baltis skrev:
Som det skrivs ovan, byt generator innan eller samtidigt som du stoppar i ett större batteri.
Du ska ALDRIG ha en större ström förbrukning än vad du producerar, generatorn mår tydligen inte bra av detta.. kan ge upp på allt från 1 mil till några hundra beroende på vad den var i för skick från början.
Varför det är så här det får du fråga någon annan
Så om du ska koppla på massvis med lampor börja kolla med hur många Ah din generator ligger på.
Ett tips kan ju vara att köra med xenon eller led ljust istället...
Sen är jag alltid lika undrande över varför folk ska ha så himla många extra ljus, jag ser inte att du ska behöva ha mer än 4 st på personbil och 8 på lastbil, men den diskutionen hör inte hemma här
Måste bara påpeka att en generators styrka mäts i A (Ampere), batterier mäts i Ah (Ampere-timmar)
Och precis som du säger, man ska aldrig ha en större strömförbrukning än vad generatorn klarar av att producera. Det kan bränna upp generatorn/slita ut den.
Jag vet inte hur kraftig generator det sitter i trådskaparens bil, men kan ta en 55A-generator som exempel.
En 55A generator klarar av att ge ut 55*14= 770W och det ska räcka till HELA bilens elektronik inte enbart extraljusen. (räknar på 14V då en generator oftast ger ut runt 13,8-14,1V om allt är som det ska med den)
Bilens oridinare helljus är på 2x65W, sen tillkommer stereo, kupéfläkt, baklysen, nummerplåtsbelysning, instrumentbelysning, bränslepump och insprutningssystem.
Så säg totalt runt 400-500W utan extraljus.
Det betyder att det finns kvar 270-370W så säg ca 300W kvar till extraljus och laddning av batteri. (tar man ut mer effekt än generatorn klarar av att ge ut så laddar man ur batteriet och sliter ordentligt på generatorn)
Så en 55A generator klarar ganska precis av att driva hela bilen + 6st 50W extraljus (om man nu inte har ett ljudsystem som drar mycket effekt, t.ex har man ett ljudsystem som drar 300W så finns det ju inget kvar att driva extraljus med).