Det var då dags för mig att dela med mig av mina idéer å planer för min bil, genom att starta en projekttråd!
Berättar lite kort om min å bilens historia:
Sommaren 2011 började suget efter en prestandabil att komma, körde då en honda civic 1,4, längsta ifrån en prestandabil man kan komma. Så de närmsta månaderna in på hösten gick dagar, kvällar å nätter åt att hitta bilen.
I slutet av oktober hade jag hittat den. En silvrig evo 5, hyffsat original, annat avgassystem, öppet filter å ecutek mappad. Precis de ja ville ha till den början! Gick väl inte som ja hade tänkt mig, tog några dagar innan kopplingen gav sig, ett väldigt vanligt problem, så va väl inte så mkt att göra än att fixa detta! Då ja inte hade plats, tid eller kunskapen för detta arbete lät ja 2 st killar fixa de, fick betala 12.500, blev en exedy organic stage 1 koppling. Fick tillbaka bilen i slutet av november.
Allt var frid å fröjd tills den 26 januari, då de värsta som kunde hända, hände. Överskattade väl skicket på motorn, laddade 1.3 på original motorn. Stakarna gav sig å dödade allt i sin väg. Genast började ja leta efter motorer på blocket, för att försöka hitta billigast utväg i detta. Men tog inte lång tid innan ja kom till insikt i att vill ja ha en grym bil med bra register så är allt ifrån originalmotor ja ska ha. Pratade med ett ental erkända trimfirmor här i Sverige.
Genom en kontakt fick ja tipset om Tomas Weng å Ralliart/Mpart i örebro. Så i februari kördes bil på last dit.
Den nya setupen blev då:
Portad å planad topp med nya ventiler
Piper cams 264/264
Piper cams ställbara kamdrev
Cp kolvar
Crower stakar
HKS 3" avgassystem utan kissekatt med 5" utblås
HKS SPF Reloaded öppet filter
Warlbro 255 l
Helix Grupp N koppling
Evo 7 Svänghjul
Evo 9 RS Turbo
Balansaxel borttagningskit
Nyrenoverat block med nya lager
Det som ja hoppas skall göras i vinter/vår är följande:
* Omlackering av bilen - Orange eller vit
* Byte av front, damd fronten lutar det åt
* Koppla in en massa mätare, hks ladd, hks oljetemp å hks vattentemp
* Byta sprut, blir förhoppningsvis link g4 eller vipec 044
* Förfina i motorrum, byta ut slangar, bort med all gummiskit
* Större ic, 780x320x76
* Nya fälgar, beroende på färg på bilen, rota grid drift eller xxr,530, 522
* Blir det en rejäl slant över kommer även att turbon kikas över, byta bakaxel å drivaxel ifrån en rs, byta alla lager i motorn till värre, hårdare ventilfjädrar osv osv
Kommer att försöka uppdatera så mkt jag kan om bilen å dess framsteg
!
Bilen som den ser ut idag