Alla vet väl förmodligen att fortkörningsböterna har fördubblats.
Igår startade polisen i landet en kamp mot fartsyndarna vilket innebar en 10-fördubbling av fartkontroller runt om i landet.
Under min vakna tid nu på morgonen såg jag ett inslag på Rapport från en lokal ort i skåne där en polis stollt stod och sa, "Ja vi har tagit 10st nu på en timme."
Under inslaget lade jag också märke till att en polis stod och skottade med laserkamera varpå en annan polis stannade och vinkade in vederbörande på en korsande väg på andra sidan,
varpå polisen med laserkameran skottade nästa bil.
SÅ FÅR DE INTE GÅ TILL!!
För att skynda på arbetet och jobba in fler "munkpengar" verkar många trafikpoliser göra på detta viset.
Enligt regler och lag är trafikpolisen SKYLLDIG att uppvisa laserpistol för föraren där hastighet samt skjutet avstånd skall finnas för att kunna styrka brott.
Avståndet får ej överskrida 400m.
Först när DU har sett dessa siffror är du överbevisad och skylldig till brott.
Blir du inteförvissad om dessa siffror SKALL du neka!
Detta måste göras på plats för att polisen skall kunna anteckna detta och varför.
Inte heller får en praktikant eller liknande använda laserpistolen varpå trafikpolis sen dömmer dig för fortkörning.
Man får inte vara rädd för att säga ifrån eller tänka, "Ja ni är ju 3 st här så de är väl ingen ide att neka".
Ditt ord står mot polisens ord och han/hon har inget bevis att framlägga och därmed kan brott inte styrkas.
Din bot kommer att elemineras relativt fort.
På boten skall det framgå:
1. Hastighet på vägen.
2. Din hastighet.
3. Avstånd mätt hastighet.
4. Vem som skjutit.
Dessa är dom 4 viktigaste, saknas någon av dessa skall du överklaga omedelbart.
Står de Att "Anita" har skjutit och du mycke väl vet med dig att de va en man som skjöt så är boten ogiltig.
Poliser är inga änglar som gör rätt hela tiden.
"Praktikant skötte polisens laser - böter återbetalades"
"Polis fastnade i hastighetskontroll"
"Laglig laserstörare beslagtogs"
"Mätte på för långt avstånd"
http://www.trafikjuristen.se/mygel/mygel_start.htm Tack för mig.