2776
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Avstängd
1 418 Inlägg
6 december 2013
AndersQ7 skrev:
frågan kommer upp på flera trådar om area på kabel
till extraljus finns ett ganska enkelt sätt att kolla
vi börjar enkel
en huvud regel är
man ska inte tab här smilesmile hamnade någon helt annan stans

ok
5 a      1.5-2.5
10a     2.5-4
16a     4.0-6
dessa riktvärden ( det är det blir något körigare )
det är inte bara matning som ni ska hålla reda på strömmen måste komma tillbaka också (JORD) grund
allt handlar om förluster o dom är nu tar vi det enkelt
tänk en vattenslang när ni öppnar kranen så sprutar som fan men när ni står o vattnar
25 m bort så kommer det inte så mycket de är förluster
skulle kunna skriva en hel hög med ekvationer här men bara några skulle bli klokare
man kan säga att det som påverkar är längden och m2 på kabel+ effect

man kan kolla ganska enkelt kolla detta har man en voltmeter så tänder mans sin last
o mäter hur många volt man har sen mäter man hur mycket man tillför skillnaden är förlust

något som man inte pratar om i detta forum är att de bästa grejorna man har köpt för dyra
pengar kanske bara lyser ok , men det kam bero på att prylarna inte får tillräckligt med ström

fy fan långt inlägg smile hoppas ni orkar läsa

det är ju så självklart?

* Voff voff *
10 692 Inlägg
6 december 2013
Slappa skrev:
Ang bränsleförbrukningen och takmonterade extraljus, är det nån här som har koll på det? Kanske har mätt själva?
Läste nånstans att på lastbilar räknar man med 0,2 dl milen extra per ljus, undrar om det stämmer.

Är jäkligt sugen på att montera extraljusen på taket ist för fronten!

Har mycket svårt att tro att 5 fjärrljus på taket till en lastbil skulle öka förbrukningen med 1 liter(!)... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

512 Inlägg
6 december 2013
Nån som kan tipsa om några Led Arbetsljus typ 18-27W. Ska ha på traktorn. Billiga är ett plus. Tipsa om säljare på tex ebay lr tradera

7 276 Inlägg
6 december 2013
Brådhis skrev:
Slappa skrev:
Ang bränsleförbrukningen och takmonterade extraljus, är det nån här som har koll på det? Kanske har mätt själva?
Läste nånstans att på lastbilar räknar man med 0,2 dl milen extra per ljus, undrar om det stämmer.

Har mycket svårt att tro att 5 fjärrljus på taket till en lastbil skulle öka förbrukningen med 1 liter(!)... smile

//Brådhis

0.2dl*5=1dl wink

Soppgubbe
900 Inlägg
6 december 2013
Brains skrev:
Brådhis skrev:
Slappa skrev:

//Brådhis

0.2dl*5=1dl wink

Min medel förbrukning ökade ca 0,8 med 3 nbb 225 :p

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

138 Inlägg
6 december 2013
Brådhis skrev:
//Brådhis

Som nån påpekade så är det ju inte en liter det handlar om, jag läste det själv på vägverkets hemsida och frågade här eftersom det verkar finnas en del åkare på sidan.
Specialraggarn skrev:
Nån som kan tipsa om några Led Arbetsljus typ 18-27W. Ska ha på traktorn. Billiga är ett plus. Tipsa om säljare på tex ebay lr tradera

Finns hur mycket som helst, nån särskild form, watt antal osv du är ute efter?
Brains skrev:
0.2dl*5=1dl wink

Precis
V70Drive skrev:
Min medel förbrukning ökade ca 0,8 med 3 nbb 225 :p

O,8 L eller 0,8 dl?smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 december 2013
Min förbrukning med LED ramp förefaller vara samma.   Det är inte alls självklart att det ökar, en Mitsubishi Galant kombi drar markant mindre med takbox exempelvis (om man har varianten utan takvinge bak)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

* Voff voff *
10 692 Inlägg
6 december 2013
Brains skrev:
Brådhis skrev:
Slappa skrev:

//Brådhis

0.2dl*5=1dl wink

Hehehe! Sorry... Läste liter och inte dl... tongue

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fotograf
1 319 Inlägg
6 december 2013
Slappa skrev:

ingen aning skulle det dra mer så är det värt det då man får dom på höjden.  min dodge ligger på ca 1.3l milen å det är med 5st nbb225 på taket. tror inte det skulle skilja just nå om jag tog av dom heller.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 december 2013
fredda_king skrev:
Slappa skrev:

ingen aning skulle det dra mer så är det värt det då man får dom på höjden.  min dodge ligger på ca 1.3l milen å det är med 5st nbb225 på taket. tror inte det skulle skilja just nå om jag tog av dom heller.

0,2dl milen låter som ett påhitt! Däremot kan en lastbil dra det om det är många ljus som kräver mycket ström o en vanlig glödlampa ligger på 70w så resten kan du nog räkna ut själv...

Jag eftermonterade 7x100w på en FH12 o märkte inget skillnad på bränsleförbrukningen men volt mätaren brukade gå ner till 24v från 28v!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 december 2013
Specialraggarn skrev:

Swedol har några som är rätt bra men kostar ca 8-900kr st inkl moms.
Har såna på hjullastaren på jobbet o gamla glöd på 70w blir man bara mörkrädd av!

11 Inlägg
6 december 2013
hoppa över några fördyrande mellanled och köp direkt från Kina! Har själv bra erfarenhet av aliexpress. väljer du frakt med china post är tull och moms väldigt osannolikt....

http://www.aliexpress.com/wholesale?shi … eedQuery=y

138 Inlägg
6 december 2013
Kanske hade varit värt att testa, då ska man "bara" hitta tillräckligt långa xenonkablar och takräcken till den bilen.

BASS GLAD
1 381 Inlägg
7 december 2013
Hej

Jo ha en fråga ..här

Jo min front på min seat leon är ju ganska runt ..
Och jag köpte denna extraljus hållare till nummer plåten
http://www.biltema.se/ProductImages/42/ … -491_l.jpg

Men den går ju inte forma efter bilen front då den är stenhård ju ...
hur har ni andra gort som har en rundare front på sina biler . eller finns de olika hårdheter på dom extraljushållarna smile

Med vänlig hälsning p

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

230 Inlägg
7 december 2013
Slappa skrev:
Kanske hade varit värt att testa, då ska man "bara" hitta tillräckligt långa xenonkablar och takräcken till den bilen.

Gör egna kablar?
Finns kontaker, kabel och även takräcke på biltema.
Bara handla wink

183 Inlägg
7 december 2013
birka76 skrev:
Hej

Jo ha en fråga ..här 

hur har ni andra gort som har en rundare front på sina biler . eller finns de olika hårdheter på dom extraljushållarna smile

Med vänlig hälsning p

Böj bara. Tror jag har satt mina i skruvstäd och sedan lagt lite tyngd bakom. Två plankor på marken sen stå på plåten emellan.

BASS GLAD
1 381 Inlägg
7 december 2013
5komma2racing skrev:
birka76 skrev:
Hej

Jo ha en fråga ..här 

Med vänlig hälsning p

Böj bara. Tror jag har satt mina i skruvstäd och sedan lagt lite tyngd bakom. Två plankor på marken sen stå på plåten emellan.

ok
tänkte om de fanns dom som var lättböjda för biltemas väger ju nästan lika mucke som hella bilen lollol
får testa göra något sådant
för de fattas ju 5 cm på varje sida drygt yikessad

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

20 Inlägg
7 december 2013
Slappa skrev:

Har ledbar på taket, drar ca 0,5dl mer.

83 Inlägg
7 december 2013
Halloj!

Behöver nya Xenonlampor till min bil (D2S).
Vill ha med 5000K på dom + bra kvalitet och till ett lågt pris.
Vad kan ni rekommendera??

Forummoderator
26 385 Inlägg
7 december 2013
noniz skrev:
Halloj!

Behöver nya Xenonlampor till min bil (D2S).
Vill ha med 5000K på dom + bra kvalitet och till ett lågt pris.
Vad kan ni rekommendera??

Företag finns i första inlägget i tråden.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök