2975
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

1 749 Inlägg
19 oktober 2013
#6361
Peppes Bodega skrev:
Kollade med en polares xenonlampa (H7)  i min reflektor och faktiskt så passade lampan trots att det är tight i reflektorn. På Toyota Corolla sitter helljuslampan från sidan i reflektorn istället för rakt bakifrån om ni förstår vad jag menar.
Så istället för att köpa extraljus ska jag bara konvertera helljuset tänkte jag.
Man ska man köpa 35W eller 55W?
Och ska man nöja sig med vanligt kit eller speedstarter?
Var lite sugen på detta:
http://merljus.se/xenonkitt-55-watt/55w … rters-slim
Funkar det eller ska man ha något annat?

Kör på de du länkar, eller f7 som är lika men starkare.
Behöver du kanske lamphållare när du ändå beställer? Kolla upp det.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

261 Inlägg
20 oktober 2013
#6362
Det borde funka "Bolt on" eftersom originallamporna sitter med spännfjäder?

183 Inlägg
20 oktober 2013
#6363
Har köpt ny bil som kommer i mörkaste Januari. Detta känns som billigaste dealen på NBB halogen + Led i pos.ljusen;
http://www.transportbilen.se/nbb-alpha- … ack/2556-0

Eller?


733 Inlägg
20 oktober 2013
#6364
Tjena Nu när jag skaffat mig ny bil så är det dags att slänga på lite extraljus, har 2st nya nbb alpha 175 liggandes så tanken är då att köpa 2st till och konvertera till 55w xenon för att komplettera bi-xenonet på passaten smile

Vet att jag tidigare frågat här i tråden men hittar inte inlägget och svaren, ni som kör eller provat dessa extraljus och vet hur dom lyser ska jag köra 4st med fjärrljusbild eller 2 fjärr på sidorna och 2 pencil i mitten? eller räcker längden man får på fjärr med xenonkonverteringen? smile Tack på förhand! MVH. Henke


214 Inlägg
21 oktober 2013
#6365
benz_89 skrev:
Tjena Nu när jag skaffat mig ny bil så är det dags att slänga på lite extraljus, har 2st nya nbb alpha 175 liggandes så tanken är då att köpa 2st till och konvertera till 55w xenon för att komplettera bi-xenonet på passaten smile

Vet att jag tidigare frågat här i tråden men hittar inte inlägget och svaren, ni som kör eller provat dessa extraljus och vet hur dom lyser ska jag köra 4st med fjärrljusbild eller 2 fjärr på sidorna och 2 pencil i mitten? eller räcker längden man får på fjärr med xenonkonverteringen? smile Tack på förhand! MVH. Henke

Det beror på hur mycket längd du är ute efter. Fjärr lyser ca. 350-400 meter med vettig ljusstyrka. Pencil runt 650-700 meter. Fördelen med att ha fyra fjärr är att du kommer att få en extremt jämn ljusbild. En heltäckande ljusmatta som ger dig otrolig bredd. Med pencil kommer givetvis fördelen av mer ljus på vägen och lite mer längd.

214 Inlägg
21 oktober 2013
#6366
5komma2racing skrev:
Har köpt ny bil som kommer i mörkaste Januari. Detta känns som billigaste dealen på NBB halogen + Led i pos.ljusen;
http://www.transportbilen.se/nbb-alpha- … ack/2556-0

Eller?

Notera att ifall man ska gå efter den ljusbildskarta de visar så är det E-märkta NBB de säljer som fjärrljus/broad och tidigare fjärrljusen de säljer som pencil. Vet inte ifall gamla pencil ens säljs fortfarande (med LED-positionsljus) men det är värt att uppmärksamma.

12 Inlägg
21 oktober 2013
#6367
ajokko skrev:
5komma2racing skrev:
Har köpt ny bil som kommer i mörkaste Januari. Detta känns som billigaste dealen på NBB halogen + Led i pos.ljusen;
http://www.transportbilen.se/nbb-alpha- … ack/2556-0

Eller?

Notera att ifall man ska gå efter den ljusbildskarta de visar så är det E-märkta NBB de säljer som fjärrljus/broad och tidigare fjärrljusen de säljer som pencil. Vet inte ifall gamla pencil ens säljs fortfarande (med LED-positionsljus) men det är värt att uppmärksamma.

Den ljusbild de visar på deras hemsida stämmer ej med vad som visas på org. kartongen. Ljusbilden på kartongen är identisk för den utan led.

3 Inlägg
21 oktober 2013
#6368
Kör i dagsläget ett 55W-kit i helljuset i Calibran, men mycket vill ha mer så nu funderar jag på att byta ballast till 75W eller 100W, när man ändå håller på. Har reläkit draget givetvis.

Fråga #1: Är det någon som har kört en noname-ebay-55w-H1-lampa med en 100W-ballast under en längre tid, utan problem med livslängd? Jag måste av med fronten för att byta helljuslampa så därför slipper jag gärna byta lampa om det fungerar OK att behålla nuvarande 55W.

Fråga #2: Angående värmeutvecklingen så funderar jag om strålkastaren kommer palla med?  Hittade en bra sida som visar på värmeutvecklingen hos olika Xenonlampor VS Halogen: http://www.stylingwebben.se/page/view/18  Verkar som om Xenonlampan blir varmare, "längre ut" på lampan. Tempsen på lampbasen var ingen större skillnad (75W HID VS Halogen)..men detta var iofs med en 75W-lampa - känns som att det skulle kunna vara så att en 55W HID-lampa blir varmare än en 75W HID-lampa då 55W-lampan tvingas arbeta i ett spektrum den inte är designad för? Riskerar man att lampbasen (som ju är av plast på de flesta, och även mina, 55W-lampor) smälter?


Strålkastaren där lampan sitter ser ut såhär (luftspalt mellan reflektor och AngelEyes-halo): http://bilder1.eazyauction.de/prostyling/artikelbilder/517.jpg

Strålkastarfronten är av plast...
Senast redigerat av rufsen (21 oktober 2013)

193 Inlägg
21 oktober 2013
#6369
Så här kommer jag att köra i vintern, skillnaden mot videon idag är att en 35w lampan bytes ut mot 55w. Så i vintern kommer att köras med följande -  5st SIM bred/lång med 2x75w + 2x70w + 1x55w. Ska också lägga till att 2st extraljus inte var helt rätt inställda och utan stabilisator stag (dom två understa) så därav lite skakig ljusbild. smile


Senast redigerat av BornZombie (21 oktober 2013)


187 Inlägg
21 oktober 2013
#6370
rufsen skrev:
Kör i dagsläget ett 55W-kit i helljuset i Calibran, men mycket vill ha mer så nu funderar jag på att byta ballast till 75W eller 100W, när man ändå håller på. Har reläkit draget givetvis.

Fråga #1: Är det någon som har kört en noname-ebay-55w-H1-lampa med en 100W-ballast under en längre tid, utan problem med livslängd? Jag måste av med fronten för att byta helljuslampa så därför slipper jag gärna byta lampa om det fungerar OK att behålla nuvarande 55W.

Fråga #2: Angående värmeutvecklingen så funderar jag om strålkastaren kommer palla med?  Hittade en bra sida som visar på värmeutvecklingen hos olika Xenonlampor VS Halogen: http://www.stylingwebben.se/page/view/18  Verkar som om Xenonlampan blir varmare, "längre ut" på lampan. Tempsen på lampbasen var ingen större skillnad (75W HID VS Halogen)..men detta var iofs med en 75W-lampa - känns som att det skulle kunna vara så att en 55W HID-lampa blir varmare än en 75W HID-lampa då 55W-lampan tvingas arbeta i ett spektrum den inte är designad för? Riskerar man att lampbasen (som ju är av plast på de flesta, och även mina, 55W-lampor) smälter?


Strålkastaren där lampan sitter ser ut såhär (luftspalt mellan reflektor och AngelEyes-halo): http://bilder1.eazyauction.de/prostylin … er/517.jpg

Strålkastarfronten är av plast...

55W lampan är utvecklad för 85V-teknik, medans 75W lampan är utvecklad för 95V teknik. Kanske funkar, men kommer korta livslängden iaf.

Själv beställde jag F7 speedstart till mina helljus, dessutom med CnLight-lampor (som ska vara bättre). Jag vill ha snabbstartande i helljus och dessutom kvalitetsgrejer, därav CnLight. Funkar nog dock bra med vanlig 55w med mot 70w speed.

733 Inlägg
22 oktober 2013
#6371
Nu Har jag byggt klart fästet till nbb 175:orna som ska sitta på Passaten, har kapat och rundat av hörnen på plattjärnet så det inte sticker ut på sidorna lika mycket som på bilden sedan har jag även lackat det blanksvart! smile Det vart i allafall 2st fjärr och 2st pencil för Mekonomen hade bara hemma 2st pencil big_smile Väntar även på att xenonet jag beställt ska anlända blir 55w med S500 ballastrar och Cnlight lampor 4300K smile

http://i43.tinypic.com/210yvll.jpg
Senast redigerat av benz_89 (22 oktober 2013)


Forummoderator
26 375 Inlägg
22 oktober 2013
#6372
Är snart äntligen klar med min båge inför säsongen. Har ju länge funderat på hur fasen jag skulle göra med ballasterna..men nu är problemet äntligen löst!
Finns säkert måååånga bättre lösningar men denna fann jag funka bäst.
Mången tack till Mervolic här på Garaget för hjälp och material till hållarna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-ff8eba21d6c1ad48fb40e0371c1c42aa.jpg
[Taget 131022]*..snart äntligen klar med bågen..*

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-6f057805e33ba80f0e62be57ad9e1db2.jpg
[Taget 131022]*..hållarna till ballasterna blev riktigt bra..*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

227 Inlägg
22 oktober 2013
#6373
Mack skrev:
Är snart äntligen klar med min båge inför säsongen. Har ju länge funderat på hur fasen jag skulle göra med ballasterna..men nu är problemet äntligen löst!
Finns säkert måååånga bättre lösningar men denna fann jag funka bäst.
Mången tack till Mervolic här på Garaget för hjälp och material till hållarna!


[Taget 131022]*..snart äntligen klar med bågen..*


[Taget 131022]*..hållarna till ballasterna blev riktigt bra..*

KOmmer det inte komma snö, regn o skit på ballasterna?

Forummoderator
26 375 Inlägg
22 oktober 2013
#6374
Mattias_ee skrev:
Mack skrev:
Är snart äntligen klar med min båge inför säsongen. Har ju länge funderat på hur fasen jag skulle göra med ballasterna..men nu är problemet äntligen löst!
Finns säkert måååånga bättre lösningar men denna fann jag funka bäst.
Mången tack till Mervolic här på Garaget för hjälp och material till hållarna!


[Taget 131022]*..snart äntligen klar med bågen..*


[Taget 131022]*..hållarna till ballasterna blev riktigt bra..*

KOmmer det inte komma snö, regn o skit på ballasterna?

Lite kanske. Ville ju ha dem i en låda, men lådan var man ju ändå tvungen att ha öppningar i för att det skulle vara luftgenomströmning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

908 Inlägg
22 oktober 2013
#6375
Mattias_ee skrev:
Mack skrev:
Är snart äntligen klar med min båge inför säsongen. Har ju länge funderat på hur fasen jag skulle göra med ballasterna..men nu är problemet äntligen löst!
Finns säkert måååånga bättre lösningar men denna fann jag funka bäst.
Mången tack till Mervolic här på Garaget för hjälp och material till hållarna!


[Taget 131022]*..snart äntligen klar med bågen..*


[Taget 131022]*..hållarna till ballasterna blev riktigt bra..*

KOmmer det inte komma snö, regn o skit på ballasterna?

tänkte precis samma, de tål väl lite men känns inte som de håller i längden.
Fint för tjuvarna och ta också, bara o klippa + o - kablarna sen skruva upp bågen och ta med sig allt ihop roll
Mack skrev:
Mattias_ee skrev:
Mack skrev:
Är snart äntligen klar med min båge inför säsongen. Har ju länge funderat på hur fasen jag skulle göra med ballasterna..men nu är problemet äntligen löst!
Finns säkert måååånga bättre lösningar men denna fann jag funka bäst.
Mången tack till Mervolic här på Garaget för hjälp och material till hållarna!


[Taget 131022]*..snart äntligen klar med bågen..*


[Taget 131022]*..hållarna till ballasterna blev riktigt bra..*

KOmmer det inte komma snö, regn o skit på ballasterna?

Lite kanske. Ville ju ha dem i en låda, men lådan var man ju ändå tvungen att ha öppningar i för att det skulle vara luftgenomströmning.

Varför inte skaffa förlängningskablar till ballastrarna och fästa dessa hållarna under motorhuven någonstans
istället? smile


Forummoderator
26 375 Inlägg
22 oktober 2013
#6376
Emiiilz skrev:
Mattias_ee skrev:
Mack skrev:
Är snart äntligen klar med min båge inför säsongen. Har ju länge funderat på hur fasen jag skulle göra med ballasterna..men nu är problemet äntligen löst!
Finns säkert måååånga bättre lösningar men denna fann jag funka bäst.
Mången tack till Mervolic här på Garaget för hjälp och material till hållarna!


[Taget 131022]*..snart äntligen klar med bågen..*


[Taget 131022]*..hållarna till ballasterna blev riktigt bra..*

KOmmer det inte komma snö, regn o skit på ballasterna?

tänkte precis samma, de tål väl lite men känns inte som de håller i längden.
Fint för tjuvarna och ta också, bara o klippa + o - kablarna sen skruva upp bågen och ta med sig allt ihop roll


Mack skrev:
Mattias_ee skrev:
KOmmer det inte komma snö, regn o skit på ballasterna?

Lite kanske. Ville ju ha dem i en låda, men lådan var man ju ändå tvungen att ha öppningar i för att det skulle vara luftgenomströmning.

Varför inte skaffa förlängningskablar till ballastrarna och fästa dessa hållarna under motorhuven någonstans
istället? smile

Det är därför man har en Light-on-båge och därför tar med sig den in..

Har tänkt tanken många gånger själv, men då blir det fyra kablar att hålla reda på. Nu är det bara två, tack vare att jag använder mig av Light on-kablaget..
Senast redigerat av Mack (22 oktober 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 041 Inlägg
22 oktober 2013
#6377
benz_89 skrev:
Nu Har jag byggt klart fästet till nbb 175:orna som ska sitta på Passaten, har kapat och rundat av hörnen på plattjärnet så det inte sticker ut på sidorna lika mycket som på bilden sedan har jag även lackat det blanksvart! smile Det vart i allafall 2st fjärr och 2st pencil för Mekonomen hade bara hemma 2st pencil big_smile Väntar även på att xenonet jag beställt ska anlända blir 55w med S500 ballastrar och Cnlight lampor 4300K smile

http://i43.tinypic.com/210yvll.jpg

Ser bra ut smile

Men la märke till att dina fjärr inte har hela glaset räfflat, vilket mina fjärr har hmm
Finns det 2 olika fjärr ljus tro?
Mina fjärr har 17,5 i referenstal, och deras ljusbild med CNlight (H3C) är jag inte så nöjd med. Ljusbilden är smal och lyser onödigt mycket på höjden (uppe i träden).
Och med pencil så var inte ljusbilden direkt bra heller med samma xenonlampor.

193 Inlägg
23 oktober 2013
#6378
Mack skrev:
Emiiilz skrev:
Mattias_ee skrev:
Mack skrev:
Är snart äntligen klar med min båge inför säsongen. Har ju länge funderat på hur fasen jag skulle göra med ballasterna..men nu är problemet äntligen löst!
Finns säkert måååånga bättre lösningar men denna fann jag funka bäst.
Mången tack till Mervolic här på Garaget för hjälp och material till hållarna!


[Taget 131022]*..snart äntligen klar med bågen..*


[Taget 131022]*..hållarna till ballasterna blev riktigt bra..*

KOmmer det inte komma snö, regn o skit på ballasterna?

tänkte precis samma, de tål väl lite men känns inte som de håller i längden.
Fint för tjuvarna och ta också, bara o klippa + o - kablarna sen skruva upp bågen och ta med sig allt ihop roll


Mack skrev:

Lite kanske. Ville ju ha dem i en låda, men lådan var man ju ändå tvungen att ha öppningar i för att det skulle vara luftgenomströmning.

Varför inte skaffa förlängningskablar till ballastrarna och fästa dessa hållarna under motorhuven någonstans
istället? smile

Det är därför man har en Light-on-båge och därför tar med sig den in..

Har tänkt tanken många gånger själv, men då blir det fyra kablar att hålla reda på. Nu är det bara två, tack vare att jag använder mig av Light on-kablaget..

Det gör inget om ballaster är skruvad utanför, kommer också själv att köra med Light-On båge och har pratat med killarna som tillverkar den och enligt de så är ballasten gjord så att den kan utsättas för både snö och regn då dem är både vatten och fukttåliga. smile

Sen det känns säkrast med Light-On båge också, bara plocka av den på typ 30 sekunder så tar man in den, på dagarna när man kör så lämnar man grejerna hemma då det är alldeles för många som inte kan skilja på mitt och ditt. hmm


Forummoderator
26 375 Inlägg
23 oktober 2013
#6379
BornZombie skrev:
Mack skrev:
Emiiilz skrev:
Mattias_ee skrev:
Mack skrev:
Är snart äntligen klar med min båge inför säsongen. Har ju länge funderat på hur fasen jag skulle göra med ballasterna..men nu är problemet äntligen löst!
Finns säkert måååånga bättre lösningar men denna fann jag funka bäst.
Mången tack till Mervolic här på Garaget för hjälp och material till hållarna!


[Taget 131022]*..snart äntligen klar med bågen..*


[Taget 131022]*..hållarna till ballasterna blev riktigt bra..*

KOmmer det inte komma snö, regn o skit på ballasterna?

tänkte precis samma, de tål väl lite men känns inte som de håller i längden.
Fint för tjuvarna och ta också, bara o klippa + o - kablarna sen skruva upp bågen och ta med sig allt ihop roll



Varför inte skaffa förlängningskablar till ballastrarna och fästa dessa hållarna under motorhuven någonstans
istället? smile

Det är därför man har en Light-on-båge och därför tar med sig den in..

Har tänkt tanken många gånger själv, men då blir det fyra kablar att hålla reda på. Nu är det bara två, tack vare att jag använder mig av Light on-kablaget..

Det gör inget om ballaster är skruvad utanför, kommer också själv att köra med Light-On båge och har pratat med killarna som tillverkar den och enligt de så är ballasten gjord så att den kan utsättas för både snö och regn då dem är både vatten och fukttåliga. smile

Sen det känns säkrast med Light-On båge också, bara plocka av den på typ 30 sekunder så tar man in den, på dagarna när man kör så lämnar man grejerna hemma då det är alldeles för många som inte kan skilja på mitt och ditt. hmm

Exakt mitt tankesätt.
Dock funderat på nåt slags..överdrag eller vad man ska kalla det för..ändå..till ballasterna. Ska fundera på saken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 749 Inlägg
23 oktober 2013
#6380
Mack skrev:
Är snart äntligen klar med min båge inför säsongen. Har ju länge funderat på hur fasen jag skulle göra med ballasterna..men nu är problemet äntligen löst!
Finns säkert måååånga bättre lösningar men denna fann jag funka bäst.
Mången tack till Mervolic här på Garaget för hjälp och material till hållarna!

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-ff8eba21d6c1ad48fb40e0371c1c42aa.jpg
[Taget 131022]*..snart äntligen klar med bågen..*

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-6f057805e33ba80f0e62be57ad9e1db2.jpg
[Taget 131022]*..hållarna till ballasterna blev riktigt bra..*

Där kan du få problem med att de stör ut varandra om du har otur, har hänt förr.
Tänker på när de sitter ihop.

Sen att de sitter utsatt för regn och snö gör inget om det är s-500. Jag har haft en legat i en blandning av olja avfettning drygt ett år och den funkar än, den var dränkt av sörjan.
Senast redigerat av patrikke (23 oktober 2013)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.


Sök