ta ist härvan lh2,4 ifrån en 240 då det är en lös kabelhärva till motor elen i 240.


Willy
12 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#4
okaj varför är det jobbigare? tongue är det mer kablar i 940 än i 740? å hur ser man att det är en såndär lh2,4 härva? tongue

never let the kid in you die

249 Inlägg
17 november 2012
#5
240-90ia och framåt ska du ta härvan ifrån, 940ns motorel är samman kopplat med allt mög du har i bilen så jobbigare att få och och installera, du ser lätt om de är lh 2.4 på att där är svänghjulsgivare som det är en sladd till. alla 240 90 och över har lh2,4


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
17 november 2012
#6
lättast är nog att skaffa en komplett el till en 940 och även passa på att byta brädan oxå så skulle jag göra

annars är det 240 elen som är enklast att rensa en 940 el är inte en lek kablar går kors och tvärs .

har gjort det ett par gånger när jag ska ha el till olika saker och man blir mer eller mindre galen på rensningen.

240elen kräver ett mindre antal kablar tex till bränslepump lite ström och sånt ganska enkel att montera faktist och fungerar okej även i en 740

Kör fort så hinner inget hända...

Willy
12 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
#7
okej då tror jag att jag försöker och få tag i 240 2,4lh elen å mecka på den då, har liite elkunskaper...

Tack för alla svar! big_smile

never let the kid in you die

Willy
12 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
#8
Ok en till idiot fråga:-P vore det enklare om man köpte en 240 å la i motorn, dvs en 90ia elr ngt

never let the kid in you die

249 Inlägg
26 november 2012
#9
Jupp bara byta boxar


1 146 Inlägg
26 november 2012
#10
finns ju inga dumma frågor?
bara dumma svar oftast? smile


Willy
12 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#11
oh Tack! smile haha man kan ju alltid hoppas ;P

never let the kid in you die

Willy
12 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#12
Ännu en dum fråga, hur lång tid skulle de ta om jag bytte brädan+ motorn från 940 till 740n om man måste demontera båda 2? xP

never let the kid in you die

1 215 Inlägg
22 december 2012
#13
ännu bättre(?) vore det väl att köpa en 740 med lh2.4 och flytta motorn till? det är ju billigare att hitta en fräsh 740 med 2.4 än en 240 antar jag

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥


Sök