2728
Sök

Fläktreglagebelysning, mätarhusbel. slocknar?

47 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Hej! På min 740 så ska det vara belyst bakom fläktreglagen, dock så lyste det inte där på min så jag tänkte byta glödlampan. Fick bort panelen och lyckades efter lite pill få ur lampbehållaren, glödlampan visade sig vara trasig, så jag bytte den.

Tyvärr så lyste inte lampan ändå trots att jag bytt, men så upptäckte jag att instrumentbelysningen helt plötsligt slocknat!? Drog ur säkringen (21) och kollade så att den var hel, vilket den var. När jag satte i den igen så lyste instrumentbelysningen igen... Jag upptäckte sedan att så fort jag rörde lampkontakterna till lampan bakom fläktreglagen, slockade instrumentbelysningen i mätarhuset.

Vad fasen kan det bero på? Jag är ingen lirare på fordonsel, men kan det vara jordfel i kontakten till fläktreglagebelysningen? neutral

280 Inlägg
27 november 2012
Glapp/kortis någonstans verkar det ju vara. Har du någon ratt eller liknande för att ställa styrkan på instrumentbelysningen?

/Fredrik

47 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
crescentcompact skrev:
Glapp/kortis någonstans verkar det ju vara. Har du någon ratt eller liknande för att ställa styrkan på instrumentbelysningen?

/Fredrik

Glapp vettefan, då hade instrumentljuset slocknat när jag tog bort/satte dit panelen i så fall, jag bara rörde vid kontakten så slocknade det, provade ett par gånger. Ruskade på hela fläktreglagegrejen men det påverkade inte instrumentljuset.
Finns en liten pinne som man vrider på för att ställa ljusstyrkan, den sitter vid mätarhuset.

280 Inlägg
28 november 2012
Konstigt fel, du får mäta kablarna till reglagebelysningen om det finns ström eller om det beror på jordfel. Instrumentljusjusteringar brukar kunna ge konstiga fel ibland men den verkar ju inte inblandad i detta fallet.

/Fredrik

414 Inlägg
5 december 2012
Är väll standard på 240, 740 att reostaten pajar? Koppla förbi förbi den och se om det fungerar  smile

Edit. Kan även vara jordfel i mätarhuset, leta upp utgång 31 på backsidan, Finns någonstans och sätt en jordkabel och se om det fungerar
Senast redigerat av Ankmeister (5 december 2012)

Sök