Rquired skrev:
•
Vad anser du om priset på bensin och/eller diesel?Jag tycker det är omotiverat högt, personbilar står för en bråkdel av utsläppen och den fyller samtidigt en stor funktion i samhället och är ett krav för många. Att värna om miljön är inte fel men det finns områden som påverkar miljön i mycket större omfattning och även är helt onödiga, men många av dessa berörs överhuvudtaget inte av miljörörelsen. Fokusera på dessa innan man eventuellt väger bilens nytta mot dess miljöpåverkan, kan jag tycka.
Angående prisbilden på bränsle tycker jag även den är skev i förhållande till respektive bränsles miljöpåverkan. Teoretiskt och förenklat släpper en modern personbil med katalysator driven av bensin till största delen ut koldioxid och vattenånga.
Etanol är också den i teorin ingen dum idé, men i praktiken blir utsläppen flera gånger högre om du kör på etanol när man räknar med hela kedjan. Bränslet framställs inte och råvarorna odlas inte här, räknar man med produktion och frakt kan en liter etanol släppa ut upp till tio gånger så mycket växthusgaser som en liter bensin. Jag tycker det är fel att folk uppmuntras till att köra på etanol genom ett lägre pris, med argumentet att det skulle vara miljövänligt.
Diesel är i sin tur också ett bränsle med en högre miljöpåverkan än bensin, även om just utsläppen av koldioxid är lägre men CO2 är inte den enda växthusgasen. Dessutom är dieselns största nackdel att den är hälsovådlig, den är exempelvis numera klassad som cancerframkallande. Som kuriosa har WHO försökt visa sambandet mellan utsläppen från förbränningen av bensin och cancer sedan mitten av 80-talet, utan att ha lyckats. Därmed inte sagt att bensin är bra för hälsan.
Men diesel borde ha ett betydligt högre literpris än bensin på grund av dess hälsovådliga effekt och vi är faktiskt på väg åt det hållet, medan vi borde fundera över etanol som bränsle tills dess att produktionen blivit mer miljövänlig.
•
Vet du hur mycket av priset som utgörs av skatt(koldioxidskatt och moms)?Cirka 60% för bensin och 55% för diesel om jag inte minns fel.
•
Har priset på bensin och/eller diesel påverkat ditt bilkörande. I så fall, har det försvårat din/er vardag?Nej, jag tänker inte på bränslepriset till vardags och upplever inte att bränslet är den största eller den avgörande faktorn som gör bilägande dyrt. Gratis kommer det aldrig att bli, men även en skillnad på två kronor utgör en liten del av totalkostnaden för att äga en bil. Och av den anledningen reflekterar jag inte över om literpriset varierar 50-60öre hit eller dit, men i längden blir det förstås rejält kännbart jämfört med vad det kostat om priset legat under 10:-/liter som förr till exempel.
•
Övriga åsikter kring bensin/dieselpriset och skatten.Jag var fräck och lade in dessa under den första punkten! Det blev långt tyvärr men jag hoppas det är intressant ändå.
•
Var i Sverige bor du/ni? I norra, södra eller mellersta? I en storstad eller på landsbyggden?Strax utanför en lite mindre stad i södra Sverige.