2989
Sök

Problem med start efter motor byte i bmw

40 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#1
har bytt motor från en 528 till en 540 motor i min bmw e39 och undrar nu om någon
kan ge tips på vad det kan vara när jag inte får igång bilen?
Det är en 528 från -97 och motor från -99 troja

hur äre med start spärrar osv?


14 Inlägg
21 november 2012
#2
de går kablar från lådan


888 Inlägg
22 november 2012
#3
Okej, du river din bil, du byter motor men har ingen koll på hur det funkar med startspärren?

Du måste ha alla boxar, tändningslås nycklar m,m från 540 för att få det att funka.

40 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
#4
HenkeTIC skrev:
Okej, du river din bil, du byter motor men har ingen koll på hur det funkar med startspärren?

Du måste ha alla boxar, tändningslås nycklar m,m från 540 för att få det att funka.

Har allt utom nycklar tongue


40 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
#5
bullaa skrev:
de går kablar från lådan

jo det vet ja, men det med start spärren jag inte vet hur jag ska göra


888 Inlägg
22 november 2012
#6
Har du bytt ALLT från 540 till 528 så behöver du nyklarna, Beställa nya nycklar till 540in borde va lättast.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
22 november 2012
#7
lägg in dina orginal nycklar i den nya styrboxen så löser det sig

Kör fort så hinner inget hända...

40 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
#8
HenkeTIC skrev:
Har du bytt ALLT från 540 till 528 så behöver du nyklarna, Beställa nya nycklar till 540in borde va lättast.

kanske inte är så lätt att få tag i nycklar när man inte ägt 540in?


40 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
#9
Growe skrev:
lägg in dina orginal nycklar i den nya styrboxen så löser det sig

vad menar du?


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
22 november 2012
#10
Ngronvold skrev:
Growe skrev:
lägg in dina orginal nycklar i den nya styrboxen så löser det sig

vad menar du?

en så pass gammal bmw bör inte vara några som helst problem att programera in din gamla nyckeln till dom nya boxarna problemet börjar när du delar på dom olika boxarna som styr startspärren brukar vara minst 2olika boxar.

Kör fort så hinner inget hända...

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 november 2012
#11
Du kan nog inte koda in dina nycklar i boxen från 540n. Det kan som bara göra på bmw med ett ICOM system. Och jag tror inte at dom viill lägga in koder till en box som har suttit i en bil som du inte äger. Om det ens går att få in dina nycklar i den nya booxen vill säga.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

228 Inlägg
23 november 2012
#12
DME box (den har jag dock för mig om att man kan programmera om), EWS box, nyckel "ring" och nyckel måste du ha från 540:in. Den ska du få allt att lira också, mätare tex är väl bra.
Om du bara visste vilket jobb det är innan du bytt hade du aldrig bytt, har själv bytt motor i min E39:a (M3 motor), jag vet. Byte styrsystem för enkelhetens skull, kosta dock massa pengar men lättare att sälja sen. Hade jag vetat från början hur mycket det skulle kosta hade jag aldrig gjort det.
Nyckel måste du ha,  ägaren av 540:in kan kanske beställa en nyckel?
Om du inte köper "allt" från en annan bil. DME, EWS box, nyckel + nyckelring som sitter runt tändningslåset.

EWS box:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=25

Lycka till iaf!

MVH
Kamberg


40 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#13
Kamberg skrev:
DME box (den har jag dock för mig om att man kan programmera om), EWS box, nyckel "ring" och nyckel måste du ha från 540:in. Den ska du få allt att lira också, mätare tex är väl bra.
Om du bara visste vilket jobb det är innan du bytt hade du aldrig bytt, har själv bytt motor i min E39:a (M3 motor), jag vet. Byte styrsystem för enkelhetens skull, kosta dock massa pengar men lättare att sälja sen. Hade jag vetat från början hur mycket det skulle kosta hade jag aldrig gjort det.
Nyckel måste du ha,  ägaren av 540:in kan kanske beställa en nyckel?
Om du inte köper "allt" från en annan bil. DME, EWS box, nyckel + nyckelring som sitter runt tändningslåset.

EWS box:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=25

Lycka till iaf!

MVH
Kamberg

540in som motorn satt i är skrotad för ett tag sedan eftersom att den vart voltad. har själv börjat inse att man gett sig in på något för stort och för dyrt. jag ska testa att koppla in en dator och se vad det visar


228 Inlägg
25 november 2012
#14
Du måste ha nyckel, EWS box/ring runt tändningslåset från en o samma bil, DME boxen går att programeta om vad jag läst mig till.
Det du kan är att fixa allt från en annan skrotad 540 för att det ska bli smidigast då du inte har nyckel. kolla med http://www.fiddesgarage.se/ om dom kan sälja ett "kit" med ews mm till dig.

Mvh


40 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#15
Kamberg skrev:
Du måste ha nyckel, EWS box/ring runt tändningslåset från en o samma bil, DME boxen går att programeta om vad jag läst mig till.
Det du kan är att fixa allt från en annan skrotad 540 för att det ska bli smidigast då du inte har nyckel. kolla med http://www.fiddesgarage.se/ om dom kan sälja ett "kit" med ews mm till dig.

Mvh

Så det går inte att koda om så
min nyckel från 528 motorn passar?
Eller blir det enklare att köpa från en 540?


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
29 november 2012
#16
nog ska det gå att lägga in en ny nyckel i styrboxarna men skiljer sig boxarna mellan varandra så blir det problem

man måste ha alla boxar som har med startspärren eftersom dom i regel är ihop parade med varandra.

Kör fort så hinner inget hända...

Lowlife
809 Inlägg
29 november 2012
#17
Har du ewsII så kan du i stortsätt glömma programera om då det systemet är "bomb" säkert, du får beställa ny databox o nycklar osv från en 540 och montera in, bmw kan koda om dem men det kostar en förmögenhet. Runt 20 lappar för ny box.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
29 november 2012
#18
MarcusGronberg skrev:
Har du ewsII så kan du i stortsätt glömma programera om då det systemet är "bomb" säkert, du får beställa ny databox o nycklar osv från en 540 och montera in, bmw kan koda om dem men det kostar en förmögenhet. Runt 20 lappar för ny box.

hehe bombsäker..det tror jag vad jag vill på smile

Kör fort så hinner inget hända...

Lowlife
809 Inlägg
29 november 2012
#19
Growe skrev:
MarcusGronberg skrev:
Har du ewsII så kan du i stortsätt glömma programera om då det systemet är "bomb" säkert, du får beställa ny databox o nycklar osv från en 540 och montera in, bmw kan koda om dem men det kostar en förmögenhet. Runt 20 lappar för ny box.

hehe bombsäker..det tror jag vad jag vill på smile

Haha men istort sätt är den ju det, ska du sno en sådan så bytar du ju boxen för det är enklast en blank box liksom :p
Hade detta problemet på en e34:a inlämnad på verkstad dem kunde inget göra -.- går inte att koppla bort startspärr på ewsII då det är inbyggt i hela bilens elsystem :p

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
29 november 2012
#20
skulle du få bilen till Örebro på något sätt så kan det lösas men svårt på avstånd.

det är så klart inte bara att tro att man kan koppla om lite kablar och den starta.

Det enda jag ser som kan ställa till det är att inte grejerna hör ihop från början men en ews som lägger av är inga problem att lösa

Men det är nog inget för vanliga dödliga och inget en tjuv gör på plats hur som helst.

dom nyare är betydligt mycket enklare framför allt dom nyckelösa det tar 30sec att programera om dom

Kör fort så hinner inget hända...


Sök