2756
Sök

Volvo 740 b23f rycker, bytt nästan allt!

23 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
Hallå, bilen i fråga är en Volvo 740 från 88, b230f motorn. Sedan en tid tillbaka har den börjat rycka vid körning och även när man försöker hålla konstant gas vid stillastående rycker den. Den rycker dock inte vid acceleration utan har fått uppfattningen av att det är när man håller jämn gas från 1000-3000 som den rycker värst. Spelar ingen roll om den är kall eller varm, på höga eller lite lägre varv utan den rycker titt som tätt i princip hela tiden. Misstänker starkt att det är något med tändningen.
Har skruvat och bytt saker men ingenting verkar göra någon skillnad! Har även haft problem med tomgången och då byt tomgångsmotorn 4 ggr, om detta är något som kan påverka att den rycker eller inte vet jag inte men till slut löste jag problemet med tomgången genom att skruva upp gasspjället manuellt på skruven under gasspjället.

Saker som är bytt är:

Tändstift (Nya)
Tändkablar (Nytt)
Fördelare + Rotor (nytt)
Tändmodulen (testat med 3 st)
Tändspole
Lmm (testat med 3 st)
Lambdasond
Soppapump
Bränslebryggan (dock med gamla spridarna)
Har även bytt nå relä vid expansionskärlet som jag hörde kunde krångla till tändningen.

Hallgivaren är inte bytt än dock, har emellanåt hällt i några burkar insprutsrengöring men detta hade inget resultat. Har heller inga felkoder.

Tar glatt emot ALLA tips på vad det kan vara som kan vara orsaken till att den går så ryckigt! Har sökt och hittat flera trådar med liknande fel men ingen lösning har fungerat på min, tack på förhand!

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
26 november 2012
hört att säkring nr 11 kan lösa saker å ting på volvo. give it a try

23 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
barenhoff skrev:
hört att säkring nr 11 kan lösa saker å ting på volvo. give it a try

Alla säkringar är hela, kanske är nått relä som spökar till de?

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
33 Inlägg
26 november 2012
hade det problemet och då var de soppafiltret

23 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Freddzz skrev:
hade det problemet och då var de soppafiltret

Okej, sitter det nått mer filter som man bör byta än det vid soppapumpen? Tänkte eftersom jag bytte hela den med filter och allt

33 Inlägg
27 november 2012
sitter nått i tanken också smile

Sök