panda666 skrev:
1; kunde ha vart mycket billigare, när man tex kan höja pris på cigaretter, alkohol samt annat löjligt ..snus tex.
Där har du nog missat lite. i början av iår höjde man tobaksskatten med över 10% per cigarett ex.vis. För varje cigg är skatten ca 1.44:- (1.40:- per cigg + 1% av försälningspriset). Det ger att på "budgetcigg" för 40:- /19st är skatten strax över 27:-. Vilket då i sin tur motsvarar 67.5% skatt. Vilket i sin tur är högre än vad bensinskatten (med alla underliggande skatter och moms) är.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Här är frågorna som jag skulle vilja ha er hjälp att besvara:
• Vad anser du om priset på bensin och/eller diesel?
Givetvis kunde det få vara billigare, men prisutvecklingen på råvaran går inte att göra så mycket åt. Skatten är ju dock lite löjligt hög på bensin, men, av någon obegriplig anledning har vi subventionerade dieselpriser.
• Vet du hur mycket av priset som utgörs av skatt(koldioxidskatt och moms)?
Energiskatt ingår väl också i bensinskatten? Men ja, den ligger väl på runt 60%. Intressant att vi dock betalar moms både på bensinen och på skatten
• Har priset på bensin och/eller diesel påverkat ditt bilkörande. I så fall, har det försvårat din/er vardag?
Ja, men ytterst lite. Antagligen hade jag kört mer om det varit billigare. Men det är inte så att priset idag hindrar mig på något vis.
• Övriga åsikter kring bensin/dieselpriset och skatten.
• Var i Sverige bor du/ni? I norra, södra eller mellersta? I en storstad eller på landsbyggden?
Götaland, lagom stor stad