3323
Sök

Bilvikt,Kärra/biltrailer frågor

327 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
[img]Tja. ska ha hem en bil utan motor å låda snart. det är en golf som väger såhär:

Skattevikt, kg: 1190
Tjänstevikt, kg: 1190
Totalvikt, kg: 1590

Vad kan den väga när motorn å lådan är borttaget? (golf 3 1993a)

Bilen som ska dra är en S80, som får dra detta:

Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1480
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3820

Så långt för S80 dra golfen va?

tänkte ta denna kärra http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=179268&image=1818301    mycket överlast tror ni jag åker på? (om det nu blir överlast)

(jag kunde ej se bilden i mitt egna inlägg. så lägger upp en separat länk iaf de ej går se bilden. http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1818301
Senast redigerat av steelseries (24 november 2012)

1 319 Inlägg
24 november 2012
Tippar på Ca 630 kg överlast..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

327 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
Volvofarfar skrev:

Ahaa.. vad troru om att dra mä en mindre kärra? såndär en kan hyra på typ shell mackar, utan kapell+galler. då bör väl överlasten minska lite? smile

25 Inlägg
24 november 2012
Hur får du de till 630kg... Jag skulle vilja säga att de blir 400kg överlast om man går på pappren å inte väger, väger man å ser till att tanken på golfen e tom kan de nog bli mindre... Sen beror de ju på om den som kör har BE med, då går man ju på bruttovikter. Men kärran verkar man ju få dra med endast B med:)

jorgen72
24 november 2012
steelseries skrev:
Volvofarfar skrev:

Ahaa.. vad troru om att dra mä en mindre kärra? såndär en kan hyra på typ shell mackar, utan kapell+galler. då bör väl överlasten minska lite? smile

Det är ju bättre att hyra en större kärra o låta någon som har be köra så är det ju lagligt

327 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
jorgen72 skrev:
steelseries skrev:
Volvofarfar skrev:

Det är ju bättre att hyra en större kärra o låta någon som har be köra så är det ju lagligt

Hehe jo.. men ja känner ingen med be sad

jorgen72
24 november 2012
steelseries skrev:
jorgen72 skrev:
steelseries skrev:

Hehe jo.. men ja känner ingen med be sad

hyr en 1500 kärra då så kan det ju bli lagligt ändå beroende på kärran o är det inte lagligt så är det väldigt lite överlast typ mindre än 100kg

25 Inlägg
24 november 2012
Om du inte känner nån med BE kan jag säga att överlasten e billigare än otillåten fordonskombination, vilket de blir om du hänger på en kärra som är större än 1480 totalvikt...

jorgen72
24 november 2012
Dart_GT skrev:
Om du inte känner nån med BE kan jag säga att överlasten e billigare än otillåten fordonskombination, vilket de blir om du hänger på en kärra som är större än 1480 totalvikt...

Så var det förr det har ändrats det går på uppmätt vikt

25 Inlägg
24 november 2012
Har du nån länk till de? Enda jag kunde hitta var att de skulle gälla från 13 jan 2013...
På BE går dom ju däremot på bruttovikter...

jorgen72
24 november 2012
Dart_GT skrev:
Har du nån länk till de? Enda jag kunde hitta var att de skulle gälla från 13 jan 2013...
På BE går dom ju däremot på bruttovikter...

Jag kan ha fel o det är säkert som du skriver själv har jag ju ce

25 Inlägg
24 november 2012
Jo jag har CE själv... Skönt å slippa va lika noga:P Men som sagt så ska man akta sig för å ha för höt totalvikt på vagnen, har man otur kan dom faktiskt ta kortet av en då...

Avstängd
10 388 Inlägg
24 november 2012
jorgen72 skrev:
Dart_GT skrev:

Så var det förr det har ändrats det går på uppmätt vikt

Så är det fortfarande

Så för B gäller fortfarande totalvikt, inget annat

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök