4504
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

1 893 Inlägg
27 mars 2013
#3801
Dieselsmurfen skrev:
Hm. Jag har alltid dimljus fram tända när jag kör på dagen. För att spara "huvudstrålkastarna" till kvällskörning. Fundrerar lite på ett E-märkt lysdoidkitt som är E-godkänt. Och koppla till någon form av ljusautomatik. Det löser jag. Men får LED lysa samtidigt med Huvudstrålkastare? Jag har ingen ljusautomatik. Tyskimport på Mersan. Förslag/råd?

Ett växlande relä!
När halvljusen drar relät, slocknar DRL.


144 Inlägg
27 mars 2013
#3802
carlssoon skrev:
Hej, skulle behöva lite hjälp.

Kopplade in mitt xenonkit för helljuset igår, (70W med H7 sockel). Ska försöka förklara hur jag kopplat så noga det går.

- 4,5 mm² pluskabel till 15A säkring. 4,5 mm² kabel från säkring till stift 30 på relät.
- 4,5 mm² pluskabel från stift 87 på relät till ballast, respektive 4,5 mm² kabel direkt till batteri från ballast.
- Styrström, plus till stift 85 på relä och minus till 86 på relä från kontakten till gamla halogen lampan.
- Har ett relä för vänster sida med styrström från vänster sida och ett relä för höger sida med styrström från höger.
- Båda reläna har separat plusmatning och egen kabel till jord direkt på batteri.

Problemet jag har är att det går att helljusblinka och tända. Men det går inte att blända av. Observera att det fungerade när jag hade xenon inkopplat på vänster sida och halogenlampan satt kvar på höger sida.

Kan det vara så att ljuskontakten i bilen börjar säga upp sig och ger krypström till relät som sluter?
Halogenlampan behöver ju ett visst antal Volt innan den tänds, men relät är desto känsligare och kanske reagerar på 1 Volts krypström och vill därför inte släppa?

Blev mörkt och kallt igår så plockade ihop allt och har inte hunnit mäta för att se om teorin om krypström stämmer.

Bilen det gäller är min Audi A4 från 99.

Tack på förhand. / Alexander

Citerar mig själv för att försöka få hjälp igen.

Problemet jag har är alltså:
- 3,4 Volts krypström mellan helljusets plus och jord. Detta gör att spolen på relät inte släpper.

Hur f*n får man bort det problemet? Laborerat med dioder och motstånd men får det ändå inte att lira.

Mvh Alexander

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
27 mars 2013
#3803
Häng på en last som förbrukar strömmen.
carlssoon skrev:
carlssoon skrev:
Hej, skulle behöva lite hjälp.

Kopplade in mitt xenonkit för helljuset igår, (70W med H7 sockel). Ska försöka förklara hur jag kopplat så noga det går.

- 4,5 mm² pluskabel till 15A säkring. 4,5 mm² kabel från säkring till stift 30 på relät.
- 4,5 mm² pluskabel från stift 87 på relät till ballast, respektive 4,5 mm² kabel direkt till batteri från ballast.
- Styrström, plus till stift 85 på relä och minus till 86 på relä från kontakten till gamla halogen lampan.
- Har ett relä för vänster sida med styrström från vänster sida och ett relä för höger sida med styrström från höger.
- Båda reläna har separat plusmatning och egen kabel till jord direkt på batteri.

Problemet jag har är att det går att helljusblinka och tända. Men det går inte att blända av. Observera att det fungerade när jag hade xenon inkopplat på vänster sida och halogenlampan satt kvar på höger sida.

Kan det vara så att ljuskontakten i bilen börjar säga upp sig och ger krypström till relät som sluter?
Halogenlampan behöver ju ett visst antal Volt innan den tänds, men relät är desto känsligare och kanske reagerar på 1 Volts krypström och vill därför inte släppa?

Blev mörkt och kallt igår så plockade ihop allt och har inte hunnit mäta för att se om teorin om krypström stämmer.

Bilen det gäller är min Audi A4 från 99.

Tack på förhand. / Alexander

Citerar mig själv för att försöka få hjälp igen.

Problemet jag har är alltså:
- 3,4 Volts krypström mellan helljusets plus och jord. Detta gör att spolen på relät inte släpper.

Hur f*n får man bort det problemet? Laborerat med dioder och motstånd men får det ändå inte att lira.

Mvh Alexander

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Forummoderator
18 159 Inlägg
27 mars 2013
#3804
Kristian_V skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Hm. Jag har alltid dimljus fram tända när jag kör på dagen. För att spara "huvudstrålkastarna" till kvällskörning. Fundrerar lite på ett E-märkt lysdoidkitt som är E-godkänt. Och koppla till någon form av ljusautomatik. Det löser jag. Men får LED lysa samtidigt med Huvudstrålkastare? Jag har ingen ljusautomatik. Tyskimport på Mersan. Förslag/råd?

Ett växlande relä!
När halvljusen drar relät, slocknar DRL.

Så enkelt. Varför tänkte jag inte på det? Tack!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

144 Inlägg
27 mars 2013
#3805
Swedenrockers skrev:
Häng på en last som förbrukar strömmen.
carlssoon skrev:
carlssoon skrev:
Hej, skulle behöva lite hjälp.

Kopplade in mitt xenonkit för helljuset igår, (70W med H7 sockel). Ska försöka förklara hur jag kopplat så noga det går.

- 4,5 mm² pluskabel till 15A säkring. 4,5 mm² kabel från säkring till stift 30 på relät.
- 4,5 mm² pluskabel från stift 87 på relät till ballast, respektive 4,5 mm² kabel direkt till batteri från ballast.
- Styrström, plus till stift 85 på relä och minus till 86 på relä från kontakten till gamla halogen lampan.
- Har ett relä för vänster sida med styrström från vänster sida och ett relä för höger sida med styrström från höger.
- Båda reläna har separat plusmatning och egen kabel till jord direkt på batteri.

Problemet jag har är att det går att helljusblinka och tända. Men det går inte att blända av. Observera att det fungerade när jag hade xenon inkopplat på vänster sida och halogenlampan satt kvar på höger sida.

Kan det vara så att ljuskontakten i bilen börjar säga upp sig och ger krypström till relät som sluter?
Halogenlampan behöver ju ett visst antal Volt innan den tänds, men relät är desto känsligare och kanske reagerar på 1 Volts krypström och vill därför inte släppa?

Blev mörkt och kallt igår så plockade ihop allt och har inte hunnit mäta för att se om teorin om krypström stämmer.

Bilen det gäller är min Audi A4 från 99.

Tack på förhand. / Alexander

Citerar mig själv för att försöka få hjälp igen.

Problemet jag har är alltså:
- 3,4 Volts krypström mellan helljusets plus och jord. Detta gör att spolen på relät inte släpper.

Hur f*n får man bort det problemet? Laborerat med dioder och motstånd men får det ändå inte att lira.

Mvh Alexander


Vad för last? En saftblandare på taket eller?...

Om inte motstånd eller diod löser biffen. Vad kan då lösa det?

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
27 mars 2013
#3806
Ett effektmotstånd mellan helljuskabeln och jord, eller nån annan form av last.
Vilka kablar har du kopplat in dig på?
Vit/svart på vänster lykta och vit/gul på höger?
carlssoon skrev:
Swedenrockers skrev:
Häng på en last som förbrukar strömmen.
carlssoon skrev:

Citerar mig själv för att försöka få hjälp igen.

Problemet jag har är alltså:
- 3,4 Volts krypström mellan helljusets plus och jord. Detta gör att spolen på relät inte släpper.

Hur f*n får man bort det problemet? Laborerat med dioder och motstånd men får det ändå inte att lira.

Mvh Alexander


Vad för last? En saftblandare på taket eller?...

Om inte motstånd eller diod löser biffen. Vad kan då lösa det?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

21 761 Inlägg
27 mars 2013
#3807
Eller så sätter du dioden i serie med styrpluskabeln istället för parallellt över spolen. Då minskar spänningen med ca 0,5-0,7 V och det kanske räcker för att spolen ska släppa, annars tar du två dioder i serie smile

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
27 mars 2013
#3808
Ja, att utnyttja framspänningsfallet på dioder bör också fungera.
Dock så vore det intressant att korrigera felet istället för symptomen (inte för att du har påstått nåt annat heller, utan jag vill bara inflika det).
Drönirettab skrev:
Eller så sätter du dioden i serie med styrpluskabeln istället för parallellt över spolen. Då minskar spänningen med ca 0,5-0,7 V och det kanske räcker för att spolen ska släppa, annars tar du två dioder i serie smile

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

1 893 Inlägg
27 mars 2013
#3809
Skall det ligga 3,4V på helljuset normalt?
Eller är det nått som är trasigt?


21 761 Inlägg
27 mars 2013
#3810
Swedenrockers skrev:
Dock så vore det intressant att korrigera felet istället för symptomen

Håller med helt, så brukar jag egentligen försöka resonera. Kan dock inte riktigt komma på vad som orsakar det där. smile

144 Inlägg
27 mars 2013
#3811
Drönirettab skrev:
Eller så sätter du dioden i serie med styrpluskabeln istället för parallellt över spolen. Då minskar spänningen med ca 0,5-0,7 V och det kanske räcker för att spolen ska släppa, annars tar du två dioder i serie smile

Har provat med motsånd i serie, diod parallellt över reläspolen utan framgång.

Har tagit plusstyr från dem vita kablarna (som jag mätt fram är plusmatning) fram i lyktan. Har använt ett relä per sida, alltså vänster relä styrs av styrströmmen från vänster lykta och vice versa. Även provat att bygla över styrströmmen mellan reläna och även bara provat med plysstyr från lykta och sen egen kabel direkt till batteri. Sen har jag provat att skifta hur de går in på stift 85/86 på relät.

Antar att det inte ska vara 3,4 Volt mellan plus och jord, känns bara fel på alla sätt. Och får bara 3,4 Volt där med läge 1 och 2 på ljusspaken. Inte på första läget, då fungerar även helljusblink utan att "bränna fast". Kan det kanske vara så att helljusrelät sagt upp sig? Att ljustuta o helljus är 2 separata reläer?

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
27 mars 2013
#3812
Vad menar du med läge 1 och 2 och första läget?
Den vanligaste orsaken till sådana här fel är om det är problem med jordsidan. Hel- och halvljuset har gemensam jordpunkt även om det är separata glödlampor och då kan strömmen ta konstiga vägar.
Om du drar ur kontakterna till halvljuslamporna, fungerar helljuset som det ska då?
carlssoon skrev:
Antar att det inte ska vara 3,4 Volt mellan plus och jord, känns bara fel på alla sätt. Och får bara 3,4 Volt där med läge 1 och 2 på ljusspaken. Inte på första läget, då fungerar även helljusblink utan att "bränna fast". Kan det kanske vara så att helljusrelät sagt upp sig? Att ljustuta o helljus är 2 separata reläer?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

144 Inlägg
27 mars 2013
#3813
Swedenrockers skrev:
Vad menar du med läge 1 och 2 och första läget?
Den vanligaste orsaken till sådana här fel är om det är problem med jordsidan. Hel- och halvljuset har gemensam jordpunkt även om det är separata glödlampor och då kan strömmen ta konstiga vägar.
Om du drar ur kontakterna till halvljuslamporna, fungerar helljuset som det ska då?
carlssoon skrev:
Antar att det inte ska vara 3,4 Volt mellan plus och jord, känns bara fel på alla sätt. Och får bara 3,4 Volt där med läge 1 och 2 på ljusspaken. Inte på första läget, då fungerar även helljusblink utan att "bränna fast". Kan det kanske vara så att helljusrelät sagt upp sig? Att ljustuta o helljus är 2 separata reläer?


Det jag menar med lägena är att Audi har en spak på samma sida om blinkersen som väljer om du ska ha begrnsat halv, parkering eller halv/hel. Vid "begränsad" halv har jag ingen krypström. Men vid l¨ge 2 där halv lyser fullt ut och instrumentbelysningen funkar får jag krypström.

Ska prova slita bort kontakterna för halvljus och prova.

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
27 mars 2013
#3814
Jag läste ditt första inlägg om och om igen för att försöka förstå hur du kopplat in styrströmmen.
Jag tror att du kopplat in det på så sätt att nån sida av reläspolen är inkopplad mot halvljuset och det stämmer ganska bra med 3,4V spänningsfall om du har reducerat halvljus. Ena sidan av reläspolen är kopplad till helljuskabeln och den andra sidan är kopplad till halvljuskabeln?
carlssoon skrev:
Swedenrockers skrev:
Vad menar du med läge 1 och 2 och första läget?
Den vanligaste orsaken till sådana här fel är om det är problem med jordsidan. Hel- och halvljuset har gemensam jordpunkt även om det är separata glödlampor och då kan strömmen ta konstiga vägar.
Om du drar ur kontakterna till halvljuslamporna, fungerar helljuset som det ska då?
carlssoon skrev:
Antar att det inte ska vara 3,4 Volt mellan plus och jord, känns bara fel på alla sätt. Och får bara 3,4 Volt där med läge 1 och 2 på ljusspaken. Inte på första läget, då fungerar även helljusblink utan att "bränna fast". Kan det kanske vara så att helljusrelät sagt upp sig? Att ljustuta o helljus är 2 separata reläer?


Det jag menar med lägena är att Audi har en spak på samma sida om blinkersen som väljer om du ska ha begrnsat halv, parkering eller halv/hel. Vid "begränsad" halv har jag ingen krypström. Men vid l¨ge 2 där halv lyser fullt ut och instrumentbelysningen funkar får jag krypström.

Ska prova slita bort kontakterna för halvljus och prova.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

144 Inlägg
27 mars 2013
#3815
Swedenrockers skrev:
Jag läste ditt första inlägg om och om igen för att försöka förstå hur du kopplat in styrströmmen.
Jag tror att du kopplat in det på så sätt att nån sida av reläspolen är inkopplad mot halvljuset och det stämmer ganska bra med 3,4V spänningsfall om du har reducerat halvljus. Ena sidan av reläspolen är kopplad till helljuskabeln och den andra sidan är kopplad till halvljuskabeln?
carlssoon skrev:
Swedenrockers skrev:
Vad menar du med läge 1 och 2 och första läget?
Den vanligaste orsaken till sådana här fel är om det är problem med jordsidan. Hel- och halvljuset har gemensam jordpunkt även om det är separata glödlampor och då kan strömmen ta konstiga vägar.
Om du drar ur kontakterna till halvljuslamporna, fungerar helljuset som det ska då?

Det jag menar med lägena är att Audi har en spak på samma sida om blinkersen som väljer om du ska ha begrnsat halv, parkering eller halv/hel. Vid "begränsad" halv har jag ingen krypström. Men vid l¨ge 2 där halv lyser fullt ut och instrumentbelysningen funkar får jag krypström.

Ska prova slita bort kontakterna för halvljus och prova.


Om jag hade kopplat som du säger så skulle xenonet tändas direkt när tändningen slås på...

Styrströmmens plus är tagen från sockeln till helljuslampans kontakt på båda sidorna. Ett flatstift är nertryckt i kontakten. Detta är kontrollmätt efteråt också.

För att göra det klart igen. Stift 85 på relä är plus från helljuset. Stift 86 är nu draget direkt till batteriets minuspol, (var först draget till jordstiftet i kontakten för helljuslampan).

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
27 mars 2013
#3816
Mmm, jag behöver nog fundera på det här efter lite sömn. Ska bli intressant att se om det har kommit nån lösning tills imorrn.
carlssoon skrev:
Swedenrockers skrev:
Jag läste ditt första inlägg om och om igen för att försöka förstå hur du kopplat in styrströmmen.
Jag tror att du kopplat in det på så sätt att nån sida av reläspolen är inkopplad mot halvljuset och det stämmer ganska bra med 3,4V spänningsfall om du har reducerat halvljus. Ena sidan av reläspolen är kopplad till helljuskabeln och den andra sidan är kopplad till halvljuskabeln?
carlssoon skrev:

Det jag menar med lägena är att Audi har en spak på samma sida om blinkersen som väljer om du ska ha begrnsat halv, parkering eller halv/hel. Vid "begränsad" halv har jag ingen krypström. Men vid l¨ge 2 där halv lyser fullt ut och instrumentbelysningen funkar får jag krypström.

Ska prova slita bort kontakterna för halvljus och prova.


Om jag hade kopplat som du säger så skulle xenonet tändas direkt när tändningen slås på...

Styrströmmens plus är tagen från sockeln till helljuslampans kontakt på båda sidorna. Ett flatstift är nertryckt i kontakten. Detta är kontrollmätt efteråt också.

För att göra det klart igen. Stift 85 på relä är plus från helljuset. Stift 86 är nu draget direkt till batteriets minuspol, (var först draget till jordstiftet i kontakten för helljuslampan).

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Forummoderator
18 159 Inlägg
27 mars 2013
#3817
Swedenrockers skrev:
Mmm, jag behöver nog fundera på det här efter lite sömn. Ska bli intressant att se om det har kommit nån lösning tills imorrn.
carlssoon skrev:
Swedenrockers skrev:
Jag läste ditt första inlägg om och om igen för att försöka förstå hur du kopplat in styrströmmen.
Jag tror att du kopplat in det på så sätt att nån sida av reläspolen är inkopplad mot halvljuset och det stämmer ganska bra med 3,4V spänningsfall om du har reducerat halvljus. Ena sidan av reläspolen är kopplad till helljuskabeln och den andra sidan är kopplad till halvljuskabeln?

Om jag hade kopplat som du säger så skulle xenonet tändas direkt när tändningen slås på...

Styrströmmens plus är tagen från sockeln till helljuslampans kontakt på båda sidorna. Ett flatstift är nertryckt i kontakten. Detta är kontrollmätt efteråt också.

För att göra det klart igen. Stift 85 på relä är plus från helljuset. Stift 86 är nu draget direkt till batteriets minuspol, (var först draget till jordstiftet i kontakten för helljuslampan).


Är lite förvirrad jag med. kan du rita upp ett schema på hur du kopplat? Behöver inte vara någon MonoLisa i paint men...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

144 Inlägg
27 mars 2013
#3818
Swedenrockers skrev:
Mmm, jag behöver nog fundera på det här efter lite sömn. Ska bli intressant att se om det har kommit nån lösning tills imorrn.
carlssoon skrev:
Swedenrockers skrev:
Jag läste ditt första inlägg om och om igen för att försöka förstå hur du kopplat in styrströmmen.
Jag tror att du kopplat in det på så sätt att nån sida av reläspolen är inkopplad mot halvljuset och det stämmer ganska bra med 3,4V spänningsfall om du har reducerat halvljus. Ena sidan av reläspolen är kopplad till helljuskabeln och den andra sidan är kopplad till halvljuskabeln?

Om jag hade kopplat som du säger så skulle xenonet tändas direkt när tändningen slås på...

Styrströmmens plus är tagen från sockeln till helljuslampans kontakt på båda sidorna. Ett flatstift är nertryckt i kontakten. Detta är kontrollmätt efteråt också.

För att göra det klart igen. Stift 85 på relä är plus från helljuset. Stift 86 är nu draget direkt till batteriets minuspol, (var först draget till jordstiftet i kontakten för helljuslampan).


Hoppas att någon vet med säkerhet vad felet kan vara. Skulle vara skönt att sätta punkt på det här problemet.

Imorgon tänkte jag börja koppla ut stereo, etc för att se om något sånt skickar ut lite krypström. Ett besök på Elfa för rediga reläer och passande motstånd kanske kan få det att funka.

Tackar för hjälpen så länge så återkommer jag imorgon!

Mvh Alexander

72 Inlägg
27 mars 2013
#3819
Jag är inte så jättekunnig eller insatt på felet har bara skummat igenom. Men Det låter som att det är felkopplat ? Eller är jag ute och cyklar ? tongue 

Kopplas inte 86 vanligast som styr strömmen ?
Och 85 jorden ?

Om du testar att ta styrströmmen direkt till + på batteriet och "duttar" den mot så ska alltså ditt xenon tändas och släckas ifall allt är korrekt kopplat?
Senast redigerat av _vikke_ (27 mars 2013)


144 Inlägg
27 mars 2013
#3820
_vikke_ skrev:
Jag är inte så jättekunnig eller insatt på felet har bara skummat igenom. Men Det låter som att det är felkopplat ? Eller är jag ute och cyklar ? tongue 

Kopplas inte 86 vanligast som styr strömmen ?
Och 85 jorden ?

Om du testar att ta styrströmmen direkt till + på batteriet och "duttar" den mot så ska alltså ditt xenon tändas och släckas ifall allt är korrekt kopplat?

Har provat att skifta utan någon skillnad.

Sen funkar allt som det ska, det tänder när det ska tända och fungerar att helljusblinka, problemet är att spolen i relät inte vill släppa pga att jag har 3,4 Volt över spolen vid släckt helljus.

/Alexander


Sök