3801
Sök

Bilhandlare vill köpa min Peugeot

2 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Jag har en Peugeot 406 Sedan, från 2003, som tycks vara åtråvärd för vissa bilhandlare som kontaktar mig ständigt (trots att jag inte annonserat ut bilen till försäljning). De erbjuder sig att betala ett bra pris kontant, oavsett bilens skick, och säger att de kan komma och hämta den när som helst. Bilhandlarna har i regel arabiska namn och de berättar sällan varför de vill köpa just den här bilen. Jag antar att de exporterar till Afrika?
Jag funderar på att sälja bilen snart - Hur tycker ni jag ska agera gentemot de här handlarna?
Kan man lita på dem?
Är det någon annan i detta forum som råkat ut för något liknande?

Hälsningar Lars

3 259 Inlägg
3 december 2012
Vissa bilar är attraktiva av olika anledningar men om du tar legg/körkort på den du säljer till, endast tar emot kontanter och sälj till högstbjudande och pruta inte en krona när dom väl är på plats!!! (om dom nu inte har nåt vettigt att pruta på då) så kan inget gå fel! smile

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (3 december 2012)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 149 Inlägg
3 december 2012
Låter väldigt konstigt, kasnke värt att ringa polisen och fråga om hur du ska agera för att inte bli lurad lr liknande. När det är nysvenskar i farten bör man vara uppmärksam. Men om leg stämmer och personnummer stämmer och du postar ägarbyteslappen så bör det vara lugnt.

Men om dom skulle ha bra falsklegg lr liknande så är det ju jävligt lurigt. Träffas inte hemma hos dig heller utan helst några mil hemifrån så du slipper påhälsning senare.

1 534 Inlägg
3 december 2012
zemet skrev:
Låter väldigt konstigt, kasnke värt att ringa polisen och fråga om hur du ska agera för att inte bli lurad lr liknande. När det är nysvenskar i farten bör man vara uppmärksam. Men om leg stämmer och personnummer stämmer och du postar ägarbyteslappen så bör det vara lugnt.

Men om dom skulle ha bra falsklegg lr liknande så är det ju jävligt lurigt. Träffas inte hemma hos dig heller utan helst några mil hemifrån så du slipper påhälsning senare.

Vid ägarbyte så finns adress med, vill dom hälsa på gör dom det i alla fall...

4 149 Inlägg
3 december 2012
jetta16v skrev:
zemet skrev:

Vid ägarbyte så finns adress med, vill dom hälsa på gör dom det i alla fall...

Jo det har du rätt i, men inte alltid dom hittar ändå. Och så kan dom inte titta vad mer för saker man har hemma. Vanligt att dom går så här i trakten. Dom kollar på en bil och det ger dom en anledning att kolla runt och reka området och sedan kommer dom veckan efter och stjäl fyrhjulingen och vattenskootern/båtmotorn.

360 Inlägg
3 december 2012
Ingen fara! Dessa bilar går på export till Afrika! Säljs till det dubbla priset MINST!
Min son sålde en 406 2002 för 20000.
Köparen var "hygglig" och sa, att denna bil kommer att gå där för 55000-60000!
Unga rika är som galna i TAXI filmen smile Därför går dessa bilar som smör! Speciellt i vit!

360 Inlägg
4 december 2012
Oj! Så längre det är lagligt får han (Hassan) göra som han vill. Det är myndigheternas fel!
Förr, fick man ha max 6 bilar per år. Idag är 1040 bilar ok. smile

Tacka vet jag staten.

125 Inlägg
4 december 2012
krakus skrev:
Oj! Så längre det är lagligt får han (Hassan) göra som han vill. Det är myndigheternas fel!

Tacka vet jag staten.

Det gäller nog fortfarande "Hassan" däremot har inget svensk personnummer utan ett tillfälligt och då är allt möjligt eftersom kontroll saknas. Staten jagar bara de som snällt betalar sin skatt och till 99% gör rätt för sig i samhället:(

2 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
Tack för bra upplysningar,
Det är ju klart att man inte vill gynna de här bedragarna. Frågan är vad man ska göra när man vill sälja bilen. Om jag säljer till en "seriös" firma kanske de i sin tur säljer till "Hassan"...

360 Inlägg
4 december 2012
Om seriös firma betalar dig 15000 för bilen och "Hassan" 25000, vem säljer du till? Det var nämligen detta råkade vi för!

86 Inlägg
4 december 2012
Själv skulle jag skita fullkomligt i ifall det gynnar dessa svartexportörer eller inte. Så länge all är koscher på min sida, ägarbytet går igenom och jag får mina pengar osv, får de hänga upp bilen på julkranen om de nu vill. Man säljer självklart till den som betalar mer.

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00

Evildan
4 december 2012
krakus skrev:

Tacka vet jag staten.

Har aldrig funnits ngn maxgräns för hur många bilar man fått/får äga, det är bara en märklig myt.

Dr Snuggles
956 Inlägg
4 december 2012
Min svåger sålde sin gamla, ruttna Toyota på liknande sätt, för 20 000:-. Kom och hämtade bilen helt utan snack, betalade och sen skulle dom skeppa den till Afrika.

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

jorgen72
4 december 2012
Evildan skrev:
krakus skrev:

Tacka vet jag staten.

Har aldrig funnits ngn maxgräns för hur många bilar man fått/får äga, det är bara en märklig myt.

Man får äga hur många man vill men man får bara sälja 6 bilar per år utan att riskera att taxeras som bilhandlare o då betala skatt

Muttley
4 december 2012
jorgen72 skrev:
Evildan skrev:
krakus skrev:

Tacka vet jag staten.

Man får äga hur många man vill men man får bara sälja 6 bilar per år utan att riskera att taxeras som bilhandlare o då betala skatt

Du ska sälja de med vinst.   Annars är de ingen som bryr sig.  Så de är en myt.   Om du däremot har byttat mellan bilar i högre prisklass flera gånger så börjar de undra för då kan de ju förlora skattepengar.

Men ang den här som vill ha peugeoten.  Varför tvekar du om du blir fri från bilen ?   Du har rätt bra chans att sälja bilen lätt och få bra betalt,  tro inte vilken svensson som helst i dessa tider är så sugna att betala så mycket.

Är du i byttankar så kör på det.

86 Inlägg
4 december 2012
jorgen72 skrev:

I Transportstyresens/Vägverkets/whatever system finns det ingen skillnad på att sälja eller skrota. Dvs man får skriva av sig sex bilar per år.

Polarn hade problem med skatteverket då större delen av våra resevdelsbilar var skrivna på honom, sen när de strippade karosserna skulle skrotas/säljas så började skatteverket jävlas.

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00

jorgen72
4 december 2012
tkd_rille skrev:
jorgen72 skrev:
Evildan skrev:

Du ska sälja de med vinst.   Annars är de ingen som bryr sig.  Så de är en myt.   Om du däremot har byttat mellan bilar i högre prisklass flera gånger så börjar de undra för då kan de ju förlora skattepengar.

Men ang den här som vill ha peugeoten.  Varför tvekar du om du blir fri från bilen ?   Du har rätt bra chans att sälja bilen lätt och få bra betalt,  tro inte vilken svensson som helst i dessa tider är så sugna att betala så mycket.

Jag vet dom som till o med försäkringsbolaget har undrat om dom är bilhandlare för att dom har haft flera bilar under ett år

Men jag tycker också att det bara är o köra på

jorgen72
4 december 2012
Prophetman skrev:
jorgen72 skrev:

I Transportstyresens/Vägverkets/whatever system finns det ingen skillnad på att sälja eller skrota. Dvs man får skriva av sig sex bilar per år.

Polarn hade problem med skatteverket då större delen av våra resevdelsbilar var skrivna på honom, sen när de strippade karosserna skulle skrotas/säljas så började skatteverket jävlas.

Det var vell ungefär vad jag skrev att man får göra sej av med 6 bilar per år
Senast redigerat av jorgen72 (4 december 2012)

Muttley
4 december 2012
jorgen72 skrev:
tkd_rille skrev:
jorgen72 skrev:

Jag vet dom som till o med försäkringsbolaget har undrat om dom är bilhandlare för att dom har haft flera bilar under ett år

Men jag tycker också att det bara är o köra på

De verkar mycket inviduellt.  Har vänner som haft uppemot 15 tal bilar per år och de verkar inte vara så påstridigt mot dem.   Dock är de ju bara att förklara hur läget är.

Sök