2618
Sök

Era åsikter kring bensin/dieselpriset och bensinskatten?

56 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
Tjena!

Först och främst så vet jag inte om den här tråden passar in i Allmänt eller Off topic, så någon snäll moderator får gärna flytta den isf. smile

Jag håller på med ett projektarbete i gymnasiet och jag skulle uppskatta era åsikter kring: bensinskatten( koldioxidskatt, moms osv), priset för bensin/diesel samt lite övrigt. smile

Här är frågorna som jag skulle vilja ha er hjälp att besvara:

•    Vad anser du om priset på bensin och/eller diesel?
•    Vet du hur mycket av priset som utgörs av skatt(koldioxidskatt och moms)?
•    Har priset på bensin och/eller diesel påverkat ditt bilkörande. I så fall, har det försvårat din/er vardag?
•    Övriga åsikter kring bensin/dieselpriset och skatten.
•    Var i Sverige bor du/ni? I norra, södra eller mellersta? I en storstad eller på landsbyggden?

Tack på förhand! smile
// J4rl

That Shit Cray
1 087 Inlägg
19 november 2012
1. Löjligt dyrt, men visst 1liter flask vatten kostar ju ungefär lika mycket, så ser man det så är det ju inte särskilt dyrt för när man betalar för bensinen betalar man ju för att dom ska borra någonstans ute i havet och sedan frakta in det och förbereda det.

2. Nope

3. Jag kör mer ekonomiskt men inget som min vardag tagit skada utav.

4. Löjligt att det går upp när det är turisttider (Bor på ett sånt ställe som drar åt sig turister, badjävlar)

5. Västra Götaland, Tjörn smile

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

886 Inlägg
19 november 2012
Priset är högt, men det är motiverat. Dels pga de skadliga miljöeffekterna utsläppen och utvinningen bidrar till och dels pga själva kostnaderna för att ta upp råoljan.

Nej, men gissar på cirka 70%.

•    Har priset på bensin och/eller diesel påverkat ditt bilkörande. I så fall, har det försvårat din/er vardag?
Njaeh, inte direkt så. Hade nog inte kört så mycket mer om det kostat några kronor mindre då jag varit student några år och nu börjar jag jobba nästa måndag och har så hög lön att några hundralappar hit eller dit i månaden inte spelar någon roll.

Man borde göra det lättare att köra på alternativa bränslen som etanol/DME/osv.

•    Var i Sverige bor du/ni? I norra, södra eller mellersta? I en storstad eller på landsbyggden?
Bor 5 mil norr om Gbg i en småstad.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

4 261 Inlägg
19 november 2012
1; kunde ha vart mycket billigare, när man tex kan höja pris på cigaretter, alkohol samt annat löjligt ..snus tex.

2: ingen aning.

3; kör som vanligt,, har tom kört mycket hårdare på sista tiden för att min bil är skön att köra;)

4: vet inte hur marknaden för bensin egentligen är, har hört att folk kör mindre bil? men som sagt bensinpriset borde sänkas ordentligt och höja pris på annat som vi inte behöver så mke av tex tobak och alkohol...

5 , Svealand, Stockholm

3 182 Inlägg
19 november 2012
•    Vad anser du om priset på bensin och/eller diesel? för dyrt.

•    Vet du hur mycket av priset som utgörs av skatt(koldioxidskatt och moms)? ingen aning.

har inte påverkat då familjen kör ca: 4mil/veckan en normal veckan.

•    Övriga åsikter kring bensin/dieselpriset och skatten. inga.

•    Var i Sverige bor du/ni? I norra, södra eller mellersta? I en storstad eller på landsbyggden? stockholm.

56 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
Tack för svaren! Är väldigt intressant att få reda på vad ni tycker! smile

Avstängd
10 388 Inlägg
19 november 2012
panda666 skrev:
1; kunde ha vart mycket billigare, när man tex kan höja pris på cigaretter, alkohol samt annat löjligt ..snus tex.

Där har du nog missat lite. i början av iår höjde man tobaksskatten med över 10% per cigarett ex.vis. För varje cigg är skatten ca 1.44:- (1.40:- per cigg + 1% av försälningspriset). Det ger att på "budgetcigg" för 40:- /19st är skatten strax över 27:-. Vilket då i sin tur motsvarar 67.5% skatt. Vilket i sin tur är högre än vad bensinskatten (med alla underliggande skatter och moms) är.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Här är frågorna som jag skulle vilja ha er hjälp att besvara:

Givetvis kunde det få vara billigare, men prisutvecklingen på råvaran går inte att göra så mycket åt. Skatten är ju dock lite löjligt hög på bensin, men, av någon obegriplig anledning har vi subventionerade dieselpriser.

Energiskatt ingår väl också i bensinskatten? Men ja, den ligger väl på runt 60%. Intressant att vi dock betalar moms både på bensinen och på skatten

Ja, men ytterst lite. Antagligen hade jag kört mer om det varit billigare. Men det är inte så att priset idag hindrar mig på något vis.

Götaland, lagom stor stad

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 235 Inlägg
19 november 2012
1: Allt för dyrt, det hämmar den ekonomiska växten och leder till höjda matvarupriser för ALLA.
2: Vet inte helt, men jag tror alla skatter och avgifter står för minst 50% av pumppriset.
3: Ja, det har det. Försöker cykla mer, tanka på helgerna då det är billigast, blandtankar etanol och bensin för att få ner literpriset lite.
4: Skatten och avgifterna borde hellre vara flytande än fasta, så att pumppriserna kunde hållas stabila även när råoljepriserna svajar kraftigt upp och ner.
5: -

MVH Engolf
Senast redigerat av engolf (19 november 2012)

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 november 2012
1. Å ena sidan på tok för dyrt för den som bor i glesbygd. Å andra sidan (med tanke på klimatpåverkan) på tok för billigt för den som använder egen bil trots att det finns tillgång till allmänna kommunikationer där man bor och arbetar.

2. Nej. Men jag vet att det är moms på skatten yikes . Riktigt idiotiskt…

3. Mitt bilåkande har inte förändrats eftersom jag är helt utlämnad till bilkörning när jag vill förflytta mig och saknar alternativ (bor på landsbygden). Med bränsleräkningar motsvarande 20% av familjens nettoinkomst påverkar detta givetvis ekonomin oerhört mycket. Därför har vi skaffat varsin liten Lupo, jag och min hustru...

4. Skatten på bränsle ska inte betalas vid pumpen. Den ska avgöras av var du bor. Bilister bosatta på landsbygd/glesbygd ska betala lägre skatt än bilister bosatta i tätorter där bilen enligt min åsikt mest är statussymbol/leksak. Annars får man bygga ut kollektivtrafiken över hela landet. Politikerna får bestämma sig för huruvida man vill prioritera att befolka hela landet eller möjligheten för stadsbor att ha råd med nöjeskörning.

5. Jag bor i sydvästra Sverige, på landsbygden i Falkenbergs kommuns östra delar, där vi tyvärr, med tanke på shoppingturismen och antalet arbetstillfällen, sannolikt hittar ett av de mest outvecklade geografiska områdena i södra Sverige vad det gäller infrastruktur och kommunal service.

PUH ... det var skönt att få skriva av sig ... tongue
Senast redigerat av -MATS- (19 november 2012)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
19 november 2012
1. På tok för dyrt.
2. För mycket. Moms på skatten och grejor..
3. Har inte haft körkort så länge MEN hade bensinen varit billigare, hade man ju kunnat åka på mer träffar osv.
4. Tycker bensinen borde kosta lika mycket året runt, dvs inte stiga som fan runt semester och juletiderna.
5. Småland, Nissafors (landsbyggd)

Allmänt körd i huvudet

56 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
Tack killar, mer svar mottages gärna! smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
19 november 2012
1. På tok för högt. Det är felaktigt att använda detta för att begränsa folks rörlighet med motiveringen att det är för miljöns skull.
2. Jag skulle gissa på ca 60 procent är skatt och moms.
3. På sätt och vis men samtidigt inte för vi är beroende av bränslet.
4. Jag tycker att Sverige antingen ska ha en skatt eller enbart moms på bränslet.  Om man bara har skatt ska den följa FNs riktlinjer som säger att koldioxidskatt och miljöskatter ej får vara oskäligt höga.
5. Mellansverige i en större stad.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 482 Inlägg
20 november 2012

- Jag anser inte att priset på drivmedlet är fel, men beskattning är orimlig.

Ja, Exempel:
Bensin a 15.5kr/liter = ca 8.75 kr Skatt ( ca 56% )
Diesel a 15.5kr/liter = ca 7,77 kr skatt ( ca 50% )
E85 a 15.5kr/liter = ca 3,79 kr skatt ( ca 24.5 % )

- Nej

- Stockholm

BLT Service
Theracords Music Label

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
20 november 2012
Jag  bor på landet kan man säga. Här kommer det inte en buss eller spårvagn förbi var 5 minut. Kanske går en buss var 5e timme i bästa fall.  Är beroende av bil och sen så gör det väl inte saken bättre att vi betalar skatt i massor men vad går det till?   Nya vägar varannan dag i storstäder. Här får vi vara glada om det finns en stig att åka på. 
Tycker beskattningen på bränsle är totalt åt fan.  60& skatt är liksom inte i närheten av rimligt.
Är liksom skatt på skatt på skatt.
Jobbade 13 mil bort sist nu och det var lagom kul att pendla med bensin pris på 15:-.

886 Inlägg
20 november 2012
Vill lägga till en kommentar.

Att vi har högt bensin/diesel-pris är bra på ett sätt. Den dagen oljan tar slut kommer priset att bli så mycket högre oavsett skatt, att ingen kommer ha råd med den. Då är vi i Sverige relativt väl förberedda eftersom det tidigare relativt höga bränslepriset gjort att vi byggt vårt samhälle mer kring kollektivtrafik än t.ex. USA.

Framför allt är det de som bor på landet som kommer råka värst ut när bränslena som kommer av fossila bränslen stiger i pris om vi inte har antingen vettiga ersättningsbränslen eller en vettigt utbyggd kollektivtrafik. Vi kommer inte att kunna få något av det utan höga bränslekostnader tyvärr.

Däremot tycker jag att man kan höja reseavdraget på skatten.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

1 532 Inlägg
20 november 2012
Soppan är för dyr rimligt pris borde vara ca 11kr typ då det bara är skatter på skatterna.
När jag arbetar med mitt företag som är ett entreprenad o tillhandahåller med egen traktor modell Valtra S med väldigt många tillbehör till de flesta jobb och mitt tim pris är 650kr/h vilket är lågt men går man högre har jag inga kunder.
Men vid pumpen får man en klump i halsen då det nästan går jämt uti pengar.
Sverige behöver ha folk med stake o sätta stopp för dårskapen.
Jag vågar men själv skulle det inte göra nån skillnad med att framföra en blockad.

Hur mkt man än sitter här o klagar så kommer aldrig nåt att hända o skriva på ett papper är ju onödigt då det går raka vägen ner i soptunnan.

German Engineering
9 083 Inlägg
20 november 2012
1. Priset är på tok för dyr.
2. Skulle nog gissa på mellan 70 och 80 procent.
3. Jag kör mer ekonomiskt, åker också kollektivt.
4. Tycker att priset inte borde gå upp mycket pga t.ex semester varje sommar.
5. Storstad

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 171 Inlägg
20 november 2012
1. Det är fortfarande billigt med bensin/diesel. Man får mycket nytta och ännu mera nöje för pengarna. Bränslet utgörs av ca. 1/3 av mina bilkostnader.
2. Vet inte exakt, men det är den större delen av priset.
3. Nej, det har gjort att jag skaffat snålare bilar för varje gång men kör inte mindre nu än tidigare: tvärtom mer ca. 4000mil/år med det är av andra omständigheter.
4. Jag tycker att priset på bränslet inkl. skatt och moms är ett steg mot att närma sig det verkliga nyttovärdet. För att få ut så mycket som möjligt av de resurser som finns ska man inte sälja det för billigt och för snabbt för då slösas det bort till mindre nytta (inneffektivare fordon och resor mm), innan man hunnit finna alternativ. Jag tycker man ska använda all skatt som tas ut på bränslen till att utveckla tekniken och alternativen för maximalt utnyttjande av de resurser som finns. Alternativet är som de verkar sikta på i USA: När bränslet tar slut så är festen slut, tills dess så är det guns blazing som gäller. Kör upp all bensin så snabbt som möjligt.
5. Bor i en medelstor hamnstad i mälardalen.
Senast redigerat av zoopåse (20 november 2012)

56 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
lakhea skrev:
Jag  bor på landet kan man säga. Här kommer det inte en buss eller spårvagn förbi var 5 minut. Kanske går en buss var 5e timme i bästa fall.  Är beroende av bil och sen så gör det väl inte saken bättre att vi betalar skatt i massor men vad går det till?   Nya vägar varannan dag i storstäder. Här får vi vara glada om det finns en stig att åka på. 
Tycker beskattningen på bränsle är totalt åt fan.  60& skatt är liksom inte i närheten av rimligt.
Är liksom skatt på skatt på skatt.
Jobbade 13 mil bort sist nu och det var lagom kul att pendla med bensin pris på 15:-.

Wicca skrev:
Vill lägga till en kommentar.

Att vi har högt bensin/diesel-pris är bra på ett sätt. Den dagen oljan tar slut kommer priset att bli så mycket högre oavsett skatt, att ingen kommer ha råd med den. Då är vi i Sverige relativt väl förberedda eftersom det tidigare relativt höga bränslepriset gjort att vi byggt vårt samhälle mer kring kollektivtrafik än t.ex. USA.

Framför allt är det de som bor på landet som kommer råka värst ut när bränslena som kommer av fossila bränslen stiger i pris om vi inte har antingen vettiga ersättningsbränslen eller en vettigt utbyggd kollektivtrafik. Vi kommer inte att kunna få något av det utan höga bränslekostnader tyvärr.

Däremot tycker jag att man kan höja reseavdraget på skatten.

Intressanta åsikter! smile

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
20 november 2012
1. Bevisligen för billigt när folk nöjeskör, cirklerar runt parkeringen i jakt på en bättre p-plats eller står på tomgång på tok för länge.
2. Cirka 60%, men betalas ofta av redan skattade pengar. För varje ärligt skattad 100-lapp man tankar för går cirka 140kr in i statens ficka... Ganska sjukt egentligen smile
3. Bytt till diesel nu sen jag flyttat och pendlar 4+4 mil om dagen. Bor långt från fungerande kollektivtrafik som dessutom passar illa med mina arbetstider, så är beroende av bil.
4. Bor på landet, men i Skåne, så hyfsat nära storstäder ändå.

/Mattias

Sök