4352
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Xenoholic
2 559 Inlägg
11 mars 2013
#3621
Tycker i alla fall det är vettigare att xenonkonvertera backljuset än att sätta dit externa ledljus.
Är ju inte direkt snyggt med externa lampor baktill på en vanlig personbil.
O så väldigt lång tid tar det inte för ett 35w xenonkit att tända upp- Lyser ju bättre än en 21w lampa direkt o full styrka efter ett par sekunder. hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

398 Inlägg
11 mars 2013
#3622
thelaughingmadman skrev:
HBass skrev:
Bästa resultat och hållbarhet får du med externa LED backljus även om ljus extra backljus sitter i en utsatt miljö.
Xenonkonvertering över 35w ger mycket bra ljus bakåt men drar mycket ström, tar några sekunder innan de kommer igång fullt och kräver externa reläer. Dessa "30w LED" som drar 6w kommer ha mer ljus än 21w halogen men livslängden kommer inte vara full och resultatet varierar oerhört mycket i olika reflektorer men du slipper dra nya kablar så klart.

Är det svårt att dra kablar då? Ponera att jag köper externa LED extra backljus.
Är det dessutom överkurs att dra in nån switch i kupén? Tänkte att man skulle kunna välja om de ska vara på eller av - ibland behöver man ju inte superljus bakom bilen.

Att dra kablarna kan ha sina bekymmer, det svåraste enligt mig brukar vara att lätt komma åt bra ställe att stäla signalen till backljusen om du drar via reläer. Att dra in en brytare in i bilen kan ju också variera vissa är enkla vissa är ett h-vete att få in kablar på så det vågar jag inte svara på.

Men en lösning som är smart att byta till t.ex 3w LED i orginalsocklarna för syns skull och för att få ner förbrukningen som du paralellkopplar med 18w LED backljus då hamnar du få exakt 21w förbrukning
Du drar alltså 2 kablar från backljus upp till dina befintliga backljus med denna metod.

Aerocombi skrev:
Tycker i alla fall det är vettigare att xenonkonvertera backljuset än att sätta dit externa ledljus.
Är ju inte direkt snyggt med externa lampor baktill på en vanlig personbil.
O så väldigt lång tid tar det inte för ett 35w xenonkit att tända upp- Lyser ju bättre än en 21w lampa direkt o full styrka efter ett par sekunder. hmm

Nä men det är lite mer modifikation som krävs och dessutom ganska mycket jobb så klart att dra fram relä till dem och man riskerar även att bränna reflektor och plasten som lampan ofta sitter i. Men lyser gör det! Livslängden är ju också ganska begränsad, speciellt utsatta blir ballasterna när man slår på och av ofta som backljus och helljus.
Senast redigerat av HBass (11 mars 2013)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

398 Inlägg
11 mars 2013
#3623
lajvN skrev:
Nu hoppas jag att det blir lite varmare snart så man får montera dessa på husbussen.
Stod att det skulle vara 15W CREE men är tveksam.
Dock var som så billiga så spelar ingen roll vad det är för LED chip för dom lyser bra! smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 42d09b.jpg

Det är 5x 3w Epistar med 900 lumen (750 riktiga lumen)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

7 435 Inlägg
11 mars 2013
#3624
Aerocombi skrev:
Tycker i alla fall det är vettigare att xenonkonvertera backljuset än att sätta dit externa ledljus.
Är ju inte direkt snyggt med externa lampor baktill på en vanlig personbil.
O så väldigt lång tid tar det inte för ett 35w xenonkit att tända upp- Lyser ju bättre än en 21w lampa direkt o full styrka efter ett par sekunder. hmm

men du om man som i mitt fall har en gammal bil med små backlampor och räfflat glas så blir inte ljuset med xenon så bra iaf wink,, jag ska nog skaffa ett par led till hösten som ska dubbelkopplas så idioter som inte bländar av får sig lite smile plus det är skitbra när man kopplar släp å ha dem på knapp smile


Voodoo
1 444 Inlägg
11 mars 2013
#3625
granadadr skrev:
Aerocombi skrev:
Tycker i alla fall det är vettigare att xenonkonvertera backljuset än att sätta dit externa ledljus.
Är ju inte direkt snyggt med externa lampor baktill på en vanlig personbil.
O så väldigt lång tid tar det inte för ett 35w xenonkit att tända upp- Lyser ju bättre än en 21w lampa direkt o full styrka efter ett par sekunder. hmm

men du om man som i mitt fall har en gammal bil med små backlampor och räfflat glas så blir inte ljuset med xenon så bra iaf wink,, jag ska nog skaffa ett par led till hösten som ska dubbelkopplas så idioter som inte bländar av får sig lite smile plus det är skitbra när man kopplar släp å ha dem på knapp smile

jag kör då med 55W speedstarter under bilen  och körde ett tag  på taket bakåt 55W speedstarter i  domdära rektangulära bosch bakåt kan då lova att de slockan fort baki
samma dem som slog på helljuset förtidigt fick sig rejält!
Senast redigerat av Stripz (11 mars 2013)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

7 435 Inlägg
11 mars 2013
#3626
Stripz skrev:
granadadr skrev:
Aerocombi skrev:
Tycker i alla fall det är vettigare att xenonkonvertera backljuset än att sätta dit externa ledljus.
Är ju inte direkt snyggt med externa lampor baktill på en vanlig personbil.
O så väldigt lång tid tar det inte för ett 35w xenonkit att tända upp- Lyser ju bättre än en 21w lampa direkt o full styrka efter ett par sekunder. hmm

men du om man som i mitt fall har en gammal bil med små backlampor och räfflat glas så blir inte ljuset med xenon så bra iaf wink,, jag ska nog skaffa ett par led till hösten som ska dubbelkopplas så idioter som inte bländar av får sig lite smile plus det är skitbra när man kopplar släp å ha dem på knapp smile

jag kör då med 55W speedstarter under bilen  och körde ett tag  på taket bakåt 55W speedstarter i  domdära rektangulära bosch bakåt kan då lova att de slockan fort baki
samma dem som slog på helljuset förtidigt fick sig rejält!

bilder??


Voodoo
1 444 Inlägg
11 mars 2013
#3627
granadadr skrev:
Stripz skrev:
granadadr skrev:
men du om man som i mitt fall har en gammal bil med små backlampor och räfflat glas så blir inte ljuset med xenon så bra iaf wink,, jag ska nog skaffa ett par led till hösten som ska dubbelkopplas så idioter som inte bländar av får sig lite smile plus det är skitbra när man kopplar släp å ha dem på knapp smile

jag kör då med 55W speedstarter under bilen  och körde ett tag  på taket bakåt 55W speedstarter i  domdära rektangulära bosch bakåt kan då lova att de slockan fort baki
samma dem som slog på helljuset förtidigt fick sig rejält!

bilder??

har inte kvar nått på taket:) för mkt luftmotstånd med sånt krafs org halogenare funkar felfritt men har kvar  under bilen

hittade några bilder..

https://www1.garaget.org/gallery/images/55/54849/54849-591267a8e3c59115090d2266b76e8a9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/55/54849/54849-d1644e2b4b15ff7bdb9fbc87a7aeb3e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/55/54849/54849-621ea8d51f495229ed2213dec90eb8f5.jpg
faktist så lös de längre bakåt än vad de gjorde framåt


och just nu har jag bara nere och de duger

https://www1.garaget.org/gallery/images/55/54849/54849-fdfe7eb649bb8d88d629a61f9a50885b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/55/54849/54849-2ae565b714f1135a45e1a03b2cd2b845.jpg
Senast redigerat av Stripz (11 mars 2013)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Xenoholic
2 559 Inlägg
12 mars 2013
#3628
granadadr skrev:
Aerocombi skrev:
Tycker i alla fall det är vettigare att xenonkonvertera backljuset än att sätta dit externa ledljus.
Är ju inte direkt snyggt med externa lampor baktill på en vanlig personbil.
O så väldigt lång tid tar det inte för ett 35w xenonkit att tända upp- Lyser ju bättre än en 21w lampa direkt o full styrka efter ett par sekunder. hmm

men du om man som i mitt fall har en gammal bil med små backlampor och räfflat glas så blir inte ljuset med xenon så bra iaf wink,, jag ska nog skaffa ett par led till hösten som ska dubbelkopplas så idioter som inte bländar av får sig lite smile plus det är skitbra när man kopplar släp å ha dem på knapp smile

Jo men det är skillnad på bil o bil. neutral
Skulle du t ex kunna tänka dig att ha det på din "Cossie"? wink
Men det är klart, kan man sätta dem på t ex bakaxeln eller så att de inte syns så är det ju en möjlighet. hmm
Dock skulle jag inte montera dem som på bilden som H-bass visade ovan, på en BMW E60 eller ens E39 roll
Har t om själv ett par 15w(?) ledlampor som ligger för att jag inte tyckte det passade att montera dem under stötfångarn så. Ska se om jag kan montera dem innanför bakrutan på nån bil i stället. tongue
Senast redigerat av Aerocombi (12 mars 2013)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
12 mars 2013
#3629
Aerocombi skrev:
Tycker i alla fall det är vettigare att xenonkonvertera backljuset än att sätta dit externa ledljus.
Är ju inte direkt snyggt med externa lampor baktill på en vanlig personbil.
O så väldigt lång tid tar det inte för ett 35w xenonkit att tända upp- Lyser ju bättre än en 21w lampa direkt o full styrka efter ett par sekunder. hmm

Håller fullt med dig. Jag har konverterat mina med 35w xenon speedstarter och dom har full styrka efter typ 2-3 sek. Oftast så backar man aldrig direkt utan att det tar ksk 2-3sek innan man hittar dragläge och gas.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

276 Inlägg
12 mars 2013
#3630
"Standard färgtemperatur ca 4250K original standard White. I början krämvit men antar vartefter (ca 100 tim) mer vitare 5000K."

det betyder alltså att lampan blir blåare?
sen en annan fråga. 4250K finns det nån antydan till gult i den? har sett bilder men det brukar inte ge rättvisa.

fick rådet att köpa orginal pga nåt returskydd som inte fanns på eftermarknads lampor och att man kunde förstöra andra komponenter då.


3 Inlägg
12 mars 2013
#3631
thelaughingmadman skrev:
Hej alla,

Jag har under sommaren och även under vintern utstått ganska mycket mörkerkörning med min vanliga setup. Känns som jag vill kräma på lite mer ljus utan att spendera en förmögenhet...

Bilen det gäller är min BMW 530d, som har xenon i halvljusen och halogen i helljuset.

Så till att börja ska jag stoppa in 50w (eftersom det är Canbus) Xenon 4300k i helljusen. Tänkte att det borde vara bäst att ha 4300K eftersom halvljuset har det - så att det matchar.
Som jag har förstått det har jag sockel H7, men det ska väl inte vara någon raketforskning att ta reda på.
Men från vem ska jag köpa? Xenonkungen, Humanhabit etc?

Utöver det vill jag ha lite mer ljus bakåt, så jag tänkte LED i backlyktan. Googlat runt lite och sockeln för backljuset förefaller vara W16W. Var hittar man dessa och är det värt pengarna (cirka 500kr för ett set). Ljuset bakåt är inte så viktigt, men ibland kan det vara skönt att lysa upp lite mer. Xenonkonvertera backlyktorna känns överkurs.

Tacksam för råd och tips!

Själv har jag köpt allt mitt xenon själv från Kina,
Det är inte allt för enkelt att hitta en bra leverantör av de bästa grejerna dock. Blir ofta strul med leveranserna hmm
Skulle tro: Xenonkit XPU™ 12-24V Canbus Xenshine (CnLight) som Human Habit säljer är bland de bästa du hittar. Dom är rätt dyra på det kittet dock.

Angående backljuset rekommenderar jag dessa LED Towers: http://www.superbrightleds.com/moreinfo … ower/1326/
Satt in två såna på min Audi och det ger ett förvånasvärt bra tryck! 490 Lumen per lampa.
Senast redigerat av XtremaRatio (12 mars 2013)

3 Inlägg
12 mars 2013
#3632
Nån som vet vilken lampa som är bäst till 75w kit med H4.. Vill bara ha själva "Helljus" lampan
Det är till tre stycken IPF super rally extraljus.

Beställde hem ett kit och fick med hel/halv (H4H) lampor med halogen/xenon och det känns inte optimalt.

Passar HB4? även sett det finns H4S...

Tips uppskattas
Senast redigerat av XtremaRatio (12 mars 2013)

2 042 Inlägg
12 mars 2013
#3633
Mido__ skrev:
"Standard färgtemperatur ca 4250K original standard White. I början krämvit men antar vartefter (ca 100 tim) mer vitare 5000K."

det betyder alltså att lampan blir blåare?
sen en annan fråga. 4250K finns det nån antydan till gult i den? har sett bilder men det brukar inte ge rättvisa.

fick rådet att köpa orginal pga nåt returskydd som inte fanns på eftermarknads lampor och att man kunde förstöra andra komponenter då.

Kanske mera rätt att säga att ljuset blir vitare än att säga att det blir blåare.
4300K ser man en antydan av gult i, speciellt när de är nya.

Vilka lampor har du i din bil då? D1, D2, D3 eller D4?

Finns en anledning till varför original är lite dyrare...

276 Inlägg
12 mars 2013
#3634
MammDiin skrev:
Kanske mera rätt att säga att ljuset blir vitare än att säga att det blir blåare.
4300K ser man en antydan av gult i, speciellt när de är nya.

Vilka lampor har du i din bil då? D1, D2, D3 eller D4?

Finns en anledning till varför original är lite dyrare...

fan har ju nyss bytt alla andra lampor till vitblåa för att passa in. vill ju inte ha nå gult... tar de lång tid innan dom skiftar?

D1S har jag kommit fram till att jag ska ha efter lite efterforskningar.


7 435 Inlägg
12 mars 2013
#3635
Stripz skrev:
granadadr skrev:
Stripz skrev:
jag kör då med 55W speedstarter under bilen  och körde ett tag  på taket bakåt 55W speedstarter i  domdära rektangulära bosch bakåt kan då lova att de slockan fort baki
samma dem som slog på helljuset förtidigt fick sig rejält!

bilder??

har inte kvar nått på taket:) för mkt luftmotstånd med sånt krafs org halogenare funkar felfritt men har kvar  under bilen

hittade några bilder..

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 6e8a9f.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … aeb3e2.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 0eb8f5.jpg
faktist så lös de längre bakåt än vad de gjorde framåt


och just nu har jag bara nere och de duger

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 50885b.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d2b845.jpg

det blir skitbra det där, jag ska ha dem på bruksen givetvis smile
kör du med xenon eller led?
Senast redigerat av granadadr (12 mars 2013)


2 042 Inlägg
12 mars 2013
#3636
Mido__ skrev:
MammDiin skrev:
Kanske mera rätt att säga att ljuset blir vitare än att säga att det blir blåare.
4300K ser man en antydan av gult i, speciellt när de är nya.

Vilka lampor har du i din bil då? D1, D2, D3 eller D4?

Finns en anledning till varför original är lite dyrare...

fan har ju nyss bytt alla andra lampor till vitblåa för att passa in. vill ju inte ha nå gult... tar de lång tid innan dom skiftar?

D1S har jag kommit fram till att jag ska ha efter lite efterforskningar.

Tar runt 100 timmar innan de skiftar som du skrev.
Här finns en hel del olika original D1S
http://www.lichtex.de/Xenon-Leuchtmitte … --Fassung/

Går även att köra med D2S lampor om du köper en igniter till varje lampa

276 Inlägg
12 mars 2013
#3637
men osram 5000k borde väl hålla lika bra som osrams 4250K??

annars känns det som jag nästan vill satsa på de "sämre" billigare lamporna på 5000K, 4250 blir lite för gult nu när jag varit o googlat lite mer. vilken jävla djungel
Senast redigerat av Mido__ (12 mars 2013)


Voodoo
1 444 Inlägg
12 mars 2013
#3638
granadadr skrev:
Stripz skrev:
granadadr skrev:

bilder??

har inte kvar nått på taket:) för mkt luftmotstånd med sånt krafs org halogenare funkar felfritt men har kvar  under bilen

hittade några bilder..

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 6e8a9f.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … aeb3e2.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 0eb8f5.jpg
faktist så lös de längre bakåt än vad de gjorde framåt


och just nu har jag bara nere och de duger

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 50885b.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d2b845.jpg

det blir skitbra det där, jag ska ha dem på bruksen givetvis smile
kör du med xenon eller led?

Xenon

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

76 Inlägg
12 mars 2013
#3639
Jag köpte en lite nyare bil förra veckan, tänkte att det kunde vara bra med lite belysning på denna, men vill då inte ha några stora fula extraljus på denna så en LED ramp på taket kanske vore något istället smile

Får se om jag kan ragga tag i någon sponsor för detta wink

https://www1.garaget.org/archive/116/115681/322923/322923-3040225.jpg
https://www1.garaget.org/archive/116/115681/322923/322923-3040231.jpg
https://www1.garaget.org/archive/116/115681/322923/322923-3040711.jpg
https://www1.garaget.org/archive/116/115681/322923/322923-3040222.jpg
https://www1.garaget.org/archive/116/115681/322923/322923-3040233.jpg
Senast redigerat av -Stockman- (12 mars 2013)


2 042 Inlägg
13 mars 2013
#3640
Mido__ skrev:
men osram 5000k borde väl hålla lika bra som osrams 4250K??

annars känns det som jag nästan vill satsa på de "sämre" billigare lamporna på 5000K, 4250 blir lite för gult nu när jag varit o googlat lite mer. vilken jävla djungel

Ja 5000K håller lika bra.


Sök