2987
Sök

Era åsikter kring bensin/dieselpriset och bensinskatten?

Smålänning
7 887 Inlägg
20 november 2012
#21
•    Vad anser du om priset på bensin och/eller diesel?
Det är för dyrt, men inte omotiverat högt.

•    Vet du hur mycket av priset som utgörs av skatt(koldioxidskatt och moms)?
Ca 70%

•    Har priset på bensin och/eller diesel påverkat ditt bilkörande. I så fall, har det försvårat din/er vardag?
Nej inte direkt. Kör inte jättemycket mer än jag behöver, och skulle varken köra mer eller mindre efter prisjustering. Man får planera helt enkelt.

•    Övriga åsikter kring bensin/dieselpriset och skatten.
Nötterna måste väll snart kunna få fram någon ersättning på kemisk väg? Genmodifierad päronjuice eller nått...

•    Var i Sverige bor du/ni? I norra, södra eller mellersta? I en storstad eller på landsbyggden?
Östra småland, mellanstor stad.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

56 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#22
twin_cam skrev:
•    Vad anser du om priset på bensin och/eller diesel?
Det är för dyrt, men inte omotiverat högt.

•    Vet du hur mycket av priset som utgörs av skatt(koldioxidskatt och moms)?
Ca 70%

•    Har priset på bensin och/eller diesel påverkat ditt bilkörande. I så fall, har det försvårat din/er vardag?
Nej inte direkt. Kör inte jättemycket mer än jag behöver, och skulle varken köra mer eller mindre efter prisjustering. Man får planera helt enkelt.

•    Övriga åsikter kring bensin/dieselpriset och skatten.
Nötterna måste väll snart kunna få fram någon ersättning på kemisk väg? Genmodifierad päronjuice eller nått...

•    Var i Sverige bor du/ni? I norra, södra eller mellersta? I en storstad eller på landsbyggden?
Östra småland, mellanstor stad.

Vad menar du angående att det är för dyrt men samtidigt inte omotiverat högt? smile


1 532 Inlägg
21 november 2012
#23
Går väl bygga en elbil med generator som laddar upp sig själv men hur skulle det va när ingen nånsin mer skulle behöva köpa en ny bil.
Måste va en makalös manick tongue


677 Inlägg
21 november 2012
#24
•    Vad anser du om priset på bensin och/eller diesel?

Vi brukar få hör argument om att bensinen aldrig kommer upp i sitt värde, detta är sant men det är viktigt att poängtera att argumentet inte håller. Vi lever i ett samhälle som drivs av fossila bränslen. Vi bedriver just nu avveckling av vårt fossila behov men vi är fortfarande beroende av det. Utan att göra en höna av fäder vill jag säga tills vi har ett hållbart alternativ till fossila bränslen ska priset vara inom rimliga mått.

•    Vet du hur mycket av priset som utgörs av skatt(koldioxidskatt och moms)?

Skatten på varor används i syfte att få folk att minska consumtion av den, jag tycker det är bra att vi har en skatt på drivmedel då fossila bränslen inte är bra MEN jag är emot denna "Olagliga" moms på skatt. I EU är det olagligt att använda "straffbeskattning" men Sverige har det som undantag och syftar till vår välfärd. Skatten är 60-70% av priset

•    Har priset på bensin och/eller diesel påverkat ditt bilkörande. I så fall, har det försvårat din/er vardag?

Då jag bor i USA vid tillfället så struntar jag i priset. Men i Sverige så får man tänka på vart man ska åka och vid bilköp MEN största utgiften är fortfarande värdeminskningen.

•    Övriga åsikter kring bensin/dieselpriset och skatten.

Vi ska bedriva en skattepolitik som minimerar miljöförstöring men vi måste tänka på all människor i Sverige, skatten ska användas som ett incentive att få folk välja bränsle effektiva bilar. Jag är för ett samhälle som är fossilfritt, men de närmaste 50 åren har vi varken råd eller technology for detta.

•    Var i Sverige bor du/ni? I norra, södra eller mellersta? I en storstad eller på landsbyggden?

Från Stockholm, pluggar i Jönköping, men för tillfället bor jag i USA

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 november 2012
#25
•    Vad anser du om priset på bensin och/eller diesel?

Jag tycker det är omotiverat högt, personbilar står för en bråkdel av utsläppen och den fyller samtidigt en stor funktion i samhället och är ett krav för många. Att värna om miljön är inte fel men det finns områden som påverkar miljön i mycket större omfattning och även är helt onödiga, men många av dessa berörs överhuvudtaget inte av miljörörelsen. Fokusera på dessa innan man eventuellt väger bilens nytta mot dess miljöpåverkan, kan jag tycka.

Angående prisbilden på bränsle tycker jag även den är skev i förhållande till respektive bränsles miljöpåverkan. Teoretiskt och förenklat släpper en modern personbil med katalysator driven av bensin till största delen ut koldioxid och vattenånga.

Etanol är också den i teorin ingen dum idé, men i praktiken blir utsläppen flera gånger högre om du kör på etanol när man räknar med hela kedjan. Bränslet framställs inte och råvarorna odlas inte här, räknar man med produktion och frakt kan en liter etanol släppa ut upp till tio gånger så mycket växthusgaser som en liter bensin. Jag tycker det är fel att folk uppmuntras till att köra på etanol genom ett lägre pris, med argumentet att det skulle vara miljövänligt.

Diesel är i sin tur också ett bränsle med en högre miljöpåverkan än bensin, även om just utsläppen av koldioxid är lägre men CO2 är inte den enda växthusgasen. Dessutom är dieselns största nackdel att den är hälsovådlig, den är exempelvis numera klassad som cancerframkallande. Som kuriosa har WHO försökt visa sambandet mellan utsläppen från förbränningen av bensin och cancer sedan mitten av 80-talet, utan att ha lyckats. Därmed inte sagt att bensin är bra för hälsan.

Men diesel borde ha ett betydligt högre literpris än bensin på grund av dess hälsovådliga effekt och vi är faktiskt på väg åt det hållet, medan vi borde fundera över etanol som bränsle tills dess att produktionen blivit mer miljövänlig.

•    Vet du hur mycket av priset som utgörs av skatt(koldioxidskatt och moms)?

Cirka 60% för bensin och 55% för diesel om jag inte minns fel.

•    Har priset på bensin och/eller diesel påverkat ditt bilkörande. I så fall, har det försvårat din/er vardag?

Nej, jag tänker inte på bränslepriset till vardags och upplever inte att bränslet är den största eller den avgörande faktorn som gör bilägande dyrt. Gratis kommer det aldrig att bli, men även en skillnad på två kronor utgör en liten del av totalkostnaden för att äga en bil. Och av den anledningen reflekterar jag inte över om literpriset varierar 50-60öre hit eller dit, men i längden blir det förstås rejält kännbart jämfört med vad det kostat om priset legat under 10:-/liter som förr till exempel.

•    Övriga åsikter kring bensin/dieselpriset och skatten.

Jag var fräck och lade in dessa under den första punkten! Det blev långt tyvärr men jag hoppas det är intressant ändå.

•    Var i Sverige bor du/ni? I norra, södra eller mellersta? I en storstad eller på landsbyggden?

Strax utanför en lite mindre stad i södra Sverige.
Senast redigerat av Rquired (21 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

56 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#26
Dirtymike skrev:
Går väl bygga en elbil med generator som laddar upp sig själv men hur skulle det va när ingen nånsin mer skulle behöva köpa en ny bil.
Måste va en makalös manick tongue

Det hade verkligen kunnat bli något! smile
Rquired skrev:
•    Vad anser du om priset på bensin och/eller diesel?

Jag tycker det är omotiverat högt, personbilar står för en bråkdel av utsläppen och den fyller samtidigt en stor funktion i samhället och är ett krav för många. Att värna om miljön är inte fel men det finns områden som påverkar miljön i mycket större omfattning och även är helt onödiga, men många av dessa berörs överhuvudtaget inte av miljörörelsen. Fokusera på dessa innan man eventuellt väger bilens nytta mot dess miljöpåverkan, kan jag tycka.

Angående prisbilden på bränsle tycker jag även den är skev i förhållande till respektive bränsles miljöpåverkan. Teoretiskt och förenklat släpper en modern personbil med katalysator driven av bensin till största delen ut koldioxid och vattenånga.

Etanol är också den i teorin ingen dum idé, men i praktiken blir utsläppen flera gånger högre om du kör på etanol när man räknar med hela kedjan. Bränslet framställs inte och råvarorna odlas inte här, räknar man med produktion och frakt kan en liter etanol släppa ut upp till tio gånger så mycket växthusgaser som en liter bensin. Jag tycker det är fel att folk uppmuntras till att köra på etanol genom ett lägre pris, med argumentet att det skulle vara miljövänligt.

Diesel är i sin tur också ett bränsle med en högre miljöpåverkan än bensin, även om just utsläppen av koldioxid är lägre men CO2 är inte den enda växthusgasen. Dessutom är dieselns största nackdel att den är hälsovådlig, den är exempelvis numera klassad som cancerframkallande. Som kuriosa har WHO försökt visa sambandet mellan utsläppen från förbränningen av bensin och cancer sedan mitten av 80-talet, utan att ha lyckats. Därmed inte sagt att bensin är bra för hälsan.

Men diesel borde ha ett betydligt högre literpris än bensin på grund av dess hälsovådliga effekt och vi är faktiskt på väg åt det hållet, medan vi borde fundera över etanol som bränsle tills dess att produktionen blivit mer miljövänlig.

•    Vet du hur mycket av priset som utgörs av skatt(koldioxidskatt och moms)?

Cirka 60% för bensin och 55% för diesel om jag inte minns fel.

•    Har priset på bensin och/eller diesel påverkat ditt bilkörande. I så fall, har det försvårat din/er vardag?

Nej, jag tänker inte på bränslepriset till vardags och upplever inte att bränslet är den största eller den avgörande faktorn som gör bilägande dyrt. Gratis kommer det aldrig att bli, men även en skillnad på två kronor utgör en liten del av totalkostnaden för att äga en bil. Och av den anledningen reflekterar jag inte över om literpriset varierar 50-60öre hit eller dit, men i längden blir det förstås rejält kännbart jämfört med vad det kostat om priset legat under 10:-/liter som förr till exempel.

•    Övriga åsikter kring bensin/dieselpriset och skatten.

Jag var fräck och lade in dessa under den första punkten! Det blev långt tyvärr men jag hoppas det är intressant ändå.

•    Var i Sverige bor du/ni? I norra, södra eller mellersta? I en storstad eller på landsbyggden?

Strax utanför en lite mindre stad i södra Sverige.

Jo ditt inlägg var mycket intressant! Skönt att höra alla era åsikter, kommer underlätta något grymt för mitt arbete, tack så mycket! smile


Dumpersförare.
970 Inlägg
21 november 2012
#27
J4rl skrev:
Tjena!

Först och främst så vet jag inte om den här tråden passar in i Allmänt eller Off topic, så någon snäll moderator får gärna flytta den isf. smile

Jag håller på med ett projektarbete i gymnasiet och jag skulle uppskatta era åsikter kring: bensinskatten( koldioxidskatt, moms osv), priset för bensin/diesel samt lite övrigt. smile

Här är frågorna som jag skulle vilja ha er hjälp att besvara:

•    Vad anser du om priset på bensin och/eller diesel?
•    Vet du hur mycket av priset som utgörs av skatt(koldioxidskatt och moms)?
•    Har priset på bensin och/eller diesel påverkat ditt bilkörande. I så fall, har det försvårat din/er vardag?
•    Övriga åsikter kring bensin/dieselpriset och skatten.
•    Var i Sverige bor du/ni? I norra, södra eller mellersta? I en storstad eller på landsbyggden?

Tack på förhand! smile
// J4rl

Tjena. jag anser att priset får man nästan vara nöjd med på bensin då jag har bensin bil. man blir ju van. ligger under 15 just nu.

Vet inte hur mycket skatt det är osv men att det är mycket av priset vet jag.

Min bilkörning har inte påverkats. kör lika mycket. kör 16 om dagen 5 dar i veckan till jobb. kan inte åka buss eller tåg.

Jag tycker verkligen dom kan sänka bensin och diesel mycket.  men det lär inte hända.

Bor i skåne i en stad Kristianstad.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 november 2012
#28
•    Vad anser du om priset på bensin och/eller diesel?
Spontant säger väl både jag och alla andra att det är "för dyrt". Men när man sedan tänker efter så kostar det såpass lite att jag inte bryr mig. Åker man en helt ny bil så är bränslekostnaden en såpass liten del av totaltkostnaden att den nästan är försumbar. Detta lät drygt - men det är bara rena fakta.

•    Vet du hur mycket av priset som utgörs av skatt(koldioxidskatt och moms)?
Inte en susning.

•    Har priset på bensin och/eller diesel påverkat ditt bilkörande. I så fall, har det försvårat din/er vardag?
Absolut inte. Jag åker dit jag vill, när jag vill. Pendlar ibland till jobbet 3 mil enkel resa och nöjesåker så mycket jag orkar. Jag anser att friheten att kunna ta sig var man vill när man vill är värd bra mycket mer än några kronor på mitt konto mer eller mindre.

•    Övriga åsikter kring bensin/dieselpriset och skatten.
Spontant tycker jag att storstadsbor kan betala en högre skatt på bränsle eller på bilarna då dom inte har samma behov av fordon som vi på landet. Bor man på landet MÅSTE man ha en bil. Bor man i stan så är det lyx att ha en bil.

•    Var i Sverige bor du/ni? I norra, södra eller mellersta? I en storstad eller på landsbyggden?
Bor på landet i södra/mellersta Sverige.

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 november 2012
#29
Dirtymike skrev:
Går väl bygga en elbil med generator som laddar upp sig själv men hur skulle det va när ingen nånsin mer skulle behöva köpa en ny bil.
Måste va en makalös manick tongue

Nej. fysikens lagar säger att det inte fungerar. Det går alltid åt mer energi att driva en generator än vad den kan skapa pga energiförluster genom värmeutveckling, friktion osv.

// Niklas Johansson

56 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
#30
NiKeMaN skrev:
•    Vad anser du om priset på bensin och/eller diesel?
Spontant säger väl både jag och alla andra att det är "för dyrt". Men när man sedan tänker efter så kostar det såpass lite att jag inte bryr mig. Åker man en helt ny bil så är bränslekostnaden en såpass liten del av totaltkostnaden att den nästan är försumbar. Detta lät drygt - men det är bara rena fakta.

•    Vet du hur mycket av priset som utgörs av skatt(koldioxidskatt och moms)?
Inte en susning.

•    Har priset på bensin och/eller diesel påverkat ditt bilkörande. I så fall, har det försvårat din/er vardag?
Absolut inte. Jag åker dit jag vill, när jag vill. Pendlar ibland till jobbet 3 mil enkel resa och nöjesåker så mycket jag orkar. Jag anser att friheten att kunna ta sig var man vill när man vill är värd bra mycket mer än några kronor på mitt konto mer eller mindre.

•    Övriga åsikter kring bensin/dieselpriset och skatten.
Spontant tycker jag att storstadsbor kan betala en högre skatt på bränsle eller på bilarna då dom inte har samma behov av fordon som vi på landet. Bor man på landet MÅSTE man ha en bil. Bor man i stan så är det lyx att ha en bil.

•    Var i Sverige bor du/ni? I norra, södra eller mellersta? I en storstad eller på landsbyggden?
Bor på landet i södra/mellersta Sverige.

Riktigt intressant tanke under din näst sista punkt! smile


Avstängd
10 388 Inlägg
22 november 2012
#31
Kan lägga till en tanke till mitt tidigare svar;

Sverige är vad jag vet och har förstått ett av de få länder som har både hög drivmedelsskatt och fordonsskatt.

Detta slår ju givetvis orättvist, och spontant hade det varit vettigare att låta fordonsskatten "dö ut" och behålla drivmedelsskatten. Varför? Jo;

Pelle har Bil X, han betalar 2000:- i fordonsskatt/år, men, kör bara 500mil/år.
Stefan har också Bil X, och betalar följaktligen också samma skatt, dvs 2000:-/ år, men, Stefan kör 5000mil/år.

Fordonsskatten går delvis till att rusta upp vägarna, och då kan man ju se det som ytterst orättvist att man betalar samma skatt oavsett hur mycket eller lite vägen används. En slopning där skulle då innebära att den som kör mycket, och därmed också sliter mer på vägen, betalar mer än den som sliter mindre på vägen. Men samtidigt så får då också den som kör mycket, betala mer i drivmedelsskatt.

Problemet är dock att långt ifrån hela "fordonsskattekakan" går till våra vägar och säkerligen skulle lämna ett otrevligt hål i statens plånbok, som i förlängningen skulle drabba andra områden.
Senast redigerat av it_mutt (22 november 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 532 Inlägg
22 november 2012
#32
it_mutt skrev:
Kan lägga till en tanke till mitt tidigare svar;

Sverige är vad jag vet och har förstått ett av de få länder som har både hög drivmedelsskatt och fordonsskatt.

Detta slår ju givetvis orättvist, och spontant hade det varit vettigare att låta fordonsskatten "dö ut" och behålla drivmedelsskatten. Varför? Jo;

Pelle har Bil X, han betalar 2000:- i fordonsskatt/år, men, kör bara 500mil/år.
Stefan har också Bil X, och betalar följaktligen också samma skatt, dvs 2000:-/ år, men, Stefan kör 5000mil/år.

Fordonsskatten går delvis till att rusta upp vägarna, och då kan man ju se det som ytterst orättvist att man betalar samma skatt oavsett hur mycket eller lite vägen används. En slopning där skulle då innebära att den som kör mycket, och därmed också sliter mer på vägen, betalar mer än den som sliter mindre på vägen.

Problemet är dock att långt ifrån hela "fordonsskattekakan" går till våra vägar och säkerligen skulle lämna ett otrevligt hål i statens plånbok, som i förlängningen skulle drabba andra områden.

Det vi betalar är skatt på skatt på skatterna typ.


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 november 2012
#33
it_mutt skrev:
Kan lägga till en tanke till mitt tidigare svar;

Sverige är vad jag vet och har förstått ett av de få länder som har både hög drivmedelsskatt och fordonsskatt.

Detta slår ju givetvis orättvist, och spontant hade det varit vettigare att låta fordonsskatten "dö ut" och behålla drivmedelsskatten. Varför? Jo;

Pelle har Bil X, han betalar 2000:- i fordonsskatt/år, men, kör bara 500mil/år.
Stefan har också Bil X, och betalar följaktligen också samma skatt, dvs 2000:-/ år, men, Stefan kör 5000mil/år.

Fordonsskatten går delvis till att rusta upp vägarna, och då kan man ju se det som ytterst orättvist att man betalar samma skatt oavsett hur mycket eller lite vägen används. En slopning där skulle då innebära att den som kör mycket, och därmed också sliter mer på vägen, betalar mer än den som sliter mindre på vägen. Men samtidigt så får då också den som kör mycket, betala mer i drivmedelsskatt.

Problemet är dock att långt ifrån hela "fordonsskattekakan" går till våra vägar och säkerligen skulle lämna ett otrevligt hål i statens plånbok, som i förlängningen skulle drabba andra områden.

Jag har också funderingar kring samma sak, men ser det hela ur ett annorlunda perspektiv:

"Pelle har Bil X, han betalar 2000:- i fordonsskatt/år, men, kör bara 500mil/år". Alltså är bilen knappast något Pelle verkar beroende av för sina transporter. Han har sannolikt alternativ att tillgå för sina resor.

"Stefan har också Bil X, och betalar följaktligen också samma skatt, dvs 2000:-/ år, men, Stefan kör 5000mil/år". Här framstår Stefan som uppenbarligen helt beroende av bilen för sina transporter. Han saknar troligtvis tillgång alternativa transportmedel.

Varför ska den som bor i regioner med väl utbyggd infrastruktur och allmänna kommunikationer bli dubbelt gynnad genom att slippa betala fordonsskatt? Och omvänt:

Varför ska den som bor i glesbygd med näst intill obefintliga alternativ till personbilsresande bli dubbelt straffad gentemot sin kusin som bor i staden?

Varför inte vara solidariska istället?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 751 Inlägg
23 november 2012
#34
it_mutt skrev:
Kan lägga till en tanke till mitt tidigare svar;

Sverige är vad jag vet och har förstått ett av de få länder som har både hög drivmedelsskatt och fordonsskatt.

Detta slår ju givetvis orättvist, och spontant hade det varit vettigare att låta fordonsskatten "dö ut" och behålla drivmedelsskatten. Varför? Jo;

Pelle har Bil X, han betalar 2000:- i fordonsskatt/år, men, kör bara 500mil/år.
Stefan har också Bil X, och betalar följaktligen också samma skatt, dvs 2000:-/ år, men, Stefan kör 5000mil/år.

Fordonsskatten går delvis till att rusta upp vägarna, och då kan man ju se det som ytterst orättvist att man betalar samma skatt oavsett hur mycket eller lite vägen används. En slopning där skulle då innebära att den som kör mycket, och därmed också sliter mer på vägen, betalar mer än den som sliter mindre på vägen. Men samtidigt så får då också den som kör mycket, betala mer i drivmedelsskatt.

Problemet är dock att långt ifrån hela "fordonsskattekakan" går till våra vägar och säkerligen skulle lämna ett otrevligt hål i statens plånbok, som i förlängningen skulle drabba andra områden.

Helt ärligt så betalar vi ganska liten summa för att äga bil samt driva den jämfört med många andra europeiska länder.

Who Djaa bless no man curse

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 november 2012
#35
DasAuto skrev:
Helt ärligt så betalar vi ganska liten summa för att äga bil samt driva den jämfört med många andra europeiska länder.

Helt ärligt ... så är Sverige mycket mer glesbefolkat och har avsevärt sämre vägstandard jämfört med många europeiska länder.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 532 Inlägg
23 november 2012
#36
-MATS- skrev:
DasAuto skrev:
Helt ärligt så betalar vi ganska liten summa för att äga bil samt driva den jämfört med många andra europeiska länder.

Helt ärligt ... så är Sverige mycket mer glesbefolkat och har avsevärt sämre vägstandard jämfört med många europeiska länder.

Ni får inte glömma att vi är världsbäst på att laga potthål smile


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
23 november 2012
#37
Dirtymike skrev:
-MATS- skrev:
DasAuto skrev:
Helt ärligt så betalar vi ganska liten summa för att äga bil samt driva den jämfört med många andra europeiska länder.

Helt ärligt ... så är Sverige mycket mer glesbefolkat och har avsevärt sämre vägstandard jämfört med många europeiska länder.

Ni får inte glömma att vi är världsbäst på att laga potthål smile

Vi har också ett oerhört ogynnsamt klimat för att hålla en bra vägstandard. Och jämfört med t ex ett rikare grannland med motsvarande klimat och slitande dubbdäcksanvändning (läs inte in dubb vs dubbfritt i detta) så har vi en väldigt god vägstandard.

Visste ni också att i vårt rika grannland västerut tillkommer det en GANSKA dyr (läs: skitdyr) avgift vid ägarbyte? En tjänst som är helt gratis (förutom portot om man skickar in pappret) här i Sverige.

/Mattias

2 751 Inlägg
23 november 2012
#38
matteeee skrev:
Dirtymike skrev:
-MATS- skrev:

Helt ärligt ... så är Sverige mycket mer glesbefolkat och har avsevärt sämre vägstandard jämfört med många europeiska länder.

Ni får inte glömma att vi är världsbäst på att laga potthål smile

Vi har också ett oerhört ogynnsamt klimat för att hålla en bra vägstandard. Och jämfört med t ex ett rikare grannland med motsvarande klimat och slitande dubbdäcksanvändning (läs inte in dubb vs dubbfritt i detta) så har vi en väldigt god vägstandard.

Visste ni också att i vårt rika grannland västerut tillkommer det en GANSKA dyr (läs: skitdyr) avgift vid ägarbyte? En tjänst som är helt gratis (förutom portot om man skickar in pappret) här i Sverige.

Helt rätt! Tycker att folk tror alltid att det är så mycket billigare i andra länder, när det egentligen är att vi har det ganska bra med tanke på vad vi tjänar och hur mycket vi betalar för att äga bil.

Who Djaa bless no man curse

56 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#39
DasAuto skrev:
it_mutt skrev:
Kan lägga till en tanke till mitt tidigare svar;

Sverige är vad jag vet och har förstått ett av de få länder som har både hög drivmedelsskatt och fordonsskatt.

Detta slår ju givetvis orättvist, och spontant hade det varit vettigare att låta fordonsskatten "dö ut" och behålla drivmedelsskatten. Varför? Jo;

Pelle har Bil X, han betalar 2000:- i fordonsskatt/år, men, kör bara 500mil/år.
Stefan har också Bil X, och betalar följaktligen också samma skatt, dvs 2000:-/ år, men, Stefan kör 5000mil/år.

Fordonsskatten går delvis till att rusta upp vägarna, och då kan man ju se det som ytterst orättvist att man betalar samma skatt oavsett hur mycket eller lite vägen används. En slopning där skulle då innebära att den som kör mycket, och därmed också sliter mer på vägen, betalar mer än den som sliter mindre på vägen. Men samtidigt så får då också den som kör mycket, betala mer i drivmedelsskatt.

Problemet är dock att långt ifrån hela "fordonsskattekakan" går till våra vägar och säkerligen skulle lämna ett otrevligt hål i statens plånbok, som i förlängningen skulle drabba andra områden.

Helt ärligt så betalar vi ganska liten summa för att äga bil samt driva den jämfört med många andra europeiska länder.

Vilka länder syftar du på då? smile


2 751 Inlägg
23 november 2012
#40
J4rl skrev:
DasAuto skrev:
it_mutt skrev:
Kan lägga till en tanke till mitt tidigare svar;

Sverige är vad jag vet och har förstått ett av de få länder som har både hög drivmedelsskatt och fordonsskatt.

Detta slår ju givetvis orättvist, och spontant hade det varit vettigare att låta fordonsskatten "dö ut" och behålla drivmedelsskatten. Varför? Jo;

Pelle har Bil X, han betalar 2000:- i fordonsskatt/år, men, kör bara 500mil/år.
Stefan har också Bil X, och betalar följaktligen också samma skatt, dvs 2000:-/ år, men, Stefan kör 5000mil/år.

Fordonsskatten går delvis till att rusta upp vägarna, och då kan man ju se det som ytterst orättvist att man betalar samma skatt oavsett hur mycket eller lite vägen används. En slopning där skulle då innebära att den som kör mycket, och därmed också sliter mer på vägen, betalar mer än den som sliter mindre på vägen. Men samtidigt så får då också den som kör mycket, betala mer i drivmedelsskatt.

Problemet är dock att långt ifrån hela "fordonsskattekakan" går till våra vägar och säkerligen skulle lämna ett otrevligt hål i statens plånbok, som i förlängningen skulle drabba andra områden.

Helt ärligt så betalar vi ganska liten summa för att äga bil samt driva den jämfört med många andra europeiska länder.

Vilka länder syftar du på då? smile

Danmark, Norge, Finland, Schweiz, Österrike, Kroatien, Serbien, Bosnien + alla andra öststat länder smile

I Somras när jag var på semester så var det bara Slovenien som hade billigare bensinpris(MYYCKET BILLIGARE), Tyskland, Österrike, Danmark hade alla rätt mycket dyrare.
Senast redigerat av DasAuto (23 november 2012)

Who Djaa bless no man curse


Sök